en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Uitvoering | ID3 58kWh 1st Max |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand laatst | 744 km |
De Volkswagen ID.3. Er is veel om te doen geweest en er is nog steeds veel om te doen. Toen de ID.3 werd aangekondigd leek het me meteen een goede optie als deze nog in 2020 geleverd kon worden. En dat was mogelijk, máár wel met de kanttekening dat de software nog niet af zou zijn. De ervaringen tot zover.
Uiterlijk
Uiterlijk is natuurlijk altijd erg smaakgevoelig. De auto is van buiten een tamelijk eenvoudige wagen. Enige opvallende aan het uiterlijk is het ontbreken van een echte motorkap (er is immers ook geen motor!) en het subtiele printje aan de achterzijde. Dankzij de aardige velgen is het alsnog een leuke verschijning om te zien, in mijn ogen althans. Maar het blijft wel echt Volkswagen, vooral niets geks...
De binnenkant volgt dit aardig. Geen extreme toeters en bellen. Gewoon een simpel interieur. Er is veel te doen over het materiaal gebruik. Ik kan daar simpel over zijn. Het is inderdaad plastic, maar het oogt alsnog duurzaam en luxe. De opmerkingen dat het een 'goedkoop-plastic' uitstraling heeft kan ik me niet in vinden. Zeker in combinatie met de volledig in te stellen gekleurde sfeerverlichting is het een prettige omgeving om uren in te vertoeven. De accenten in hoogglans zwart (pianolak) maken het plaatje compleet.
Comfort
Ik ben altijd redelijk kritisch op comfort. Als lease rijder rijdt ik heel wat uurtjes in de week (al is dat dankzij Corona nu even niet van toepassing). Dus comfort is vereist. Bij de ID'3 zit dat wel goed! Comfortabele stoelen die op alle mogelijke manieren elektrisch instelbaar zijn, stoelverwarming, massagestand, stuurverwarming. Fantastisch.
Ruimte
Dit was een grote verrassing voor mij persoonlijk. Je weet dat een elektrische auto geen ruimte kwijt is aan een motor, maar dat de verhoudingen dan zó anders uitpakken? Van buiten is het geen heel grote auto, maar van binnen is er naar verhouding een zee aan ruimte! Zowel voorin als op de achterbank. Kofferbakruimte is redelijk. Ruim voldoende voor de boodschappen en een keer wat groters ophalen lukt ook prima. Voor een volledige verhuizing zou ik een andere wagen kiezen!
Software
En dan de software. Veel in het nieuws geweest. Onlangs weer dat het klachten zou regenen. Laat ik voorop stellen: het is duidelijk dat de software nog niet helemaal af is. Er zitten wat foutjes in en sommige dingen werken nog niet optimaal. Dat gezegd hebbende: echt problemen heb ik er niet mee! Enige échte bug is dat de aansturing van de stoel- en stuurverwarming niet altijd lekker loopt. Dat is een probleem waar ik best even mee kan leven! Draadloze verding met Android Auto of Apple Carplay werkt prima en is boven verwachting stabiel, het Augmented Reality Heads-Up display werkt redelijk feilloos, ondanks dat hier nog een flinke update voor verwacht wordt. De pijlen op de weg zijn duidelijk en zitten op de juiste plaats, de lijnen op de weg worden prima 'opgelicht' wanneer je er te dichtbij komt en ander verkeer wordt vlot herkend en voorzien van een duidelijke streep op de weg. Zeker in combinatie met adaptieve cruise control is het heerlijk rijden. Sturen moet nog zelf, al het andere doet de auto. Zelfs het letten op verkeer op de eigen weg (overig verkeer moet je wel zelf in de gaten houden). Ik gebruik de cruisecontrol daarom ook vaak in de stad. De snelheid wordt dan aangepast aan overig verkeer, aan de geldende maximum snelheid en ook voor bochten en kruispunten remt de auto vanzelf. Ideaal! Een enkele keer wordt voor een rotonde niet (tijdig) afgeremd. Daar is rekening mee te houden (en sowieso blijft de voet toch wel bij de rem aangezien het expliciet geen autonoom rijdend voertuig is).
Prestaties
Zoals iedere elektrische auto is het heerlijk rijden. Veel vermogen en ontzettend rustig rijden. De achterwiel aandrijving is even wennen, je krijgt voor het gevoel echt een duw van achteren mee. Maar het voels, zelfs op ecostand vooral lekker sportief. De auto trekt goed door de bochten en is comfortabel op vlakke wegen. Bij bv. drempels merk je wel dat de vering redelijk stug is.
Maar bij elektrische auto's het belangrijkste is toch wel het bereik. Nu kan ik daar nog niet heel veel over zeggen. Heb enkel nog in de winter gereden en vrijwel alleen korte afstanden die relatief onzuinig zijn. Ik heb het gevoel dat de beloofde range toch wel redelijk klopt, al hoor ik daar veel klachten over. In de winter is dat rond de 250-300 km, in de zomer rond de 350-400 km (afhankelijk van rijstijl, stad/snelweg, etc). Met de huidige korte ritjes en periode vrieskou kom ik op een volle accu volgens mij echt wel rond de 200-250 km uit. Maar moet het nog eens goed bekijken. Heb in ieder geval niet het gevoel dat de auto voortdurend maar aan de lader moet hangen! Dus dit valt me tot zover alles mee!
Conclusie
Misschien nog een wat beperkte review omdat ik nog altijd geen lange afstanden gereden heb en de ID.3 daarom nog niet echt goed heb kunnen ervaren. Maar tot zover ben ik eigenlijk van alle aspecten onder de indruk. Zelfs van de software die nog niet af is! Een aantal kleine bugs neem ik wel voor lief, het was tevoren immers ook duidelijk gemeld dat de software nog problemen zou hebben. Grote pluspunten is het fijne rijgedrag, in ieder geval in de stad. Tevens prettig is (tot zover) het bereik, het heads up display met Augmented Reality, de vele veiligheidssystemen en het toch wel mooie uiterlijk ondanks dat het een typisch Volkswagen ontwerp is zonder heel opvallende design features. De minpunten zijn dan toch de paar software bugs en een klein persoonlijk ergernisje: De auto gaat wél automatisch van slot als je in de buurt komt maar niet automatisch weer op slot als je wegloopt. Kennelijk een bewuste design keuze en ik hoor ook mensen die er blij mee zijn. Ik vind het verschrikkelijk onhandig!
Ik hoop binnenkort wat uitgebreider over de auto te kunnen vertellen wanneer ik wat meer kilometers gemaakt heb.
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.