Volkswagen ID.4 77kWh 299pk GTX (2022)
autoreview
Signalement
Uitvoering | ID.4 77kWh 299pk GTX |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 5 km |
KM-stand laatst | 25.800 km |
Ruim en comfortabel maar niet perfect
- 12.000 km
Allereerst mijn achtergrond:
Bekend met diverse auto's uit het VAG-concern, maar vorige zakelijke auto was een BMW 418i Gran Coupe uit 2021 (uitlopend model laatste jaar 2020). Heel andere soort auto. Ivm gezinsuitbreiding was een andere grotere auto welkom. Bij diverse auto's wezen kijken, oa Hyundai Ioniq 5, VW ID 4 en ID 5 en Skoda Enyaq. Ivm korte termijn beschikbaarheid en aanwezige opties (oa warmtepomp en DCC) op deze VW ID.4 GTX, die auto gekozen.
In 1e opzicht valt de ruimte in de auto op. Voorin en achterin kun je ruim zitten. Ook de kofferbak is (na verwijdering van de cover van de dubbele bodem) zeer ruim en praktisch te noemen.
Het comfort tijdens het rijden is in de Comfort-stand ook inderdaad echt comfortabel (en in de sport stand ook wel echt strakker en steviger). De standaard GTX stoelen zijn echter niet bijzonder. Vooral de zitting is ietwat kort voor mensen met lange bovenbenen (daar schaar ik mijzelf ook onder). Het is op lange ritten niet per se comfortabel waardoor je de hoognodige snellading graag benut voor een kleine wandeling naar het tankstation of toilet oid in de buurt.
De prestaties zijn voor een GTX wat tam. Zeker als je onder de 85% state of charge komt, neemt het vermogen ook mee af. Dat betekent dat je dus eigenlijk alleen vol vermogen hebt tussen 100 en 85% batterij status. Daarna neemt het steeds meer af (wat te zien is aan het balkje in het kleine display achter het stuur).
Ten opzichte van de standaard versie met 77KWh accu, is de GTX tov daarvan niet per se heel erg veel sneller of leuker. Onder de streep kun je beter een luxer interieur nemen en/of een paar andere leuke opties. Over interieur gesproken; het GTX interieur van dit modeljaar is standaard voorzien van deur-inleg en dashboard van donkerblauw nepleer, met rode dubbele stiksels. Het ziet er erg apart uit; en met apart bedoel ik niet per se heel mooi of chique... Ook de kwaliteit van het interieur an sich laat wat te wensen over, zeker gezien de vraagprijs van deze auto's; hierop is wel echt duidelijk bespaard bij VW. Krakend plastic komt je overal wel tegemoet. In het begin lijkt het allemaal wel mee te vallen, maar onder de streep vallen de kleine dingen langzamerhand steeds meer op; begrijp me niet verkeerd; het zullen geen dealbreakers zijn, maar het geeft ook niet per se heel veel vertrouwen.
Verbruik van de auto, met regelmatig wat snelweg en gecombineerd met wat stadsverkeer, zorgt voor een uiteindelijke actieradius bij 100% soc van een krappe 300km in de koudere maanden. In de zomermaanden loopt dat op naar ongeveer 350/360. De geadverteerde 475km ga ik op basis van mijn gebruik never ever halen, ook niet bij continue "zuinig rijden". Voor mij is de minimale 300km actieradius echter bruikbaar genoeg om mee te overleven.
Mijn grootste klacht zit eigenlijk meer in het infotainment systeem. Dit audio/info systeem had never ever nooit en te nimmer zo de markt op gemogen. Dat VW dit door de quality control heeft laten gaan is mij een raadsel. Het systeem start ongelooflijk traag op. Ik begin tegenwoordig maar met rijden en dan al rijdende pas ik m'n instellingen voor navigatie met stembediening wel aan (Carplay werkt, maar ook dat start tergend langaam op). Carplay werkt nota bene in de 2019 Opel Corsa van mijn vrouw letterlijk binnen een paar seconden; het ligt dus niet aan mijn iPhone 13 Pro...
Ook storingen in het systeem is met enige regelmaat van toepassing, bijvoorbeeld een compleet donker scherm, maar wel muziek hebben (en geen reactie op stuurbediening of andere knoppen), of bijvoorbeeld met grote regelmaat geen achteruitrijcamera bij inschakelen van achteruit stand. Ook de Parkeer knop indrukken (meer aanraken, ivm touch bediening) geeft dan geen reactie. Enkel de auto compleet uit schakelen (en dus ook fysiek uit de stoel stappen, anders blijft de auto aan) helpt dan. Ook de melding dat er "nieuwe instellingen voor de bestuurder beschikbaar zijn" is bloed irritant. Na ELKE start van de auto krijg ik die melding pontificaal in het midden van het scherm en MOET je hem weg drukken als je iets wilt zien of doen. En in een enkel geval krijg ik die melding tijdens de gehele rit, om de 30 seconden opnieuw weer te zien, totdat ik op accepteren druk (ik druk altijd op negeren, omdat ik graag mijn eigen instellingen behoudt). Echter, als je uit frustratie dan toch op accepteren drukt, kun je vervolgens al je instellingen opnieuw goed zetten (automatisch borden lezen en de cruise control daar op aanpassen moet van mij standaard uit bijvoorbeeld, want dat systeem is ook zo ontzettend slecht).
De 1e keer online aanmelden van het systeem lukte überhaupt pas na meerdere pogingen; bij de dealer in de garage lukte het helemaal niet; ik moest het thuis nog maar eens proberen, als ik de online functies en app met de auto wilde gebruiken. Dat lukte na 3/4 pogingen ook uiteindelijk pas (neem zo'n 20/30 minuten per poging, want het gaat heel traag en stroperig).
Nogmaals; dat dit systeem zo ooit de markt op mocht, is voor mij een wonder...
Eenmaal gesetteld in de auto is de algehele indruk wel goed; belangrijkste positieve punten zijn het comfort in z'n algemeen en de ruimte die de auto biedt. Het is ook geen lelijke auto om te zien in deze GTX uitvoering vind ik zelf (zijn de meningen ook over verdeeld weet ik). En als je dus om het infotainment systeem niet zo veel geeft, of meer geduld hebt met zoiets dan ik, zul je aan deze auto een fijne hebben. Ik zit er voorlopig nog een paar jaartjes aan vast, maar dat het nooit meer een ID.4 voor mij wordt, is me wel duidelijk. De Audi had een betere (maar ook wat duurdere) keuze geweest.
Problemen
- 12.750 km
Problemen met de auto. Vrouw meldt: "er staat een melding in je auto scherm", terugkomende van het wegbrengen van de kinderen.
Aangekomen bij de auto inderdaad een geel/oranje (kleur is belangrijk te vermelden kan ik u vertellen) melding; "Elektrosysteem werkt niet correct. Werkplaats opzoeken, alstublieft.". 1e reactie is; even resetten of zoiets en dan komt het wel goed... Dat kwam het dus niet...
Lokale VW dealer gebeld (Broekhuis Schagen; auto komt daar niet vandaan); zodra ik meldde dat ik die melding had, werd me direct verteld dat er op de auto een terugroepactie staat mbt de accu-cellen (hoogvoltage cellen) (dat wist ik ook ondertussen en afspraak stond al gepland). Als ik die melding heb mag ik geen meter meer rijden van ze, of ze mogen me in ieder geval niet meer ermee op pad sturen als ik bij ze langs zou zijn gegaan. Toen ik meldde dat ik graag wil laten uitlezen, kreeg ik de melding dat ik toch maar even met mijn eigen dealer contact moest zoeken voor dit probleem, omdat zij de auto niet geleverd hebben aan ons bedrijf (auto is bedrijfsmatig gekocht); ze konden me helaas niet verder helpen; hadden het al druk genoeg met dit probleem met hun eigen klanten.... Mijn mond viel van verbazing open toen ik dit hoorde... Toch maar gebeld met A-point A'dam ZO; probleem is serieus genoeg om er aan te twijfelen of ik daar vanuit Schagen uberhaupt wel aan ga komen, maar ik ben welkom om langs te komen; ivm werk (en gebrek aan vrij krijgen door vakanties) kan ik pas zaterdag's heen; ik hoop dat ik het haal, en dat er een vervangende auto klaar staat... Avontuur volgt later verder... Stay tuned....
Problemen deel 2
- 12.750 km
De ID4 veilig overgebracht naar Amsterdam, met een (tijdelijke) ID3 Pro als leenauto.
Ondertussen ook telefoon gehad over de staat van de auto, en dan met name het accupakket; de auto heeft inderdaad een probleem en zal minstens een maand of 2 bij de garage moeten blijven staan, ivm gebrek aan mensen en tijd. Ze hopen dat er een gaatje komt te vallen ergens in de aankomende 2 maanden, zodat mijn ID4 aangepakt kan worden. Er staan echter ook al een paar andere auto’s in de wachtrij, dus geduld zal nodig zijn, en kans bestaat dat het langer dan 2 maanden zal zijn. In de tussentijd kan ik (kostenloos) gebruik maken van een ID5 als vervangende auto.
Ben er nog niet over uit wat ik ervan moet vinden, maar er wordt in ieder geval iets aan gedaan en de ID5 de aankomende tijd zal neem ik aan geen straf zijn verder.
Wordt dus later weer vervolgd…
Problemen deel 3
- 12.750 km
Vandaag een poging gedaan de tijdelijke leen-ID3 om te ruilen voor de beloofde ID5. Vroeg richting Amsterdam en op tijd daar, samen met mijn zoontje. Die wilde graag mee om auto's te kijken in de showroom. Vervolgens op een gegeven moment sleutels geruild van de ID3 voor de beloofde ID5. Eenmaal ingestapt in de auto, bleek de radio van de ID5 continue van zender te veranderen en ik hoorde getik. Toen ik vervolgens het stuur vastpakte bleek waar het getik vandaan kwam; het "haptic feedback" stuur bleek continue geactiveerd te worden. Er zit dus een bug in. Direct teruggegaan en de auto zou nagekeken worden. Na ongeveer 45 minuten kregen we de sleutel weer, en meldde de dienstdoende werkplaats chef dat de auto compleet gereset was, accu-polen los geweest etc etc. Proefritje van de monteur weest uit dat het probleem was opgelost, zover zij konden vinden. Opnieuw ingestapt en gaan rijden. na 5 km bleek het euvel weer terug, daarnaast ook carplay te haperen en ook het dashboard schermpje niet te reageren op de stuurinput, zowel als volumebediening. Omdat mijn zoontje op tijd naar een verjaardag moest, toch maar doorgereden om hem op tijd daar te krijgen. Tijdens rijden gebeld met dealer dat het euvel toch terug bleek te zijn en een aantal zaken niet werkten (bijv ook slechte reactie van het infotainment systeem; nog slechter dan dat van mijn eigen ID4!; mogelijk door de stuur-bug). Zat niets anders op dan toch de ID3 tijdelijk weer te nemen, tot er wat anders te regelen valt.
Er rest mij niets anders dan te concluderen dat de elektrificatie bij VW veel te vroeg is doorgevoerd en onvoldoende is uitontwikkeld, om het allerijl "tijdig" op de markt te krijgen tov bijv Tesla en de Koreanen, met dit soort vervelende problemen tot gevolg.
Ik heb er enorme spijt van voor deze auto/dit merk gekozen te hebben. De dealer A-point doet z'n best hoor; daar geen klachten over; maar het vertrouwen in het merk VW/VAG is tot een nulpunt gekomen. Heel spijtig.
Problemen (grotendeels) opgelost
- 13.500 km
Ondertussen een week of 2 verder nadat ik een Skoda Enyaq mocht lenen als vervangend vervoer (aan de VW kant van de dealer waren er geen auto's zonder storing te leen, en durfde ze me die dus niet meer mee te geven), kreeg ik een verlossend telefoontje; de auto is al klaar! 2 van de 16 hv-accu zijn vervangen, en de auto heeft de meest recente software updates ontvangen (3.2). Hiervoor alle lof naar A-point A'dam ZO!
Opvallend is dat de auto iets vlotter lijkt te zijn, en de 100% range is ook iets beter en opgelopen naar een ruime 400km (ik rijd vlot door over t algemeen, gemengd met 80km/u op de cruisecontrol). Dat valt me dus alleszins mee. Ook fijn om eens positief te kunnen zijn over de auto.
Software matig (waar ik vóór het accu-debacle de meeste klachten over had) lijkt het niet per se heel veel sneller te zijn. Maar wel iets sneller dan voorheen, zoals ik het zelf momenteel ervaar. Zit nog wel een bug in het Carplay verhaal; terwijl de telefoon allang in Carplay modus is, is de auto nog aan t verbinden of meldt dat ie niet kan verbinden, om vervolgens een halve minuut later toch nog over te springen naar Carplay. Ook in het Carplay menu op de telefoon verbinden drukken geeft dan geen resultaat (ongeacht of de telefoon draadloos of bedraad is aangesloten) De recentste update is is dus nog niet helemaal storingsvrij, maar het extra menu-scherm rechts achter het stuur, voorzien van de verbruiksdetails, is erg welkom en prettig in gebruik. Ook de melding van de "nieuwe gebruikersintsellingen" ben ik eindelijk van verlost (een enkele keer nog gehad, maar daarna niet meer). Nu maar afwachten in hoeverre de auto storingsvrij blijft.
Weg met de ID4
- 25.800 km
Laatste update omtrent de ID4;
Na binnen 25.000km de zoveelste storing, vervanging van voorste lagers (ophanging) en wederom een accu-cel die vervangen moest worden, lokale dealer die niet mee wilde werken en denken, was de maat vol. De ID4 is de deur uit.
Hij is met zeer grote blijdschap ingeruild op een hele mooie dik aangeklede BMW 225e xDrive Active Tourer plugin hybride, die qua binnenruimte wat kleiner is, maar op alle andere vlakken flink beter scoort. Nog geen seconde spijt van.
Conclusie;
Voor iedereen die overweegt een ID3/ID4 of soortgelijk VAG product te kopen/leasen; DOE HET NIET. Echt...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volkswagen ID.4
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen ID.4 Max 77 kWh | Zwenkbare Trekhaak | Camera | Carplay | Stoelverwarming
- 2021
- 63.418 km

Volkswagen ID.4 Pro 77 kWh | Parkeercamera 360° | Cruise Control Adaptief | Elektr. Achterklep | Head Up | Keyless Go | Memory Stoelen |
- 2021
- 120.243 km

Volkswagen ID.4 First 77 kWh Navigatie Camera Acc Stoelverwarming
- 2020
- 60.152 km