AutoWeek 9 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 9 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Reviews
  • Volkswagen
  • ID3
22

autoreview

Volkswagen ID3 58kWh 1st Max (2020) #3

Kas2
  • Kas24
  • Review
20 februari 2021 om 12:32
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringID3 58kWh 1st Max
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2020
KM-stand laatst744 km
Gemiddelde lezerswaardering: 63%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Prima auto met nog wat kleine issues

  • 744 km
  • 20 februari 2021

De Volkswagen ID.3. Er is veel om te doen geweest en er is nog steeds veel om te doen. Toen de ID.3 werd aangekondigd leek het me meteen een goede optie als deze nog in 2020 geleverd kon worden. En dat was mogelijk, máár wel met de kanttekening dat de software nog niet af zou zijn. De ervaringen tot zover.

Uiterlijk

Uiterlijk is natuurlijk altijd erg smaakgevoelig. De auto is van buiten een tamelijk eenvoudige wagen. Enige opvallende aan het uiterlijk is het ontbreken van een echte motorkap (er is immers ook geen motor!) en het subtiele printje aan de achterzijde. Dankzij de aardige velgen is het alsnog een leuke verschijning om te zien, in mijn ogen althans. Maar het blijft wel echt Volkswagen, vooral niets geks...

De binnenkant volgt dit aardig. Geen extreme toeters en bellen. Gewoon een simpel interieur. Er is veel te doen over het materiaal gebruik. Ik kan daar simpel over zijn. Het is inderdaad plastic, maar het oogt alsnog duurzaam en luxe. De opmerkingen dat het een 'goedkoop-plastic' uitstraling heeft kan ik me niet in vinden. Zeker in combinatie met de volledig in te stellen gekleurde sfeerverlichting is het een prettige omgeving om uren in te vertoeven. De accenten in hoogglans zwart (pianolak) maken het plaatje compleet.

Comfort

Ik ben altijd redelijk kritisch op comfort. Als lease rijder rijdt ik heel wat uurtjes in de week (al is dat dankzij Corona nu even niet van toepassing). Dus comfort is vereist. Bij de ID'3 zit dat wel goed! Comfortabele stoelen die op alle mogelijke manieren elektrisch instelbaar zijn, stoelverwarming, massagestand, stuurverwarming. Fantastisch.

Ruimte

Dit was een grote verrassing voor mij persoonlijk. Je weet dat een elektrische auto geen ruimte kwijt is aan een motor, maar dat de verhoudingen dan zó anders uitpakken? Van buiten is het geen heel grote auto, maar van binnen is er naar verhouding een zee aan ruimte! Zowel voorin als op de achterbank. Kofferbakruimte is redelijk. Ruim voldoende voor de boodschappen en een keer wat groters ophalen lukt ook prima. Voor een volledige verhuizing zou ik een andere wagen kiezen!

Software

En dan de software. Veel in het nieuws geweest. Onlangs weer dat het klachten zou regenen. Laat ik voorop stellen: het is duidelijk dat de software nog niet helemaal af is. Er zitten wat foutjes in en sommige dingen werken nog niet optimaal. Dat gezegd hebbende: echt problemen heb ik er niet mee! Enige échte bug is dat de aansturing van de stoel- en stuurverwarming niet altijd lekker loopt. Dat is een probleem waar ik best even mee kan leven! Draadloze verding met Android Auto of Apple Carplay werkt prima en is boven verwachting stabiel, het Augmented Reality Heads-Up display werkt redelijk feilloos, ondanks dat hier nog een flinke update voor verwacht wordt. De pijlen op de weg zijn duidelijk en zitten op de juiste plaats, de lijnen op de weg worden prima 'opgelicht' wanneer je er te dichtbij komt en ander verkeer wordt vlot herkend en voorzien van een duidelijke streep op de weg. Zeker in combinatie met adaptieve cruise control is het heerlijk rijden. Sturen moet nog zelf, al het andere doet de auto. Zelfs het letten op verkeer op de eigen weg (overig verkeer moet je wel zelf in de gaten houden). Ik gebruik de cruisecontrol daarom ook vaak in de stad. De snelheid wordt dan aangepast aan overig verkeer, aan de geldende maximum snelheid en ook voor bochten en kruispunten remt de auto vanzelf. Ideaal! Een enkele keer wordt voor een rotonde niet (tijdig) afgeremd. Daar is rekening mee te houden (en sowieso blijft de voet toch wel bij de rem aangezien het expliciet geen autonoom rijdend voertuig is).

Prestaties

Zoals iedere elektrische auto is het heerlijk rijden. Veel vermogen en ontzettend rustig rijden. De achterwiel aandrijving is even wennen, je krijgt voor het gevoel echt een duw van achteren mee. Maar het voels, zelfs op ecostand vooral lekker sportief. De auto trekt goed door de bochten en is comfortabel op vlakke wegen. Bij bv. drempels merk je wel dat de vering redelijk stug is.
Maar bij elektrische auto's het belangrijkste is toch wel het bereik. Nu kan ik daar nog niet heel veel over zeggen. Heb enkel nog in de winter gereden en vrijwel alleen korte afstanden die relatief onzuinig zijn. Ik heb het gevoel dat de beloofde range toch wel redelijk klopt, al hoor ik daar veel klachten over. In de winter is dat rond de 250-300 km, in de zomer rond de 350-400 km (afhankelijk van rijstijl, stad/snelweg, etc). Met de huidige korte ritjes en periode vrieskou kom ik op een volle accu volgens mij echt wel rond de 200-250 km uit. Maar moet het nog eens goed bekijken. Heb in ieder geval niet het gevoel dat de auto voortdurend maar aan de lader moet hangen! Dus dit valt me tot zover alles mee!

Conclusie

Misschien nog een wat beperkte review omdat ik nog altijd geen lange afstanden gereden heb en de ID.3 daarom nog niet echt goed heb kunnen ervaren. Maar tot zover ben ik eigenlijk van alle aspecten onder de indruk. Zelfs van de software die nog niet af is! Een aantal kleine bugs neem ik wel voor lief, het was tevoren immers ook duidelijk gemeld dat de software nog problemen zou hebben. Grote pluspunten is het fijne rijgedrag, in ieder geval in de stad. Tevens prettig is (tot zover) het bereik, het heads up display met Augmented Reality, de vele veiligheidssystemen en het toch wel mooie uiterlijk ondanks dat het een typisch Volkswagen ontwerp is zonder heel opvallende design features. De minpunten zijn dan toch de paar software bugs en een klein persoonlijk ergernisje: De auto gaat wél automatisch van slot als je in de buurt komt maar niet automatisch weer op slot als je wegloopt. Kennelijk een bewuste design keuze en ik hoor ook mensen die er blij mee zijn. Ik vind het verschrikkelijk onhandig!

Ik hoop binnenkort wat uitgebreider over de auto te kunnen vertellen wanneer ik wat meer kilometers gemaakt heb.

4,8
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
 
  • Houd me op de hoogte over de Volkswagen ID3
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Uitgelicht aanbod

    First Plus € 2.000,- SUBSIDIE! NL-auto! MARGE AUTO!

    Volkswagen ID.3 First Plus € 2.000,- SUBSIDIE! NL-auto! MARGE AUTO!

    • 2020
    • 3.483 km

    € 40.950

    Business Style

    Volkswagen ID.3 Business Style

    • 2020
    • 207 km

    Op aanvraag

    First Plus | 8% bijtelling

    Volkswagen ID.3 First Plus | 8% bijtelling

    • 2020
    • 562 km

    € 39.900

Meer Volkswagen ID3 occasions

Lezersreacties (22)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Volkswagen ID3 specificaties
  • Volkswagen ID3 occasions
  • Volkswagen ID3 video's
Advies en informatie
  • Volkswagen ID3 tests
  • Volkswagen ID3 gebruikersreviews
  • Volkswagen ID3 index
PREMIUM
Aiways U5 vs. Hyundai Kona Electric vs. Volkswagen ID.3 - Triotest

Aiways U5 vs. Hyundai Kona Electric vs. Volkswagen ID.3 - Triotest

Het lijkt er steeds meer op dat de EV Chinese merken definitief in het zadel gaat helpen in...

Lees meer
 

Volkswagen ID3 reviews

  • Review
    Volkswagen ID3 58kWh 1st (2020)

    Volkswagen ID3 58kWh 1st (2020)

    10
    • 2 maart 2021
  • Review
    Volkswagen ID3 58kWh 1st Max (2020) #3

    Volkswagen ID3 58kWh 1st Max (2020) #3

    22
    • 20 februari 2021
  • Review
    Volkswagen ID3 58kWh 1st Plus (2020)

    Volkswagen ID3 58kWh 1st Plus (2020)

    25
    • 11 februari 2021
  • Review
    Volkswagen ID3 58kWh 1st Plus (2020)

    Volkswagen ID3 58kWh 1st Plus (2020)

    13
    • 6 februari 2021
  • Review
    Volkswagen ID3 58kWh 1st Max (2020)

    Volkswagen ID3 58kWh 1st Max (2020)

    23
    • 5 januari 2021
  • Review
    Volkswagen ID3 58kWh 1st Plus (2020)

    Volkswagen ID3 58kWh 1st Plus (2020)

    18
    • 4 december 2020
  • Review
    Volkswagen ID3 58kWh 1st Plus (2020)

    Volkswagen ID3 58kWh 1st Plus (2020)

    16
    • 23 november 2020
meer reviews
Test: Aiways U5 vs. Volkswagen ID3

Test: Aiways U5 vs. Volkswagen ID3

126

De Aiways U5 kost min of meer hetzelfde als een Volkswagen ID.3, maar hij is wel een heel stuk...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Volkswagen ID3 - welkom duurtest

    Volkswagen ID3 - welkom duurtest

    148
    • 2 maart 2021
  • Review
    Volkswagen ID3 58kWh 1st (2020)

    Volkswagen ID3 58kWh 1st (2020)

    10
    • 2 maart 2021
  • Autonieuws
    Volkswagen schetst ID3 Cabrio

    Volkswagen schetst ID3 Cabrio

    61
    • 1 maart 2021
  • Autonieuws
    Volkswagen ID3 geeft problemen, update op komst

    Volkswagen ID3 geeft problemen, update...

    551
    • 19 februari 2021
  • Autonieuws
    Elektrische auto's van het jaar 2021 bekend

    Elektrische auto's van het jaar 2021 bekend

    123
    • 18 februari 2021
  • Autotest
    Test: Volkswagen ID3

    Test: Volkswagen ID3

    71
    • 16 februari 2021
  • Review
    Volkswagen ID3 58kWh 1st Plus (2020)

    Volkswagen ID3 58kWh 1st Plus (2020)

    25
    • 11 februari 2021
Merk
Merk
  • Review
    Volkswagen Golf Variant 1.9 SDI (1999)

    Volkswagen Golf Variant 1.9 SDI (1999)

    • 4 maart 2021
  • Autonieuws
    Volkswagen ID4 goedkoper dankzij 52 kWh-versies

    Volkswagen ID4 goedkoper dankzij 52 kWh-versies

    15
    • 4 maart 2021
  • Review
    Volkswagen Polo 1.2 TDI BlueMotion Comfortline (2010)

    Volkswagen Polo 1.2 TDI BlueMotion Comfortline...

    • 3 maart 2021
  • Volkswagen ID3 - welkom duurtest

    Volkswagen ID3 - welkom duurtest

    148
    • 2 maart 2021
  • Review
    Volkswagen ID3 58kWh 1st (2020)

    Volkswagen ID3 58kWh 1st (2020)

    10
    • 2 maart 2021
  • Autonieuws
    Volkswagen ID Buzz als eerste autonoom op weg

    Volkswagen ID Buzz als eerste autonoom...

    25
    • 1 maart 2021
  • Autonieuws
    Volkswagen schetst ID3 Cabrio

    Volkswagen schetst ID3 Cabrio

    61
    • 1 maart 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep