Volkswagen ID.3 58kWh 1st Plus (2020)

autoreview

Volkswagen ID.3 58kWh 1st Plus (2020)

Signalement

UitvoeringID.3 58kWh 1st Plus
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst2.000 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste kilometers

  • 170 km

Gisteren de auto opgehaald. De auto is nieuw maar staat op kenteken 2020 dus maar 8% bijtelling. Dat is in ieder geval lekker. Wel even getwijveld over de aanschaf toen ik de eerste recensies had gelezen. Maar goed, software problemen zijn oplosbaar en inmiddels is de eerste grote update van de software dus ik durf het wel aan.

Ik heb hiervoor al 3 andere elektrische auto gereden. Als eerste vanaf 2012 de Opel Ampera. Toen nog met een hulpmotor erin en een bereik van wel 70 km elektrisch. Mijn woon werk afstand was echter 17 kilometer zodat ik er heel veel elektrisch mee heb gereden. Gemiddeld in 5 jaar 1 op 50. Daarna een BMW I3 volledig elektrisch en mijn vorige auto was weer een Opel Ampera E. Ik weet dus hoe de auto's rijden en dat is in een woord geweldig !

De Volkswagen ID.3 rijdt ook geweldig. Natuurlijk. Hij is stil, rijdt soepel en trekt heerlijk op. In vergelijking met de vorige auto (Ampera E) is de vering iets comfortabeler. Dat is wel prettig. Ook de stoelen zijn beter ten opzichte van de Ampera. Verder zit er een heel pallet aan digitale hulpmiddelen in. Natuurlijk CarPlay. Dat is inmiddels een muist hoor. Verder verschillende hulpsystemen en heel veel onnodige spielerei :)

De eerste 170 kilometer vandaag gingen probleemloos en de auto rijdt best wel zuinig. Ik lees veel teleurgestelde ervaringen over het bereik maar mijn ervaring is dat elektrisch rijden nu eenmaal wat aanpassing vraagt in rijstijl en dat is voor mij helemaal okay. Gewoon 100-105 km/h op de snelweg en normaal optrekken.

Gemiddeld verbruik van de eerste rit 16,5 kWh / 100 km. Dat is dus prima want met de 58 kW accu kom ik met 8 graden buiten dus 350 kilometer ver. Dat wordt deze zomer dus inderdaad dik 400 kilometer. En dat is voor mij echt genoeg.

Laden doe ik gewoon tot 100% en niet zoals aanbevolen tot 80%. Wat een onzin is dat. Heb dat bij de vorige auto's nog nooit gedaan en ik heb geen enkele achteruitgang in accu capaciteit gezien. Dat doe je toch ook niet met je telefoon of laptop ? Bij mij staat de auto elke nacht aan de lader zodat ik 's-morgens altijd vol weg rij. Dan heb je echt niet meer nodig dan die 350 km. En als ik dan een keer verder weg moet dan is is in een half uur weer aangevuld bij een snellader. In de afgelopen 8 jaar elektrisch heb ik dat denk ik 10 keer meegemaakt.

Dan de software problemen zoals die er kennelijk waren. Daar is het natuurlijk nog een beetje vroeg voor maar toch maar alvast. Alles werkt volgens mij vlotjes. Ik heb de meest recente software. Ja het is geen natuurlijk iPhone maar dat hoeft ook niet. Maar het functioneert goed. Mijn ervaringen met de vorige electrische auto's waren niet anders. Af en toe heeft zo'n auto een kleine hick up. Het is natuurlijk gewoon een rijdende computer en met elke computer heb je wel eens wat. Even aan en uit en alles werkt dan meestal weer. Dat was bij de Ampera en BMWi3 ook wel eens het geval. Niet vaak (misschien 2 of 3 keer voorgekomen bij elke auto). Maar goed eerst maar eens afwachten wat ID3 ons gaat brengen op dat vlak. Ik zal jullie op de hoogte houden.

Nu eerst maar eens wat kilometers gaan maken. Wordt vervolgd.

Eerste drie weken

  • 2.000 km

na de eerste kennismaking nu alweer drie weken rond gereden. Door Corona niet zoveel als anders natuurlijk maar genoeg om een goede indruk te krijgen

Eerste maar even algemeen. Het is een echt fijne auto. Ruim en de rijeigenschappen zijn top. Hij voldoet wat dat betreft geheel aan onze verwachtingen.

Dan het bereik. Daar is altijd veel gedoe over op alle forums. Als ik 100% geladen bent dan heb ik een bereik van 370 km. Gemiddeld verbruik is 17,3 kW per 100 km. Dat is hartstikke prima en is nog beter dan ik had verwacht. Ik rij normaal en niet als een ouwe slappen zak maar ga zeker ook geen wedstrijdjes optrekken doen bij het stoplicht.

Dan de software, Nog zo'n heikel punt. Wij hebben sinds de koop dus beschikking over de nieuwste software en die is dus ook gewoon prima. IK heb echt geen enkele klacht op dat gebied. Als ik nou heel erg mijn best zou doen en kik wil er toch iets negatiefs over zeggen. Het duurt soms even voordat het display omschakelt vanaf het opstartscherm. Zeker als je instap en meteen weg bent dan kan het dus voorkomen dat je de eerste 50 meter nog niet je normale display hebt. Dat is dan echt het enige. Verder werkt het allemaal soepel en naar verwachting. De navigatie is zelf veel beter dan ik ooit heb gehad in een auto. Adequaat en functioneert prima

Dan de systemen. De lijnen assistente vind ik wat vervelend. Ik rij kennelijk toch wat meer aan de linkerkant dus krijg regelmatig een signaal / verzoek of ik het stuur wil vastpakken. Dat kan wat beter worden afgesteld. De adaptieve cruisecontrol werkt heel lekker. Ik heb wel de bord herkenning uitgezet. Dat was veel te onrustig. Dat komt niet door de auto maar vooral door het oerwoud aan borden langs de weg. Soms heb je op 200 meter een 100 km en een 130 km en dan ook nog een tijdelijk 90 km matrix bord. Dan schiet de auto dus van 90 naar 130 en weer terug naar 100. Dat werkt dus niet. Wat ook even wennen was is het abrupt remmen als je achteruit gaat en er staat een obstakel. Dan remt ie dus zelf. Zo duidelijk dat ik de indruk had dat ik ergens tegenaan zat (haha) maar goede functie wat mij betreft.

De achteruit rij camera werkt ook heel goed zeker met de instelling dat je 180 graden kan kijken (groothoek). Perfect te zien wat er links en rechts naast onze uitrit aankomt. Dat is beter te zien dan via de autoruiten.

Enige wat ik nog niet heb getest is de sfeer verlichting binnen (Wahah) onzinnige functie maar je kan 30 kleuren instellen binnen. Nog niet in het donker weggeweest dus ook niet kunnen testen

Dat waren even mijn eerste bevindingen. Samenvattend erg blij mee en voor de twijfelaars: Geen storingen tot dusver

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (15)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.