Volkswagen Golf 2.0 TSI 4Motion R (2015)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf 2.0 TSI 4Motion R |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 17.000 km |
KM-stand laatst | 234.000 km |
Genieton met de R
- 70.000 km
Inmiddels stap ik alweer twee jaar lang elke dag met veel plezier in de Golf, een auto die alles biedt wat je in een auto kan zoeken. Ik heb vaak gedacht dat ik prima voor de rest van mijn leven in deze auto zou kunnen blijven rijden. Dat ter inleiding, het leek me een goed moment voor een review.
De auto kwam op mijn pad na zo'n vijf jaar in een Polo GTI te hebben gereden. Een prima bakkie, de Golf R is echter van een geheel andere categorie. Dat mag ook natuurlijk wel met een aanschafwaarde die precies twee keer zo hoog is. De auto stond in de poule op mijn werk (halleluja voor de vrouw (!) die deze auto bestelde) en niemand had 'm tot nu toe willen rijden door de 25% bijtelling over 55k. Als petrolhead kon ik me echter geen betere leaseauto wensen: een auto met 300pk en een tankpas, de leven is mooi.
De auto was ook prima samengesteld: DSG, opties als een winterpakket, uitgebreidere navi en schuif/kanteldak en een prima kleur. Zelf had ik liever wel de 19" Pretoria velgen gehad en wellicht een instelbaar onderstel maar een mens mag een enigszins gegeven paard niet in de bek zei...kijken. De auto had op dat moment nog maar een jaar rondgereden, pas 19.000 km onder de bandjes door laten rollen en was dus praktisch nieuw.
Wat viel me de eerste keren rijden op? Ten eerste de bak: wat is die veel sneller en beter dan die in de Polo. Hij schakelt op logischere momenten en geeft veel meer beleving als je deze in de S-stand zet. Natuurlijk de power van de motor, met altijd aanwezig koppel en vermogen. De tractie en het uitgebalanceerde onderstel wat stevig maar niet hard is. Het mooie en ruime interieur en goede stoelen. De mogelijkheid om heel soepel maar ook snoeihard te rijden, in bijna elke weersomstandigheid.
De bovengenoemde eigenschappen zijn in de afgelopen twee jaar onverminderd overeind gebleven in mijn beleving. De auto biedt alles wat je nodig hebt in een auto: voldoende comfort en ruimte, zeer goede rij-eigenschappen, altijd voldoende vermogen en daarmee veel allround plezier. De combi van deze motor en bak is subliem, waarbij ik vaak gebruik maak van de manuele stand middels de flippers of de pook. Dit omdat in de S-stand en manueel vanuit de S-stand, kleppen in de uitlaat geopend worden voor wat meer beleving. Verder worden hiermee de gasrespons en het overschakelen zelf scherper. Het is wellicht het enige waar een (standaard) Golf R iets minder in uitblinkt: pure beleving zoals bijvoorbeeld een Mégane RS dat wel biedt. Aan de andere kant biedt het onderstel dat wel voldoende. Dit is de eerste Golf die door R GmbH wordt gebouwd, waardoor de auto echt iets anders is dan een GTI of andere uitvoering. Dit is ook de eerste VW waarbij de tractiecontrole volledig uit kan, waardoor je als berijder veel meer de teugels zelf in handen krijgt. De auto biedt ook een tussenstand, waardoor je iets meer de ruimte krijgt maar nog wel een vangnet hebt. Ik zet 'm vaak uit, wat de mogelijkheid geeft om echt met het vermogen en de 4motion te spelen. De auto vind dit daadwerkelijk ook echt leuk, het onderstel geeft je de ruimte met een enigszins losse kont.
Dat je natuurlijk prima wat kan doen aan de beleving bewijst de test die AW zelf deed met een volledig aangepaste R, die werd vergeleken met mijn auto in deze video:
https://www.autoweek.nl/video/volkswagen-golf-r-rij-impressie-2018/
Ik mocht als ruil een blokje om met de de groene auto en dit gaf toch wel een heel andere beleving. Aan de andere kant mocht dat ook wel voor 77k... Een ander uitlaatsysteem doet zeker wel wonderen maar 3,5k voor het Akrapovic systeem is wel behoorlijk gortig. De auto had verder 310pk en een nieuwe zevenbak en dat laatste zorgde voor nog betere prestaties, vanwege de kortere overbrengingen. Het kan dus nóg beter. Zou "mijn" auto van mijzelf zijn zou ik ook wel wat dingen aanpassen om de beleving naar een hoger plan te tillen middels een ander uitlaatsysteem en extra vermogen. Dat laatste kan de auto makkelijk aan.
Heb ik dan niks aan te merken op de auto? Ik zou moeten zoeken. De auto is in 2015 niet voor niets door Top Gear als beste hot hatch gekozen uit een grote poule van hot hatches. Het verbruik is redelijk te noemen (1 op 10) en de betrouwbaarheid goed. Enige zure was dat bij 90.000 de schakelcomputer/mechatronic van de DSG moest worden vervangen a € 900,-. Als je die privé moet aftikken heb je wel wat extra Ferrero Rochers nodig om weer vrolijk te worden. Verder heeft de auto alleen zijn gebruikelijke beurten nodig gehad.
Ik gebruik de auto dagelijks en heb er ook meerdere vakantieritten mee gedaan. Op de autobahn is 'ie natuurlijk heerlijk in z'n element, de (begrensde) top van 250 km/h staat zo op de teller en ook dan voelt de auto nog solide en veilig.
Is de auto een droom auto? Als lease-auto sowieso maar ook privé zou ik 'm zeker zo bestempelen. Vooral als je nog wat kleine aanpassingen doet aan de standaard set-up, heb je een echt kanon onder je kadet. Ik geniet nog even flink door dus. De volgende update zal wat sneller volgen.
Van tankpas naar pinpas
- 112.000 km
In oktober van 2018 werd duidelijk dat mijn betrekking bij mijn werkgever ging ophouden. Dat betekende ook dat ik mijn auto moest gaan inleveren. Een lichtelijk doemscenario wat afgelopen jaren menigmaal door mijn hoofd ging. Ik was toch al aardig verwend geraakt inmiddels...
Toch maar even opgevraagd of de leasemaatschappij de auto mogelijk wilde verkopen. Het aanbod viel niet eens tegen, al was het natuurlijk nog steeds een hoop geld om op te hoesten.
Gezien er ook voor minder geld hot hatches te koop zijn heb ik nog wat andere auto's overwogen zoals de Mégane RS en BMW 130i/135i. Aan beide auto's heb ik goede herinneringen dus besloot ik in ieder geval wat fieldresearch te doen middels een proefrit. Ik reed een schitterende Mégane RS Trophy phase 2 van de vorige generatie. De auto was in zeer goede staat, was prachtig uitgevoerd (metallic grijs, zwarte 19", Recaro's, alcantara interieurdelen, Akrapovich uitlaatsysteem, verlaagd): helemaal zoals ik 'm zou willen hebben. Het rijden en de beleving was echter toch niet zo goed als ik me kon herinneren. De auto was nogal ehm Frans. In regen presteerde de auto met 275 pk op de voorwielen natuurlijk niet zo goed als een vierwielaangedreven auto. En de remmen vielen me erg tegen, dat kon ik me van de vorige keer nog wel herinneren. Zeker een goede auto, echter wel een stuk minder gepolijst. En sowieso niet beter of sneller dan mijn auto. De prijs van de specifieke auto was daarbij niet eens zoveel lager dan de overnamesom van de Golf.
Het was daarom een goede referentie rit en de moeite waard. Het deed me beseffen welke kwaliteiten de Golf R biedt en dat ik erg verknocht ben geraakt aan de auto. Na wat verder wikken, wegen en onderhandelen heb ik de auto daarom overgenomen: het leek me het beste cadeau wat ik mezelf kon geven. Een daily driver voor nu en een mooie hobby-auto voor later. Golf en hobby auto zijn niet altijd vanzelfsprekend begrippen geweest die je in een adem zou noemen, maar dat is met dit model zeker van toepassing. Vooral ook omdat ik nu aan de auto enkele aanpassingen kan gaan doen om de beleving naar een hoger plan te tillen: de motor en het onderstel bieden daar voldoende marge voor.
Het plan is ten eerste voor de zomer zwarte 19" Pretoria velgen aan te schaffen: deze velgen vind ik een stuk knapper dan de 18" die er nu onder zitten. Verder wil ik motorisch een en ander gaan aanpassen middels een cold air intake, chip tuning, ander uitlaatsysteem en DSG software aanpassingen. Of ik iets wil doen aan de dempers of veren weet ik nog niet: het standaard onderstel vind ik al erg goed en ik wil voorkomen dat de auto te hard wordt. Het plan kortom: de auto nog beter maken dan 'ie al is en vooral erg veel genieten van fijne kilometers.
Een aantal verbeteringen
- 127.000 km
De Golf is inmiddels dik een half jaar in eigen bezit en nog steeds beleef ik erg veel plezier aan het rijden. De betrouwbaarheid is ook nog steeds erg goed. De eerste APK heeft plaatsgevonden, wat geen punten aan het licht bracht.
Er zijn al een aantal verbeteringen doorgevoerd. Als eerste heb ik originele zwarte 19” Pretoria velgen aangeschaft voor de zomer, en deze uitgerust met Michelin Pilot Sport 4S rubber. De velgen doen de auto wat looks betreft veel goeds en ook het comfort is op niveau gebleven. Ik had veel meer hardheid verwacht maar dit is nauwelijks merkbaar. De banden zijn natuurlijk helemaal top: veel gevoel en vooral: veel grip.
Het originele stuur is vervangen door een handgemaakt verdikt stuur (op basis van origineel), met 50% alcantara en 50% perfo-leer en een 12-uur markering. Dit is echt een verbetering: het originele stuur is wat mij betreft te dun en te glad. Het nieuwe stuur houdt heerlijk vast en oogt veel meer premium. En gezien je het stuur altijd vast en voor je neus hebt is het een dagelijks merkbare verbetering. Enige is dat de linker flipper wat minder goed werkt sinds de montage. Aankomende vrijdag worden de flippers (lees: kunstof knoppen) nog vervangen door aluminium exemplaren: dit biedt hopelijk soelaas. En het ziet er stuk mooier uit.
Ten slotte is de auto stage 1 getuned (de begrenzer is ook verwijderd) en is er een Pipercross cold-air intake gemonteerd. Ietsje meer pit dus, de auto levert nu zo’n 360-365pk en 470nm koppel. Rijd natuurlijk helemaal toppieknaller en bij normaal gebruik is het verbruik van de auto nog steeds zo’n 1 op 10. Ik ben wel 98 gaan tanken wat dat laat de auto een stuk beter rijden. Geinig detail dat de auto nu precies twee keer zoveel vermogen heeft als mijn vorige auto. Vermogen went snel...
Op de korte termijn kijk ik nog met een schuin oog naar een einddemper van Milltek voor iets meer beleving. Lekker verder hobby’en dus en vooral lekker rijden!
Still going strong
- 190.000 km
Een kleine update van het R-front, en zoals de titel aangeeft doet de auto nog steeds alles zoals gewenst. Een aantal maanden geleden dacht ik wel even dat er serieus wat stuk was: ik kwam langs de snelweg te staan met een defecte bak. Wat er aan vooraf ging was dat mijn auto bij invoegen op de snelweg plots olie via de achterkant begon te lozen, waarna de versnellingsbak overhit raakte en ik direct gestopt ben. Gelukkig gaf de auto zelf de melding hierover aan. De auto moest afgesleept worden met een onbekend defect. Ik rekende maar vast op het ergste zoals een reparatie of revisie van de bak. Toen de auto op de brug stond bleek het gelukkig erg mee te vallen: het oliefilterhuis van de bak bleek gescheurd. Hierdoor was alle olie uit de bak gelopen. Hiermee was het vervangen van dit onderdeel en bijvullen van de bakolie voldoende. Pfieuw! Deze bakken staan bekend als zeer degelijk, het had me dan ook wel verrast als ie stuk was gegaan.
Verder weinig bijzonderheden, de originele accu is in de zomer vervangen, de spiegelkappen zijn vervangen door carbon exemplaren, alle matchromen frontdelen zijn zwart gewrapped en de auto kreeg z'n reguliere onderhoud volgens de gestelde intervals.
Het plan momenteel is de auto zolang mogelijk te blijven rijden. Mooie kandidaat voor klokje rond wellicht in de toekomst!
Investeren kan je leren
- 222.000 km
Het was weer tijd voor een update, gezien we inmiddels op een redelijk serieuze kilometerstand zijn belandt. Wel met de nodige investeringen overigens. Vorig jaar waren die vooral gericht op het interieur. In mijn stoel was een gaatje ontstaan, door in- en uitstappen. Repareren was een optie, dan zou de stof wel afwijken van origineel. Via Marktplaats vond ik een nieuw 7.5 R interieur. Dat kostte iets meer, wel is dat interieur een stuk knapper doordat het alcantara niet lichtgrijs maar antraciet is. Verder zijn de gordels omgewisseld voor zilvergrijze exemplaren, is de gehele pook met alcantara bekleed en is het stuur opnieuw bekleed - ditmaal geheel met (echte) alcantara. Het eerder nieuw beklede stuur zag er inmiddels niet meer zo fris uit. Voor wat technische verbetering is de downpipe vervangen door een kat-loos exemplaar van Milltek, voor iets meer puf. Vooral de gas-respons is een stuk levendiger. Er is tussendoor nog een nieuwe voorruit geplaatst en er zijn een bobine en recent een van de koplampsproeiers vervangen.
In december zat ik wat te YouTuben en kwam ik projectvideo's van Carrec tegen, waarin ze o.a. een BMW 1-serie geheel aangepakt hadden. Volledig geïnfluenced toch maar eens contact opgenomen voor wat onderstel aanpassingen + een algehele staat inspectie. Begin februari is een volledig instelbare KW-set type 3 gemonteerd en zijn alle onderstelbussen vervangen door Powerflex exemplaren. De auto is hiermee een stukje lager komen te liggen, de rammelende voortrein is ook verleden tijd (een bekende Golf 7 kwaal). En hij rijdt zeer strak natuurlijk.
Het was natuurlijk al een leuke investering, maar daar zou het niet bij blijven. Uit de algehele staat inspectie kwam nogal wat werk (hou je vast): lekkende koelvloeistof door een defecte waterpomp, lekkage bij de distributiekap, minder wordende intercooler, een zwetende carterpan, drie kromme velgen, vier versleten banden, te dunne voorste remschijven, de versnellingsbak die binnen ongeveer een jaar aan revisie toe is en heel veel (kleine) optische zaken. Het lijstje bestond uit zo'n 30 punten. Natuurlijk hebben ze met de spreekwoordelijke stofkam gekeken en zijn alle zaken normale slijtage. Het was alleen nogal veel tegelijk. De offerte was dan ook niet mals, er zou nog zo’n 4k bijkomen. Dat vond ik nogal gortig. Gelukkig bleek mijn vaste monteur (een goede maat) tijd te hebben om alles aan te pakken (op de versnellingsbak na). Uiteindelijk leverde dat nog steeds een investering van ruim 3k op. De remmerij is trouwens geüpgrade met Brembo Xtra. Dit remt behoorlijk goed. Al met al kan 'ie er wel weer even tegenaan zo!
Ik ben nog wel even terug geweest bij Carrec: twee van de Powerflex bussen bleken los te zitten, doordat de lijm niet goed gehecht was in de kou. Ook waren ze aan een kant vergeten het binnenspatbord aan te passen, waardoor het wiel aanliep bij drempels. Ook bleek eerder bij mijn vaste monteur dat de bouten van de stabilisatorstang bij het subframe niet aangedraaid waren (twee zaten zelfs helemaal los). Hierdoor kraakte de auto bij de kleinste oneffenheden in de weg. Alles is keurig opgelost zonder extra kosten, wel vond ik dat ietwat slordig gekeken naar de investering.
Recent werd er ook voor de tweede keer een deuk gereden in het linker voorscherm, natuurlijk zonder dat er een briefje werd achtergelaten. Gelukkig kon ik dit wederom bij het Waarborgfonds claimen: fijn dat dit bestaat! Ook zijn de voorvelgen recent opnieuw gespoten, zodat ze weer als nieuw zijn.
De komende tijd stoppen we even met investeren. Wel is het vervangen van de rest van het uitlaatkanaal door Milltek spul nog steeds een wens, net als een stage 2 tuning. Het plan is om de Golf op korte termijn niet meer als daily driver te gaan inzetten, maar een Mini Electric daarvoor aan te schaffen. Dit levert al snel behoorlijke besparingen op, met de kosten van € 0,40 per kilometer van de Golf. Hiermee kan ik de km-stand ook iets minder snel laten stijgen. De auto blijft wel in gebruik als familieauto. Een prima keuze wat mij betreft ?
Reviseren kan je leren
- 234.000 km
Afgelopen jaar is er weer geïnvesteerd in de Golf: de DSG-bak is er af geweest. Directe aanleiding was een launch, waarna de bak niet meer zo soepel schakelde. Hoewel ik dit bijna nooit doe, was dit er toch een te veel - ook niet zo gek met deze kilometerstand. De bak zong al wat langer, de te verwachten revisie was al geconstateerd bij de inspectie door Carrec.
Mijn geluk is mijn vaste onderhoudmaatje, die de bak heeft gedemonteerd. Een gepensioneerde VW-monteur heeft vervolgens de bak gereviseerd. De onderdelen (lagers) voor deze specifieke bak bleken overigens moeilijk leverbaar. Tegelijk met de bak is er een sterkere koppeling gemonteerd (tot 850 Nm) en zijn het vliegwiel en de Haldex olie vervangen. Ten slotte is de auto nog even aan de computer gehangen, gezien de software na montage van de sportkat niet aangepast was. De auto is merkbaar sneller en levert nu rond de 400 pk (inschatting). Al met al heeft de auto drie maanden stil gestaan en was ik met de fam aangewezen op de MINI, wat in de praktijk nog mee viel ook. Heerlijk om de Golf in ieder geval weer terug te hebben, hij schakelt weer als nieuw en kan als het goed is de rest van z’n leven door met deze onderdelen.
Voor 2025 gaat mogelijk de kop eraf; het olieverbruik is niet alarmerend (1 liter per 6k kilometers) maar wel iets om verder te onderzoeken, voordat er verdere investeringen worden gedaan. Op het wensenlijstje: Milltek midden- en einddemper, een dump- of divertervalve en Wagner intercooler. We blijven lekker rollen!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.