Volkswagen Golf 2.0 TDI Sportline 4Motion (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf 2.0 TDI Sportline 4Motion |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Na ruim vijf jaar en bijna 180.000 km te hebben doorgebracht in het gezelschap van een Golf IV 1.9 SDi, vond ik het tijd worden voor iets met wat meer power en meer luxe.
Na lang wikken en wegen, plaatste ik in september 2004 een bestelling voor een Golf 2.0 TDi Sportline 4Motion en 8 weken later was eindelijk de grote dag aangebroken dat ik mijn nieuwe troetelkind in ontvangst mocht gaan nemen.
Het is een plaatje om te zien: magiczwart pareleffect met 16 inch ’Imola’ lichtmetaal. Heel chique en bovendien oogt het kontje lekker stoer dankzij de (zichtbare) dubbele uitlaatpijp (specifiek voor de 4Motion).
Na jarenlange ervaring in een Golf SDi gaat er qua prestaties een nieuwe wereld voor je open. Eens je voorbij het turbogat bent, gaat hij er als de spreekwoordelijke brandweer vandoor. De vermogensopbouw is minder explosief dan die van de vroegere 1.9 TDi met 130 pk, waardoor het misschien lijkt alsof hij minder vinnig is, maar als je in de achteruitkijkspiegels ziet hoe ver de rest van het verkeer achterblijft, dan weet je wel beter. En terwijl veel turbodiesels vanaf 3000-3500 tpm kortademig worden, blijft de 2.0 TDi vrolijk tot 4000 tpm ’doortrekken’. Niet dat dit echt hoeft, want in de praktijk schakel je meestal uiterlijk bij 3000 tpm naar een hogere versnelling. Zolang de motor niet op bedrijfstemperatuur is komt hij niet eens boven 2000 tpm.
Ik had trouwens de indruk dat hij na 7.000 kilometer gereden te hebben, krachtiger aanvoelde dan in het prille begin en pas bij 10.000 kilometer heb ik een half litertje olie moeten bijvullen. Bij de SDi bedroeg het olieverbruik een halve liter op 7.500 km.
Het brandstofverbruik dan: per 100 kilometer verbruikt hij een litertje meer dan mijn oude SDi (6.5 l/100 km tegen 5.5l/100 km), maar gelet op het feit dat hij meer dan twee keer zoveel pk’s heeft een ettelijke honderden kilo’s meer moet meeslepen, vind ik dit volkomen aanvaardbaar.
De 6-versnellingsbak is prima gespreid en de pook geeft bij het schakelen een lekker mechanisch gevoel. Toch één opmerking aan het adres van Volkswagen: waarom is de uitmuntende DSG-bak niet leverbaar in de 4Motion uitvoering?!
Want dan was de auto gewoonweg perfect geweest: de 4Motion (met Haldex-koppeling, een uitstekende Zweedse ontwikkeling) is een ware revelatie. Bij de minste wielspin wordt de vierwielaandrijving ogenblikkelijk ingeschakeld. In het dagelijks leven betekent dit: geen wielspin, geen tractiecontrole die te pas en te onpas moet ingrijpen, in alle omstandigheden haast eindeloos veel grip en onder alle weersomstandigheden de hoogst mogelijke graad aan active veiligheid.
De wegligging op zich is vergeleken met de Golf IV ook sterk verbeterd: hij gaat (mede dankzij de sportophanging) veel strakker door de bocht en in tegenstelling tot vele gelijkaardige systemen, verleent de elektrohydraulische stuurbekrachtiging een heel fijn stuurgevoel.
Tijdens de wintermaanden liep de auto op Uniroyal winterbanden (met stalen velgen), die uitstekend bevielen. Net na Pasen heb ik de standaard Continental SportContact zomerbanden weer laten monteren en geloof het of niet, de zomerbanden produceren meer rolgeluid dan de winterbanden.
Nu we het toch over lawaai hebben: in tegenstelling tot wat velen beweren, ervaar ik de pompverstuiver-TDi niet als lawaaierig. Hij klinkt bij het optrekken inderdaad een beetje rauw, maar eens op kruissnelheid verdwijnt het motorgeluid mooi naar de achtergrond. En eerlijkgezegd hoor ik liever deze TDi dan het taxigeluid van een 4-cilinder Mercedes CDi.
Het veercomfort zou ik omschrijven als comfortabel, maar dan op een sportieve manier. Veel beter in elk geval dan een Audi A3 Ambition, maar gevoelige zielen zou ik toch de standaardafstellingen van een Trendline of Comfortline adviseren.
Dan zullen ze het wel zonder de sportstoelen moeten doen: als je éénmaal deze mate van zijdelingse steun gewoon bent, dan heb je bij een normale autostoel het gevoel dat je van je stoel aftuimelt zodra je een rotonde aan een vlot tempo neemt.
Verder is de stoelverwarming in de winter een ware zegen gebleken, de 2-zonen climatronic doet zijn werk perfect, de in de centrale armsteun ingewerkte cd-wisselaar is ook een heel mooie attentie. En ritten in het donker zijn iedere keer weer een feest dankzij de blauwe dashboardverlichting en de rode verlichting van alle knopjes (zelfs die op het multifunctiestuurwiel zijn verlicht).
’So far, so good’ en wordt ongetwijfeld vervolgd. Deze zomer heb ik namelijk een trip naar het noorden van Zweden gepland. ’Watch this space!’
PROBLEMEN
Geen: tot nu toe een toonbeeld van betrouwbaarheid!
Toch een paar opmerkingen:
- Om van de longlife service intervallen te kunnen genieten, ben je verplicht om olie met specificatie 0W30 (VW-norm 506 00) te gebruiken: die kost om en bij de 21 euro per liter en is niet bij elk pompstation verkrijgbaar, dus het strekt tot de aanbeveling om bij de VW-dealer een fles olie te kopen en deze in de kofferbak te bewaren.
- Al wie ook overdag met ingeschakeld dimlicht rijdt: bij uitvoeringen met lichtsensor wordt het dimlicht ook bij het aanzetten van het contact ingeschakeld als je de lichtschakelaar in de positie voor het dimlicht laat staan. Als je vervolgens het contact weer afzet, wordt wel de "Coming Home"-functie geactiveerd, waardoor de lichten steeds nog een halve minuut blijven nabranden. Commentaar gegarandeerd:
"Je lichten branden nog!"
"Die schakelen zichzelf wel uit!".
"Echt?"
"Ja hoor!"
Dit kan echter verholpen worden door bij de dealer de uitschakeltijd van de "Coming Home"-functie op nul seconden te laten instellen. Op deze manier wordt bij het afzetten van de motor van dimlicht naar stadslicht overgeschakeld, en als je de sleutel uit het contact neemt, is meteen de verlichting helemaal uitgeschakeld. Dit instellen is met de portable computer van de dealer zo gebeurd en mijn dealer heeft er zelfs niets voor aangerekend.
- Voor alle mp-3 fans: de cd-speler en cd-wisselaar kunnen geen mp-3 lezen en er is geen aansluiting voor een i-Pod voorzien.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.