Volkswagen Jetta 1.4 TSI Hybrid Highline (2013)

autoreview

Volkswagen Jetta 1.4 TSI Hybrid Highline (2013)

Signalement

UitvoeringJetta 1.4 TSI Hybrid Highline
Versnellingen7, Automaat
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand laatst5.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ervaringen na de eerste week

  • 1.200 km

Na 5 lange maanden wachten was het vorige week eindelijk zover en mocht ik mijn prius omruilen voor een Jetta Hybrid Highline.

Eerst een stukje over mijn vorige auto.
De prius was een verstandskeuze (bijtelling) die ik met pijn in mijn hart en ogen gesloten gemaakt heb, de auto die ik daarvoor had was namelijk een Seat altea XL in sport uitvoering met de 2.0 tdi 170pk diesel.

Buiten het feit dat ik de prius dik aangekleed had (factuurbedrag 43 k) en hij voor een prius niet volledig afzichtelijk was heeft deze auto mij eigenlijk verbaasd.
Hij deed zijn werk goed en comfortabel.Ik was verbaasd door het technisch vernuft Had een net verbruik (veel snelweg maar altijd tussen de 1:16 en 1:20) lange vakantierit 4000 km met volle bepakking en snelweg duitsland zelfs 1:20.

Deze auto was niet erg langzaam en op snelheid erg stil. Irritant was echter het gejank door de cvt bij sportief doorrijden en het feit dat deze wagen alles heel klinisch zonder emotie deed.

Bij de keuze van mijn jetta heb ik even gedacht over de Prius plug in maar wilde zo graag weer een beetje normale auto dat mij die 165 euro netto bijtelling echt wel waard was.

De Jetta.
Highline uitvoering in de kleur silver frost

Fabrieks Opties:
Keyless entry, getint glas achter, parkeersensoren, zonnedak.
Dealeroptie (geen bijtelling :-):
Accesoire velgen blade 17"(eigenlijk golf VII)
Leder bekleding truffel met zwart stiksel
stoelverwarming
Ipod steun voor mijn dochter
Kenwood DNX521VBT navi-multi media.
JBL MSA-1004 versterker 4x100 watt
JBL MS62C speakers in voor en achterdeuren
Pioneer TSWX610A actieve subwoofer in kofferbak
Kenwood achteruit rij camera.
Alles samen dus weer 43k en maar voor 34 bijtelling.

7-5-2013 auto opgehaald. Had voor bestelling er niet mee kunnen rijden omdat productie nog niet gestart was. De cijfers uit de boekjes waren al goed en dit wordt door de rijervaring bevestigd. De auto trekt als een beer en de DSG brengt het vermogen heel mooi over. De 1.4 tsi heeft zelfs een mooi sportief geluid. Bij tussen acceleraties pakt hij heel snel op en door het vermogen is het echt een heel plezierig auto om in te rijden.
Je voelt dat de auto 1500 kg weegt maar doordat de accu's op de achteras liggen is hij wel mooi in balans.

Hij heeft door de highline uitvoering (iets lager en sportiever) een heel goed wegcontact en is hierdoor lekker sportief en met gevoel te rijden (wat heb ik dat bij de prius gemist)
Verbruik op dit moment 1:16 maar dit komt ook doordat ik (en bewonderende collega's) nu in het begin regelmatig het gas volledig onderin trap.
Op dit moment ben ik dus heel erg gelukkig met mijn nieuwe leasebak en eerlijk gezegd vind ik het zelf eigenlijk vreemd dat een auto met zoveel rijplezier en vermogen maar 14% bijtelling heeft. In mijn ogen gaat de Jetta toyota behoorlijk wat in de verkoop van hybrides schelen.

Als laatste de audio en navi.
Voor mij heel belangrijk maar voor Jetta is geen dynaudio pakket dus heb deze set zelf samengesteld en door dealer mee laten leveren. Hebben dit heel netjes met de juiste kabels ingebouwd en werkt perfect. Had in de Prius de JBL upgrade maar die kan bij lange na niet tippen aan het geluid wat ik nu heb, mooie volle diepe bas en zoals ik van JBL gewend ben helder hoog en middengebied.
Omdat het aftermarket is het allemaal toch net wat beter van kwaliteit als de standaard upgrade sets die je tegenwoordig uit de dealer prijslijst kan kiezen. Als je van muziek houd is deze set echt een aanrader.

- punten op dit moment.
spiegelkanteling bij achteruit rijden lastig te doorgronden (bleek dat je dit bij elke sleutel moest programmeren)
achteraf leer is te strak gespannen waardoor rechterstoel steeds gordellampje geeft.
Rammel in rechter achterdeur (trilt mooi mee op bas en waarschijnlijk met speakers inbouwen veroorzaakt)
Bij bijna afremmen tot stilstand en vervolgens weer flink optrekken (naderen kruising) dan heeft de dsg wat moeite om het allemaal te kunnen verwerken, mijn vergelijkings kader is echter cvt van prius en die pakte meteen op maar had weer heel andere nadelen.

Ga van de week wat meer foto's maken en zal over week of 2 meer ervaringen delen.

Ervaring na 4000 km

  • 4.200 km

Dik 4200 km gereden dus tijd voor een update.
Brandstof verbruik: Was tot nu toe blind gevaren op wat boordcomputer aangaf. Bij laatste tankbeurt (veel snelweg km's, geen files)gaf de boordcomputer 1:16,5 aan. Heb dit nagerekend (680km/39 ltr) en kom op 1:17,4. Positieve meevaller dus. Heb zelf ervaring dat de eerste 10.000 km niet echt een referentie is dus ben benieuwd hoe het over paar maanden is.

+ punten tot nu toe.
Motor loopt echt heerlijk, onderstel geeft goed contact met de weg, adaptieve bochtverlichting erg fijn, goede stoelen en op snelheid erg stil.

- punten tot nu toe.
De DSG bak werkt bij normaal rijden zalig, echter bij een onoverzichtelijke kruising waar je bijna tot stilstand af moet remmen en dan vlot weer door wil rijden dan heeft de bak het er moeilijk mee en reageerd hij na wat slikken wat minder vlot als gewenst. Dit deed de cvt van de prius beter.

Het remgedrag, het overschakelen tussen regeneratief en normaal remmen werkt niet vloeiend,bij rustig remmen voel je bij het regeneratief remmen een constante pedaaldruk. wanneer de normale remmen dan bijkomen voel je de rembekrachtinging het pedaal naar beneden trekken. Het is dus best lastig om mooi vloeiend te remmen omdat je steeds een wisselende pedaaldruk hebt. Ben er nu redelijk aan gewend dus ongemerkt ga je het steeds meer compenseren. Hier valt echter nog wel een puntje te halen.

Verder nog steeds een heel fijne auto en nog steeds erg blij met mijn keuze

Verbruik

  • 5.500 km

Wagen begint langzaam zuiniger te worden. Wellicht ook omdat het nieuwe er een beetje vanaf is en ik het vermogen wat minder aanspreek.
Laatste 3 tankbeurten: 1:16,5 - 1:17 - 1:18,1
Gemiddelde snelheid ca 60 km/h dus veel snelweg en heel weinig files.
Wel gemerkt dat bij veel b wegen en stadsverkeer de hybride beter tot zijn recht komt en het gebruik boven de 1:20 uitkomt.

Verbruik

  • 5.500 km

Wagen begint langzaam zuiniger te worden. Wellicht ook omdat het nieuwe er een beetje vanaf is en ik het vermogen wat minder aanspreek.
Laatste 3 tankbeurten: 1:16,5 - 1:17 - 1:18,1
Gemiddelde snelheid ca 60 km/h dus veel snelweg en heel weinig files.
Wel gemerkt dat bij veel b wegen en stadsverkeer de hybride beter tot zijn recht komt en het gebruik boven de 1:20 uitkomt.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (23)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.