Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Volkswagen
  • Golf

Volkswagen Golf 2.0 TDI Sportline 4Motion (2004)

autoreview

1
Volkswagen Golf 2.0 TDI Sportline 4Motion (2004)
Volkswagen Golf 2.0 TDI Sportline 4Motion (2004)Volkswagen Golf 2.0 TDI Sportline 4Motion (2004)Volkswagen Golf 2.0 TDI Sportline 4Motion (2004)Volkswagen Golf 2.0 TDI Sportline 4Motion (2004)Volkswagen Golf 2.0 TDI Sportline 4Motion (2004)Volkswagen Golf 2.0 TDI Sportline 4Motion (2004)Volkswagen Golf 2.0 TDI Sportline 4Motion (2004)Volkswagen Golf 2.0 TDI Sportline 4Motion (2004)Volkswagen Golf 2.0 TDI Sportline 4Motion (2004)Volkswagen Golf 2.0 TDI Sportline 4Motion (2004)
Anoniem
  • Gebruikersreview
16 april 2005 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringGolf 2.0 TDI Sportline 4Motion
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2004
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 0%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 15 april 2005

Na ruim vijf jaar en bijna 180.000 km te hebben doorgebracht in het gezelschap van een Golf IV 1.9 SDi, vond ik het tijd worden voor iets met wat meer power en meer luxe.

Na lang wikken en wegen, plaatste ik in september 2004 een bestelling voor een Golf 2.0 TDi Sportline 4Motion en 8 weken later was eindelijk de grote dag aangebroken dat ik mijn nieuwe troetelkind in ontvangst mocht gaan nemen.

Het is een plaatje om te zien: magiczwart pareleffect met 16 inch ’Imola’ lichtmetaal. Heel chique en bovendien oogt het kontje lekker stoer dankzij de (zichtbare) dubbele uitlaatpijp (specifiek voor de 4Motion).

Na jarenlange ervaring in een Golf SDi gaat er qua prestaties een nieuwe wereld voor je open. Eens je voorbij het turbogat bent, gaat hij er als de spreekwoordelijke brandweer vandoor. De vermogensopbouw is minder explosief dan die van de vroegere 1.9 TDi met 130 pk, waardoor het misschien lijkt alsof hij minder vinnig is, maar als je in de achteruitkijkspiegels ziet hoe ver de rest van het verkeer achterblijft, dan weet je wel beter. En terwijl veel turbodiesels vanaf 3000-3500 tpm kortademig worden, blijft de 2.0 TDi vrolijk tot 4000 tpm ’doortrekken’. Niet dat dit echt hoeft, want in de praktijk schakel je meestal uiterlijk bij 3000 tpm naar een hogere versnelling. Zolang de motor niet op bedrijfstemperatuur is komt hij niet eens boven 2000 tpm.

Ik had trouwens de indruk dat hij na 7.000 kilometer gereden te hebben, krachtiger aanvoelde dan in het prille begin en pas bij 10.000 kilometer heb ik een half litertje olie moeten bijvullen. Bij de SDi bedroeg het olieverbruik een halve liter op 7.500 km.

Het brandstofverbruik dan: per 100 kilometer verbruikt hij een litertje meer dan mijn oude SDi (6.5 l/100 km tegen 5.5l/100 km), maar gelet op het feit dat hij meer dan twee keer zoveel pk’s heeft een ettelijke honderden kilo’s meer moet meeslepen, vind ik dit volkomen aanvaardbaar.

De 6-versnellingsbak is prima gespreid en de pook geeft bij het schakelen een lekker mechanisch gevoel. Toch één opmerking aan het adres van Volkswagen: waarom is de uitmuntende DSG-bak niet leverbaar in de 4Motion uitvoering?!

Want dan was de auto gewoonweg perfect geweest: de 4Motion (met Haldex-koppeling, een uitstekende Zweedse ontwikkeling) is een ware revelatie. Bij de minste wielspin wordt de vierwielaandrijving ogenblikkelijk ingeschakeld. In het dagelijks leven betekent dit: geen wielspin, geen tractiecontrole die te pas en te onpas moet ingrijpen, in alle omstandigheden haast eindeloos veel grip en onder alle weersomstandigheden de hoogst mogelijke graad aan active veiligheid.

De wegligging op zich is vergeleken met de Golf IV ook sterk verbeterd: hij gaat (mede dankzij de sportophanging) veel strakker door de bocht en in tegenstelling tot vele gelijkaardige systemen, verleent de elektrohydraulische stuurbekrachtiging een heel fijn stuurgevoel.

Tijdens de wintermaanden liep de auto op Uniroyal winterbanden (met stalen velgen), die uitstekend bevielen. Net na Pasen heb ik de standaard Continental SportContact zomerbanden weer laten monteren en geloof het of niet, de zomerbanden produceren meer rolgeluid dan de winterbanden.

Nu we het toch over lawaai hebben: in tegenstelling tot wat velen beweren, ervaar ik de pompverstuiver-TDi niet als lawaaierig. Hij klinkt bij het optrekken inderdaad een beetje rauw, maar eens op kruissnelheid verdwijnt het motorgeluid mooi naar de achtergrond. En eerlijkgezegd hoor ik liever deze TDi dan het taxigeluid van een 4-cilinder Mercedes CDi.

Het veercomfort zou ik omschrijven als comfortabel, maar dan op een sportieve manier. Veel beter in elk geval dan een Audi A3 Ambition, maar gevoelige zielen zou ik toch de standaardafstellingen van een Trendline of Comfortline adviseren.

Dan zullen ze het wel zonder de sportstoelen moeten doen: als je éénmaal deze mate van zijdelingse steun gewoon bent, dan heb je bij een normale autostoel het gevoel dat je van je stoel aftuimelt zodra je een rotonde aan een vlot tempo neemt.

Verder is de stoelverwarming in de winter een ware zegen gebleken, de 2-zonen climatronic doet zijn werk perfect, de in de centrale armsteun ingewerkte cd-wisselaar is ook een heel mooie attentie. En ritten in het donker zijn iedere keer weer een feest dankzij de blauwe dashboardverlichting en de rode verlichting van alle knopjes (zelfs die op het multifunctiestuurwiel zijn verlicht).

’So far, so good’ en wordt ongetwijfeld vervolgd. Deze zomer heb ik namelijk een trip naar het noorden van Zweden gepland. ’Watch this space!’

PROBLEMEN

  • 15 april 2005

Geen: tot nu toe een toonbeeld van betrouwbaarheid!

Toch een paar opmerkingen:

- Om van de longlife service intervallen te kunnen genieten, ben je verplicht om olie met specificatie 0W30 (VW-norm 506 00) te gebruiken: die kost om en bij de 21 euro per liter en is niet bij elk pompstation verkrijgbaar, dus het strekt tot de aanbeveling om bij de VW-dealer een fles olie te kopen en deze in de kofferbak te bewaren.

- Al wie ook overdag met ingeschakeld dimlicht rijdt: bij uitvoeringen met lichtsensor wordt het dimlicht ook bij het aanzetten van het contact ingeschakeld als je de lichtschakelaar in de positie voor het dimlicht laat staan. Als je vervolgens het contact weer afzet, wordt wel de "Coming Home"-functie geactiveerd, waardoor de lichten steeds nog een halve minuut blijven nabranden. Commentaar gegarandeerd:

"Je lichten branden nog!"
"Die schakelen zichzelf wel uit!".
"Echt?"
"Ja hoor!"

Dit kan echter verholpen worden door bij de dealer de uitschakeltijd van de "Coming Home"-functie op nul seconden te laten instellen. Op deze manier wordt bij het afzetten van de motor van dimlicht naar stadslicht overgeschakeld, en als je de sleutel uit het contact neemt, is meteen de verlichting helemaal uitgeschakeld. Dit instellen is met de portable computer van de dealer zo gebeurd en mijn dealer heeft er zelfs niets voor aangerekend.

- Voor alle mp-3 fans: de cd-speler en cd-wisselaar kunnen geen mp-3 lezen en er is geen aansluiting voor een i-Pod voorzien.

4,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
  • Rijd je zelf met een Volkswagen Golf? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Volkswagen Golf
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

INFO
XLEasy
XLEasy
Volkswagen Golf 1.0 TSI 110pk Life (5D/6H)
€ 489
Stel samen ▸
Volkswagen
Volkswagen
Volkswagen Golf 1.0 TSI 110pk Life (5D/6H)
€ 499
Stel samen ▸
Arval
Arval
Volkswagen Golf 1.4 eHybrid 204pk Style (5D/6A)
€ 511
 
Volkswagen Golf in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Volkswagen Golf 1.9 TDI Comfortline

    Volkswagen Golf 1.9 TDI Comfortline

    • 2004
    • 429.800 km

    € 1.000

    Volkswagen Golf 1.6 FSI Comfortline airco/ecc leer apk

    Volkswagen Golf 1.6 FSI Comfortline airco/ecc leer apk

    • 2003
    • 216.650 km

    € 3.250

    Volkswagen Golf 1.6 FSI OPTIVE 3

    Volkswagen Golf 1.6 FSI OPTIVE 3

    • 2007
    • 209.921 km

    € 3.500

Meer Volkswagen Golf occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Volkswagen Golf VIII

    406
    • 14 december 2021

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Volkswagen Golf specificaties
  • Volkswagen Golf occasions
  • Volkswagen Golf video's
Advies en informatie
  • Volkswagen Golf tests
  • Volkswagen Golf gebruikersreviews
  • Volkswagen Golf index
PREMIUM
Volkswagen Golf 1.6 (2007) - Opel Astra 1.6 (2007)

Volkswagen Golf 1.6 (2007) - Opel Astra 1.6 (2007)

Decennialang waren de VW Golf en Opel Astra/Kadett de twee grootste kemphanen in de automobiele...

Lees meer
 

Volkswagen Golf reviews

  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf R32 (2006)

    Volkswagen Golf R32 (2006)

    13
    • 20 februari 2021
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf 1.6 16V FSI Sportline (2004)

    Volkswagen Golf 1.6 16V FSI Sportline (2004)

    5
    • 10 augustus 2020
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf 1.6 16V FSI Trendline (2005)

    Volkswagen Golf 1.6 16V FSI Trendline (2005)

    • 2 maart 2020
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf 1.6 GT Sport (2008)

    Volkswagen Golf 1.6 GT Sport (2008)

    3
    • 30 november 2019
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf R32 (2008)

    Volkswagen Golf R32 (2008)

    10
    • 21 juli 2017
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf 1.4 16V FSI Sportline (2004)

    Volkswagen Golf 1.4 16V FSI Sportline (2004)

    • 6 maart 2016
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf 1.4 16V Trendline (2004)

    Volkswagen Golf 1.4 16V Trendline (2004)

    4
    • 20 januari 2016
meer reviews
Volkswagen Golf GTI Limited Edition 240

Volkswagen Golf GTI Limited Edition 240

1

Bij Pon nemen ze in stijl afscheid van de Golf V GTI. Speciaal voor Nederland is een GTI Limited...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • PREMIUM
    Peugeot 308 vs. Volkswagen Golf - Dubbeltest

    Peugeot 308 vs. Volkswagen Golf - Dubbeltest

    • 17 mei 2022
  • Volkswagen Golf VR6 Syncro - Op de Rollenbank

    Volkswagen Golf VR6 Syncro - Op de Rollenbank

    43
    • 27 april 2022
  • Peugeot 308 SW vs. Volkswagen Golf Variant - Dubbeltest

    Peugeot 308 SW vs. Volkswagen Golf Variant...

    229
    • 22 april 2022
  • PREMIUM
    Peugeot 308 SW vs. Kia Ceed Sportswagon vs. Volkswagen Golf Variant - Triotest

    Peugeot 308 SW vs. Kia Ceed Sportswagon...

    • 19 april 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI 125pk Comfortline Business (2017)

    Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI 125pk Comfortline...

    3
    • 27 maart 2022
  • Volkswagen Golf GTI – 2009 – 330.904 km - Klokje Rond

    Volkswagen Golf GTI – 2009 – 330.904 km...

    • 14 maart 2022
  • Nieuws
    Volkswagen Golf Country (1990) – In het Wild

    Volkswagen Golf Country (1990) – In het...

    43
    • 13 maart 2022
Merk
Merk
  • Nieuws
    Volkswagen gaat samenwerken met Mahindra

    Volkswagen gaat samenwerken met Mahindra

    23
    • 19 mei 2022
  • Achtergrond
    Volkswagen Jetta (1984) - Klokje Rond - Uit de Oude Doos

    Volkswagen Jetta (1984) - Klokje Rond -...

    26
    • 17 mei 2022
  • PREMIUM
    Peugeot 308 vs. Volkswagen Golf - Dubbeltest

    Peugeot 308 vs. Volkswagen Golf - Dubbeltest

    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Volkswagen Tavendor: nieuwe SUV met opvallend design

    Volkswagen Tavendor: nieuwe SUV met opvallend...

    49
    • 16 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI 105pk BlueMotion (2011)

    Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI 105pk...

    8
    • 14 mei 2022
  • Ford Fiesta vs. Volkswagen Polo - Dubbeltest

    Ford Fiesta vs. Volkswagen Polo - Dubbeltest

    118
    • 13 mei 2022
  • Nieuws
    BMW en Volkswagen: EV’s snel net zo winstgevend als de rest

    BMW en Volkswagen: EV’s snel net zo winstgevend...

    86
    • 12 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden