Volkswagen Golf 2.0 TSI GTI (2011)

autoreview

Volkswagen Golf 2.0 TSI GTI (2011)

Signalement

UitvoeringGolf 2.0 TSI GTI
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand laatst147.150 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ophalen in Autostadt

  • 16 km

Bij het bestellen heb ik de optie aangevinkt om de auto op te halen in Autostadt in Duitsland. Dit was inclusief fabrieksrondleiding, gebruik van alle faciliteiten in Autostadt en overnachting in het Ritz Carlton hotel.

Voor een autoliefhebber zoals ik mezelf wel kan noemen was dit een erg leuke ervaring. Ten eerste het hotel, het Ritz Carlton heeft 5-sterren, en dat merk je aan alles. Alles wordt voor je gedaan zonder dat je erom vraagt, de kamers zijn lekker ruim, je hebt een uitzicht of op Autostadt, of op de oude VW fabriek. Er is een groot zwembad, een fijne saunafaciliteit. Al met al heerlijk relaxt!

Autostadt zelf is ook erg leuk, er is genoeg te doen om een dag vol te maken. Tot het hoogtepunt, de uitlevering van je nieuwe auto.

Rond 11:15 op maandag 4 april 2011 was ik aan de beurt om mijn auto op te halen in het aflevercentrum. Een minuutje of 10 later verscheen mijn naam op het bord en mocht ik mee naar beneden waar mijn grijze Golf GTI op me stond te wachten.

Na een rondje om de auto heen gelopen te zijn en de vraag van de medewerker of ik nog vragen had beantwoord te hebben met 'nee' waren we klaar en mocht ik de auto naar buiten rijden.

In de begeleidende brief van mijn VW dealer stond dat je het beste de eerste 1000 km rustig aan kon doen. Niet boven de 4000 toeren, en - ik geloof - niet boven 75% van de topsnelheid komen.

De rit naar huis bestond uit 509 kilometer, dus die heb ik gewoon rustig aan gereden. De eerste indruk van de auto is overweldigend, de motor is heerlijk soepel, er is altijd vermogen beschikbaar, de stoelen zitten heerlijk en hij stuurt ook erg goed.

Volgende keer ga ik verder in op de rijeigenschappen, als ik er wat meer mee heb gereden.

De eerste week

  • 2.621 km

Ondertussen heb ik de auto een week, en heb de afgelopen week al veel gereden. De teller is al over 2500 kilometer heen. Tot de 1400 kilometer heb ik me netjes in kunnen houden, daarna ben ik de auto eens wat meer gaan uitproberen.

Algemeen
Uiteraard altijd pas als de olie netjes de 100 graden heeft bereikt. De auto is voor gewoon mijn daily, dus gebruik ik hem als woon-werkverkeer. Ik heb veel auto's proefgereden voordat ik de Golf ging bestellen en 1 van de redenen voor de keuze was het rijcomfort. Ondanks het aanwezige vermogen biedt de auto een goed comfort voor woon-werkverkeer. De stoelen zitten goed, het onderstel is hard, maar niet te hard voor de (goede) Nederlandse wegen en zoals al eerder verteld is het vermogen altijd en in iedere versnelling beschikbaar wat toch erg prettig is.


Duitsland
Afgelopen zaterdag ben ik er ook nog even Duitsland mee ingeweest, je bent toch benieuwd he. De topsnelheid die ik heb gehaald was 259 km/uur, op GPS was dat exact 250 km/uur. Maargoed, dat ik ook niet erg interessant, interessanter vind ik dat als je 210km/uur rijdt en je drukt het gaspedaal nog iets verder in dat je de auto nog steeds de versnelling in voelt gaan, heerlijk is dat!

Banden
Mijn GTI is geleverd op Bridgestone Potenza's, maatje 225/45 R17, volgens de Bridgestone website gemaakt voor de sportievere auto's. Het viel mij dat ze toch erg snel gaan 'kermen', je pakt eens een bochtje iets harder dan normaal en je hoort ze al gaan. Ik ga ervanuit dat de banden nog iets verder ingereden moeten worden, ze zijn natuurlijk pas een week oud, maar het viel me wel op.
Als ik ze vergelijk met de ContiSportContact3 banden die ik onder mijn vorige auto had zitten dan heb ik het gevoel dat deze minder presteren, maar de auto's kan ik eigenlijk niet vergelijken vanwege het vermogens- en onderstelverschil.

Navigatiesysteem
Vanwege de prijs en diefstalgevoeligheid heb ik niet voor een systeem van VW gekozen maar voor een Pioneer NAVGATE.

Een collega van me heeft de Pioneer AVIC-920BT en daar was ik wel over te spreken. Helaas is er door een administratief foutje bij de dealer een AVIC-9220BT ingebouwd. Dus ik wacht even met de verdere review met betrekking tot het navigatiesysteem totdat het juiste systeem is ingebouwd.

De optielijst..

December 2010: Even wat bestelhistorie tussen de ervaringen door.

Je kent het waarschijnlijk wel, je gaat een auto bestellen en je moet uit de lijst met opties gaan zoeken wat jij wilt hebben en wat je niet wilt hebben. En misschien nog wel belangrijker; wat al die opties kosten.

Ik heb naar verschillende opties gekeken, die zal ik hieronder opsommen met mijn motivatie erbij.
De opties heb ik niet genomen:
- 18" inch "Detroit" velgen
Opzich is de aanschaf van de velgen niet het issue, pas als je gaat kijken wat winterbanden op 18" inch doen schrik je. Zeker met mijn kilometrage was dit niet aantrekkelijk.

- Advance pakket
Het advancepakket is erg aantrekkelijk, maar niet op de GTI. Alle opties op de Xenon-verlichting en de park Distance Control zitten er al op. Zonde van het geld dus.

- Executive (plus) pakket
Het beroemde - of beruchte - RNS510 systeem zit hierin. Zoals ook het alarm 'plus' pakket en telefoonvoorbereiding.
De Pioneer AVIC-920BT biedt een mooi navigatiesysteem met volledige telefoonondersteuning voor ongeveer 900,- euro minder. En het alarmsysteem kan naderhand ook worden ingebouwd.


Al met al heb ik dus eigenlijk geen enkele optie genomen, alleen een Pioneer AVIC-920BT navigatiesysteem als accessoire. Dat is een groot voordeel van een GTI, hij is al volledig compleet zoals ie standaard uit de fabriek rolt.

- Automatische verlichting met sensor
- Automatische regensensor
- Automatisch dimmende binnenspiegel
- Elec. verstelbare en verwarmde buitenspiegels
- Dualzone Climatcontrol
- In hoogte verstelbare stoelen met lendesteun.
- ESP
- Dagrijverlichting
- Luxe boordcomputer
- Cruisecontrol
- Middenarmsteun

En volgens mij kan ik nog wel even doorgaan.. Al met al, opties genoeg in een standaard GTI.

Dus zo heb ik hem ook besteld.

The perfect daily?

  • 8.000 km

Ondertussen staat de teller al weer iets boven de 8000 kilometer, het gaat sneller dan verwacht. Ondertussen heb ik dus wel een meer uitgebreide mening kunnen vormen over de auto.

Om echt te kijken wat de auto kan en hoe hij aanvoelt bij de wat meer extremere omstandigheden ben ik het vorige weekend met een vriend naar Noord-Italie gereden. Door de Alpen heen, opzoek naar de mooie wegen tegen de Alpen aan.

Helaas waren zowel de Stelvio- als de Gaviapas nog gesloten, maar we hebben de grenzen van de GTI goed op kunnen zoeken op de kleinere wegen in het mooie berggebied.

Allereerst het comfort. Van Breda naar Trento is iets meer dan 1000 kilomter rijden, het meeste daarvan is natuurlijk op de Duitse Autobahn. De GTI rijdt heerlijk stabiel, ook op hogere snelheden wordt de auto niet zenuwachtig en ligt hij erg goed op de weg. Cruisen op 200 km/h is dan ook goed mogelijk. Maar ook de wat slechtere wegen in het zuiden van de Alpen blijft het comfort van de auto goed, hij is wat stevig geveerd maar dit houdt niet in dat hij oncomfortabel wordt op slechter wegdek, de kuipstoeltjes geven een goede ondersteuning en zorgen ervoor dat je lekker blijft zitten.

Het vermogen is heerlijk, inhalen is nooit een probleem, en ook op de kleine bergpasjes is het mogelijk om soepel door te rijden. Het fijne van het 2 liter TSI blokje is dat je er behalve heel soepel en braaf mee kan rijden, er ook lekker mee kunt knallen. Als het blok warm is kun je hem heerlijk doortrekken in zijn toeren waarin je de turbo ook goed zijn werk voelt doen. Door het "soundgenerator" systeem (ik heb geen idee hoe het werkt) klinkt de auto ook nog leuk ook.

Het verbruik is ook niet verkeerd, zoals jullie ook kunnen terugvinden in het tabje 'verbruik' hierboven aan de pagina. De GTI is zuiniger dan mijn Renault Megane die ik hiervoor had. Ik zit nu op 9 liter per 100 kilometer, wat ik voor een 2 liter blok toch erg netjes vind.

En nog over de banden, daar had ik de laatste keer nog commentaar op. Maar mijn verwachting is uitgekomen, nu ze goed zijn ingereden leveren ze toch goede prestaties en voelen ze wel vertrouwd aan. Of ze lang meegaan is weer een ander punt.

Voor het woon-werkverkeer zou ik op dit moment niets liever willen rijden dan de GTI. Het onderstel is comfortabel genoeg om dagelijks in te rijden. Het 2 literblok is erg soepel waardoor je gewoon in de 6e versnelling kunt blijven rijden zonder dat je koppel tekort komt. Lui rijden is geen probleem. Wellicht is de VW Golf GTI de perfecte daily, voor ieder wat wils!

Het nieuwe navigatiesysteem wordt aanstaande donderdag ingebouwd. De volgende update komt ergens rond de 12500 km.

Je raakt een auto zo snel gewend

  • 16.500 km

Het volgende hoofdstuk in de review, een stuk later dan de 12500 die ik u belooft had maar dat heeft een reden.

Die reden geldt ook in deze review, ik heb eigenlijk weinig te vertellen. Ik ben de auto al helemaal gewend. Het Pioneer AVIC F930BT systeem werkt precies zoals verwacht. De auto piept niet, hij kraakt niet en het blijft een genot om in te rijden, iedere dag weer!

Afgelopen zaterdag nog 260 km/h op de digitale teller gehad in Duitsland, wel met wat moeite, maar het gaat zo soepel, het comfort wordt er niet minder om.

Morgen vertrek ik met de Golf richting Belgrado via de Kroatische kust, wat wil je als GTI-rijder nou nog meer? ;)

Ik twijfel wel om hem te laten chippen, niet dat de Golf saai wordt maar het lijkt me wel leuk om net dat beetje meer vermogen te hebben.

Wellicht is dat mijn volgende update!

130000 kilometer later..

  • 147.150 km

Het is een tijd geleden, de teller staat ondertussen op 147150 kilometer. Heel wat voor het turboblok, in deze korte tijd.


'Terugblik'
Wát een auto. Ik heb uiteindelijk geen chip genomen, ook nooit gemist denk ik eerlijk gezegd.
Op alle soorten wegdek, en in alle weersomstandigheden, en zelfs tegenover heel veel andere auto's staat de GTI zijn mannetje heb ik mogen ontdekken in de afgelopen twee jaar.

De auto heeft zo'n 15 landen gezien in Europa de afgelopen maanden, en overal voelt ie zich thuis. Het enige minpuntje was het comfort op het Ierse wegennet, maar dat ligt meer aan het wegdek dan aan het stugge onderstel.
Bergpasjes, snelwegen, buitenweggetjes, grindwegen. Zoals je verwacht van een GTI, nergens een enkel probleem. Altijd voldoende koppel, altijd voldoende remkracht, en niet onbelangrijk; een mooi verbruik.
De afgelopen 38000 kilometer was mijn verbruik 1 op 11,1 .


Storingslampje
Tot aan de 100000 kilometer heb ik nergens last van gehad eigenlijk. De eerste keer dat iets vreemds zich voordeed heb ik niet exact onthouden, maar ergens rond de ton ging er plotseling een 'motorstoringlampje' branden.
Kan gebeuren natuurlijk, dus de auto weggebracht voor deze storing.

Om het verhaal kort te houden, ik ben vijf keer teruggeweest naar de dealer met een onverklaarbaar storingslampje. Men heeft verschillende dingen vervangen, maar steeds bleef de (of een) storing terug komen. Soms verdween het storingslampje ook uit zichzelf na vier dagen.

Na de laatste 'reparatie' is het storing nog éénmaal teruggeweest, maar die verdween ook weer na 2 dagen.

Volgens mij is het nooit duidelijk geworden wat uiteindelijk het probleem is geweest.


Nu
Nu rij ik nog steeds iedere dag met plezier in de auto. Op dit moment op winterbanden. De ESP op de GTI doet zijn werk uitstekend. De auto kan het vermogen ook goed op wat gladder/natter asfalt kwijt.

Als ik dat vergelijk met de Golf IV GTI van mijn zwager - zonder ESP! - is dat écht een wereld van verschil.

De auto blijft vragen om uitdaging op buitenweggetjes en heuvels, dus regelmatig laat ik hem nog eens uit in de Ardennen en de Eiffel. Of gewoon in Nederland op rustige dijkweggetjes.

Het wordt ondertussen wel tijd voor een nieuwe auto.. Dus;


Nieuw!
Op 5 december 2012 heb ik de opvolger van de GTI besteld, een brandweerrode Volvo V40 T3 R-Design. Slechts 150 pk, uit een 1.6 Liter turbo blokje. Het zal wennen zijn na 2 jaar 210 pk uit het 2 liter blokje.

Maar ik heb er wel zin in.. Nog een weekje of 7 de Golf rijden! En daarna de Zweedse schone.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (16)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.