Volkswagen Golf 2.0 TSI GTI (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf 2.0 TSI GTI |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 26.000 km |
KM-stand laatst | 54.000 km |
motor vastgelopen ;-)
- 54.000 km
Na mij vorige auto, een Seat Leon 1.9 Tdi, was de Golf GTI model VI een leuke opvolger. Niet te groot, niet te duur, flink wat sneller en weer net iets moderner.
De eerste weken na aanschaf in november 2010, was ik erg tevreden met m'n aanschaf. De auto was bijna nog nieuw (dik een jaar oud, 26.000 km op de teller), erg snel, de sportstoelen zitten lekker strak om je heen en hij ligt met z'n 225/40/18 inch banden prima op de weg. De acceleratie was fenomenaal, het verbruik bovendien bescheiden met gemiddeld 1:14.
Maar toen sloeg bij 51.000 km het noodlot toe: de motor begon kort te beven en kort daarna hoorde ik plotseling een snerpend/piepend geluid onder de motorkap, alsof een riem aanliep. Ik stuurde de auto meteen naar de kant. En nog voordat ik stilstond en de motor kon uitzetten, begon er het oranje lampje van het motormanagement te branden.
De ANWB was er snel en verzocht me nog even opnieuw te starten, maar de motor kwam niet eens meer op gang. Hij constateerde dat de boel moest zijn vastgelopen ondanks dat er voldoende olie bij de peilstok zat.
De garage constateerde dat de nokkenas geen olie meer had gekregen en uit de lager was gelopen. De motor moest geheel worden vernieuwd: 10.000 euro schade.
Gelukkig kwam ik nog in aanmerking voor de coulanceregeling, maar moest zelf nog wel 5700 betalen.
Er is en nieuwe motor in gelegd met 2 jaar garantie voor als het weer gebeurt. En dat laatste knaagt nog het meest. De constructiefout bestaat nog steeds
Het blijkt namelijk dat revisiebedrijven deze motoren bij bosjes krijgen aangeboden, nieuwe motoren van Audi en VW die volledig in de soep zijn gedraaid. En ik zou er iets meer vrede mee hebben gehad als ik niet zelf het grootste deel van de schade had moeten betalen. Maar wat ik uiteindelijk onverteerbaar vind is dat het zomaar opnieuw kan gebeuren. Ik had beter verwacht van VAG.
Ik ga er daarom niet lang mee verder. Ik ruil hem liever in voor een nieuwe BMW, een betrouwbaarder merk naar het schijnt (volgens revisiebedrijven). Zij krijgen van BMW alleen motoren aangeboden die al erg veel hebben gelopen. Jammer want ik heb een tijdje erg veel lol gehad met dit ding en de kosten vielen nog mee.
- Betrouwbaarheid1
- Prestaties5
- Comfort4
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.