Volkswagen ID.4 1st (2021)
autoreview

Signalement
Uitvoering | ID.4 1st |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 13.000 km |
KM-stand laatst | 133.000 km |
Problemen met accupakket
- 133.000 km
Toen ik halverwege 2022 bij een nieuwe werkgever ging werken kon ik een leaseauto uitkiezen uit de 'pool'. In de pool stond deze Volkswagen ID4 1st editie met een groot accupakket. De auto was toen bijna 1.5 jaar oud en had ca 13000 km op te teller. Veel was er dus nog niet mee gereden.
Eigenlijk was ik tot een half jaar geleden best tevreden. Ik vind het gewoonweg een fijne auto om mee te rijden. Hij is namelijk lekker ruim en ik zit er goed in. Ook vind ik de bouwkwaliteit goed en vind ik hem best goed ogen. Ik heb wel eens gehoord dat de infotainment onebtrouwbaar is maar dat herken ik niet. Het systeem heeft mij nooit in de steek gelaten. Wel goed om op te merken dat ik altijd gebruik maak van apple carplay. De mobiele app was in het begin wat onstabiel maar dat is met alle updates inmiddels opgelost. Ook leuk om te noemen is dat de auto sinds de laatste update met ruim 175 kw kan laden. Ik kijk mijn ogen uit want volgens fabrieksopgave is dit maximaal 130 kw. Met deze nieuwe laadsnelheid heb je de auto in ca 25 minuten van 20-80% vol.
Mijn grootste punt van kritiek was tot voor kort de actieradius. Met 100 km/u op de snelweg bij een redelijke temperatuur is het nog goed te doen maar bij 130 km/u zakt de actieradius naar ca 250 km. Wat mij betreft het grootste nadeel, met name op vakantie.
Sinds een half jaar heb ik helaas te maken met technische storingen. Storingen die zijn oorsprong vinden in het accupakket. Eerder merkte ik op dat de actieradius sterk was afgenomen. Ik heb inmiddels 6 keer mijn auto moeten achterlaten bij de dealer voor reparatie, reparaties duren 1-4 weken. Het accupakket van de ID4 bestaat uit 12 modules. Het vervelende is dat deze modules 1-voor-1 kapot lijken te gaan nu de auto ca 130d km heeft gereden. Inmiddels zitten er bij mij 6 nieuwe modules in. Onder garantie want tot 160d km valt de accu onder garantie maar toch vervelend.
Nu afwachten of er meer modules kapot gaan.
Voor de kopers onder ons. Ik heb inmiddels begrepen dat een nieuwe accumodule 4000 euro exlusief btw kost. Aangezien er 12 modules in zitten kan het kostenplaatje dus aardig oplopen, ver boven de aankoopprijs van een ID4. Ik zou daarom niet snel zo'n auto kopen. Jammer want hij rijdt prima en heeft een tijdloos design. Zonder accuproblemen had ik zeker overwogen om de auto prive over te nemen of weer een ID4 te gaan leasen. Het garantiebeleid van volkswagen om module voor module te vervangen (ook al ben je al vijf keer met hetzelfde probleem geweest) helpt hier niet bij.
Over het verbruik en actieradius. Met mijn zeer behouden rijstijl waarbij ik max 105 op de cruisecontrol rijd heb ik over de hele looptijd van mijn contract een verbruik van 17.5 kwh per 100 km weten te realiseren. Met 6 nieuwe accumodules en huidige weersomstandigheden (15 graden en weinig wind) haal ik nu ongeveer 425 km actieradius.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.