Volkswagen Jetta 1.4 16V TSI 170pk Sportline (2007)

autoreview

Volkswagen Jetta
Volkswagen JettaVolkswagen JettaVolkswagen JettaVolkswagen JettaVolkswagen JettaVolkswagen JettaVolkswagen JettaVolkswagen JettaVolkswagen Jetta - interieurVolkswagen Jetta - interieurVolkswagen Jetta - interieurVolkswagen Jetta - interieur

Signalement

UitvoeringJetta 1.4 16V TSI 170pk Sportline
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf12 km
KM-stand laatst110.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Deze auto is een hele ervaring in vergelijk tot mijn drie laatste, allemaal 406. Noem het maar nostalgie, maar ik heb ook een jetta II gehad ooit... Nou, deze is hééél wat anders.

Om met het interieur te beginnen: Dat is functioneel prima in orde. Alles zit erop en eraan. Prima gesitueerd, alles op de juiste afstand. De climate control die ik heb bijbesteld is even wennen. Er is van alles met elkaar gelinkt en electronisch geregeld. Voorbeeld: ventilator op nul, airco uit. Handmatig naar boven blazen, automaat uit, en nog wat van die weetjes. De capaciteit als het echt vochtig is bij koud weer in de auto is voldoende, maar niet overmatig. Ik heb er met vier beregende personen in gezeten, en achter was het volledig beslagen. De stoelen zijn stevig, echt vw, bij het harde af. In combinatie met een sportonderstel hoop ik dat dat goed blijft zitten op de lange afstanden. Op korte stukken zit je in ieder geval prima, de verstelbaare lendesteunen houden je goed in het zadel. Je voelt wel iedere hobbel in het wegdek. Maar dat wist ik vantevoren. De ruimte in de auto is prima (voor mij persoonlijk dan). Dat is iets wat ieder voor zich bij de dealer moet uitproberen.

Het uitelijk is ook prachtig, maar dat weet iedereen die deze auto op zijn/haar verlanglijstje heeft staan. Aanrader zijn de getinte achterruiten. Overigens ziet ie van achter eruit als een 2.0TFSI mede door de dubbele uitlaat, aan één kant.

Het rijgedrag is geweldig. De wegligging is uiterst strak, de besturing zeer direct. Het gevolg is dan ook dat je wel flink bezig bent met sturen, de auto rijdt zich niet zelf, je bent wel bezig. De remmen zijn meer dan voldoende. je kunt mooi gedoseerd maar ook keihard remmen, zonder het gevoel de controle kwijt te raken.

Dan het mooiste. De motor. Deze is echt subliem. Echt ondergewaardeerd, ik heb er nog erg weinig van gehoord. Je hebt het idee in een 2-liter-plus te rijden. Zodra je gas geeft onder de 2000 toeren hoor je ver weg eerst een soort mixer, je krijgt je eerste duw in de rug en rond 2400 toeren gaat ie pas echt los. Dan hoor je de motor roffelen en krijg je het idee in een diesel te rijden, zo hard trekt ie. omdat ik ’m nog steeds aan het inrijden ben, ben ik nog niet boven de 4000 toeren geweest. Ook het bij accelereren probeer ik me een beetje in te houden. Kan ook , want het koppel is mooi constant. Ik ben nu al dik tevreden. Als je al dit vermogen niet aanspreekt is de motor zeer stil. Het verbruik in deze eerste periode ligt rond de 7 liter op de honderd, maar dat moet volgens mij nog omlaag kunnen, want bij 90 constant in z’n 6 gaat de verbruiksmeter naar 5 liter(!). De inhoud van de benzinetank valt door dat inrijden wellicht nog een beetje tegen. Maar ik kan iedereen deze motor zonder meer aanraden. is echt su-per. Dat moet je ook tanken trouwens, om het beste uit de motor te krijgen (98). Je kunt ’m ook naar 200pk laten chippen als 170 nog niet genoeg is.

Dan het schakelen. Deze is in de eerste 1000 kilometer steeds vlotter gaan werken, soepeler. Korte tikjes zijn voldoende voor een volgende of een vorige versnelling. Hij haakt absoluut niet en is veel korter dan ik tot nu toe gewend was. Heerlijk!

Er zijn drie dingen waar ik iets minder blij mee ben. De eerste is het bandengeruis. Die is op z’n minst storend. Ik heb me laten vertellen dat het aan de keuze van VW af fabriek ligt, dat het bij een volgend setje wel veel minder wordt. Daar heb ik verder geen ervaring mee. Het tweede puntje is het gebrek aan stootstrips op de deur. Ik zie mezelf al in een volgepakte garage op zaterdag staan naast een japanner van 20 jaar.... Wel mooi, maar ik denk gevoelig voor kleine deukjes. Dan het derde item, de speakers die worden meegeleverd. Ik heb er acht inzitten, maar mijn laptop en telefoon hebben betere . Die worden dus direct vervangen.

Al met al denk ik dat dit ondanks de kleine puntjes hierboven een goede keuze is geweest, maar de komende tijd zal het natuurlijk leren. tot nu toe zeker geen spijt!

PROBLEMEN

  • 90.000 km

er is 1 echt probleem geweest in de vier jaar dat ik m nu heb. Na een plotselinge dip in vermogen bij 3000tpm, je voelt en hoort dat de compressor afvalt, maar de turbo niet bijspringt , kwam ik er vorig jaar achter na enig speurwerk op internet erachter dat er twee klepjes in de turbo-aansturing stuk waren (terugslagklep oid). Deze zijn gerepareerd, waarna hij weer als een zonnetje liep. Let op, de auto blijft goed functioneren, je hoort een doffer geluid, en het vermogen is een stuk minder. Als je niet weet hoe het hoort, kun je bijvoorbeeld bij aankoop dit makkelijk over het hoofd zien. Goed opletten dus. WARME motor, gas vol intrappen in twee of drie en opletten rond 3500tpm.

overnemen of niet?

  • 110.000 km

sta inmiddels voor het dilemma om m over te nemen of niet. De afgelopen jaren heb ik m geleased en behandeld alsof ie van mezelf was.

De auto is altijd goed bevallen, vooral de motor is me erg meegevallen. Enorme trekkracht en koppel, ook met een zware aanhanger. Ik moet wel zeggen dat ik m stook op V-power, wat merkbaar verschil geeft met euro 95.

De grootste tegenvaller zijn de tankinhoud en het geluid gebleken, die laatste vooral bij relatief lage snelheden. Vind m nog steeds lawaaiig. Vreemde is dat hij net zoveel geluid maakt bij 100 als bij 160. Bij die snelheid ligt ie overigens prima op de weg, asfalt glijdt dan als een biljartlaken onder je door. Wel is de auto m.i. wat gevoelig voor wind van opzij. Ik heb echter nooit het idee gehad geen controle over de auto te hebben, ook niet bij 220 op de gps. want dat rijdt ie echt, al is het tankje dan wel heel snel leeg. Normaal verbruik ligt overigens op 6.8 liter per honderd. die 7.1 gemiddeld uit de tests is wel erg pessimistisch. Wel netjes 2000km inrijden en dagelijks netjes warm rijden, daarna kan het gas vol in. In de winter gebruikt ie aanmerkelijk meer dan in de zomer. Ook niet raar overigens.

mocht ik de auto overnemen, mag ie nog even bij BB autotechnik langs om m op te krikken naar 210pk. Hier in Autoweek stond indertijd een review waarin ze er zelfs 240 van hadden gemaakt.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.