Volkswagen ID.3 58kWh 1st (2020)

autoreview

Volkswagen ID.3 58kWh 1st (2020)

Signalement

UitvoeringID.3 58kWh 1st
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2020
KM-stand laatst39.000 km
Lezerswaardering: 82%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Het valt allemaal reuze mee

  • 6.000 km

Na 6.000 kilometers met de VW ID3 1st deel ik mijn ervaringen met jullie. Daarnaast hebben we ook een Tesla model 3 SR+, aangeschaft in 2019. Ook die ervaringen zal ik delen.

Mijn vrouw vond dat ze een nieuwe auto had verdiend. Gedurende de covid hadden we de tweede auto geen moment gemist. Ze reed een Mercedes A-klasse (benzine), Maar omdat iemand in onze nabijheid hem beter kon gebruiken, heeft ze deze in 2018 voor een habbekrats weggedaan.

We hadden nog voor een nieuwe A klasse gekeken (ook een plug in), maar deze moesten al EUR 40K kosten. Ten tijde van het rondkijken in de najaar 2020 naar een nieuwe auto was er ook de SEPP. We keken zoals zovelen naar de volgende elektrische auto's:
- BMW I3
- Kia Niro en e-Soul
- Hyundai Kona
- Renault Zoe

Hoewel uit proefritten, kwam de ID3 als meest prettige uit de bus (binnenruimte is enorm, range is meer dan voldoende, voldoende luxe in de 1st), hadden we hem maar uit ons hoofd gezet. Alleen de duurdere waren verkrijgbaar (Plus en Max). Voor de meerprijs van de Max kan je de Tesla M3 rijden. De 1st was voor EUR 38K de "best buy" in onze ogen.

Plotseling werden we geattendeerd dat er nog 1 voorradig was. We kregen een goed bod op onze laatste benzine auto en we waren binnen no time de eigenaar van een tweede elektrische auto.

Tot op dag van vandaag geen spijt. Qua elektrisch rijden is er weinig verschil met onze Tesla model 3 SR. Wellicht in extreme situaties minder krachtig en snel, maar in de trant zoals wij hem gebruiken ervaar ik weinig verschil.

Na een grote update die in de garage moest plaatsvinden, heeft de ID3 nu ook OTA. Geen omkijken naar.

Laden: geen issues. Veelal thuisladen met de zonnepanelen. Zelfs met de range van de ID3 in Nederland is het geen probleem, 99% van de ritten gaat dit lukken. En anders een laadpaal of netspanning op je bestemming. Tot op heden geen gebruik hoeven te maken van een snellader. Ook laatst niet toen ik een rit (met 2 stops) van 390 KM gemaakt had (nog 20KM over). In de 6 uur dat je daar aan het werk bent aan een 22KW lader zetten en probleemloos terug.

Rijden: ik reed met de benzineauto's al rustig; actieradius van circa 1.000KM met een tankinhoud van 50-55 liter. In tegenstelling tot de Tesla maken we met de ID3 kortere ritten.
Gemiddeld genomen haal ik ongeveer 400KM op een volle laadbeurt in de winter en 520KM in de zomer (ik heb zelfs een paar keer 550KM als range aangegeven gekregen; ik weet niet of dit ook realiseerbaar is). Het verval is groot, zeker als ik dat vergelijk met de M3 (ongeveer 350KM in de winter en 390KM in de zomer).

Userinterface: er is al veel over geschreven, maar ik heb niet zo veel issues ervaren. Het is inderdaad is minder soepel en snel als de Tesla, maar alles verloopt goed. Zowel voor de garage update als erna heb ik zelf geen klachten. Ook het geniep over knopjes en scherm; je wendt er snel aan. Het is gewoon een smartphone. Als je van Iphone overstapt naar Android heb je in het begin wat gewenningsissues, maar na een paar dagen is het over.
Ook als ik van de ene naar de andere auto overstap, ervaar ik niets aan irritatie.

Interieur: ook al heel veel over geschreven, zoals hard plastics en achterramen-gate (1 schakelknop): ook dat is puur gewenning. OK, het is geen Golf, maar het is ook geen bagger. Genoeg zaken die extra comfort bieden, zoals stoel- en stuurverwarming.

Betrouwbaarheid: ook al heel veel over geschreven, maar ook op dit punt heb ik tot op heden geen issues.

Als ik de reviews en testen lees, herken ik mij vreemd genoeg in veel zaken niet. Volgens mij heeft VW best een goede eerste poging gedaan met de ID3. Zij zijn misschien wel later dan de early adopters als Tesla en Kia/Hyundai. De vraag is of VW (maar ook andere gevestigde namen) die achterstand inlopen, zeker als ik kijk naar de propositie van Kia en Hyundai.

Echter, als je kijkt naar het segment EUR30-40K, is de ID3 in mijn ogen geen verkeerde keuze.

Verschillen tussen M3 en de ID3:
M3 beter dan ID3
- Zuiniger
- Bagageruimte
- Snellere userinterface
- OTA
- Uitstraling/imago

ID3 beter dan M3
- Goedkoper in aanschaf (EUR 11K)
- Groter bereik

Gelijk
- Binnenruimte
- Geruisloos rijden
- Betrouwbaarheid

Zou ik wederom een ID3 kopen? Ik zal volmondig ja zeggen, tenzij Hyundai de IONIQ 5 voor onder de EUR 40K aanbiedt.

Oeff, ID3 houdt niet van koud weer

  • 7.000 km

Waar ik deze herfst met een volle lading ongeveer 370-400KM kon rijden, ben ik sinds 1e kerstdag een (negatieve) ervaring met de ID3 rijker.

Op weg naar het kerstdiner bij mijn ouders moesten we 130KM enkele reis rijden: min 1, grotendeels tegenwind en zijwind, 100KM per uur op de cruise control, 4 inzittenden, 18 graden binnenwarmte en de airco uit kwam ik uit op 57% SoC (200KM bereik over). Ik meen mij bij vorige keren rond de 70% SoC te zitten.
Ik zat nog te twijfelen of ik hem bij mijn ouders even moest bijladen, immers op de terugweg zou ik meewind hebben. Bovendien dacht ik de auto zo goed te kennen, dat het niet nodig was. En in het uiterst geval is er nog een paar snelladers onderweg terug.

Om alvast de cliffhanger te verraden: wat had ik spijt dat ik hem niet had bijgeladen. Na de kerstdis een paar kilo's zwaarder aangekomen was de buitentemperatuur inmiddels gedaald naar min 5: op weg naar huis. Bij het wegrijden schrok ik van het resterende bereik: van 200KM was deze gedaald naar 150KM. Slik........... Waar ik in de zomer ongeveer 500KM op 1 lading reed, zou ik nu dus 280KM halen.
Met een gangetje van 100KM per uur en rijden maar. De meewind hielp niet zoveel: het resterende bereik zakte sneller dan de afgelegde afstand. Halverwege ben ik rond 95KM per uur gaan rijden; ik dacht nog achter een vrachtauto te kunnen slip streamen, maar op 1e kerstdagavond kwamen we er geen tegen op de terugreis.

Gedurende de rit kwam ik erachter dat gelet op de kou, de autoverwarming (geen airco) veel stroom tot zich nam. Dus toen ik de autoverwarming uitzette, scheelde dat circa 30KM op het bereik (een zelfde effect als je de airco uitzet tijdens het rijden): scheldende kinderen en echtgenoot tot gevolg. Tja, moeilijk dilemma: zonder te laden net aan thuis aankomen of 10 minuten in de vrieskou aan de snellader.
Uiteindelijk met een nieuw vocabulaire aan scheldwoorden en nog 15KM op teller veilig thuis aangekomen (130x2+15 = 275KM actieradius). Gelukkig waren we warm gekleed :-)

Wat leert mij dit? De ID3 houdt niet van kou. Het verschil tussen zomer en winter (en wellicht dat het nog kouder gaat worden) is enorm bij ons: 45% minder bereik. Dit is mij best tegengevallen. Onze Tesla M3 SR doet het veel beter: hooguit 20 tot 25%.
In koud weer gebruikt de autoverwarming veel stroom (eigenlijk ook best logisch), meer dan ik verwacht had.

Hoe werkt de OTA?

  • 15.000 km

De zomer is aangebroken en de range ligt circa 70% hoger dan in de winter. Gisteren was ik de dag begonnen met een 98% geladen auto. Eind van de rijdag had ik 275km gereden en nog een range over van 233km (zie bijgevoegde foto's). Dus theoretisch had ik circa 520km kunnen halen op 100%, terwijl dat in de winter op circa 300km lag. Het zijn in de zomer bijna Tesla gebruikscijfers. Overigens liggen bij onze M3 SR de cijfers zomer en winter veel dichter bij elkaar.
Je zou zeggen qua accutechniek, -materiaal en -evolutie het niet veel uit zou moeten maken (ruim 1 jaar verschil in beide aanschaffen), maar toch.
Overigens laadt de ID3 op dezelfde laadpaal een paar KwH/per uur meer op dan de M3.

Verder is er eigenlijk niet veel te melden over het rijden met de VW ID3; hij doet het goed, geen kuren. Infotainmentsysteem is wel traag, maar dan heb ik alle zeurpunten te pakken. Het is meer een auto dan een Ipad op wielen, terwijl dat bij de M3 juist andersom is.
En voor beide auto's geldt: als je goede laadvoorzieningen hebt, dan is het binnen Nederland uitstekend te doen met een EV. Het enige dat je mist, zijn de spaarpunten voor de handdoeken. De sporadische momenten dat je bij een tankstation staat, is voor de wasstraat en/of je banden op te pompen.

En over Ipads gesproken, daarover gaat mijn vraag. Bij de Tesla wordt een OTA aangekondigd, je moet hem downloaden en tenslotte installeren.
Maar hoe werkt dat precies bij de ID3? Ik kan mij bij de eerste OTA herinneren dat je een "oproep" kreeg en de OTA moest downloaden (ik dacht 2.2), zoals bij Tesla.
Echter een paar maanden terug kreeg ik wel een melding dat de OTA beschikbaar was. Ik kon het echter niet ophalen, omdat ik aan het rijden was. Vervolgens kreeg ik die melding niet meer. Toen heb ik gisteren in de systeeminformatie gekeken en daarbij stond dat de software 2.3 geïnstalleerd was. Ik kan mij echter niet herinneren dat ik deze heb geïnstalleerd. Kan het zijn dat dit een automatisch proces is bij VW (en dus niet gelijk aan Tesla)?

Bandenslijtage

  • 39.000 km

Het gemak van de Tesla mis wil wel eens bij de ID3 (goedwerkende OTA, routebegeleiding bij lange ritten met snelladers, uitstekend Batterij management vooral bij koud weer....), maar het electrisch rijden met de ID3 gaat gewoon probleemloos. De negatieve ervaringen in de reviews herken ik (gelukkig) in de verste verte niet. Ons gemiddeld verbruik in deze koude maanden zit op 15 KwH per 100 kilometer, geen uitval van zaken, geen zwart scherm.....gewoon lekker saai, zoals je van een Volkswagen verwacht.

Het enige punt waar ik nu tegen aan loop, is de bandenslijtage. Ik heb bijna 40.000 km gereden, maar de eerste set banden lijken bijna op. Met de model 3 zaten we op bijna 60.000 km, terwijl er nog voldoende profiel op zat.

Ik ben benieuwd naar de ervaringen van andere ID3 rijders; ik realiseer mij overigens wel dat de ID3 best zwaar is in vergelijking bijvoorbeeld met de model 3.

Off topic: we komen net terug van een trip uit Shanghai en Beijing. Je mag uiteraard vinden wat je vindt van het land, maar de transitie naar electrische mobiliteit in het drukke stadsverkeer (auto, bus, scooters, vrachtwagens, etc.) is indrukwekkend: stil en redelijk schone lucht, zeker als ik het vergelijk met 10 jaar terug. Tegen al mijn verwachtingen in en wat een groot scale aan keuzen, naast Tesla en Europese merken, heel veel Chinese merken!

Los van wat je van BEV, duurzaamheid en China vindt, je kijkt je ogen uit, echt fascinerend. En als ik het beeld dat vergelijk met de trip naar New York vorig jaar, dan is het contrast niet groter.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (19)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.