Volkswagen ID3 (2021)

Bouwjaar2021

Blij met mijn keuze

De auto op 23 februari 2021 opgehaald bij de dealer in Viterbo (Italië). Het betreft een Pro S (77 kWh) in Tour uitvoering met als extra's de warmtepomp, penny copper 19 inch wielen en kleurpakket penny copper. Interieur is Wit-oranje uitvoering.

De eerste weken weinig gereden vanwege anti-Covid maatregelen. In april de eerste lange ritten in Italië gemaakt. De auto had bij afleveren (en nu nog steeds) niet de definitieve software (0783). Dat is tot nu toe dan ook de enige klacht: heel af ten toe crasht het infotainmentsysteem en uiteraard is dat meestal op momenten dat dat slecht uitkomt.

In april verschillende lange ritten in Italië gemaakt voor werk. De ervaringen met de auto zijn prima. Hij is stil, sportief-comfortabel (redelijk stevig geveerd en gedempt, maar toch niet onconfortabel). Ook de ervaring met laden in Italië is redelijk goed (Enel X en Ionity). Enel X is wel erg duur (EUR 0,40 per kWh voor AC laders en 0,50 voor 50 kW DC laders). Enige verrassing was dat Ionity Battipaglia nog niet open was maar al wel met een foto op Google Maps stond (ik had natuurlijk op de Ionity site moeten kijken), waardoor ik even wat noodgrepen moest doen qua laden en reisschema.

Ik heb voor de grote batterij gekozen omdat ik relatief veel lange ritten maak. In de praktijk haal ik tot nu toe tussen de 400 (minimaal 120 km/h op de snelweg bij lagere temperaturen en tegenwind) en 600 (secundaire wegen, hoge temperaturen, maar zeker geen trage rijstijl) km op een volledige lading. Ik moet zeggen dat ik positief verrast ben door het energieverbruik/range.

Wat absoluut top is, is het head-up display. Los van de augmented reality, wat absoluut handig is als je op drukke plekken navigeert waar je je ogen op de weg moet houden, is het top om altijd bepaalde info in beeld te hebben.

Ook erg fijn is de travel-assist. Het helpt om met name op de snelweg veel ontspannener te rijden als vind ik de afstand tot voorgangers op snelheid zelfs op de kortste instelling nog wel erg lang. Wat praktisch niet zo goed werkt (in elk geval in Italië) is de automatische snelheidsherkenning o.b.v. verkeersborden. Het systeem doet dat in de meeste gevallen prima, maar bijvoorbeeld voor afritten met scherpe bochten staan vaak borden met 40 km/h en als je rechts rijdt, pakt 'ie die wel eens mee en da's niet handig. Dus die functie heb ik uitgezet.
Ik heb ook de eerste ervaring met front-assist opgedaan, hoewel ik het zelf ook zag gebeuren, reageerde de auto sneller dan ik (ik schrok er wel van, het remmen ging was behoorlijk heftig en dat was ook nodig).

Ook de eerste Car2X ervaringen gehad in de buurt van Napels. Dit is communicatie tussen auto's, in Europa momenteel alleen nog VW ID3, ID4 en Golf 8. Het stond stil na een bocht door een net gebeurde aanrijding (stond een Golf 8 tussen zag ik later) en de auto gaf dat keurig op tijd aan, Google Maps had het nog niet gesignaleerd.

PRIVATE LEASE Volkswagen ID3