Volkswagen Golf 1.9 TDI 90pk Comfortline (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf 1.9 TDI 90pk Comfortline |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 272.747 km |
KM-stand laatst | 657.000 km |
Aanschaf Golf
- 272.747 km
Vandaag een Golf 4 66kW gekocht. Ik heb enkele weken internet afgespeurd naar een geschikte kandidaat. Ik was doelgericht op zoek naar een Golf 4 met een 66 of 81kW dieselmotor, omdat ik geen echt vertrouwen meer heb in de PD techniek van VAG auto's, zeker niet bij hogere kilometerstanden. Ik heb mij allereerst gefixeerd op een 81kW, maar dit later losgelaten als eis.
Ik heb de Golf gekocht in Loenen. De auto is tot mijn aanschaf dealeronderhouden geweest; vrijwel de gehele onderhoudsgeschiedenis staat op papier.
Wanneer ik de handelaar weglaat, ben ik de 2e particuliere eigenaar.
Het is wel een onopvallende auto: standaard velgen en verder geen spoilers oid. De banden zijn nog goed, dus ik ga die eerst oprijden. Misschien dat ik dan eens aan LM velgen ga denken en huidige velgen gebruiken voor de winterbanden. Dit heeft geen haast ...
De eerste kennismaking met de auto was erg positief en na de proefrit was ik overtuigd.
De motor loopt erg mooi en rustig, de koppeling grijpt soepel aan, schakelt accuraat en het interieur ziet er erg netjes uit.
De auto bleek direct vertrouwd te zijn en deed mij een paar jaar in de tijd terugkeren ... naar mijn vorige Golf 4. Beiden hebben toevalligerwijs dezelfde kleur. Alleen de huidige Golf heeft meer luxe, zoals cruisecontrol, airco, boordcomputer en elektrische ramen.
Toen ik net na aanschaf op de terugweg naar huis over drempels reed, hoorde ik gebonk rechtsachter. Ws. een schokdemper of rubbers; daar moet ik tzt even naar laten kijken.
Kortom: een nieuw avontuur en ik hoop na lang zoeken een juweeltje getroffen te hebben. De ervaring zal het leren, want iedere maand zullen er tussen de 3500 en 4000km worden toegevoegd aan de levenservaring van de auto ;-).
Update
- 274.500 km
Ondertussen ruim 1500km gereden naar volle tevredenheid. Hij rijdt als nieuw.
Het verbruik is erg netjes. Over een tijdje ga ik de motor wel chiptunen, waardoor die nog zuiniger wordt en de motor sneller en soepeler.
Vorige week wel even bij mijn garage de auto op de brug gehad, vanwege gerammel en gebonk wanneer ik over kleine hobbels rij.
Het gerammel bleek een loszittend kunststof hoesje om de schokbreker te zijn en daarbij was een draagarmrubber achter ietwat versleten. Die laat ik, naast de voorrubbers binnenkort tijdens de APK vervangen.
Hoewel er een vrij nieuwe accu inzit lijkt hij niet altijd goed te worden opgeladen. Ik heb het idee dat het wellicht iets met de dynamo te maken kan hebben. Dat merk ik wel wanneer het een lichtparty op het dashboard wordt ;-).
Vandaag bij Don Automotive een afstandsbediening met klapsleutels laten monteren, dus die irritatie is ook weg.
Al met al geen schokkende dingen.
APK
- 278.350 km
APK geen bijzonderheden
Filters, olie en draagarmrubbers voor zijn vervangen.
Update rij-ervaringen
- 284.550 km
Na zo'n 12.000km gereden te hebben kan ik zeggen dat ik tot nu toe erg tevreden ben over de Golf. Hij rijdt voorspelbaar, degelijk en is erg zuinig. Het is in de standaard 66kW uitvoering geen sportieve wagen, maar ik kan zeker wel vlot met het verkeer meekomen.
Anderhalf jaar A4 rijden heeft wel een erfenis achtergelaten: het geluidsniveau. Ik erger me nog steeds aan de rijgeluiden. Onlangs heb ik isolatie/anti-dreunmateriaal besteld om de achterbak en deuren te beplakken. Ben benieuwd wat dat gaat opleveren.
going strong
- 457.185 km
Nu ik op naar de halve miljoen kilometers gaat kan ik slechts zeggen dat ik zeer tevreden ben over de Golf.
Het verbruik is prima: tussen de 1:20 en 1:24,5. Ik ben een relatief rustige rijder en let vaak op mijn verbruik. Daarbij rij ik meer dan 45.000km per jaar, dus de kosten tellen dan hard en de tijdwinst van harder rijden is gering.
Onderhand ben ik wel stiekem aan het kijken naar een potentiële opvolger in het geval de Golf het gaat begeven.
Ik vind dit type een erg betrouwbare auto en ik vraag mij soms af of er tegenwoordig nog zulke betrouwbare auto's worden gemaakt.
Wat betreft het onderhoud sinds de laatste review is er relatief weinig schokkends op te merken:
304.796km: Pipercross luchtfilter gemonteerd
312.000km: Luchtmassameter defect (cliché probleem): LMM Pierburg gemonteerd
319.761km: ABS sensor rechtsvoor vervangen
320.316km: 2 nieuwe achterasrubbers
354.114km: nieuwe dynamo
370.193km: veer linksvoor vervangen
406.910km: Startmotor vervangen; eindelijk want hij was deels doorgebrand. Deze startmotor zat er vanaf het begin in, echter op een gegeven moment hield het starten er helemaal mee op.
418.300km: ABS sensor linksvoor vervangen
442.000km: pakking koelwaterbuis vervangen (i.v.m. stank uitlaatgassen in de auto)
Uiteraard heb ik altijd de filters, olie, remblokken/schijven ed. laten vervangen. De intervallen voor olie verversen en nieuw olie filter houd ik doorgaans ruim aan: tussen 20.000 en 25.000km. Eveneens zijn de distributieriem, spanrollen, thermostaat, waterpomp al enkele keren vervangen.
Update
- 485.050 km
Ik rijd nog steeds veel woon-werk kilometers en tot nu toe met de Golf best wel goedkoop vind ik. Ik zeg wel eens tegen mijn collega's: ik blijf net zo lang doorrijden totdat ik moet bellen dat ik te laat op mijn werk ben, omdat mijn Golf is vastgelopen ;-). We zullen zien,
Overigens moet ik wel bekennen dat ik wel eens lonk naar andere auto's, hoewel mijn gechipte Golf nog goed mee kan komen met het huidige verkeer.
Binnenkort zal ik het linker spatbord moeten vervangen. Deze is flink doorgeroest. Rechtsvoor zal t.z.t. ook gaan volgen. Wanneer de weersomstandigheden beter worden ga ik op zoek naar een 2e hands spatbord.
Onderhoud:
469.100 km: APK, olie verv./ veer vervangen / ABS sensor verv./2 nwe en 2 gebr. banden / uitlijnen
478600 km: nieuwe accu
Update
- 495.500 km
De beide achterschokdempers zijn vervangen. Deze waren beiden lek, waardoor rijden niet echt ongevaarlijk meer was. Bij vervanging de dempers bleek dat beide schijven / remblokken ook versleten waren.
Half miljoen kilometer
- 500.000 km
De half miljoen kilometer is gepasseerd. Een unieke kilometerstand die je niet iedere dag meemaakt ;-).
Ik rij rustig door ....
Spatborden
- 502.000 km
Bij 2 demontagebedrijven een linker en rechter voorspatbord gekocht met de juiste kleur. Beide heb ik vervangen.
De oude spatborden waren behoorlijk aan het roesten, rond de wielkast en flink weggeroest. Voor de APK ws. ook niet meer toelaatbaar. Nu ziet hij er niet meer als een kilometervreter uit ;-).
Overigens onderweg naar vakantie in Zeeland heeft mijn LMM het begeven. Ik kon in Oostburg gelukkig aan een nieuwe komen. Deze gelijk er in gezet en lopen maar weer...zal onderhand de 4e LMM zijn.
APK
- 507.129 km
De APK gecombineerd met een grote onderhoudsbeurt:
- Distributieriem/multiriem/v-riem/waterpomp/alle filters en (rem/motor)olie vervangen
- Uitlaat gelast
- Remklauw LA vervangen
Ondanks de behoorlijke rekening kunnen we weer verder rijden.
Gewoon door rijden
- 531.500 km
Ik rij gewoon door ;-)
,,,.
- 558.000 km
539.000 km:
- airco service laten uitvoeren, bijvullen ed.
= olie en filter vervangen
- laswerk aan de uitlaat
544.400 km:
- alarmlicht/knipperlichtschakelaar vervangen. Op de sloop een andere gekocht. Het relais bleef bij een draaiend stuur tikken/schakelen. Achteraf gezien lag het ws. aan de glijcontacten ... na de zomer is het overgegaan.
- slot van de achterklep is kapot gegaan. Een andere van de sloop gehaald.
547.750km:
- dynamo laten vervangen. Hij maakte een vreemd geluid. Dit is onder garantie vervangen, omdat de oude er nog te weinig km's in zat.
- ruitenwissersproeiermotor vervangen
Weinig noemenswaardige kosten. Voorlopig rij ik door ondanks het feit dat ik als crimineel wordt gezien en door de MRB wordt gestraft door een forse fijnstof tax.... Ik twijfel nog of ik de volgende kostbare wissel van de distributieriem ed. nog laat uitvoeren.
Gewoon door rijden
- 562.000 km
Geen bijzonderheden te melden.
Olieverbruik lijkt nog steeds stabiel. Linker luidspreker in de deur heeft het begeven.
Weer een mijlpaal bereikt: 600000km
- 600.000 km
Ondertussen de 600.000km gehaald. Onlangs goedgekeurd na het lassen van de uitlaat en een te vervangen rubber. Eigenlijk had ik eerst een prijsopgave gevraagd om te kijken of het de moeite nog zou lonen om door te rijden. Ja dus !
Ik zit nog te twijfelen of ik de distributieriem nog laat vervangen....
En maar weer doorrrrr
- 657.000 km
Toch maar weer even een review....
In de tussentijd nog enkele onderdelen op de sloop gekocht voor €120:
4 all-seasonbanden, koplampunit voor, achterlampunit, kofferbakslot.
617.000 km
Toch maar de distributieriem laten vervangen. Smak geld, maar die kosten zou ik ws. bij een andere auto ook hebben gehad.
Oktober 2023 - APK
Nu waren een aantal onderdelen aan vervanging toe: remschijven/blokken achter, koppelstangen, 2 draagarmen, ashoes, remslang. Gezien mijn totale onderhoudskosten vind ik dit geen probleem. Overigens was dit wel een upgrade qua rijden.
Overigens zitten er beide kanten grote gaten in de dorpels. Dit bleek nog te mogen volgens de APK.
Aangezien ik onderhand wel gehecht ben aan de Golf blijf ik doorrijden. Ik verwacht op korte termijn dat de dynamo en LMM het zullen begeven. We zullen het beleven.
700.000km zou ook wel weer een mooi doel en mijlpaal zijn....
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.