Volkswagen Golf Variant 1.5 TSI 130pk Highline (2017)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf Variant 1.5 TSI 130pk Highline |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 20 km |
KM-stand laatst | 31.500 km |
VW Golf Variant 1.5 TSI BlueMotion
- 600 km
Omdat dit toch wel een bijzondere uitvoering van deze auto is schrijf ik hier toch even een impressie van,
Bijzonder niet omdat het een VW is maar wel om de nieuwe motor; een 1.5 TSI BlueMotion 130 PK.
Mijn vorige auto was een Seat Leon ST met 1.4 TSI/150 PK en DSG. Nu dus een 1.5 TSI/130 PK en handbak.
Om gelijk met de deur in huis te vallen: de VW is niet bepaald een strepentrekker. Gewend als ik was aan de Leon is dit een flinke stap terug.
Objectief gezien rijdt het vlot genoeg en op de snelweg ook prima maar even vlot versnellen is er niet meer bij.
De auto is uiteraard nog hagelnieuw en zal nog wel iets vlotter worden, maar het zal ook liggen aan de afstelling van de gasrespons en dit type motor (Miller Cycle) dat hij wat trager reageert.
Gek genoeg versnelt hij vlotter bij het verhogen van de snelheid middels de CC.
Ik was van plan een andere auto aan te schaffen begin 2018 maar ik kwam deze tegen als voorraad auto en ben ervoor gevallen (ja fout, ik weet het),
Inruilvoorstel was OK dus toch de knoop doorgehakt.
Het is een Highline uitvoering wat ook betekent standaard het Active Info Display, en dat tilt de auto toch wel naar een hoger niveau.
verder met Navigatie pakket en Panoramadak/LED verlichting en 18 Inch wielen maken het plaatje Compleet.
Het interieur is een duidelijke stap hoger dan in de Seat, al is de stap echt niet zo groot als vaak wordt gesuggereerd.
De afwerkings-kwaliteit is in beide even goed, alleen bij VW zijn de gebruikte materialen beter. Bijvoorbeeld de deurvakken en het dashboardkastje zijn bekleed met velours, het klepje links onder het stuur is mooier gemaakt, de bagage ruimte heeft een luxer aanvoelend rolscherm, etc.
Het zijn kleine verschillen. Anders maar niet per se BETER.
Je betaalt er uiteraard ook voor.
Qua Rijden is er wel een groter verschil.
Buiten de al genoemde verschillen in performance rijdt de VW wel een klasse beter. Vooral het afrolcomfort is veel beter. Op kleine oneffenheden reageerde de Seat veel nadrukkelijker, je voelt ze in de VW veel minder, ondanks dat de Seat en VW beide 18 Inch hebben met exact dezelfde banden. Ook had de Seat Verstelbare dempers maar de VW is toch rustiger.
Sturen is ongeveer gelijk, de VW is iets preciezer maar hij is ook nog nieuw.
Geluid is in de VW wat beter gedempt, maar ook hier is het afrolgeluid vrij hard door de 18 inch wielen.
Motor geluid is in de VW zelfs iets nadrukkelijker dan in de Seat.
De Led verlichting van de VW is wel een eye-catcher hoor !
Vooral de Dagrijverlichting annex richtingaanwijzer ziet er erg high-tech uit. Jammer alleen dat bij deze uitvoering alleen de buitenste DRL branden en niet alle 4.
Licht opbrengst van de LED is perfect. Fel en zeer scherp afgegerensd, Iemand anders verblinden zal niet gauw gebeuren. De kleur van het licht is iets blauwiger dan de Seat (ook LED) maar wel prettig.
Verbruik is nog niet zoveel over te zeggen bij zo'n nieuwe motor uiteraard; met een rustige rijstijl (inrijden) nu zo'n 6.3/100 wat ik al zeer acceptabel vindt. Ik weet nog dat de Seat in het begin ook veel meer verbruikte en dat is uiteindelijk ook terug gegaan naar rond de 6/100.
Tot zover even, tot de volgende update !
Update 6500 KM
- 6.500 km
Tijd voor een update dacht ik :-)
Ik begin de Golf steeds beter te waarderen !
Qua rijden is de stevigheid/soepelheid van het onderstel stevig, maar niet stoterig of dribbelig, zoals de Seat leon wel kon zijn. Deze BM heeft een verlaagd onderstel, maar geen SPORT onderstel. met de 18 Inch velgen en Michelin banden wmb. de perfecte mix tussen stevig en comfortabel.
Sturen is een ietsje pietsje "plakkerg" rond center, maar dat kan ook aan de wat lage bandenspanning liggen die ik prettig vind (2.2) Hopelijk wordt dat nog iets beter bij hogere buitentemperaturen.
De motor komt nu lekker los en begint nu wat harder te trekken en ook bij lagere toeren. In het begin vond ik hem nogal traag maar dat is wel beter geworden.
Ook is het wennen aan de gasrespons na 5 jaar Seat Leon; dit is een BM en ik denk dat er een vrij rustige gasrespons geprogrammeerd is, zoiets als de "ECO" stand als je een rijprofielen optie hebt.
Ik was veel meer gewend aan een snelle gasrespons in de Leon.
De 1.5 is wel ietsjes nadrukkelijker aanwezig dan de 1.4, iets meer vibraties, maar dat valt des te meer op omdat de auto zelf zo stil is :-)
Qua uitrusting mis ik niet echt iets,; wat ik wel handig vond in de Leon was automatisch grootlicht. dat is het enige eigenlijk.
Het Active Info Display wordt ik nog steeds blij van als ik instap; dat wil ik echt niet meer missen ! Scherp, heel informatief en je kunt de NAVI kaart erop projecteren, Heel hoog gadget gehalte, dat wel :-)
Verbruik zit nu rond de 6.5 bij een normale rijstijl (vind ik zelf, toch wel meestal op de linkerbaan :-) en ik probeer wel om het verbruik binnen de perken te houden.
Echt heel zuinig is hij dus niet, maar het valt wel op dat bij een constate snelheid het verbruik flink daalt, met dank aan de Miller Cycle van de motor vermoed ik.
Veel in de bebouwde kom rijden en het verbruik stijgt flink.
Uiteraard is er nog niets dat het niet doet of stukgegaan is.
Ik heb wel iets ontdekt waar ik me in het begin kapot van schrok; deze Golf heeft een soort noodrem systeem bij het achteruitrijden. Als je iets te hard achteruit rijdt en de Sensor signalen negeert (zoals bij keren in een straat oid.) dan krijg je dus een remingreep en alles gaat piepen en trillen.Zoals een ABS trilling.
Verder heb ik een OBD11 dongle + license aangeschaft om het e.e.a.te kunnen coderen/aanpassen.
Tot nu toe heb ik aangepast: Altijd achterlichten aan, Suroof geheel open bij Comfort openen (alles open via de A.B.), Coming home automatisch en Fan stand van de airco altijd zichtbaar.
Ik zit nog te denken aan een aanpassing van het AID met een ander Thema maar dat vind ik niet zo nodig op het moment..
Een heel fijne, luxe auto !
Tot zover weer even,
update 30K+
- 31.500 km
Update na ruim 30K
Tijdens de zomer op vakantie geweest in de UK en Schotland en de auto deed het voortreffelijk, al is het onderstel op de ZEER BEROERDE Engelse wegen aan de stugge kant. Ik kan me voorstellen dat met een ECHT stugge of sportieve auto het daar niet fijn is!
Qua zuinigheid zit ik nu wel op het optimum denk ik. tijdens de zomer heb ik regelmatig de 1:20 gehaald gemiddeld (meer dan 1000 km) en ook nu tijdens de winter haal ik gemakkelijk ruim 800 km op een tank van 50L (1:16) en dan rij ik niet eens heel erg defensief. Bovendien lijkt hij zelfs zuiniger gemiddeld met een wat actievere rijstijl: lees gas dieper intrappen om op snelheid te komen, maar niet harder rijden.
Enige lastige is dat de motor met temperaturen rond de 0 of lager (zoals nu) wat inhoudt als hij koud is, dat is na een kilometer of zo wel weg.
Zal met het arm-mengsel te maken hebben om de motor zo snel mogelijk op te warmen denk ik. De verwarming uitschakelen helpt ook zeer goed en doet ook wonderen voor het verbruik trouwens !
verder nog steeds heel blij mee.
Ruimte, looks, luxe en opties perfect. Motor had wat krachtiger gemogen maar ja, hij is wel ultra-zuinig daardoor :-)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.