Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Volkswagen
  • ID3

Volkswagen ID3 58kWh 1st Plus (2020) #7

autoreview

15
Volkswagen ID3 58kWh 1st Plus (2020) #7
Robert Jan 3363604
  • Robert Jan 336360418
  • Gebruikersreview
3 april 2021 om 20:14
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringID3 58kWh 1st Plus
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst2.000 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste kilometers

  • 170 km
  • 3 april 2021

Gisteren de auto opgehaald. De auto is nieuw maar staat op kenteken 2020 dus maar 8% bijtelling. Dat is in ieder geval lekker. Wel even getwijveld over de aanschaf toen ik de eerste recensies had gelezen. Maar goed, software problemen zijn oplosbaar en inmiddels is de eerste grote update van de software dus ik durf het wel aan.

Ik heb hiervoor al 3 andere elektrische auto gereden. Als eerste vanaf 2012 de Opel Ampera. Toen nog met een hulpmotor erin en een bereik van wel 70 km elektrisch. Mijn woon werk afstand was echter 17 kilometer zodat ik er heel veel elektrisch mee heb gereden. Gemiddeld in 5 jaar 1 op 50. Daarna een BMW I3 volledig elektrisch en mijn vorige auto was weer een Opel Ampera E. Ik weet dus hoe de auto's rijden en dat is in een woord geweldig !

De Volkswagen ID.3 rijdt ook geweldig. Natuurlijk. Hij is stil, rijdt soepel en trekt heerlijk op. In vergelijking met de vorige auto (Ampera E) is de vering iets comfortabeler. Dat is wel prettig. Ook de stoelen zijn beter ten opzichte van de Ampera. Verder zit er een heel pallet aan digitale hulpmiddelen in. Natuurlijk CarPlay. Dat is inmiddels een muist hoor. Verder verschillende hulpsystemen en heel veel onnodige spielerei :)

De eerste 170 kilometer vandaag gingen probleemloos en de auto rijdt best wel zuinig. Ik lees veel teleurgestelde ervaringen over het bereik maar mijn ervaring is dat elektrisch rijden nu eenmaal wat aanpassing vraagt in rijstijl en dat is voor mij helemaal okay. Gewoon 100-105 km/h op de snelweg en normaal optrekken.

Gemiddeld verbruik van de eerste rit 16,5 kWh / 100 km. Dat is dus prima want met de 58 kW accu kom ik met 8 graden buiten dus 350 kilometer ver. Dat wordt deze zomer dus inderdaad dik 400 kilometer. En dat is voor mij echt genoeg.

Laden doe ik gewoon tot 100% en niet zoals aanbevolen tot 80%. Wat een onzin is dat. Heb dat bij de vorige auto's nog nooit gedaan en ik heb geen enkele achteruitgang in accu capaciteit gezien. Dat doe je toch ook niet met je telefoon of laptop ? Bij mij staat de auto elke nacht aan de lader zodat ik 's-morgens altijd vol weg rij. Dan heb je echt niet meer nodig dan die 350 km. En als ik dan een keer verder weg moet dan is is in een half uur weer aangevuld bij een snellader. In de afgelopen 8 jaar elektrisch heb ik dat denk ik 10 keer meegemaakt.

Dan de software problemen zoals die er kennelijk waren. Daar is het natuurlijk nog een beetje vroeg voor maar toch maar alvast. Alles werkt volgens mij vlotjes. Ik heb de meest recente software. Ja het is geen natuurlijk iPhone maar dat hoeft ook niet. Maar het functioneert goed. Mijn ervaringen met de vorige electrische auto's waren niet anders. Af en toe heeft zo'n auto een kleine hick up. Het is natuurlijk gewoon een rijdende computer en met elke computer heb je wel eens wat. Even aan en uit en alles werkt dan meestal weer. Dat was bij de Ampera en BMWi3 ook wel eens het geval. Niet vaak (misschien 2 of 3 keer voorgekomen bij elke auto). Maar goed eerst maar eens afwachten wat ID3 ons gaat brengen op dat vlak. Ik zal jullie op de hoogte houden.

Nu eerst maar eens wat kilometers gaan maken. Wordt vervolgd.

Eerste drie weken

  • 2.000 km
  • 22 april 2021

na de eerste kennismaking nu alweer drie weken rond gereden. Door Corona niet zoveel als anders natuurlijk maar genoeg om een goede indruk te krijgen

Eerste maar even algemeen. Het is een echt fijne auto. Ruim en de rijeigenschappen zijn top. Hij voldoet wat dat betreft geheel aan onze verwachtingen.

Dan het bereik. Daar is altijd veel gedoe over op alle forums. Als ik 100% geladen bent dan heb ik een bereik van 370 km. Gemiddeld verbruik is 17,3 kW per 100 km. Dat is hartstikke prima en is nog beter dan ik had verwacht. Ik rij normaal en niet als een ouwe slappen zak maar ga zeker ook geen wedstrijdjes optrekken doen bij het stoplicht.

Dan de software, Nog zo'n heikel punt. Wij hebben sinds de koop dus beschikking over de nieuwste software en die is dus ook gewoon prima. IK heb echt geen enkele klacht op dat gebied. Als ik nou heel erg mijn best zou doen en kik wil er toch iets negatiefs over zeggen. Het duurt soms even voordat het display omschakelt vanaf het opstartscherm. Zeker als je instap en meteen weg bent dan kan het dus voorkomen dat je de eerste 50 meter nog niet je normale display hebt. Dat is dan echt het enige. Verder werkt het allemaal soepel en naar verwachting. De navigatie is zelf veel beter dan ik ooit heb gehad in een auto. Adequaat en functioneert prima

Dan de systemen. De lijnen assistente vind ik wat vervelend. Ik rij kennelijk toch wat meer aan de linkerkant dus krijg regelmatig een signaal / verzoek of ik het stuur wil vastpakken. Dat kan wat beter worden afgesteld. De adaptieve cruisecontrol werkt heel lekker. Ik heb wel de bord herkenning uitgezet. Dat was veel te onrustig. Dat komt niet door de auto maar vooral door het oerwoud aan borden langs de weg. Soms heb je op 200 meter een 100 km en een 130 km en dan ook nog een tijdelijk 90 km matrix bord. Dan schiet de auto dus van 90 naar 130 en weer terug naar 100. Dat werkt dus niet. Wat ook even wennen was is het abrupt remmen als je achteruit gaat en er staat een obstakel. Dan remt ie dus zelf. Zo duidelijk dat ik de indruk had dat ik ergens tegenaan zat (haha) maar goede functie wat mij betreft.

De achteruit rij camera werkt ook heel goed zeker met de instelling dat je 180 graden kan kijken (groothoek). Perfect te zien wat er links en rechts naast onze uitrit aankomt. Dat is beter te zien dan via de autoruiten.

Enige wat ik nog niet heb getest is de sfeer verlichting binnen (Wahah) onzinnige functie maar je kan 30 kleuren instellen binnen. Nog niet in het donker weggeweest dus ook niet kunnen testen

Dat waren even mijn eerste bevindingen. Samenvattend erg blij mee en voor de twijfelaars: Geen storingen tot dusver

4,3
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
  • Rijd je zelf met een Volkswagen ID3? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Volkswagen ID3
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

PRIVATE LEASE Volkswagen ID3

INFO
XLEasy
XLEasy
Volkswagen ID3 45kWh 150pk Pure (5D/CVT)
€ 514
Stel samen ▸
Volkswagen
Volkswagen
Volkswagen ID3 58kWh 204pk Pro Edition (5D/CVT)
€ 599
Stel samen ▸
Athlon
Athlon
Volkswagen ID3 58kWh 204pk Pro Edition (5D/CVT)
€ 619
Stel samen ▸
Volkswagen ID3 in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Volkswagen ID3 Pure 45 kWh 150pk (Geen BTW!, Privé netto 32.250,-)

    Volkswagen ID3 Pure 45 kWh 150pk (Geen BTW!, Privé netto 32.250,-)

    • 2021
    • 17.563 km

    € 34.250

    Volkswagen ID3 City 45 kWh 150pk (Geen BTW!, Privé netto 33.450,-)

    Volkswagen ID3 City 45 kWh 150pk (Geen BTW!, Privé netto 33.450,-)

    • 2021
    • 10.710 km

    € 35.450

    Volkswagen ID3 58 Kwh 204pk, Business Pro Performance 36735,- ex btw, Cruise control adaptief, Winterpakket, Climatronic

    Volkswagen ID3 58 Kwh 204pk, Business Pro Performance 36735,- ex btw, Cruise control adaptief, Winterpakket, Climatronic

    • 2021
    • 8.547 km

    € 44.450

Meer Volkswagen ID3 occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Volkswagen ID.3

    728
    • 12 oktober 2021

Lezersreacties (15)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Volkswagen ID3 specificaties
  • Volkswagen ID3 occasions
  • Volkswagen ID3 video's
Advies en informatie
  • Volkswagen ID3 tests
  • Volkswagen ID3 gebruikersreviews
  • Volkswagen ID3 index
PREMIUM
Volkswagen ID3 Pro S - Test

Volkswagen ID3 Pro S - Test

Met onze duurtest-ID3 concludeerden we dat de 58 kWh accu eigenlijk voldoende is voor de Nederlandse...

Lees meer
 

Volkswagen ID3 reviews

  • Gebruikersreview
    Volkswagen ID3 45kWh 150pk Pure (2021)

    Volkswagen ID3 45kWh 150pk Pure (2021)

    1
    • 25 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen ID3 58kWh 204pk Life (2021)

    Volkswagen ID3 58kWh 204pk Life (2021)

    3
    • 22 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen ID3 58kWh 1st Plus (2020)

    Volkswagen ID3 58kWh 1st Plus (2020)

    12
    • 26 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen ID3 58kWh 1st (2020)

    Volkswagen ID3 58kWh 1st (2020)

    6
    • 14 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen ID3 58kWh 1st Max (2020)

    Volkswagen ID3 58kWh 1st Max (2020)

    18
    • 11 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen ID3 58kWh 1st Plus (2020)

    Volkswagen ID3 58kWh 1st Plus (2020)

    8
    • 1 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen ID3 58kWh 1st Plus (2020)

    Volkswagen ID3 58kWh 1st Plus (2020)

    11
    • 29 december 2021
meer reviews
Renault Megane E-Tech Electric vs Volkswagen ID3 - Dubbeltest

Renault Megane E-Tech Electric vs Volkswagen ID3 - Dubbeltest

354

Met de Megane E-Tech Electric heeft Renault voor het eerst een elektrische middenklasse hatchback....

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Gebruikersreview
    Volkswagen ID3 45kWh 150pk Pure (2021)

    Volkswagen ID3 45kWh 150pk Pure (2021)

    1
    • 25 mei 2022
  • Nieuws
    Volkswagen ID3 GTX komt met update ID3 in 2023

    Volkswagen ID3 GTX komt met update ID3...

    51
    • 6 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen ID3 58kWh 204pk Life (2021)

    Volkswagen ID3 58kWh 204pk Life (2021)

    3
    • 22 maart 2022
  • Renault Megane E-Tech Electric vs Volkswagen ID3 - Dubbeltest

    Renault Megane E-Tech Electric vs Volkswagen...

    354
    • 18 februari 2022
  • Nieuws
    Zo ver komt de Volkswagen ID3 58 kWh in de praktijk

    Zo ver komt de Volkswagen ID3 58 kWh in...

    113
    • 13 februari 2022
  • Achtergrond
    Zo ver komen EV's als je 130 km/h rijdt - deel 2

    Zo ver komen EV's als je 130 km/h rijdt...

    507
    • 30 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen ID3 58kWh 1st Plus (2020)

    Volkswagen ID3 58kWh 1st Plus (2020)

    12
    • 26 januari 2022
Merk
Merk
  • Nieuws
    Nieuwe Volkswagen Amarok laat zich zien

    Nieuwe Volkswagen Amarok laat zich zien

    12
    • 27 mei 2022
  • Nieuws
    Overname Europcar door Volkswagen bijna rond

    Overname Europcar door Volkswagen bijna...

    59
    • 26 mei 2022
  • Nieuws
    Volkswagen treft miljoenenschikking met Britten over dieselfraude

    Volkswagen treft miljoenenschikking met...

    123
    • 26 mei 2022
  • Nieuws
    VW Golf R 20 jaar, wat betaal je voor een R32?

    VW Golf R 20 jaar, wat betaal je voor een...

    17
    • 26 mei 2022
  • Nieuws
    Volkswagen brengt unieke 'Half-track Fox' opnieuw tot leven

    Volkswagen brengt unieke 'Half-track Fox'...

    13
    • 25 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen ID3 45kWh 150pk Pure (2021)

    Volkswagen ID3 45kWh 150pk Pure (2021)

    1
    • 25 mei 2022
  • Nieuws
    Dit kost de elektrische Volkswagen ID Buzz

    Dit kost de elektrische Volkswagen ID Buzz

    101
    • 25 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden