Volkswagen Golf 2.0 16V FSI Turbo GTI (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf 2.0 16V FSI Turbo GTI |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand laatst | 278.000 km |
Waar te beginnen?
- 278.000 km
Skip een stuk naar onderen als je de aankoop en hoe de auto bij mij terecht is gekomen niet wilt lezen, maar liever mijn ervaring.
Het begin van deze voiture begint niet bij mij, maar bij iemand anders, namelijk mijn moeder. In 2006 had zij besloten dat het toch niet verstandig was haar pelikaanblauwe Audi A3 3 deurs te houden met 2 kleine kinderen (ik was toen 3).
Na de geboorte van mijn broer en ik verdween de grote emotionele waarde van een auto, ze heeft vroeger scirocco's, corrado's en verschillende VR6'en gereden, maar nu moest het vooral praktisch en degelijk zijn. Een gewone golf highline zou het worden, maar wel met een paar opties...
De verkoper heeft haar vervolgens aangesmeerd om een GTI te kopen, die had tenslotte al veel opties al. Ja waarom niet? Meer vermogen, en veel opties standaard. Graag in het zwart. Maar mevrouw?? Een GTI in het zwart? Dat kan niet, die hoort in het (tornado)rood! Uiteindelijk is het een rode Golf GTI geworden uit 2006. Je kan dus wel zeggen dat ik in deze auto ben opgegroeid, ook mijn eerste zelf gereden meters waren in deze auto.
Even een sprong voorwaarts naar ongeveer 2021. Inmiddels was het plan voor mij om in het andere deel van Nederland te studeren (Noord-Holland vs Overijssel). Mijn moeder was al een tijd naar een nieuwe auto op zoek, eigenlijk het liefst weer een rode golf 5 GTI handgeschakeld, maar die waren er niet voor de juiste prijs met lage kilometerstanden (dat is voor haar het belangrijkst).
We hebben toen besloten een mooie Golf 7.5 GTI uit Duitsland te halen voor haar en de "oude" GTI naar mij en mijn broer te verstoten, zodat we die zelf konden gebruiken. Hij had nog geen 2 ton gedraaid en was nog in prima staat. Uiteindelijk ben vooral ik hem gaan gebruiken voor mijn reizen naar het oosten van het land hihi.
Nu voor de echte review!
Het comfort van de auto.
Ik heb als bijbaantje werk bij een Hyundai/Nissan/Mitsubishi dealer, erg leuk werk, maar vooral veel ervaring met andere auto's. Van nieuwe tot compleet versleten inruil. Dit heeft voor mij een erg mooi beeld geschetst van andere auto's. Vooral vooringenomen meningen die mij met de lepel zijn ingegoten (franse schijtbak, ford=lulletjes auto etc etc etc) worden soms bevestigd of soms compleet ontkracht.
Het referentie kader voor comfort is erg bijzonder. Toen ik namelijk begon met rijden had ik zeer weinig ervaring met "comfort" en vond ik het maar een hard geveerde auto waarvan je denkt, dit rijdt toch niet lekker? Maar nu, na 4 jaar rijden en bijna 85000 km verder kan ik gerust zeggen dat dit een heerlijke auto is voor zijn klasse en zeker voor zijn bouwjaar. Ik rij regelmatig in auto's die veel nieuwer zijn en die echt veel minder goed rijden, slechter schakelen en meer versleten aanvoelen. De stoelen alleen al... Voor stof is dit echt heerlijk, zelfs beter dan de stoelen in de nieuwe GTI van mijn moeder. Die zijn veel harder, waar deze stoel erg zacht is, maar toch super veel grip geeft in bochten. Natuurlijk zijn ze niet zo fijn als de op 100 manier verstelbare stoelen die mijn vriend in zijn E60 530i had, maar goed, dit is dan ook geen BMW. Ook de vering is erg fijn afgesteld. Klaverbochten op snelwegen zijn echt een cakewalk voor de auto. Natuurlijk zijn deze prestaties onvergelijkbaar met menig serieus snelle auto, maar dat is ook niet de doelgroep van deze auto.
Het is en blijft een voorwielaangedreven hatchback en zal nooit de prestaties (qua rijgedrag, maar ook zeker snelheid) van een (BMW) M3 kunnen evenaren, alleen proberen mensen dat wel met tjoening en (vreselijke) spoilers.
Prestaties
Ik ben zelf niet een VW liefhebber en ben dit ook nooit geweest, allemaal vergelijkbare saaie blokken op de weg die allemaal ongeveer gelijk rijden, en zo ben ik eigenlijk ook van mening over deze auto. Een voorwielaangedreven boodschappenauto... maar wel met 200pk. De eerste keer dat ik in de auto reed en gas gaf, wat een kick, wat een power! Dat was ik niet gewend van mijn fiets. Voordat ik commentaar krijg dat op het feit dat ik jong ben en een GTI rij: In de auto liggen zo'n 400 CD's waarvan alles klassiek is. Ik rij altijd zo rustig mogelijk en hou niet van "hard" rijden, wel van "snel" rijden :). Alleen zoals veel mensen kunnen bevestigen, al het vermogen went. Alleen niet voor mensen die niet in de auto zitten. Huh? Hoe bedoel je? Nou, ik heb regelmatig mensen die met mij willen racen (expres links staan, vooral busjes of mensen die naast me rijden op de snelweg en mij uitlokken om te racen). Ik zie ze nooit meer terug. Mensen onderschatten het vermogen van zo'n auto echt ontzettend vaak, terwijl het eigenlijk helemaal niet zoveel is in vergelijking met de elektrische raketten die tegenwoordig op de weg rijden. Het blok komt echt pas tot leven na 2500 toeren, daaronder rijdt het ook erg prettig door turbo koppel, maar gelukkig is het niet zo'n vreselijk modern turbo blok waar je alleen maar koppel/vermogen hebt rond 2000 toeren en daarna helemaal niks meer. Hoe meer toeren in deze auto, hoe leuker! Al nodigt hij daar niet echt tot uit. Vooral rustig cruisen en snelle tussensprinten zijn het leukst.
En dan hetgeen waar mensen altijd over struikelen bij een Duitse auto, de betrouwbaarheid.
Waar ik hier altijd lees over super onbetrouwbare Duitse wagens, deel ik die gedachte niet (altijd). Tuurlijk, mijn vader had een Touran uit de nachtmerrie TSI generatie, die ging ook stuk en dat vond ik ook maar stom, want ja VW is niet zo goed. Een kennis van mij had een 335i met N54, dat is ook vragen om problemen, maarja het is maar wat je zoekt en wat voor geld je uit wil geven. Echter, zoals bij zoveel auto's moet je kopen wat goed is. Net als mensen die klagen over dat ze een V8 BMW kopen en dan zeuren dat het onbetrouwbaar is? Ja? Dat is toch bekend? Ik ga toch ook geen zak chips kopen en zeggen, waarom word ik zo dik hiervan? Het hoort er gewoon bij.
Goed, terug naar de auto. De GTI is in al die jaren zeer betrouwbaar gebleken. Mijn moeder heeft hem altijd in onderhoud gehad bij de VW dealer waar ze niet zo goed begrijpen hoe je aan een auto moet sleutelen. Zo kregen ze verschillende motorstoringen niet gerepareerd, terwijl ze het op mijn werk na 2 dagen hadden opgelost. Classic VW stealer, kuch sorry, VW dealer. Ik doe nu eigenlijk al het onderhoud zelf, alleen de lastige klussen besteed ik liever uit aan mijn collega's.
Waar het bij zoveel auto's op neer komt, laat je het onderhoud wat gedaan moet worden zitten, dan gaat er steeds meer stuk en wordt het steeds duurder. Echter, als je periodiek de belangrijke dingen vervangt, valt het echt wel mee. Het allerbelangrijkste bij deze generatie GTI, maar eigenlijk auto's in het algemeen die wel een slokje olie lusten, ververs tijdig de olie! Om de 10000km hou ik het liefste aan. Doordat ik dit heb gedaan zie ik ook gewoon het olieverbruik dalen, geloof het of niet. Waar ik in het begin rond de 210000km met MPM olie ongeveer 1 liter op 2000km verbrandde (de norm voor deze blokken is 1 liter op 1500km) is het nu gezakt naar 1 liter op 7000km. Dit is echt super acceptabel naar mijn mening, tuurlijk het is geen kurk droge japanner die geen olie verbruikt, maar het is dan ook wel wat interessanter dan een 80pk corolla.
De auto heeft me dan ook maar 1 keer laten staan en niet eens tijdens het rijden, maar toen ik na een vakantie wilde gaan rijden. We waren niet met de GTI weg geweest, dus deze stond 2 weken stil. Accu was helemaal leeg en was op. Ook geen schande voor een auto van toen 18 jaar oud. Accu vervangen en gaan met die banaan!
Naast het olie onderhoud zijn de grote werkzaamheden in de afgelopen jaren geweest,
2022: distributie riem, thermostaat en waterpomp
2023: koppeling vervangen (begon te slippen). Helaas niet het dubbelmassa vliegwiel vervangen. We dachten dat dit niet nodig zou zijn, maar had toch wat speling. Staat nog wel op het lijstje, maar ik rijd eigenlijk alleen maar op de snelweg en heb hier dus zeer weinig last van.
2024: Schokdempers, veren en draagarmen vervangen. Alles met OE onderdelen (Sachs, lemforder etc). Auto rijdt echt weer als een dijk.
2025: Wiellagers achter
De reden voor de draagarmen is niet alleen het vreselijke kraken wat eruit komt, maar ook de snel slijtende achterbanden. Doordat de draagarmen slijten, vooral achter, krijgen de wielen meer camber. Opzich leuk? Nee! De buitenkant van de band heeft nog 2.5 mm en aan de binnenkant kan je het canvas zien. De banden sleten te snel. Na het vervangen is het een stuk beter geworden.
De auto heeft altijd continentals gehad, maar ik was eigenlijk altijd al benieuwd naar de befaamde Pilot Sport banden. Nu is dit een zeer veel voorkomende bandenmaat, dus waren ze gelukkig niet super duur. In vergelijking met de continentals is het verbruik vergelijkbaar, maar zijn de michelins veel zachter. Opzich wel lekker over hobbels en dergelijke.
En dan het verbruik. Iedereen schat de auto in op 1 op 10, maar ik ben zelf graag een rustige rijder qua optrekken en dergelijke. Mijn gemiddelde op een rustige dag komt dan ook ongeveer uit op 7-7.5 L / 100 km, wat ik echt helemaal prima vind voor een bijna 20 jaar oud 2 liter turbo blok. Als je steevast 80-100 km/h rijdt op de cruise zonder airco dan is 5.5-6.5 L / 100 km ook haalbaar. Dit heeft ooit bij mij geresulteerd in 850km op 50 liter. Ga je gassen, dan gaat het sneller, richting de 1 op 10. Ook 140 teller, 130 GPS, rijden is funest voor verbruik. Dan stijgt het naar de 9.5 L / 100 km.
Mocht je twijfelen over een Golf 5 GTI zou ik zeggen, doe het niet. Wat? Ja inderdaad. Zoek maar naar een vergelijkbare zoals deze met goede onderhoudsintervallen, rustig (warm)gereden en vooral: ORIGINEEL. Niet per se originele onderdelen voor onderhoud, maar vooral: geen downpipes, geen open inlaten, geen spoilers, geen zwarte logo's, geen tuning... Je weet het wel. Als de auto in kwestie al dit soort modificaties heeft, is het al foute boel, dan weet je hoe er mee gereden is, 10+ eigenaren en geen onderhoud. Helaas de bestemming van bijna alle GTI's.
Het enige wat ik heb aangepast is een mooiere navigatie. Er zat altijd een standaard radio in van VW, de RCD 300, maar nu zit er een mooie VW RNS 510 in met navigatie en AUX. Zowel de sateliet voor de Navi en de kabel voor AUX heb ik zelf moeten inbouwen, maar als engineer is dat niet zo'n probleem haha. De radio inbouwen was echt plug en play, super mooi systeem.
Na 280000km, ben ik de auto nog niet per se zat en is het nog steeds zeer geschikt om veel kilometers in te rijden.
Zou je dan geen elektrische/hybride/diesel kopen als je zoveel rijdt, momenteel ongeveer 30k km per jaar? Daar zit zeker wat in. Ik heb hier al vaak over nagedacht en vaak de berekeningen gemaakt, maar het is eigenlijk altijd voor de wensen die ik stel aan een andere auto te duur. Het moet een youngtimer zijn, dus elektrisch valt af. Zelfs al zou het nieuwer kunnen zijn de 2de hands prijzen nog te hoog. Hybride is er van die bouwjaren wel, maar alleen in de vorm van een Prius en dergelijke. Super auto's, maar niet echt mijn ding. GS450H of 5 serie active hybrid is lollig, maar nog niet echt zuinig uit die bouwjaren.
En diesel dan? Ja, graag! Wel het liefst 2010 voor Euro 5 en dan wel met roetfilter. Ik rij dan wel veel, maar onnodig uitstoot hoeft van mij niet. Nu ben ik wel van mening dat een roetfilter een gekke oplossing is, waar blijft dat vuil? In het filter ja, wat gebeurt er met het filter als deze vervangen moet worden of als de auto wordt afgeschreven? Verbrandt? Weggegooid? Dan komen alsnog al die gevaarlijke stoffen vrij. Maar goed, discussie for another day.
Ik heb naar verschillende diesels (op internet) gekeken. E9x 325d/330d is eigenlijk mijn voorkeur, maar zijn nog te duur voor de km standen waarvoor je ze koopt. 10000 euro voor 250000km+ vind ik echt bizar voor een auto die zogenaamd niemand wil. C/E220d is super zuinig en comfy, maar ben niet echt een Mercedes persoon. Eigenlijk wil ik geen 4 cylinder, hatchback en al helemaal geen SUV (bah bah bah). Zolang ik nog geen rugklachten heb, stap ik het liefst zo laag mogelijk in. Hoe lager, hoe beter rijdend en hoe aerodynamischer.
Anyway, we rijden rustig door in de rode Golf! Zowel korte ritten als lange vakanties (1500km+ in 1 dag) zijn voor de auto geen issue. Nog nooit een hickup of iets dergelijks gehad. Ik zal vanaf nu de review bijhouden, dat geeft wellicht een leuk beeld van de auto. Laat maar weten wat jullie ervan vinden, als jullie over een bepaald aspect wat meer willen horen en ook als jullie het niks vinden (dit is mijn eerste review over iets ooit, dus heb niet super veel ervaring :) ).
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volkswagen Golf
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Volkswagen Golf 1.6 - Garantie/Nieuwe APK / Cruise
- 2005
- 292.933 km

Volkswagen Golf 1.6 GT Unieke auto!! Young timer!! Clima!! Navi!! let op word meer waard!!
- 2007
- 117.663 km

Volkswagen Golf 1.6 Turijn | Cruise Control | 18 Inch Lichtmetalen Velgen | Stoelverwarming | Privacy Glass |
- 2006
- 257.197 km