Volkswagen Golf R32 (2006) #4

autoreview

Volkswagen Golf R32 (2006)

Signalement

UitvoeringGolf R32
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf181.400 km
KM-stand laatst185.775 km
Lezerswaardering: 61%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een unieke kans...

  • 181.000 km

Donderdag 18 februari. Per toeval stuitte ik op een Golf R32 uit 2006 bij een autobedrijf bijna tegenover mijn werk. Niks bijzonders op zich, ware het niet dat ik op zoek was naar een sportievere auto. Al sinds mijn 12e droom ik al van een GTI. Helaas hebben ze een slecht imago gekregen.

Eisen waren:
- geen import
- niet veel eigenaren of beter gezegd. De laatste eigenaar moet hem een tijd in bezit gehad hebben.
- sluitende onderhoudshistorie.
-niet afgetrapt.

Voor een Golf Gti een lastig lijstje. Toch stuitte ik op die Golf R32. Na wat informeren kwam ik erachter dat er al iemand met een financiering bezig was, dit lukte helaas niet. Ik heb toen een proefrit voor zaterdagochtend (vandaag) laten plannen, in de hoop dat niemand eerder een proefrit zou komen maken. (Achteraf gezien, stond er om 1500 ook een proefrit).

Eerst de auto grondig van buiten bekeken. De auto zag er zeer netjes uit en had de laatste 9 jaar maar 70000 gereden, waarvan de laatste 3 jaar maar 3000. Spiegel zat een kleine beschadiging en de koplamp heeft een klein beetje condens. Verder zag de auto er zeer goed uit.

Vervolgens wilde ik hem onder de motorkap bekijken. De auto zag er daar heel netjes uit. Geen lekkages te vinden en dat is belangrijk!
Ook mocht de auto op de brug bij hen en heb ik een beetje rondgekeken. Geen lekkages zichtbaar, banden en remmen in goede staat, alleen de versnellingsbak zweet wat.

Vervolgens keek ik in de historie. De auto heeft elk jaar zijn beurtje gehad en ook is er gedacht aan de achteras, deze word vaak vergeten! Verder waren de koppeling en het dubbele massavliegwiel vervangen.. Ik kon hiervoor contact opnemen met de garage! Alles goed en wel dus.

Vervolgens koude start, de ketting ratelde niet, bekende kwaal. Wel is de ketting hoorbaar tijdens het draaien. Nu hebben ze dat bijna allemaal. Nagekeken en deze zou nog goed zijn. Voor de zekerheid laat ik de dealer nog even kijken.

En dan de proefrit.... wat een geluid!!! Heerlijk. De auto is origineel, niets aangepast en zelfs dan klinkt hij heerlijk!

Ik zal later nog ervaringen toevoegen als ik wat meer heb gereden.




Wat een genot!

  • 184.000 km

We zijn alweer 3000 kilometer verder... De kilometers vliegen echt voorbij. Voornamelijk plezierritjes, aangezien mijn werk op fietsafstand is.

Elke keer als je de auto start, wordt je verrast met een heerlijke, maar niet te overdreven, grom uit de uitlaat. En dit wordt alleen maar mooier, naarmate je het gaspedaal verder intrapt. Je krijgt dan ook vrij regelmatig een duimpje omhoog toegeworpen. Het geluid is vrij zeldzaam aan het worden. Je hoort voornamelijk die 4-cilindertjes met hun dsg-scheetjes, maar dit is toch echt van een hele andere orde!

Betrouwbaarheid:
De auto heeft mij nog nooit laten staan, maar ik heb toch 2 dingentjes gehad:

1: 2 dagen na aankoop van de auto, bleek de uitlaat te lekken. Het was mij niet opgevallen. Zodoende hebben we de auto op de brug gezet en bleek beide flexibele delen lek te zijn. Er zat een flink gat in. Dit resulteerde in een motor die stationair zeer slecht liep, want er verdween lucht voor de achterste lambdasonde. Dan gaat de motor raar lopen! Dit is verholpen door de verkopende garage onder het mom verborgen gebrek

2: Defecte Luchtmassameter. Dit is een bekende kwaal bij deze auto's. Uiteindelijk bleek de originele er nog in te zitten. Deze heeft het dan lang uitgehouden. Na het vervangen van de luchtmassameter liep de motor weer als vanouds. Gelukkig een makkelijke reparatie die ik zelf kon doen, daarnaast was het onderdeel niet schreeuwend duur. Uiteraard wordt er wel met kwaliteitsmerken gewerkt!
Daarnaast heb ik het gasklephuis zelf gereinigd met speciaal schoonmaakmiddel. Hiervoor heb ik het gasklephuis gedemonteerd en gereinigd, daarna opnieuw ingeleerd en hij liep weer een stuk feller!

Verbruik:
Het verbruik bij deze auto ligt wel hoog, maar goed dat weet je als je zo een auto gaat rijden. Daarnaast wordt er altijd V-power getankt, want dat vind hij toch iets lekkerder.

Gemiddeld rij ik 1 op 8,9. Dit is dan een rustig en sportief afgewisseld.

Bij een lang stuk rijden over voornamelijk de snelweg haal ik met de cruise control op 105 gemiddeld 1 op 11 tot 1 op 12. Dit vind ik absoluut niet verkeerd!

Aanpassingen:
Hoewel ik de auto zo veel mogelijk origineel wil houden, heb ik wel het infotainment system iets 'getuned". De radio werkt namelijk niet en ik hou toch wel van wat achtergrond muziek. Daarnaast wilde ik graag bluetooth. Ik heb gekeken naar een aftermarket model, maar ik vind dat dit vaak toch niet zo mooi staat in het interieur. Zodoende kwam ik een bluetooth kastje op het spoor die je op het bestaande infotainmentsystem kan pluggen. De auto denkt dan dat er een cd wordt afgespeeld, maar in werkelijkheid is het gewoon spotify via je telefoon bijvoorbeeld. Dit kostte mij maar 36 euro. Het werkt perfect en je hebt absoluut geen vermindering van de audiokwaliteit.

Tankbeurt toevoegen

  • 184.177 km

Vanaf vandaag zal ik proberen mijn tankbeurten toe te voegen om iets meer inzage te krijgen in mijn verbruik en kosten

Een tegenvallertje

  • 185.500 km

Intussen zijn we een maandje verder, waarin we in een korte tijd even veel kilometers hebben gehaald. De golf heeft namelijk in twee weken tijd 1500 kilometers weggereden, wat ook zeer zuinig ging voor zijn doen. (gem = 1 op 12 op basis van snelwegkilometers met cruise control op 100, Bron: boordcomputer). Ik vergeet namelijk de kilometerstanden op te schrijven, waardoor ik geen tankbeurt kan toevoegen. Daar moet ik iets scherper op zijn. De auto rijdt dan heel comfortabel en door de 6e versnelling blijft de motor erg op de achtergrond. Uiteraard is het heel verslavend om af en toe even wat gas te geven, aangezien het geluid wat je dan hoort gewoon fantastisch is. Ik ga daarom echt niet aan een aftermarket uitlaat simpelweg omdat deze nu al fantastisch, maar niet ordinair klinkt.

Toen kwam het minder mooie nieuws

1 juni had ik een afspraak gemaakt bij Carrec Technocenter in Soesterberg, bekend van onder andere klokje rond. Ik had daar een offerte opgevraagd voor de revisie van de kettingset, want dat wordt nu wel echt tijd! Hij begint al aardig geluid te maken, overigens niet bij koude start.

Uiteindelijk hebben we in overleg gekozen voor een algehele keuring.
Zodoende ben ik daar langs geweest. 2,5 uur zijn ze bezig geweest met het bekijken van de auto en daar kwam een aardig lijstje uit! Het belangrijkste daarvan was dat de ketting wel erg veel geluid maakte voor zijn doen en het advies was: Rijd zo min mogelijk of eigenlijk helemaal niet meer.

Hieruit blijkt dat de vorige eigenaar voornamelijk beurtjes heeft laten doen en niet echt onderhoud! Dit houdt in dat er nieuwe remblokken voor zitten, terwijl de schijven al onder de minimale dikte zitten! Bovendien wat gescheurde rubbers en schokdempers. Daarnaast had ik last van een bijgeluid afkomstig van het druklager. De koppeling was vervangen, maar het druklager zijn ze kennelijk vergeten. Al met al een domper dus... net als de prijs van de offerte overigens...

Vervolgens getwijfeld tussen het verkopen van de auto of de auto helemaal aan te laten pakken.

Uiteindelijk gekozen voor het laatste: De auto krijgt voorlopig de volgende nieuwe onderdelen: Kettingset met waarschijnlijk de nokkenasverstellers, waterpomp, koppeling, druklager, vliegwiel, powerflex rubbers voor het onderstel + een reparatie van de versnellingsbak. (Deze lekt namelijk op de afdichtrand van de bak zelf, deze heeft de vorige eigenaar ook niet heel goed afgekit...)

Dit zijn de dingen die ik zelf ga vervangen: 4x nieuwe brembo remschijven en -blokken + 4x nieuwe michelin pilot sport banden en een aircoservice.

De offerte ligt nu op ongeveer 8000 euro. Dit bedrag had ik uiteraard niet "gereserveerd" Daarom heb ik besloten om de auto per 1 juni te schorsen, hierdoor kan het sparen bespoedigd worden en loop ik geen risico met de auto. Al met al zal de auto tot medio november stil staan om vervolgens voor motorisch te worden aangepakt.

In de loop der tijd zal het volgende nog aangepast worden:
- Kromme velg linksachter laten richten, twijfel over poedercoaten. Persoonlijk vind ik de auto daarmee iets mooier worden.
- Schokdempers + verenset KW (overigens een flink prijskaartje, maar dit verbeterd het rijgedrag van de auto enorm! Huidige schokdempers zijn erg slapjes geworden)
- Lak bijwerken + klein roestplekje op de achterklep weghalen.
- nog wat kleinere dingen.

De eerste kilometers na de reparatie!

  • 185.775 km

Na 3.5 maanden afwezig te zijn geweest van de openbare weg, is hij vandaag weer goedgekeurd om daar weer terug te keren!

Afijn, laten we beginnen bij het begin. N.a.v. De keuring bij CARREC is de auto direct stilgezet en geschorst. Zoals te lezen in het vorige stukje ga ik toch de auto repareren.

Veel reacties kwamen daarop.. waarom zou je dat doen? Of opmerkingen zoals je hebt een auto gekocht waar veel achterstallig onderhoud gekocht. Al met al een grote kern van waarheid, ware het niet dat ik de auto toch iets te leuk vond.

Dus wat ik nu heb laten doen:
- nieuwe ketting met spanners, geleiders etc.
- nieuwe koppeling met druklager
- nieuw massavliegwiel, zat achteraf heel veel speling op
- voorkant is in powerflex gezet, want dat lag toch al los. Ook de motorsteun is vervangen.
- nieuwe waterpomp en multiriem.

Dit is wat ik zelf heb gedaan:
- 4x Michelin pilot sport 4 gemonteerd
- voor en achter nieuwe blokken en schijven van Brembo
- nieuwe Remvloeistof, deze zat er al een tijdje in.
- nieuwe kentekenplaten I.v.m. een geel 1tje, dat mag niet

Kosten van de reparatie die ik heb laten doen, zijn nog niet bekend. De vader van mijn zwager heeft dit in zijn vrije tijd gedaan. Uiteraard een vriendenprijs. Deze zal ik later toevoegen, zodra deze binnen is.

Kosten van mijn eigen reparaties:
- Banden 369: 4 halen, 3 betalen actie Euromaster
- Brembo remmen 279: via autodoc ontzettend goedkoop in vergelijking met AOC o.i.d. dit is dus voor de voor en achterkant. Als ik dit bij de vakgarage had laten doen, was ik 1000!! Euro kwijt geweest. Al met al een flinke besparing g
- luxe kentekenplaten 41 euro.
- APK, gratis

De auto rijdt werkelijk waar fantastisch! De motor is ontzettend stil. Het slepende kettinggeluid is weg. Soms luister ik of deze echt wel weg is, kan het nog niet echt bevatten.

De auto rijd ontzettend soepel door de nieuwe rubbers. Stil door de nieuwe banden en vlot door de nieuwe koppeling.

Tsja, het kostte mij wat geld, maar nu weet ik wat ik heb en kan ik puur genieten! Het geluid is fantastisch en laat iedere keer weer nekkendraaien.

Hoogtepunt hierin was wel een andere golf met een stel jongeren erin die helemaal enthousiast werden van de auto, hierna even gestopt en even wat gepraat! Vind ik persoonlijk erg leuk.

Overige kosten:
Verzekering: 19 jaar, 1 jaar rijbewijs, 3 schadevrije jaren. All risk verzekerd: 100 euro p/m bij centraal beheer. Verbaas mij trouwens over de schadevrije jaren. Geluk gehad waarschijnlijk.
Wegenbelasting: 76 p/m

4,5
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens