Volkswagen Jetta 1.4 TSI 160pk BlueMotion T. Highline (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Jetta 1.4 TSI 160pk BlueMotion T. Highline |
---|---|
Versnellingen | 7, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 12.600 km |
is A label een wassen neus?
- 12.600 km
Algemeen
Deze auto heb ik aangeschaft als vervanger voor mijn vorige lease-auto. Dit keer was ik op zoek naar een vergelijkbaar model, met zelfde of lagere kosten. Omdat deze auto icm DSG in de 20% zat, heb ik hiervoor gekozen. Dat gaf meteen de mogelijkheid meer opties erop te zetten
Uitvoering: 1.4 TSI highline met DSG.
Extra opties:
Sportonderstel en 17” wielen;trekhaak; wat stereodingetjes; PDC; getinte ruiten
Helaas is er op de Jetta geen xenon leverbaar; de achterlichten zijn weer gewoon gloeilampen. De vorige jetta waren dat waren LEDs.
Afwerking
De vormgeving vind ik veel mooier dan het vorige model. De VW smoel is een stuk hoekiger geworden. Koplampen en achterlichten zitten verder naar buiten en zijn naar mijn smaak mooier van vormgeving. Het lakwerk ben ik minder over te spreken. Er zijn duidelijk spuitsporen te zien (“sinaasappelhuid”). Ik betwijfel of deze is gepolijst. Neem maar iets afstand en kijk in de spiegeling van de zijkant.
Het interieur is boven verwachting goed afgewerkt. De Titanium bekleding is erg mooi en heeft een luxe uitstraling. De bediening is overzichtelijk en optimaal bereikbaar. Eerst dacht ik nog dat ik de karakteristieke blauwe verlichting zou gaan missen, maar de witte instrumentenverlichting is toch iets rustgevender.
De kofferbak is iets kleiner geworden, omdat er meer ruimte is gemaakt voor de passagiers. Er is duidelijk een verschuiving richting langere mensen, ook de stoelen zijn overduidelijk groter. Dat is voor mij minder prettig, maar grosso modo zal dat meer mensen aanspreken. De stoelen zijn niet meer traploos verstelbaar zoals in het vorige model. Dat is even wennen als je optimale stand net tussen twee tandjes zit.
De meegeleverde PDC heeft als extra dat de rechterbuitenspiegel mee kantelt. Dat was men even vergeten mee te programmeren. Heeft een ochtend gekost bij de garage. Let daar op als je die aanschaft.
Comfort
Om met de pluspunten van het comfort te beginnen: het rijcomfort is aanzienlijk verbeterd. Wegligging is beter, maar vooral het (gebrek aan ) geluid is een wereld van verschil. Deze auto is zeer stil geworden, nog stiller dan de 406 die ik jaren heb gehad. De vorige Jetta had je nog wel eens last van omgevingsgeluid, de motor is en blijft een naaimachientje. Mits goed ingelopen hoor je die vrijwel niet. Wat je in de winter ook niet meer hoort is het gepiep en gekraak van de vering. Ook niet bij -16. Echt super.
De menu’s zijn goed en overzichtelijk. Eindelijk ook in het Nederlands. Alles is in te stellen, bijvoorbeeld te coming home/leaving home timers.
Koplampsproeiers zijn een goede aanvulling in de winter. Hou er rekening mee dat je veel vaker vloeistof moet bijvullen.
De flippers op het stuur zijn een leuke gadget, maar alleen handig bij het oprijden van de snelweg of bij het inhalen, om even terug te schakelen. De kickdown is dan net niet snel genoeg. Handmatig schakelen doe je met een 7 bak toch al niet zo heel veel. Dan blijf je bezig. De sportstand op de DSG had wel iets intelligenter kunnen zijn; als je je voet iets laat opkomen na een vlotte acceleratie, blijft de motor het maximum toerental aanhouden.
Omdat dit zuinige modelletje streeft naar minimum toerental/maximum koppel, zal de motor meestal schakelen bij 1500 tpm als je rustig rijdt. Dat had van mij wel 200tpm meer mogen zijn. De motor loopt duidelijk niet helemaal lekker, vooral als de optimale motortemperatuur nog niet is bereikt. Als dat wel is bereikt, loopt ie als een zonnetje.
De zelfdimmende binnenspiegel dimt volstrekt onvoldoende. Ik ben ermee terug geweest, maar er was niets meer aan bij te stellen. Het is zelfs zo slecht dat ik m binnenkort ga afplakken.
De meegeleverde luidsprekers zijn van een onwaarschijnlijk slechte Chinese kwaliteit. De meeste telefoons klinken beter. Die heb ik dan ook meteen vervangen door high-end speakers. Met de standaard RCD310 zonder versterker maakt het al een wereld van verschil. Helemaal als je de deuren verder isoleert
Rijgedrag
Het weggedrag is sterk verbeterd. Waar de vorige Jetta boven de 160 zweverig ging rijden, blijft deze strak in het spoor. Rotondes worden soepel genomen; Acceleratie is zeker zo goed als bij het vorige model, het remvermogen lijkt iets beter. Topsnelheid heb ik nog niet gereden.
In tegenstelling tot wat het boekje weergeeft is de ASR niet meer uit te schakelen. Dat is lastig wanneer je auto vast staat. De motor wordt dan geknepen. Dit bleek ook bijzonder irritant bij een rijvaardigheidscursus waar verschillende situaties werden nagebootst.
Verbruik
Dit is het punt waar ik echt wat minder happy mee ben. Met de 55liter tank haal je nog geen 700km. Ik tank V-power, dus aan de brandstof ligt t niet. Ook niet aan het inrijden, dat heb ik net zo zorgvuldig gedaan als mn vorige auto. Bewijs: de vorige Jetta, zelfde motor met 10pk en 100kg meer was zeker 15% zuiniger! Misschien dat t aan t koude weer ligt, maar ik moet dat A-label nog zien. Of misschien dat chippen helpt. In het boekje staat overigens dat verbruik gemeten is op een rollenbank. Wellicht dat het de verklaring is, want als ik achter een andere auto rijd (minder luchtweerstand) komt de fabrieksopgave voor de betreffende snelheid wel in zicht. Maar goed, eerst maar eens de zomer afwachten. Hou de verbruiksmonitor in de gaten. Die blijf ik trouw vullen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.