Volkswagen Golf Cabriolet 2.0 Avantgarde (1994)

autoreview

Volkswagen Golf Cabriolet 2.0 Avantgarde (1994)

Signalement

UitvoeringGolf Cabriolet 2.0 Avantgarde
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1994
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf105.000 km
KM-stand laatst199.000 km
Lezerswaardering: 66%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eindelijk eens een review

  • 175.000 km

Eigenlijk is het gek. Ik bezit deze VW Golf Cabriolet 2.0 Avantgarde al 11 jaar, maar heb er nooit een review over geschreven. Dat ga ik nu doen, maar even terug naar het begin in 2005. Al jaren liep ik met de stille wens om eens een cabriolet te bezitten. Letterlijk een stille wens, want ik meet 2 meter schoon aan de haak en als je dat een cabriolet wilt waar je ook nog ik kunt zitten.... Veel succes. Destijds was mijn eerste voorkeur een Renault Megane cabriolet van de eerste generatie, het gefacelifte model. Een mooie en fijne auto, maar... ik paste er niet in. Peugeot 206 CC: idem. Uiteindelijk kwam deze Golf Cabrio op mijn pad. Oorspronkelijk in 1994 gebouwd bij Karmann, en in 1999 door een VW dealer naar Nederland gebracht. Mooie uitvoering: zwart, leder, airco, stoelverwarming, 2 liter. Electrische / hydraulische kapbediening.
De eerste paar jaar heb ik de auto dagelijks gebruikt. Met ingang van 2008 kwam er een lease-auto en is de wagen alleen hobbymatig ingezet. Op dit moment heeft de auto 175.000 km gelopen. Het is nog steeds mijn grote liefde, naast vrouw en kids uiteraard. De wagen zit goed voor mij, is goed gebouwd voor een cabrio uit 1994. De wagen is voldoende snel, maar is geen strepentrekker. In het begin (2005) heb ik de luchtmassameter twee keer vervangen en dat heeft me veel geld gekost. Verder vervang ik in het algemeen bij elke APK wel 1 van de ABS sensoren. Zwak punt. Mijn liefde voor en plezier met de auto is nog steeds groot. Ik heb (en sommigen verklaren me vast voor gek) in 2012 een garagebox voor de auto gekocht. Deels omdat ik zo enorm veel plezier van de wagen heb, al rijd ik er maar een paar duizend km per jaar mee. En ook omdat het me zo leuk lijkt om de auto tzt cadeau te doen aan mijn zoon als hij zijn rijbewijs gehaald heeft. En dat duurt nog wel even, hij is nu bijna 13...:)

Weer 6 jaar verder

  • 195.009 km

Na 6 jaar is het tijd een vervolg review te schrijven. Even recapituleren: auto is een VW Golf cabriolet 2.0 avantgarde, met bijna alle opties. Om onduidelijke reden heeft de eerste eigenaar alleen het vakje “cruise control” niet aangevinkt, verder zitten alle af-fabriek opties er op.
Auto is door mij in 2005 gekocht, en 17 jaar later nog steeds in mijn bezit. Auto heeft zo’n 195.000 gelopen, en ik gebruik hem alleen in de lente/zomer. Wat zijn de bevindingen van de laatste paar jaar? Technisch weinig bijzonderheden. Hij komt elk jaar weer door de APK zonder veel kosten. Koplampen zijn vervangen, remmen rondom, uitlaat weer een keer, hij is aan zijn 7de accu toe (zo iets) en verder is het starten en lopen. Alles dan pais en vree? Nee, het keuzemoment komt er aan. Dat moment waarvan je denkt oeps. Moet ik blijven investeren, of gewoon na al die jaren een andere cabrio kopen… En wat dan…? Golf 6, Saab 9-3 cabrio, Audi A3….. En elke keer als ik die gedachten heb maak ik een rondje met de Golf. Na 28 jaar rijdt hij nog prima. Verbruik 1:14. Olieverbruik gelijk aan verbruik bij aankoop, en geen enkel rammeltje. Wel de gebruikelijke Golf kuren met de elektrische ramen. Mechanisme “even” demonteren en terug zetten zorgt dat je probleemloos weer jaartje verder kunt. Roest bij voorspatborden wordt wel steeds ietsje meer. Maar toch… als je er dan weer mee rijdt en zo blij er van wordt. Onbetaalbaar. Hij gaat weer de winterstalling in en dan kijken we van het voorjaar weer verder…. Al met al dus de afgelopen 6 jaar vrij probleemloos doorgekomen….

Afscheid

  • 199.000 km

In de vorige review schreef ik het al: de kosten beginnen op te lopen om hem rijdend te houden. Ik ben lid van de Golf cabriolet club Nederland en beleef veel plezier aan de bijeenkomsten en de toertochten. Zo werd de keus voor een opvolger toch uiteindelijk makkelijk: een Golf 6 cabriolet. Ik heb die auto uit Duitsland gehaald en gekocht van de eerste eigenaar. Maar dat komt later. De Golf 3 staat nog in de winterstalling. Heeft afgelopen zomer nieuwe voorveren gekregen en een grote beurt. Is technisch gezien in goede rijdbare staat, maar er moet nu bijvoorbeeld een nieuwe kap op. Ga ik niet meer doen. Met weemoed neem ik ergens de komende maanden afscheid, na er 19 jaar mee gereden te hebben. Uiteindelijk ruim 90000 kilometer ermee gereden. Geen echt grote mankementen gehad. Over een paar maanden ga ik wel wat schrijven over de Golf 6 cabriolet, die het kenteken X-756-NB gaat krijgen volgens het RDW. Als iemand de Golf 3 wil overnemen, laat het weten. Mooie zwarte kleur met leren bekleding. Reacties, vragen graag op jvdv1 at mail punt com

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.