Volkswagen Golf 1.6 TDI 105pk BlueMotion Technology Highl. (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf 1.6 TDI 105pk BlueMotion Technology Highl. |
---|---|
Versnellingen | 7, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 14 km |
KM-stand laatst | 153.000 km |
Weinig bijzonder
- 153.000 km
Het klinkt erger dan het is. Deze mooi aangeklede highline met business pakket. Maar het is in mijn ervaring gewoon zo.
Deze Golf heb ik als opvolger van de golf 5 mogen leasen. Weer een diesel maar dit keer 11n gedownsizde 1.6tdi 105pk met 7 traps dsg. En na ruim 2 en een half jaar is de vervanging al weer in zicht.
Alles is net weer even fijner dan de golf 5.
Intrieur :
Degelijk strak en effectief. Goede climate control, de temperatuur is altijd vlot aangenaam, je oeft eigenlijk nooit bij te stellen. De stoelen zijn voldoende goed te verstellen en bieden lekker veel zijdelingse steun. De navigatie en carkit zijn niet overdreven luxe uitgevoerd maar voldoen wederom prima. En voeren hun taak naar behoren uit.
Rijden :
Iets aan de gemoedelijk kant van het spectrum, maar spoort bijzonder goed. Confortabel maar toch zeer betrouwbaar. Onderstuur blijft lang uit voordat je over je voorwielen lanzaam de buitenkant van de bocht gaat pakken, met een tikkeltje gas liften en de golf is zo weer bij de les. De 1.6tdi is niet bijzonder stil, het is gewoon de geluids isolatie die heel erg goed is.
Het blok is wel heerlijk soepel, altijd vermogen. En omdat dit blok ook op hogere toerentallen netjes loopt en niet brult komt het best geraffineerd over. Je merkt pas dat er niet meer vermogen is als je je rechter voet op de bodem hebt. De motor zal echter nooit brullend laten weten dat hij voor je werkt. Dit gaat altijd gepaard met een lichte stem verheffing tot het hogere toeren bereik. Olie, dat blijft in de motor. Eenmaal tijdens het inlopen een half litertje bijgevuld, daarna nooit meer nodig geweest ontdanks de onderhouds interval van 30k.
Ook met het andere vloeistof is dit blok spaarzaam. Het gemiddeld verbruik zal zo rond de 1 op 20 liggen. Als je echt je best doet kun je 1 op 23 halen.
De DSG 7 met flippertjes is fijn en doet zijn werk goed door bijzonder snel en redelijk soepel te schakelen.
Het is gewoon geen bijzondere auto en dat maakt hem juist best wel bijzonder. Als ik dan toch iets moet bedenken wat ik graag beter zou zien is het de DSG bak, je merkt toch waar de motor nog als dag 1 loopt, men nu voor het eerst de rem schoenen gaat vervangen (ja ja na 150k) dat dit het zwakste punt van de auto is, doet het verder nog prima maar is toch wat minder soepel geworden.
De opvolger is al gekozen, dit wordt een volvo V40 D2 summum waarvan ik hoop dat deze net zo weinig bijzonder zal zijn.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties4
- Comfort4
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.