Volkswagen Golf 2.0 16V FSI Turbo GTI (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf 2.0 16V FSI Turbo GTI |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 45.000 km |
KM-stand laatst | 65.000 km |
ERVARINGEN
- 65.000 km
Nieuwe werkgever, opnieuw een GTI weten te regelen, uit de pool welliswaar. Mijn vorige (zwarte) GTI was handgeschakeld met 18\" velgen (review staat er ook op), deze is blauw, 17\" velgen en ... DSG. Dit is ook een 3-deurs en die tordeert idd niet! Ik vind dat er weinig verschil is in comfort tussen de 18\" en 17\" velgen, het lijkt zelfs wel of ie iets meer dribbelt over korte oneffenheden. Ook zijn ze net zo gevoelig voor beschadigingen, te zien aan de schaven die de vorige berijder erop heeft gereden. Belangrijkste voor mij is echter ervaringen met de DSG. Om met de conclusie te beginnen: mooi stuk techniek, maar ik heb uiteindelijk liever een handbak. Ik vind dat je toch net iets minder controle hebt, de bak doet toch niet altijd wat je wilt. Ja, hij zet de volgende versnelling klaar en opschakelen gaat supersnel, maar als je bijvoorbeeld op de snelweg met het gas erop even wilt terugschakelen om meer power te hebben, dan is de bak soms in de war en duurt het (te) lang om terug te schakelen (en de aandrijving krijgt een klap). Ook als je terugschakelt, bijvoorbeeld voor een snelle bocht, moet je er even rekening mee houden dat de auto niet meteen op de motor afremt, maar even in neutraal springt, waardoor je onbedoeld iets vooruit schiet en toch nog te hard de bocht instuurt. Begrijp me goed: DSG is 10x beter dan een traditionele automaat, maar als je met de flippers (handmatig) schakelt, weet je soms niet in welke versnelling de bak staat, dat heb ik met een pook niet.
In de file is het uiteraard een stuk beter toeven met DSG dan de handbak, hoewel ik moet opmerken dat de auto tijdens het kruipen (voet van de rem) wat vreemd trilt (misschien exemplarisch). Als je lui wilt rijden is de automaatstand ideaal, haal je zo 1:14! Launch control werkt ook leuk.
PROBLEMEN
- 65.000 km
Remlicht stuk bij 60.000km. Wat een tour om dat te vervangen, hele unit moet er van buitenaf worden uitgehaald. Vergeet het maar dat je dat in het donker langs de weg kan doen als oom agent je aanhoudt.
Voor de rest weer helemaal foutloos, alleen de zomerbanden (Conti\'s voor en Bridgestones achter) maken ongelooflijk veel herrie. Kies de Michelins, dat scheelt een boel.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.