Volkswagen ID3 58kWh 1st Plus (2020) #13
autoreview
Signalement
Uitvoering | ID3 58kWh 1st Plus |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 5 km |
KM-stand laatst | 103.000 km |
Tja
- 73.000 km
Tijd voor een andere auto en aangezien de Seat Leon ST erg goed was bevallen weer een voorkeur voor een VAG product. De mogelijkheid om met 8% bijtelling te gaan rijden maakte de keuze voor de ID3 op papier heel simpel.
De praktijk is behoorlijk tegen gevallen. De eerste 30.000 km erg veel storingen gehad. Ik wist dat de software niet af was en dat er nog wat functies zouden worden toegevoegd maar dit had ik niet verwacht. Na de grote updates lijkt het goed dus betrouwbaarheid toch een aantal sterren. Qua rijden voelt het namelijk allemaal erg robuust. De achterwielaandrijving zorgt voor rust in het stuur, de 200pk is voldoende om de redelijk zware ID3 vlot aan te laten voelen.
Positief, het rijdt echt prima. Stil, soepel, redelijk comfortabel. De korte draaicirkel is prettig. Net als het scherpe beeld van de achteruitrijcamera. De Led verlichting geeft veel en mooi licht. Deuren automatisch ontgrendelen bij het naderen van de auto is erg makkelijk. Standkachel is pure luxe, perfect.
Negatief, VW heeft de kever iets te veel willen kopiëren. Hoe kun je nu een auto uit deze prijsklasse maken zonder speakers achterin en met een bijrijder stoel die niet in hoogte verstelbaar is en ook de afwerking is wat goedkoop. Geen verlichte knoppen onder het scherm, sowieso een gebrek aan knoppen voor basisfuncties.
Ook negatief, maar dat had ik zelf misschien beter moeten onderzoeken van tevoren is de laadsnelheid. Het snelladen gaat met max 100kwh, maar alleen heel kort als de batterij zo goed als leeg is. Dus reken op ongeveer de helft in de praktijk en dat maakt de verplichte pauzes irritant lang.
Actieradius in de zomer 300 a 340. Nu in de winter met winterbanden 240 a 260.
Via een OBDeleven dongel een paar aanpassingen gedaan. De lane assist werkt namelijk bijzonder irritant. In lange bochten vaak valse meldingen en op de smalle wegen in de polder stuurt de auto telkes naar het midden van de rijbaan. Ook als er tegenliggers aan komen.
Daarnaast vond ik het vervelend dat de deuren automatisch vergrendeld worden bij het wegrijden. Dit kan ik nu via het menu zelf aan of uitzetten. Vreemd dat dit geen standaard zichtbare functie is...
Tot slot de connect app. Als die werkt is het top, maar vaak problemen om verbinding te maken met de auto en een adres naar de navigatie sturen duurt een paar dagen (!). Gelukkig werkt Android auto draadloos, voor de bediening van de standkachel is dat echter geen oplossing
update
- 103.000 km
Kleine update - Weinig nieuws te melden. Eén keer de dealer moeten opzoeken omdat de auto niet wilde laden, het bleek een defecte laadkabel te zijn.
Verder nog met de auto naar Zuid Frankrijk geweest en dat zou ik niemand aanraden. Heenweg was even zoeken met als dieptepunt bijna stranden door bij twee opvolgende tankstations een niet werkende laadpaal aan te treffen. Terugweg uitsluitend via Ionity, Fastned en Tesla laders gereden en dat ging prima. Maar 8 (!) keer laden om een afstand van 1440km te overbruggen is gewoon erg tijdrovend.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties3
- Comfort4
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volkswagen ID3
Uitgelicht aanbod

Volkswagen ID3 Pro 204PK 58 kWh - incl. BTW - 8% Bijtelling
- 2020
- 33.390 km

Volkswagen ID3 EV 204PK 58 KWH FIRST AUTOMAAT / NAVI / LEDER / CLIMA / LED / PDC / 19" LMV / CAMERA / PANO. DAK / KEYLESS / BLUETOOTH / WINTERPAKKET / ADAPT. CRUISECONTROL / 8% BIJTELLING / NIEUWSTAAT !!
- 2020
- 47.438 km

Volkswagen ID3 ELEKTROMOTOR 150 kW / 204 pk Hatchback Elektr ische aandrijving
- 2023
- 15 km
Lees ook

Renault Megane E-Tech Electric vs. Volkswagen ID3 - Dubbeltest

Is de Volkswagen ID3 een betere EV dan de e-Golf?

Renault Megane E-Tech Electric vs Volkswagen ID3 - Dubbeltest

Zo ver komt de Volkswagen ID3 58 kWh in de praktijk

Zo ver komen EV's als je 130 km/h rijdt - deel 2
