Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Volkswagen
  • Golf

Volkswagen Golf 2.0 TDI 110pk Highline (2009)

autoreview

16
Volkswagen Golf 2.0 TDI 110pk Highline (2009)
MartijnW
  • MartijnW8
  • Gebruikersreview
31 maart 2009 om 13:20
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringGolf 2.0 TDI 110pk Highline
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst2.076 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mijn nieuwe Golf VI

  • 275 km
  • 31 maart 2009

Eind november 2008 heb ik mijn leaseauto mogen uitzoeken van mijn werkgever. Ik rij al geruime tijd een volkswagen aangezien ik qua comfort de stoelen erg lekker vindt zitten.
Mijn keuze om dus weer voor een VW te gaan was dus eigenlijk redelijk snel genomen.

Onderstaande review komt nu misschien nog wat subjectief over maar dat komt waarschijnlijk nog door het beperkte aantal kilometers. Ik zal proberen na wat meer ervaring en kilometers deze review bij te werken. Foto's worden z.s.m. geplaatst.

Onderstaande configuratie is het uiteindelijk geworden:

VW Golf 2.0TDO 110pk 3-deurs DSG Highline
Reflex Silver
Licht- & zichtpakket
Executive plus pakket
DDC (Dynamic Drive Control)
Alarm (i.v.m. de RNS510)
BT Touch adapter

Na een aantal weken wachten was het dan eindelijk zover. Vrijdag 27 maart kon ik mijn nieuwe auto ophalen bij de dealer in Amsterdam. Met een grote glimlach op mijn gezicht heb ik van Amsterdam naar Den Haag gereden.

Aangezien ik ook nog prive een Golf V 1.9TDI rij heb ik redelijk wat referentie materiaal.

Comfort:
Zoals in verschillende tests en reviews werd geschreven is dat de nieuwe Golf VI erg stil is. Vergeleken met mijn Golf V is het inderdaad een stuk stiller.

De sportstoelen die standaard met de Highline meekomen zitten geweldig, voldoende mogelijkheden om alles in te stellen inclusief de lendesteun. Dat de lendesteun maar twee standen heeft is in mijn ogen niet belemmerend maar ik kan me voorstellen dat andere er zich aan kunnen ergeren.

De Highline uitvoering met executive plus pakket heeft een uitgebreide cockpit. Tesamen met de combinatie DSG kan ik de boordcomputer, telefoon en de multimedia op een goede manier bedienen. Bepaalde functies van de BC zijn alleen in te stellen als de auto stilstaat wat af en toe vervelend kan zijn maar de veiligheid wel ten goede komt.

De nieuwe Golf VI heeft in tegenstelling tot de Golf V geen blauwe verlichting meer maar een mooie heldere lichte (witte) verlichting. Ik was erg gehecht aan die blauwe verlichting omdat het ('s avonds) erg rustig is aan de ogen.

De RNS510 (radio, dvd, cd, navigatie) is erg prettig, bijzonder veel mogelijkheden (teveel om hier op te noemen). Erg jammer dat de RNS510 bijzonder diefstal gevoelig is. Dat is ook de reden dat ik voor een alarm heb gekozen (houd ze niet tegen maar is i.i.g. beter dan niets).

Het rijden:
Het rijden met deze nieuwe Golf VI is heerlijk. Zoals ik al eerder schreef is de auto erg stil. De DSG rijdt lekker soepel en bijna onmerkbaar wordt er voor je geschakeld. Tot nu (ongeveer 275km) rijdt de Golf VI ongeveer 1:16,5 .
Verder heb ik het sportieve rijden, inclusief wegligging, nog niet echt kunnen testen aangezien ik de eerste 1000km rustig de auto wil inrijden (werd ook geadviseerd door de dealer).
Hierover later dus meer.

Conclusie:
Eigenlijk kan ik na zo'n korte periode nog geen oordeel geven zonder dat deze gekleurd wordt door mijn enthousiasme over mijn nieuwe auto. Om een goed oordeel te kunnen geven over een auto zal ik toch echt wat meer kilometers moeten maken.

Tot nu bevalt de auto bij i.i.g. erg goed en ben er nog steeds bijzonder blij mee.

Als iemand specifieke vragen heeft over de nieuwe Golf VI dan hoor dat graag, misschien kan ik ze beantwoorden o.b.v. mijn huidige ervaring.

UPDATE van mijn review GOLF VI per 21 april 2009

  • 2.076 km
  • 21 april 2009

UPDATE per 21 april:

Kilometerstand: 2076
Verbruik: 1:18,5

Na +/-1800 kilometer sinds mijn review is het weer tijd voor een update.

Ik heb niet erg veel toe te voegen aan mijn initiele review. Het is nog steeds heerlijk om in deze auto te mogen rijden.
Nog geen kraakjes of rammeltjes (zou ook niet mogen). Sommige berijders van de nieuwe Golf VI hebben nog wel eens last van wat geluidjes bij de hoedenplank.
Dit zou aan de rubber bolletjes liggen die de hoedenplank omhoog houden bij het openen van de kofferbak. Ik heb zelf hier nog geen last van gehad.

Het rijden:
Ik heb de eerste 1000 kilometer redelijk rustig gereden en niet boven de 3000 toeren gekomen. Daarna heb ik regelmatig wat pittiger gereden en (na de motor op temperatuur hebben laten komen) eens flink hoog in de toeren gereden.
Even in de sportstand zetten en het gaspedaal op de bodem trappen (kickdown), ondanks dat het hier gaat om een 2.0 TDI diesel met "maar" 110 pk gaat het toch nog redelijk vlot.
In de S-stand wordt er pas geschakeld rond de 4200 toeren en hoor je de motor flink te keer gaan.

Een leuke feature zijn de schakelflippers aan het stuur, hiermee kun je zelf de controle houden bij welk toerental je graag wilt schakelen.
Over het algemeen gebruik ik echter alleen de D-stand aangezien ik altijd op druk bereden wegen rijdt.

In de D-stand vindt ik dat de motor iets te langzaam reageerd bij een kickdown, het lijkt alsof hij even moet nadenken voordat hij weet dat ie volgas moet gaan.

Verbruik:
Het gemiddelde verbruik tot nu toe (2076 kilometer) is 1:18,5 wat ik redelijk netjes vindt. Dit komt waarschijnlijk door dat ik eigenlijk alleen maar op provenciale wegen of op de snelweg rij en dan ook nog eens vrij constant.
Het verbruik zie je drastisch veranderen zodra je flink gas geeft en onregelmatig rijdt.
Voor een nieuwe auto ben ik tot nu toe niet ontevreden met het huidige verbruik.

Wegligging:
Voor wat betreft de wegligging ben ik blij verrast. Vergeleken met de Golf V is dat bij mijn Golf VI een stuk beter. Dit komt denk ik ook grotendeels door de Dynamic Drive Control (sport stand) waardoor alles net iets stijfer wordt.
Hierdoor is zelfs bij grotere snelheden (dan toegstaan ;) de auto erg stabiel. Tevens blijf je heerlijk in je stoel zitten (heerlijke sportstoelen die standaard in de highline zitten).

Bedieningsgemak en instellingen:
Aangezien ik vrij lang ben (bijna 2 meter) zit de auto prima. Ik had echter graag gezien dat ik het stuur iets meer naar me toe kon halen. Mijn stoel is vrij ver naar achter gezet (lange benen) waardoor de stand van mijn
armen echt uitgestrekt is om bij mijn stuur te kunnen. Dichter bij bij het stuur zitten betekend echter weer dat ik met mijn benen niet ontspannen zit. Het is dus nog even zoeken naar de ideale zitpostie.

Het instrumentarium is prima, alles is goed te bereiken/bedienen en aangezien veel van de functies zoals de bediening van de RNS510 en de telefoon via het stuur te bedienen zijn hoef je eigenlijk niet meer de handjes van het stuur te laten.
De RNS510 is erg uitgebreid, wat een mogelijkheden. Wat me wel opvalt is dat het systeem niet altijd even snel reageert maar is niet zo langzaam dat het echt gaat iriteren.

Tot zover mijn tweede verslagje. Groetjes, Martijn

4,3
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
  • Rijd je zelf met een Volkswagen Golf? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Volkswagen Golf
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

INFO
XLEasy
XLEasy
Volkswagen Golf 1.0 TSI 110pk Life (5D/6H)
€ 489
Bekijk nu ⟩
Volkswagen
Volkswagen
Volkswagen Golf 1.0 TSI 110pk Life (5D/6H)
€ 499
Bekijk nu ⟩
Arval
Arval
Volkswagen Golf 1.4 eHybrid 204pk Style (5D/6A)
€ 539
 
Volkswagen Golf in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI Highline

    Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI Highline

    • 2009
    • 189.431 km

    € 6.750

    Volkswagen Golf 1.4 TSI 122PK 5-Deurs Clima Airco PDC

    Volkswagen Golf 1.4 TSI 122PK 5-Deurs Clima Airco PDC

    • 2009
    • 104.392 km

    € 7.999

    Volkswagen Golf 1.4 TSI 5-Deurs R20 MAXTON OPENDAK Clima Airco

    Volkswagen Golf 1.4 TSI 5-Deurs R20 MAXTON OPENDAK Clima Airco

    • 2012
    • 79.404 km

    € 13.999

Meer Volkswagen Golf occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Volkswagen Golf VIII

    406
    • 14 december 2021

Lezersreacties (16)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Volkswagen Golf specificaties
  • Volkswagen Golf occasions
  • Volkswagen Golf video's
Advies en informatie
  • Volkswagen Golf tests
  • Volkswagen Golf gebruikersreviews
  • Volkswagen Golf index
PREMIUM
Volkswagen Golf Cabriolet 1.2 TSI – 2012 – 303.058 km - Klokje Rond

Volkswagen Golf Cabriolet 1.2 TSI – 2012 – 303.058 km - Klokje Rond

Zeg je TSI, dan komen er meteen visioenen van vervuilde motoren, rammelende distributiekettingen,...

Lees meer
 

Volkswagen Golf reviews

  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf 1.4 TSI 122pk Comfortline (2008)

    Volkswagen Golf 1.4 TSI 122pk Comfortline...

    2
    • 13 december 2021
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf 1.4 TSI 122pk Highline (2009)

    Volkswagen Golf 1.4 TSI 122pk Highline...

    5
    • 30 januari 2015
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf 2.0 TDI 110pk Highline (2009)

    Volkswagen Golf 2.0 TDI 110pk Highline...

    2
    • 5 november 2013
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf 1.6 TDI 105pk BlueMotion Technology Highl. (2010)

    Volkswagen Golf 1.6 TDI 105pk BlueMotion...

    • 17 maart 2013
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf 1.6 TDI 105pk BlueMotion Technology Highl. (2012)

    Volkswagen Golf 1.6 TDI 105pk BlueMotion...

    1
    • 9 februari 2013
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf 2.0 TSI GTI (2009)

    Volkswagen Golf 2.0 TSI GTI (2009)

    4
    • 3 maart 2012
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf 1.4 TSI 160pk Comfortline (2009)

    Volkswagen Golf 1.4 TSI 160pk Comfortline...

    5
    • 11 februari 2012
meer reviews
Rij-impressie: getunede hothatches uit eigen polder!

Rij-impressie: getunede hothatches uit eigen polder!

60

AutoWeek heeft zijn naam opnieuw verbonden aan 100% Tuning in Ahoy en presenteert in de editie...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf Variant 1.5 TSI 150pk Highline Business R (2018)

    Volkswagen Golf Variant 1.5 TSI 150pk Highline...

    2
    • 22 juni 2022
  • PREMIUM
    Volkswagen Golf Cabriolet 1.2 TSI – 2012 – 303.058 km - Klokje Rond

    Volkswagen Golf Cabriolet 1.2 TSI – 2012...

    • 21 juni 2022
  • Ford Focus ST vs. Volkswagen Golf GTI - Dubbeltest

    Ford Focus ST vs. Volkswagen Golf GTI -...

    197
    • 17 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf 1.6 Optive (2007)

    Volkswagen Golf 1.6 Optive (2007)

    2
    • 14 juni 2022
  • PREMIUM
    BMW 128ti vs. Ford Focus ST vs. Volkswagen Golf GTI

    BMW 128ti vs. Ford Focus ST vs. Volkswagen...

    • 14 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf Variant 1.5 TSI 130pk Life Business (2021)

    Volkswagen Golf Variant 1.5 TSI 130pk Life...

    1
    • 10 juni 2022
  • Achtergrond
    Is de Volkswagen ID3 een betere EV dan de e-Golf?

    Is de Volkswagen ID3 een betere EV dan...

    477
    • 4 juni 2022
Merk
Merk
  • Nieuws
    Volkswagen ID Aero: tot ruim 600 kilometer elektrisch

    Volkswagen ID Aero: tot ruim 600 kilometer...

    152
    • 27 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Tiguan 1.4 TSI PHEV 245pk R-Line Business+ (2022)

    Volkswagen Tiguan 1.4 TSI PHEV 245pk R-Line...

    4
    • 22 juni 2022
  • Nieuws
    Greenwheels stapt versneld over op EV's

    Greenwheels stapt versneld over op EV's

    52
    • 22 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf Variant 1.5 TSI 150pk Highline Business R (2018)

    Volkswagen Golf Variant 1.5 TSI 150pk Highline...

    2
    • 22 juni 2022
  • Nieuws
    Volkswagen: 'Productie loopt risico door stop Russisch gas'

    Volkswagen: 'Productie loopt risico door...

    42
    • 22 juni 2022
  • Nieuws
    Volkswagen ID Aero: elektrische sedan komt in 2023

    Volkswagen ID Aero: elektrische sedan komt...

    47
    • 22 juni 2022
  • Nieuws
    Facelift voor Volkswagen Touareg

    Facelift voor Volkswagen Touareg

    67
    • 21 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden