Volkswagen Golf 2.0 TDI 184pk GTD (2016)

autoreview

Volkswagen Golf 2.0 TDI 184pk GTD (2016)
Volkswagen Golf 2.0 TDI 184pk GTD (2016)Volkswagen Golf 2.0 TDI 184pk GTD (2016)Volkswagen Golf 2.0 TDI 184pk GTD (2016)Volkswagen Golf 2.0 TDI 184pk GTD (2016)Volkswagen Golf 2.0 TDI 184pk GTD (2016)

Signalement

UitvoeringGolf 2.0 TDI 184pk GTD
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2016
KM-stand laatst111.000 km
Lezerswaardering: 55%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Weer dieselen

  • 2.000 km

Gezien mijn jaarlijkse kilometers (80-90k per jaar) moest er een diesel komen die wat meer Freude am Fahren geeft. Ik had een Golf 1.6 TDI slowmotion voor de woon-werkkilometers en een Cupra 280 (stage 2, bijna 400 pk) voor de funkilometers, maar de ritjes in de Golf 1.6 TDI begonnen me toch wat te irriteren. Die auto is op zich prima, maar wel erg saai en langzaam. Aangezien we maar één auto nodig hebben (mijn vriendin reist met het OV) besloten om beide auto's in te ruilen tegen een leuke diesel.

De kandidaten die binnen mijn budget vielen en waar ik een klik mee had waren de BMW 120D, Seat Leon 2.0 TDI 184 pk FR, Audi A3 2.0 TDI 184 pk en de Volkswagen Golf GTD. De handbak was een eis. Hoe goed ik de DSG bakken ook vind, ik vind zelf schakelen toch leuker. Uiteindelijk besloten voor de Golf GTD. De BMW was ook een mooie auto, maar die viel uiteindelijk af vanwege de hoge aanschafprijs en minder goede inruilvoorstellen. De Seat Leon vind ik een geweldige auto, maar het zou mijn 3e worden. De Audi A3 werd uiteindelijk met alle opties net wat te prijzig en ik vind hem te saai. De Golf GTD ziet er wat sportiever uit, mede vanwege de typische GTD look (ook interieur). Ik heb de GTD nog wel 'opgeleukt' met wat opties. Bijvoorbeeld xenon, dynaudio, panoramadak, DCC (adaptief chassis), discover pro navi, park assist, blind spot monitor, sport& sound pakket etc.

De kilometers gaan rap. Ik heb de GTD nu net een week en heb al bijna 1.800 kilometer op de teller staan. De kilometers gaan hard. Mijn eerste bevindingen zijn zeer positief. De stoelen zitten heerlijk, de auto is in comfortstand erg comfortabel, de verschillen tussen de verschillende modi zijn best groot. Verder is de auto redelijk zuinig. Ik rijd nu 1 op 17, dit zal na wat kilometers nog wel wat beter worden. Qua prestaties gaat het ook prima, al ben ik de auto natuurlijk nog wel wat aan het inrijden. Maar hij accelereert soepel naar illegale snelheden. In Nederland is het meer dan genoeg, in Duitsland ga ik tekortkomen. Dat is oplosbaar, ik ga nog wel even bij JD Engineering langs. Het vermogen stijgt dan naar 240 pk/500 nm.

Ik heb de handling nog niet echt goed kunnen testen, maar de eerste indruk is dat de auto redelijk steady op de weg ligt. Ook stuurt de auto vrij direct en zit er voldoende gevoel in de installatie. Ik merk wel dat het geen echte hothatch is (bv de Seat Leon Cupra en Megane RS die ik eerder heb gehad), maar ik ga me wel vermaken met deze auto.

In de categorie opmerkelijk is het soundpakket. In de uitlaat zitten een soort van speakertjes waar nepgeluid uitkomt. Het lijkt voor buitenstaanders net of er een V8 (maar dan eentje die niet echt als een V8 klinkt) langspruttelt. Heel opmerkelijk. Van binnen klinkt de auto dan overigens wel beter, hoe nep het ook is.

De eerste nadelen heb ik ook al kunnen noteren. De Continentals maken veel herrie, de Park Assist is niet altijd even betrouwbaar en de importeur is mijn voorruitverwarming vergeten. Ik krijg wel compensatie, maar baal daar wel van.

Kilometervreten

  • 21.000 km

Inmiddels ben ik de 20.000 kilometergrens al voorbij. Het gaat hard met de kilometers.

Een maandje terug heb ik de auto laten chiptunen bij JD Engineering. Het vermogen is nu 240 pk/500 nm. Had de auto het nodig? Ik vind van wel. Natuurlijk heb je met 184 pk en 380 nm best wel wat vermogen tot je beschikking, maar op bepaalde momenten schoot het net tekort. De kicks ontbraken. Dat probleem is nu opgelost. Vooral de extra trekkracht vind ik erg prettig. In de 6e versnelling kan ik nu altijd adequaat reageren. De topsnelheid is ook iets hoger (243 vs 235 op teller), alhoewel dat verschil niet eens zo heel erg veel groter is. De motor maakt in 6e versnelling eigenlijk al teveel toeren. Dan zie je (ook bij de stockauto) de olietemperatuur ook wel vrij hoog oplopen. Langdurig toppen doe ik dus ook niet. Belangrijker vind ik dat het sprintje van 100 naar 200 km/h nu 5 seconden minder lang duurt. Het brandstofverbruik na de tuning is ongewijzigd. Ik scoor tussen de 1 op 16 en 1 op 18, wat niet slecht is gezien mijn stevige rechtervoet en het aantal pk's

Over het rijcomfort ben ik absoluut te spreken. Ik rijd 90% van de tijd met het chassis in comfortstand (ik heb DCC) en dan is de auto voldoende comfortabel. De stoelen zitten goed, de motor is stil, alleen het wind- en bandengeruis vind ik iets bovengemiddeld. Ik had meer last van een rammeltje in het rechterportier, maar die is inmiddels door de dealer opgelost. Nu kan ik weer genieten van de mooie klanken van de Dynaudio. Die klinkt echt een stuk beter dan de Dynaudio in de Golf 6.

Als rijdersauto is de Golf GTD wel een kleine stap terug ten opzichte van de Seat Leon 5F Cupra (stage 2, 400 pk) die ik hiervoor reed. De besturing en chassis zijn in basis vergelijkbaar, alleen mist de GTD een mechanisch sperdifferentieel. Nu is het ESP-systeem (niet volledig uitschakelbaar) net wat te vaak een funkiller. Met de ESP in sportstand is het wat beter te doen, maar het blijft een tikje behelpen. Maar in basis is de GTD wel degelijk een leuke auto. De auto stuurt goed en het chassis staat echt wel zijn mannetje. In de bergen vind ik de diesel juist weer erg fijn, omdat je op koppel lekker naar boven kunt knallen. Ik ben erg blij dat ik de handbak heb gekozen, dit geeft me heel veel rijplezier. Heerlijk om zelf weer de regie te hebben. Hoe goed de DSG ook is, dit vind ik persoonlijk fijner!

Onderwerp van discussie is het uitlaatgeluid van de GTD. Volkswagen heeft een speakertje in de uitlaat geplaatst waarbij geluid vrijkomt uit de uitlaat. Als je de motor in sportstand zet, levert dat best wel een luid geluid op (zowel binnen als buiten de auto!). Als ik passagiers vooraf vertel dat het nepgeluid is, krijg ik vaak negatieve reacties. Vertel ik niets, dan is bijna iedereen juist positief over het geluid. Persoonlijk vind ik het geluid in de auto wel lekker klinken, maar vind ik het geforceerde uitlaatgeluid voor de buitenwereld net wat 'too much'. Uiteraard kan ik het geluid ook weer uitschakelen. Het grote voordeel van Volkswagen is dat ik alle settings (chassis, besturing, gasrespons, motorgeluid etc) ook individueel kan configureren.

In de eerste 20.000 kilometer heb ik geen bijzonderheden genoteerd. Het olieverbruik is nihil (half litertje bij kmstand 19.000) en het rammeltje is opgelost. Enige probleempjes zijn de hoge olietemperatuur (130 graden) als ik langdurig topsnelheid rijd en dat de airco af en toe wat vreemde geurtjes laat ruiken. Ook slijten de Continentals net wat te snel. Voor de rest geen klachten.

Al met al ben ik zeer content met de GTD. Ik vind het echt een heerlijke allrounder. Geen echte hothatch, maar wel een sportieve en tegelijkertijd comfortabele diesel. Bijkomend voordeel vind ik dat het interieur van de GTD helemaal af is. Het navigatiesysteem is een grote stap vooruit ten opzichte van de Seat, de gebruikte materialen zijn in de GTD erg mooi en het panoramadak bewijst zijn waarde. Heerlijk om met het dakje open te rijden. Ik mis de Cupra eigenlijk alleen als ik op de Autobahn achter een Porsche of snelle Audi hang. Aan de andere kant vind ik het nu erg fijn dat ik veel minder vaak bij het tankstation sta. Dat liep met de Cupra echt de spuigaten uit. Ik ben tot nu toe erg tevreden met de GTD.

Probleemloos kilometervreten

  • 58.000 km

De kilometers gaan hard. In 9 maanden tijd bijna 60.000 kilometer op de teller. Vooralsnog probleemloze kilometers. De eerdere bevindingen blijven van kracht. De Golf GTD is een prettige allrounder, al had een mechanisch sperdifferentieel de auto niet misstaan. Zeker nu hij wat meer pk heeft. Het rijplezier wordt nu wat te vaak ingeperkt door een te vroeg optredend ESP.

Als reisauto voldoet de Golf absoluut aan mijn verwachtingen. Comfort is prima en de stoelen zitten voortreffelijk. Ik ben erg blij met het Dynaudio. Puntje van kritiek blijft windgeruis bij snelheden van 150 of hoger.

Tot mijn spijt heb ik wel de eerste schade gereden. Ik schampte een hek en de rechterdeur en zijpaneel moesten vervangen worden.

Bijzonderheden heb ik niet te melden. Olieverbruik stabiel op een litertje per 10.000 kilometer en brandstofverbruik gemiddeld 1 op 17 met vrij zware rechtervoet.. Slijtage van voorbanden gaat wat harder vanwege het grote koppel (500 nm), maar de koppeling en versnellingsbak geven vooralsnog geen krimp. Ook kan ik nog even doorrijden met eerste setje blokken en schijven. Het voordeel van veel snelwegkilometers natuurlijk.

Tot en met september 2017 blijf ik veel kilometers draaien voor woon-werkverkeer. Daarna ga ik terug van 300 naar 30 per dag. Misschien daarna toch weer een leuke benzine hothatch uitzoeken?

Einde nabij

  • 93.000 km

De afgelopen periode weer veel kilometers gevreten. So far so good, want vooralsnog zonder problemen. Als cruiser is het een fantastische auto. Hij is snel, zuinig, redelijk sportief, praktisch en comfortabel. Een prima auto. Het onderstel is echt heel goed en hij stuurt ook fijn. Toch heb ik hem ingeruild voor een BMW M140i. Allereerst omdat ik het sportieve motor- en rijkarakter wel een beetje mis. Het is en blijft een diesel, ook al is hij dankzij de chip (240 pk/500 nm) best vlot. Ook mist de auto een mechanisch sperdifferentieel. Daarnaast bedraagt mijn woon-werkverkeer vanaf medio oktober niet meer 300 maar slechts 30 kilometer per dag. Dan hoef ik dus niet meer diesel te rijden.

Bijzonderheden? Eigenlijk niet. Auto staat nog steeds op eerste blokken en schijven en los van regulier onderhoud geen bijzonderheden te melden. Qua betrouwbaarheid vooralsnog top! Ook olieverbruik is vanaf het eerste moment stabiel op ongeveer 1 liter per 10 a 12.000 kilometer.

Wel zijn er een paar kleine issues:
- De lak is supergevoelig voor steenslag
- Net als de voorruit. Ik wissel ze als warme broodjes.
- Bij topspeedruns (240 plus) loopt de olietemperatuur uiteindelijk net wat te hoog op. Goed opletten dus dat ik op tijd mijn gas loslaat. Tot aan 240 kilometer per uur is het geen issue. Het is alleen bij topsnelheidruns. Feitelijk een luxeprobleem.

Voor de rest geen klachten en/of bijzonderheden. Hopelijk blijft dit zo.

Ingeruild

  • 111.000 km

Bij kilometerstand 111.000 heb ik de auto ingeruild voor een BMW M140i. Nog wel een onderhoudsbeurt laten uitvoeren, waarbij geen bijzonderheden te melden zijn. Na de onderhoudsbeurt nog wel storing gehad op de Blind Spot Sensor, die door dealer was opgelost.

Conclusie: de GTD is een fijne allrounder waarmee je zowel comfortabel als vlot kunt rijden. Verliefd ben ik er nooit op geworden. Daarvoor mist de diesel wat karakter, ook al is hij met de chip best vlot. Qua betrouwbaarheid een topauto, want ik heb op de Blind Spot sensor verder geen meldingen of ergernissen gehad. Dikke prima dus. Nu op naar de BMW M140i

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (25)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.