Volkswagen Golf 2.0 16V FSI Sportline (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf 2.0 16V FSI Sportline |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 5 km |
KM-stand laatst | 90.000 km |
ERVARINGEN
- 26.500 km
Opties: 17’ vijfspaaks Zandvoort velgen, ESP, Climate control, middenarmsteun, Blauwpunkt TravelPilot E2 nav/radio, vijf deuren, zwarte lak.
Wegligging:
Auto rijdt voortreffelijk, Je kunt echt ongelofelijk hard de bocht om. De ESP grijpt laat in en ’verknalt’ de funfactor dus niet. Hij stuurt wel iets minder direct dan mijn vorige auto (Alfa 147 met verlagingsset en 17’) maar de wegligging is bijzonder goed te noemen. Waarschijnlijk te danken aan het sportonderstel in combinatie met de lage brede banden (225/45/17)
Motor:
De 2.0 FSI met 150 pk is een soepele motor, inhalen is een fluitje van een cent net als invoegen. Auto trekt snel op, maar je hebt niet het idee in een sportwagen te rijden, als je echt een supersnelle auto wilt dan moet je denk ik de GTI nemen, echter deze lag boven het leasebudget mede door het hoge brandstofvoorschot. In de eerste 1000 km heb ik gemiddeld 1 op 9,5 gereden. Redelijk zuinig omdat de auto uitnodigt om sportief te rijden. Hopelijk gaat het verbruik wel iets naar beneden in de toekomst.
Comfort:
Prima, mooie climate control, links en rechts gescheiden, armsteun is verstelbaar, stoelen zitten uitstekend, achterin behoorlijke ruimte in vergelijking met mijn oude auto. De travelpilot radio met nav was een aanbieding voor 495 euro en bevalt me prima, wat moet ik nog meer zeggen?
Afwerking:
Top, alloewel ik het dash van de Golf 4 nog steeds mooier vind, kan ook persoonlijk zijn. Het 3-spaaks leren stuurwiel is 10x mooier dan het goedkoop uitziende 4 spaaks plastic stuur in de Trend en Comfortline.
Nadelen:
-Duur
-Hoog benzineverbruik, gemiddeld 1 op 10
-Belachelijk dat een ’Sportline’ uitvoering van de Golf geen mistlampen standaard heeft.
Verder nog geen nadelen, update volgt wel over een poosje als ik er wat meer km’s opgezet heb.
Update:
Electromechanische stuurbekrachtiging voelt toch een beetje onnatuurlijk aan in snelle bochten op de snelweg(120km/u of hoger). Je trekt een beetje aan het stuur, er gebeurd niets, dan trek je nog een beetje en dan op eens is de koerscorrectie weer te veel en moet je weer een beetje de andere kant op sturen, het voelt ook een beetje sponzig aan, bij mijn alfa was dit veel directer en voelde je precies wat er gebeurde. Het zal wel een kwestie van wennen zijn.
Update 6 april 2006 (17.000km) :
Auto is nog steeds probleemloos! Nog steeds geen spijt van deze keuze. Enige is dat ik 1 liter ’long life’ olie bijgevuld heb bij ongeveer 10.000km. Niet echt opzienbarend dus.
Heb inmiddels Hella dagrijlichten (Ebay 109 euro) ingebouwd op de plek waar normaliter de mistlampen zitten. Ik vind dit mooier in de voorbumper staan dan ’kaal’, de voorzijde toont nu wat sportiever/ agressiever.
Update 31 juli 2006 (24.850km):
Nog steeds erg tevreden. Vandaag is er een K&N Typhoon Cold air intake ingekomen. Dit geeft met name bij optrekken (dus flink gas erop) in het toerengebied 2800-3300 een hele mooie diepe brom, dit werkt verslavend ;-) en in iedere versnelling!. Vanaf 4500 toeren zet ie echt een keel op.. Erg gaaf, vermogen zou ook iets toegenomen moeten zijn, maar nog niet echt merkbaar
Bij normaal rijden is geen extra geluid te horen.
Update 21 Augustus 22006 (26.500km):
Lichte kraakjes in dashboard, lijken bij de radio vandaan te komen, wellicht heeft het te maken met het feit dat ik de radio al meerdere keren er in en er uit heb gehaald (voor aansluiting achterspeakers, later nog een keer voor de subwoofer, etc.) Ik stoor me er niet echt aan. K&N Typhoon filter zorgt nog steeds voor een smile op het gezicht bij het optrekken. Auto lijkt met de nieuwe K&N intake beter op te pakken na geschakeld te hebben, hij ’sleurt’ echt door de versnellingen. Mooi is ook dat je bij half gas in zijn derde versnelling het lucht hoort aanzuigen vergelijkbaar met een ’turbofluitje’. Bij hogere snelheden hoor je het niet. Verbruik is nog steeds hetzelfde gebleven, gemiddeld 1 op 10, jammer, ik had van zo´n moderne motor toch wel 1 op 12 verwacht. Gelukkig betaalt de baas de benzine. Vooral filerijden is een enorme bezineslurper, en daar sta ik bijna iedere dag bij de Koentunnel wel even in. Bij alleen maar filerijden kom ik op 15L per 100KM!!... Moet er wel bij vermelden dat ik de climate control altijd aan heb staan.
PROBLEMEN
- 26.500 km
Update 5 november 2007
Motor is 3x uitgevallen tijdens rijden, ik reed alle keren gekoppeld en in de versnelling! Van het een op het andere moment is de power weg. Je hebt het pas in de gaten als je weer wilt accelereren. Opmerkelijk: stuur- en rembekrachtiging doen het gewoon nog als het gebeurd. Op de vluchtstrook, motor herstarten en hij rijdt weer!... Dealer heeft na de 2e keer een softwareupdate gedaan maar na een maand kwam het weer een keer voor. Ik vermoed iets electronisch, ik ben gaan nadenken en kwam tot de conclusie dat het alle drie de keren was als ik de cruisecontrol op ’on’ had staan maar niet op de cruisecontrol reed. Sinds die laatste keer zet ik de cruiscontrol odus p ’off’ als ik toch niet op de cruisecontrol rijd, sindsdien is het niet meer voorgekomen.
Update 27 augustus 2008
In de tussentijd een kapotte bobine gehad: Auto schokte heel erg bij gas > 25% ingedrukt, op de snelweg niet harder meer dan 100 in 4e versnelling, is gratis gerepareerd door de dealer. Originele luchtfilterhuis is teruggeplaatst, auto gaat er over niet al te lange tijd namelijk uit, wil hem weer origineel inleveren. Probleem met uitvallende motor zoals hiervoor beschreven treedt nog steeds op! Lijkt dus niets met het filter te maken te hebben. Niet alleen bij cruisecontrol maar gewoon bij afremmen na een poosje regelmatig 90 in 5e of 6e versnelling gereden te hebben. Ben er inmiddels al aan gewend. Een klein dotje gas voor het afremmen voorkomt het probleem.
REPARATIES
- 81.000 km
De auto verloor koelwater (ik moest 1x per maand zo´n tweederde fles bijvullen). Bovendien begon het uitlaatsysteemlampje te branden twee weken terug. De auto reed verder wel normaal. De VW-dealers hebben blijkbaar geen last van de creditcrisis, ik werd bij A-point in Amsterdam (mijn thuisdealer) gewoon doorverwezen naar "een ander" want ze hadden op korte termijn geen tijd. Dus heb ik de auto maar in Purmerend bij Heron weggebracht.
Schade:
- kapotte/lekkende waterpomp (oorzaak koelwaterverlies);
- EGR-klep stuk (oorzaak uitlaatsysteemlampje).
Auto lijkt nu weer ok, het valt me wel een beetje tegen. Dit soort reparaties heb ik aan mijn Alfa 147 op LPG notabene in 150.000 km nooit gehad!
Hopelijk hebben de reparaties ook tot gevolg dat het rare cruiscontrolprobleem (eerder beschreven) opgelost is.
WEER EEN BOBINE STUK
- 86.000 km
Gisteren was het weer zo ver, ik rij terug van de supermarkt naar huis begint de auto waanzinnig the schudden en te trillen, vooral bij lage toeren en stationair. Even onder de motorkap gekeken met draaiende motor, Het hele blok lag the schudden alsof het in onbalans was. Even gebeld met de VW-service, zij zagen het probleem in 5 minuten na een VAG computer aan de auto te hebben gekoppeld. Kapotte bobine... nu cilinder 1.
Auto ingeleverd, einde contract
- 90.000 km
Omdat de auto (bijna) einde contract had en de leasemaatschappij de aankomende 90.000km beurt liever niet wilde doen moest ik de auto inleveren.
Helaas geldt er vanwege de huidige credietcrisis een bestelstop op nieuwe leaseauto´s bij ons bedrijf dus kon ik een pool-auto kiezen (een door een ex-collega ingeleverde auto).
Ik heb de auto met de korste looptijdgekozen in de hoop dat de we het ergste van de crisis eind dit jaar gehad hebben en weer mogen bestellen. Ik zou heel graag een BMW 318i business line rijden, echter het wordt nu dus tot januari 2010 een Peugeot 407 SW 1.8 XT, vrijdag ophalen. Ik ben benieuwd hoe zoiets rijdt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.