Volkswagen Golf 2.0 TSI GTI (2016)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf 2.0 TSI GTI |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 17.500 km |
KM-stand laatst | 84.000 km |
Downsizen
- 17.600 km
Net een week geleden heb ik mijn Mazda 6 van 4 jaar oud ingeruild voor deze carbon steel grey Golf GTI met DSG maar zonder Performance pakket. De Mazda was een prima gezinswagen en bovendien (vind ik) veruit de mooiste in zijn categorie, maar nu ons zoontje iets ouder is en onze ruimtebehoefte dus iets minder, ben ik gegaan voor een kleinere carrosserie met een pak meer vermogen. Downsizen dus, maar wellicht niet zoals de groene jongens in gedachten hadden...
De aankoop van deze GTI verliep wat ongebruikelijk. Ik heb hem gekocht bij een onafhankelijke verdeler van VW, Audi en Porsche, die zich specialiseert in de import van fabriekswagens van minder dan 1 jaar oud uit Duitsland. De prijsstelling gebeurt dan als volgt: de Duitse fabrieksprijs exclusief BTW + 1500 euro marge voor de dealer + 500 euro transport- en douanekosten + Belgische BTW = de aankoopprijs. En die ligt dan 1500 tot 1800 euro lager dan die van het erkende jonge tweedehandsnetwerk van VW zelf. En de volle 10.000 euro lager dan de catalogusprijs met opties, met amper 17.500 km op de teller! De volledige fabrieksgarantie blijft behouden, en ik zie maar twee kleine nadelen: je krijgt de auto pas voor het eerst te zien wanneer je hem effectief gaat ophalen, tot dan moet je het doen met de foto's van DasWeltAuto die ik ook heb toegevoegd aan deze review. Ook kan je een geïmporteerde auto in België niet digitaal registreren, je moet dus zelf gaan aanschuiven aan het loket van de inschrijvingsdienst.
Tot nu toe kan ik deze procedure aan iedereen aanraden, tenminste aan Belgische kandidaat-kopers want ik heb geen idee van de verschillen tussen Nederlandse en Duitse prijzen. Ik ben wel van plan om de auto te laten onderhouden bij een officiële VW-dealer in mijn buurt.
Ik heb nog even getwijfeld tussen een "gewone" of een Performance GTI, maar gezien het tamelijk grote prijsverschil ben ik toch voor de gewone gegaan. Die 10 pk extra ga je volgens mij niet voelen, en aangezien ik niet op Spa-Francorchamps woon, geldt wellicht hetzelfde voor het sperdifferentieel en de iets sterkere remmen. Op de 17-duims Brooklyn-velgen ziet hij er volgens sommigen misschien iets te braaf uit, maar dat vind ik net prima: niet iedereen hoeft meteen te zien dat ik met een speciaal Golfje rij. Wie dat wel nodig vindt, kan terecht in de accessoirelijst van VW (of bij een Civic Type R, Focus RS,...). Bovendien lijken de gepolijste 18- of 19-duimsvelgen mij erg kwetsbaar, net als de ultralaagprofielbanden. Op de mijne liggen Dunlop Sportmaxx zomerbanden.
Over de eerste rij-ervaringen kan ik kort zijn: wat een fantastische rijmachine is dit. Ik dacht dat de Mazda al tamelijk dynamisch was maar het verschil is enorm, zowel qua acceleratie als qua weggedrag. De 220 pk maar vooral de 350 NM (turbo)koppel laten zich altijd voelen. Zelfs met weinig gas en schakelmoment op 3.000 toeren gaat het moeiteloos vlot. Je gaat al snel erg hard zonder dat je het gevoel hebt dat het ook maar een beetje moeite kost. En schakel je terug en zoek je 3.000 tot 5.000 toeren op, dan is het helemaal feest: rug in de stoel, behoorlijk indrukwekkend geluid (met turbofluitje) en twee handen stevig aan het stuur - je voelt dat hier serieuze krachten aan het werk zijn. Dit is mijn eerste automaat en daar heb ik geen seconde spijt van. Ik ben natuurlijk Fernando Alonso niet maar zachter en sneller kan je met een handbak echt niet schakelen. En in typisch Belgisch/Nederlands spitsverkeer maakt een automaat het leven aan boord toch een pak aangenamer.
Deze Golf is natuurlijk sportiever dan de veel grotere Mazda maar niet harder afgeveerd en zelfs een pak stiller. En zo gaat het eigenlijk overal: de afwerking van het interieur, de rust aan boord, de sportstoelen, het navigatiesysteem (Discover Media), het stuurgevoel, allemaal staat het op een merkbaar hoger niveau.
De betrouwbaarheid geef ik nu vijf sterren maar dat is natuurlijk onmogelijk te beoordelen na zo'n korte tijd. Ik hoop wel dat de horrorverhalen die je af en toe hoort over de betrouwbaarheid en de service van VW in de praktijk meevallen, want daar legt Mazda de lat wel erg hoog.
Zijn er al nadelen opgedoken? De Golf verbruikt 2 liter per 100 km meer dan mijn vorige auto (9,1 tegenover 7,1), maar dat is wellicht onvermijdelijk gezien het verschil in prestaties. En het start/stopsysteem is té ijverig naar mijn smaak. Zodra de motor is opgewarmd, slaat hij elke keer meteen af wanneer je afremt tot stilstand, ook in D met je voet op de rem. In stadsverkeer of in de file is de motor dus voortdurend aan het op- en afslaan, een beetje irritant. Ik schakel het systeem nu uit in druk verkeer.
Eerste 1000 km
- 18.800 km
Het onvermijdelijke is gebeurd: ik ben in minder dan een maand volledig verknocht geraakt aan mijn GTI. In die mate zelfs dat ik omwegen neem puur voor het plezier, en zelfs de snelweg even af- en weer oprij om nog eens lekker te kunnen "doortrekken". Uiteraard altijd met goed opgewarmde motor... Wie een Golf GTI saai of karakterloos vindt, heeft er nog niet mee gereden. De manier waarop deze auto van karakter verandert wanneer je met de schakelflippers zelf het heft in handen neemt, is onwaarschijnlijk. Van een stille, comfortabele cruiser wordt het dan puur speelgoed.
Wat me wel verrast: in tweede versnelling is het zelfs rond 40 km/u echt oppassen met het gaspedaal. Die tweede is opvallend kort, en dus ideaal om bliksemsnel te accelereren. Alleen zitten de voorbanden daarbij quasi meteen aan hun limiet: wielspin, veel herrie maar weinig vooruitgang en een flikkerend lichtje van de tractiecontrole. Pas in derde kan het gaspedaal echt helemaal tot aan de vloer. Mijn auto staat op zomerbanden en die hebben het zelfs bij droog wegdek natuurlijk moeilijk onder de 10 graden, dus misschien wordt het beter als de lente komt. Heeft er iemand ervaring met een ander type banden (de mijne staat op 17" Dunlop SportMaxx), grotere velgen,...?
Eerste onderhoud
- 21.500 km
Net het eerste onderhoud van de GTI (onder mijn eigenaarschap) laten uitvoeren, een zogenaamde "olieservice" volgens het variabel intervalsysteem. In de praktijk is dit gewoon een oliewissel, algemene controle, een nieuwe oliefilter een sproeiervloeistof. Geklaard in een dik uur voor 220 euro bij de officiële (Belgische) dealer. Dat is ongeveer 20 euro meer dan bij mijn Mazda, maar minder duur dan ik vooraf had gevreesd. Bij Mazda was de sfeer bijna familiaal terwijl de VW-vestiging in mijn buurt een echte fabriek is met 5 (!) onthaalmedewerkers, maar tot nu toe dus zeker geen klachten.
De auto zelf is nog altijd een droom. De acceleratie is verslavend, de DSG schakelt onvoelbaar in de stad maar des te meer voelbaar (en hoorbaar, in de uitlaat) met de voet vol op het gas, en de wegligging geeft me echt vertrouwen op de Ardense en Zeeuwse wegen waar ik me de laatste weken zo op heb uitgeleefd. De vraagtekens rond tractie zijn helemaal weg nu de winter voorbij is. Geen wielspin meer dus, en meer kansen om een onverwacht voordeel van de DSG te benutten: in manuele modus kan je gewoon de hele tijd beide handen aan het stuur houden. En omdat ik dus Fernando Alosno niet ben, scheelt dat in concentratie en vertrouwen. Ik hoor en lees dat veel GTI-eigenaars hun auto meteen laten chippen tot de 300 pk van de Golf R, maar die behoefte heb ik alvast nog niet gevoeld.
De kleine minpuntjes zijn van elektronische aard. Het botswaarschuwingssysteem is wat onvoorspelbaar en overbezorgd: het begint soms te piepen zonder aanleiding of obstakel. Tijdens een enthousiast ritje in Zeeland kreeg ik plots een waarschuwing voor drukverlies in één band. Ik meteen naar het dichtstbijzijnde tankstation (dat je via de navigatie meteen kan vinden) om de bandenspanning te controleren... alle 4 banden stonden gelijk op 2,6 bar... niks aan de hand dus. En het start/stopsysteem is zo overijverig dat het zelfs de motor uitschakelt tijdens de fractie van een seconde tussen vooruit- en achteruitrijden tijdens het parkeren. Ook dat zet ik in druk verkeer dus gewoon uit. Dit alles verstrekt mijn persoonlijke overtuiging dat de toekomst voor veilig rijden niet ligt in meer maar net in minder elektronica...
Maar goed, dit kan de pret dus niet bederven... Wie twijfelt over een GTI kan ik uit zijn/haar lijden verlossen: gewoon doen.
Circuit
- 25.000 km
In testverslagen van automagazines lees je vaak, ook over sportievere modellen, dat toch niemand met zo'n auto op het circuit gaat. Ik wel dus! Het circuit van Zolder meerbepaald, op een zogenaamde Circuit Experience-cursus voor beginners. Wat een ervaring, en wat een kick om zo je eigen grenzen te verleggen. Omdat dit natuurlijk geen reclameboodschap is voor Zolder, beperk ik me tot de ervaringen met de GTI. De meest opvallende is hoe ver de limieten van het onderstel liggen en hoe onwaarschijnlijk hard je met deze 100% standaard straatauto de bochten om kan. Het gevreesde onderstuur blijft uit (misschien probeerde ik nog niet hard genoeg ;-) en ook uitaccelereren lukt prima, zonder spinnende wielen. De DSG gehoorzaamt altijd de bevelen van de paddels aan het stuur, en zorgt ervoor dat je de hele tijd je twee handen aan het stuur kan houden. Dat laatste vind ik echt een belangrijk pluspunt. Het zwakke punt zijn de remmen: ik kon exact 5 ronden voluit gaan voor ik een kwartier aan de kant moest om de remmen te laten afkoelen. Niet abnormaal, zo blijkt: de BMW M135i uit mijn "klasje" moest al na 4 snelle rondes aan de kant, en zelfs de splinternieuwe 911 Targa kon maximaal 6 ronden voluit voor de brandgeur tot op de tribunes doordrong. Een sessie van anderhalf uur vrij rijden komt dus neer op 4 keer 5 rondjes met afkoelpauzes ertussen. Mijn volgende rondjes Zolder zijn al geboekt, ik ben benieuwd wat het effect gaat zijn op de levensduur van mijn remblokken... Maar het plezier om de gestripte BMW 3-reeksen en getunede Focussen en Meganes simpelweg voorbij te rijden op de rechte stukken is me wel wat waard :-)
Audi vs VW
- 30.000 km
De laatste weken kreeg ik twee keer de kans om een Audi te rijden en mijn Golfje te vergelijken met z'n premium-broertjes. De eerste was een A1 Sportback S-line 1.4 TFSI, onze huurwagen tijdens onze vakantie in Schotland. Ik moet zeggen dat ik de GTI heb gemist op die leuke, bochtige en vooral behoorlijk verlaten weggetjes. De volgende keer gaat hij mee, ook al duurt de trip per veerboot heen en terug twee dagen extra... De A1 was zeker niet slecht: het ding ziet er prima uit met een interieur uit een hogere klasse, en het rijdt ook vlot genoeg. Maar voor mijn gevoel had de A1 te veel nadelen van een sportief afgestelde auto (keiharde ophanging en veel rolgeluid op mindere wegen) en te weinig voordelen (vaag stuur, niet superstabiel in de bochten, hoge zit, versnellingspook wil traaaaag bediend worden). Allemaal niet erg, tot je eens op de Audi-configurator gaat kijken en merkt dat deze A1 evenveel kost als wat ik mijn 9 maanden oude GTI heb betaald! Als particulier lijkt me dat alvast waanzin.
De tweede was een A3, met dezelfde 1.4 TFSI, als vervangwagen terwijl de GTI bij de garage een klein nazicht kreeg ("Inspectie", zoals de onderhoudsindicator het noemt). Hier verwachtte ik vooral een meer "premium" interieur maar dat viel eigenlijk ook wat tegen. Het design is wat bijzonderder dan de redelijk zakelijke Golf, maar de materialen en tellers zijn op een basic A3 niet beter dan op een "dikke" Golf. En ook hier weer een heel hoge zit en een weinig inspirerend weggedrag... Het is een beetje appelen met citroenen vergelijken, ik weet het, maar wie twijfelt tussen een snelle, beter uitgeruste Golf of een standaard Audi moet volgens mij altijd voor de VW gaan. Het logo is misschien iets minder maar je zal er (véél) meer plezier aan hebben...
EEN JAAR IN BEZIT
- 37.000 km
Inmiddels heb ik de GTI een jaar in bezit, en eigenlijk is mijn oordeel nog niet veranderd. Wat een plezier, en dat quasi zonder praktische compromissen.
Als ik kijk naar de (begrijpelijke en terechte!) explosie van hot hatches op de markt, zie ik toch niet meteen een alternatief. Type R en Focus RS rijden ongetwijfeld geweldig maar ziet er niet uit (vind ik), 308 GTI en Hyundai N alleen met handbak, Golf R peperduur, Mégane RS (gezien op Salon Brussel) mooi maar qua interieur toch een klasse lager.
Pluspunten:
- Superstabiel en strak weggedrag, geeft veel vertrouwen om je uit te leven in de echte wereld met ook smallere weggetjes die niet 100% vlak zijn.
- Meer dan genoeg power voor diezelfde echte wereld.
- DSG is het beste van twee werelden.
- Geweldige sportstoelen.
- Alle voordelen van een gewone Golf: praktisch, prima kwaliteit, relatief goedkoop in onderhoud, niet te opvallend.
(Relatieve) minpunten:
- De remmen zijn ok en veilig maar veel marge lijkt er ook weer niet te zijn: bij warm weer en dito rijstijl komt er redelijk snel een geurtje.
- Voor de tractie geldt hetzelfde: de auto is prima beheersbaar maar bij koud of vochtig weer moet je echt voorzichtig zijn met de tweede versnelling.
- Start/stopsysteem is overijverig, afstandscontrole hysterisch en bandenspanningscontrole geeft wel valse waarschuwingen maar geen terechte.
Grote plussen en kleine minnetjes dus... Dit is een blijvertje.
Plannen voor dit jaar: een road trip naar de heilige gronden van Ferrari, Lamborghini en Pagani, en een sessie verantwoord vrij rijden op de nog heiligere grond van Spa Francorchamps. Maar dan wel op nieuwe voorbanden, want die gaan het niet meer zo lang uithouden, vrees ik. Er liggen nu Dunlop SportMaxx op, maar Michelin Pilot Sport zou naar verluidt beter zijn. Nog iemand suggesties?
SPA
- 40.000 km
Aflevering 1 van "Golf on Tour 2018" speelde zich afgelopen weekend af op de Heilige Grond van Spa-Francorchamps. Wat hebben we geleerd? Dat de limieten van de GTI heel ver liggen. Eigenlijk zijn de remmen de beperkende factor, want onderstel en vooral motor hebben verbazend veel reserve. Met 150 km/u door Eau Rouge is eerst klamme handjes maar na een paar ronden puur genieten! Met de GTI draaide ik ongeveer dezelfde rondetijden als VW Fun Cup-wagens, die trager zijn op de rechte stukken maar wel een pak later kunnen remmen. Alleen jammer dat zogenaamde "open pitlane" trackdays blijkbaar meer en meer gebruikt worden door (semi-)professionele racers met "zwaar materiaal", waardoor je echt voortdurend in je spiegels moet kijken om véél snellere auto's op tijd te zien aankomen.
NIEUWE BANDEN
- 40.100 km
Volgens de slijtage-indicatoren konden ze nog een tijdje mee, maar omwille van steeds minder wordende tractie in de tweede versnelling heb ik de Dunlop Sportmaxx voorbanden vervangen door Michelin Pilot Sport 4. De uitdrukking "oh my god" wordt dezer dagen iets te vaak gebruikt, maar hier is hij op z'n plaats: een verschil van dag en nacht. Zelfs toen ik de auto kocht (met 17.000 km) hadden de Dunlops minder grip dan deze Michelins. De Pilot Sport kosten bij mijn bandencentrale 20 euro per stuk meer dan de Sportmaxx maar dat lijken ze voorlopig dus zeker waard. Hopelijk blijft dat zo voor de volgende 20-30.000 km...
Halve ton
- 50.000 km
Zopas de "kaap" van 50.000 km overschreden, en de Golf nog eens binnengebracht voor een onderhoudsbeurt. Iets vroeger dan nodig, maar ik plan zo'n onderhoud liever voor dan na een lange autovakantie. Kostprijs 327 euro inclusief vervangwagen voor 1 dag, en dat is maar een paar tientallen euro's meer dan destijds bij mijn Mazda 6. Qua lopende kosten is de GTI tot nu toe een koopje, zeker gezien het prestatieniveau. Ik vreesde eerst voor een hogere factuur, want de laatste paar weken kraakte de auto achteraan tamelijk hard over hobbels . De schuldigen waren gelukkig niet de schokdempers of andere ophangingsdelen, maar wel de deurrubbers. De dealer heeft die ingespoten, en het gekraak is weg. Blijkbaar hebben wel meer VAG-modellen daar last van, over BMW's heb ik dat ook al gelezen. Nog een onderhoudsgerelateerde vraag: op 60.000 km moet de olie van de DSG-bak vervangen worden. Volgens sommigen moet de bak dan ook gespoeld / geflushed worden, maar volgende officiële VW-dealer "is dat niet voorzien" en hangt dat af van model tot model. Uiteraard wil ik geen overbodige kosten maken, maar anderzijds wordt de bak bij sportieve rijstijl wel serieus belast en ik heb geen zin om - wanneer de garantie al lang voorbij is - een hele nieuwe DSG te moeten monteren... Iemand advies?
OP DE ROLLENBANK
- 55.000 km
Uit nieuwsgierigheid heb ik de auto op de dyno laten zetten bij een bekende tuner. Op zich een tamelijk verontrustende procedure waarbij je hoopt dat die sjorriemen het zullen houden, maar blijkbaar is zo'n vermogensmeting veiliger dan het eruit ziet. De resultaten waren - voor mij althans - verrassend. De standaard Golf 7 GTI heeft volgens fabrieksopgave 220 pk en 350 Nm, maar mijn exemplaar werd gemeten op 218 pk en maar liefst 385 Nm, meer dan de fabrieksopgave voor een Golf R. Dat verklaart voor een stuk het harde leven van de voorbanden :-) Volgens de technicus zie je bij moderne turbomotoren vaker een klein verlies aan vermogen gepaard met een serieus hoger koppel dan de officiële cijfers. Op zich verandert dit niks aan het rijden, maar wel leuk om te weten...
DSG
- 59.000 km
Na wat surfen en raad vragen dan toch maar gewoon de DSG-olie laten vervangen bij mijn (officiële) VW-dealer. Dat blijkt een redelijk ingewikkelde operatie te zijn waarbij de temperatuur bij het "ingieten" van de nieuwe olie tussen 35 en 40 graden moet zijn. Dat soort dingen ontneemt mij alle hoop om ooit zelf aan een auto als deze te sleutelen :-) Dit is wel de eerste keer dat ik me verslik in de onderhoudskosten van de GTI: de factuur bedroeg maar liefst 436 euro. Dat is zowat het dubbele van een onderhoudsbeurt...
Een garagebezoek vind ik altijd een gelegenheid om eens in een ander model te rijden als vervangwagen. Deze keer was het een Golf met de 1.0 driecilinder benzine. Ik vreesde het ergste maar dat bleek onterecht: een vinnig motortje dat hoger in de toeren ook nog eens leuk klinkt, zonder trillingen of storend turbogat. Als je me had verteld dat het een 1.2 of 1.4 was, had ik het wellicht geloofd.
(Alweer) nieuwe banden
- 64.000 km
Aangezien de GTI prima de rollen van pretmachientje en gezinsauto blijft vervullen, komt het nieuws vooral van het onderhoudsfront. Na 24.000 kilometer ben ik alweer toe aan nieuwe voorbanden, de Michelin Pilot Sport 4s zitten al op de slijtage-indicatoren... yikes. Wellicht zit mijn rijstijl hier voor iets tussen (niet wellicht, zeker) maar dit is wel iets om in te calculeren, goedkoop zijn die fijne sportbandjes immers niet.
Verder heeft mijn VW-dealer beslist om te breken met VW: hij verkoopt nu meerdere merken uit stock en plaatst geen officiële VW-onderdelen meer. Hij werkt nu met Bosch-onderdelen, blijkbaar zijn dat dezelfde maar zonder VW-logo en tot 20% goedkoper. Dat zal wel zo zijn, maar toch vraag ik me af wat voor effect dit gaat hebben op de toestand en de herverkoopwaarde van de GTI... Iemand ervaring met onafhankelijke werkplaatsen?
Nieuwe garage
- 72.000 km
Ik heb dan toch maar besloten om binnen het officiële VW-netwerk te blijven en van (merk)garage te veranderen. De grote onderhoudsbeurt kostte me daar wel 390 euro maar ik hoop dan maar dat dat op langere termijn goed besteed geld is. Op het onvolprezen Goodwood Festival of Speed ben ik met meer dan gewone belangstelling gaan kijken naar de nieuwe Focus ST, maar dat was helaas wel een beetje een afknapper. Ik twijfel er niet aan dat het ding fantastisch rijdt, maar het interieur is behoorlijk goedkoop vergeleken met de Golf, met de platte witte metertjes en de plastic deurbekleding als dieptepunt. En als je 20-25.000 km per jaar rijdt, zit je daar toch behoorlijk vaak naar te kijken. Toch vreemd dat een nieuw model het niet haalt tegen de inmiddels pensioengerechtigde Golf VII... De nieuwe BMW M135i vond ik een pak mooier, maar die zit intussen in een hele andere prijscategorie. Het ziet er dus naar uit dat mijn GTI nog een tijdje onder mijn hoede gaat blijven!
De Gremlins slaan toe
- 80.000 km
O ow... In twee dagen tijd, vlak voor de 80.000ste kilometer van mijn geliefd Golfje, kreeg ik drie verschillende foutmeldingen:
- "Fout bochtenverlichting (AFS)"
- "Storing werkplaats! Wagen alleen in positie P verlaten"
- En vooral: "Batterij 12V zwak - opladen door te rijden", vergezeld door een geluid van de startmotor dat alleen als "zielig" te omschrijven viel. 130 km aan één stuk gereden, even uitgezet, en bij het starten kwam de melding terug.
Uiteraard op vrijdagavond en zaterdag, waardoor het nog even bang afwachten was of de auto maandag nog op eigen kracht bij de dealer kon geraken. Dat lukte nog net: de motor slaat gelukkig quasi direct aan dus de starter hoeft niet veel te draaien. Het verdict:
- Accu kapot, 320 euro voor een nieuwe...
- Nieuw lampje voor de eigenlijk tamelijk overbodige bochtenverlichting, 28 euro
- "Alleen in positie P verlaten": opvolgen tot de volgende onderhoudsbeurt. Ik citeer: "soms verdwijnt het vanzelf maar anders moeten we de DSG-pook vervangen en dat is niet zo goedkoop want er zitten elektronische onderdelen in". Hopelijk is dit niet het begin van meer dure elektr(on)ische problemen. 80.000 kilometer met een batterij is misschien niet heel weinig, maar ook niet heel veel, vind ik... Zeker niet omdat ik grotendeels langere afstanden rij.
Wanneer ik mijn recente autogeschiedenis bekijk, is het niet moeilijk om een lijn te ontdekken:
- Golf GTI (met een reputatie van degelijkheid) heeft een overijverig start-stopsysteem en heeft na 80.000 km een nieuwe accu nodig.
- Daarvoor een Mazda 6 (reputatie van quasi onverwoestbaarheid), die gaf na 55.000 km storingen in het start-stopsysteem die gelukkig niet tot startproblemen leidden.
- Daarvoor een Renault Clio III (reputatie van, euh, niet echt onverwoestbaarheid) die 160.000 km heeft gereden zonder problemen, met de originele accu, en zonder start/stop.
Die start-stopsystemen zijn niet alleen irritant, maar blijkbaar ook niet zo fantastisch voor de techniek. De technicus van mijn VW-dealer wilde niet luidop gezegd hebben dat de start/stop wellicht aan de basis ligt van de accuschade maar zijn non-verbale communicatie plus de mededeling dat hij het zelf altijd meteen afzet, nog voor hij zijn gordel omdoet, volstaan voor mij...
De GTI is wat mij betreft nog altijd een geweldig apparaat om te hebben en vooral te rijden. Hopelijk gooien overbodige snufjes geen roet meer in het eten!
Onverwacht afscheid
- 84.000 km
Na net geen 84.000 km kreeg ik op (en in de nasleep van) het Salon van Brussel een wel erg aantrekkelijk aanbod om mijn GTI in te ruilen voor een leuke upgrade. Daarover later mogelijk meer in een nieuwe review. Niet meer tevreden over de Golf dan? Zeker wel, maar een autoliefhebber is een raar beestje dat altijd iets meer wil, nietwaar? Wat zeker heeft meegespeeld, is de onverwacht hoge restwaarde. Mede door de combinatie van aankoopformule (Duitse Jahreswagen) en commerciële inruil ben ik 8.000 euro kwijt na iets meer dan 3 jaar en 70.000 kilometer rijden. Leuk detail hierbij: bij de overname moest ik wel een apart document ondertekenen waarbij ik in eer en geweten verklaar dat de auto niet gechipt of anders getuned is. Ik lees tussen de gebruikersreviews veel positieve verhalen over chiptuning, maar ik vraag me dan wel af of iedereen zich het effect op de restwaarde realiseert.
De eindbalans:
POSITIEF:
- Eigenlijk bijna alles wat met rijden te maken heeft: sterke motor, veel koppel, leuk geluid zonder patserig gedoe, strak maar superstabiel weggedrag, comfortabel genoeg voor dagelijks gebruik
- DSG-versnellingsbak met twee gezichten
- Kwalitatief zeer hoogwaardig interieur, ziet er nog uit als nieuw
- Super sportstoelen
- Koffer ok als de vloer in de laagste stand staat
- 100% betrouwbaar en functioneel infotainment
- Goedkoop in onderhoud: maar een paar tiental euro's duurder per beurt dan mijn eerdere Mazda 6, verbruik 9l per 100km, goede restwaarde mits in originele toestand
MINDER POSITIEF:
- Vooras kan het vermogen/koppel niet helemaal aan: snel spinnende wielen, tractiecontrole-ingrepen, tot zelfs stuiterende voorwielen bij te bruusk gas geven in tweede versnelling
- Elektronica niet helemaal foutloos (de "wagen alleen in positie P verlaten"-melding verdwijnt soms wekenlang, en dan komt ie weer 3 keer in 1 minuut)
- Overijverige start-stop en botswaarschuwing
In het kort: een absolute aanrader, veruit mijn beste auto tot nu toe, en hopelijk krijg ik geen spijt van mijn overstap...
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volkswagen Golf
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen Golf 1.4 TSI Highline Pano/DSG/Keyless/Leder/Standkachel/Navi/Garantie
- 2014
- 91.851 km

Volkswagen Golf 1.2 TSI Connected Allstar Edition|APPLE CARPLAY|TREKHAAK
- 2016
- 87.494 km

Volkswagen Golf Variant 1.6 TDI Highline BlueMotion 105PK|Navi|Pano|Alcantara|Trekhaak|Cruise Control|Bluetooth|Climate|Isofix|PDC
- 2012
- 287.721 km