Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Volkswagen
  • Golf

Volkswagen Golf 1.9 TDI 150pk GTI (2001)

autoreview

2
Volkswagen Golf 1.9 TDI 150pk GTI (2001)
Volkswagen Golf 1.9 TDI 150pk GTI (2001)Volkswagen Golf 1.9 TDI 150pk GTI (2001)Volkswagen Golf 1.9 TDI 150pk GTI (2001)Volkswagen Golf 1.9 TDI 150pk GTI (2001)Volkswagen Golf 1.9 TDI 150pk GTI (2001)Volkswagen Golf 1.9 TDI 150pk GTI (2001)Volkswagen Golf 1.9 TDI 150pk GTI (2001)Volkswagen Golf 1.9 TDI 150pk GTI (2001)
Anoniem
  • Gebruikersreview
5 april 2002 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringGolf 1.9 TDI 150pk GTI
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2001
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 0%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 4 april 2002

’Oh, dus het is helemaal geen GTI, er staat alleen maar een GTI-plaatje op de klep!’. Dit is de standaard slotzin van het volgende, veel voorkomende gesprekje. ’Mooi auto zeg!’ Dank je. ’Hoe hard loopt-ie?’ Op de teller ruim 220. ’En van 0 naar 100?’ Als je d"r voor gaat zitten, bij voorkeur met de ASR uit en een snelle rechterhand om snel door de (te) korte 1e versnelling te komen, ongeveer 8,5 tel. ’Zal wel een slokje lusten?’ Valt wel mee, meestal 1:15. ’Pardon?’ Het is een diesel. ’Een dieseltje?’ En dan volgt dus de slotzin van zonet.

Is de 150PK sterke dieselende Golf een GTI? Ja, het GTI-plaatje is wel degelijk origineel en de auto is op alle fronten gelijk aan de benzine-GTI. Is het een echte Golf GTI. Tuurlijk niet. Dat zal ook wel niet zo snel gebeuren met een dieselaar. Dat ligt zeker niet aan de prestaties, de 150PK TDI ontloopt die van de 1.8T maar nauwelijks. En achter het stuur is-ie tijdens het optrekken gevoelsmatig zelfs sneller. Maar ja, wat wil je met 320NM bij 1900 toeren.

Wat is het dan wel? Na 45.000 km ben ik "m steeds meer gaan waarderen. De prestaties en het gemak waarmee het gebeurt blijven indrukwekkend: druk bij 140 km/u in z"n 6 het gaspedaal in en ook dan nog wordt je getrakteerd op een duw in je rug. Even terug naar 5 resulteert in een flinke por in je rug. Langdurig hoge snelheden aanhouden is een fluitje van een cent. Altijd voldoende vermogen, een lekker laag toerental vanwege de 6e gang en een solide wegligging. Beetje rauw is de 1.9 wel en het koppel wordt niet echt subtiel opgebouwd: geef bij pak "m beet 1.500 toeren in z"n 2 gas en je vraagt je af of de pompverstuivers de geest hebben gegeven. Een duidelijk antwoord komt bij circa 1800 toeren, het lijkt wel of dat dan ineens alle 320 NM"tjes op de voortrein worden losgelaten. Alsof je een schakelaar omzet, ineens zijn ze er. Met de bijbehorende versnelling die ook na 45.000 mij nog steeds een grote glimlach bezorgen. De wegligging dan. Duidelijker steviger dan de standaard Golf, maar zeker niet spijkerhard. De ASR heb je wel nodig, bij het stevigere bochtenwerk merk je echt wel dat er een zwaar blok onder de motorkap ligt en dat deze Golf alles bij elkaar bijna 1300KG weegt. Hetzelfde geldt voor de besturing: beter als in de huis-tuin-en-keuken Golf, maar te licht en met te weinig gevoel. Schakelen gaat prima al moet je wennen aan de overgang van 5 naar 6: die beweging is de rechterpols totaal onbekend en vereist in het begin wat oefening.

Een beetje een gevalletje apart dus, deze diesel GTI. Voor de praktische kanten van een Golf verwijs ik naar de 100.000 testen van de 1.6. Ik beschouw "m meer als een GT: ruimschoots voldoende vermogen, goede prestaties, solide wegligging, goede stoelen (goed gedaan, meneer Recaro!) en een prima uitrusting in een anoniem jasje (alleen in het donker ziet de buitenwereld aan de xenon koplampen dat het geen standaard Golf is). De echte GTI-fanaat raad ik mijn auto dus niet aan. Deze auto is bedoeld voor de veeleisende kilometervreter die autorijden geen straf vindt.

PROBLEMEN

  • 4 april 2002

Niets, behalve het regelmatig uitvallen van stadsverlichting en achterlichten. Maar dat probleem heeft de Golf al jaren, kijk maar eens om je heen.

4,3
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
  • Rijd je zelf met een Volkswagen Golf? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Volkswagen Golf
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

INFO
XLEasy
XLEasy
Volkswagen Golf 1.0 TSI 110pk Life (5D/6H)
€ 489
Stel samen ▸
Volkswagen
Volkswagen
Volkswagen Golf 1.0 TSI 110pk Life (5D/6H)
€ 499
Stel samen ▸
Arval
Arval
Volkswagen Golf 1.4 eHybrid 204pk Style (5D/6A)
€ 511
 
Volkswagen Golf in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Volkswagen Golf 1.6 Trendline Automaat 5-Deurs/Clima/Cruise!

    Volkswagen Golf 1.6 Trendline Automaat 5-Deurs/Clima/Cruise!

    • 2001
    • 238.655 km

    € 2.750

    Volkswagen Golf 1.4-16V SPORTLINE

    Volkswagen Golf 1.4-16V SPORTLINE

    • 2002
    • 162.458 km

    € 1.750

    Volkswagen Golf 2.3 V5 GTI Clima / Xenon / 170PK

    Volkswagen Golf 2.3 V5 GTI Clima / Xenon / 170PK

    • 2002
    • 193.515 km

    € 5.950

Meer Volkswagen Golf occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Volkswagen Golf VIII

    406
    • 14 december 2021

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Volkswagen Golf specificaties
  • Volkswagen Golf occasions
  • Volkswagen Golf video's
Advies en informatie
  • Volkswagen Golf tests
  • Volkswagen Golf gebruikersreviews
  • Volkswagen Golf index
PREMIUM
Peugeot 308 vs. Volkswagen Golf - Dubbeltest

Peugeot 308 vs. Volkswagen Golf - Dubbeltest

Met alle elektrische Kia’s en Volvo’s in de top van de verkooplijsten lijkt het een ver verleden...

Lees meer
 

Volkswagen Golf reviews

  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf 2.3 V5 Highline (2001)

    Volkswagen Golf 2.3 V5 Highline (2001)

    • 6 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf 1.6 (1998)

    Volkswagen Golf 1.6 (1998)

    3
    • 23 april 2021
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf 1.6 16V Comfortline (2002)

    Volkswagen Golf 1.6 16V Comfortline (2002)

    3
    • 23 augustus 2020
  • Gebruikersreview
    Golf 1.8 5V Turbo GTI (2000)

    Golf 1.8 5V Turbo GTI (2000)

    10
    • 20 augustus 2019
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf 1.9 TDI 110pk Highline (1999)

    Volkswagen Golf 1.9 TDI 110pk Highline...

    8
    • 23 juli 2019
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf 1.9 TDI 150pk Highline (2001)

    Volkswagen Golf 1.9 TDI 150pk Highline...

    7
    • 4 mei 2019
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf 1.9 TDI 100pk Pacific (2003)

    Volkswagen Golf 1.9 TDI 100pk Pacific (2003)

    3
    • 29 december 2018
meer reviews
Klokje Rond - Volkswagen Golf V5

Klokje Rond - Volkswagen Golf V5

68

Wie een vijftien jaar oude, bovengemiddeld gemotoriseerde Volkswagen Golf koopt, kan maar beter...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • PREMIUM
    Peugeot 308 vs. Volkswagen Golf - Dubbeltest

    Peugeot 308 vs. Volkswagen Golf - Dubbeltest

    • 17 mei 2022
  • Volkswagen Golf VR6 Syncro - Op de Rollenbank

    Volkswagen Golf VR6 Syncro - Op de Rollenbank

    43
    • 27 april 2022
  • Peugeot 308 SW vs. Volkswagen Golf Variant - Dubbeltest

    Peugeot 308 SW vs. Volkswagen Golf Variant...

    229
    • 22 april 2022
  • PREMIUM
    Peugeot 308 SW vs. Kia Ceed Sportswagon vs. Volkswagen Golf Variant - Triotest

    Peugeot 308 SW vs. Kia Ceed Sportswagon...

    • 19 april 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI 125pk Comfortline Business (2017)

    Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI 125pk Comfortline...

    3
    • 27 maart 2022
  • Volkswagen Golf GTI – 2009 – 330.904 km - Klokje Rond

    Volkswagen Golf GTI – 2009 – 330.904 km...

    • 14 maart 2022
  • Nieuws
    Volkswagen Golf Country (1990) – In het Wild

    Volkswagen Golf Country (1990) – In het...

    43
    • 13 maart 2022
Merk
Merk
  • Achtergrond
    Volkswagen Jetta (1984) - Klokje Rond - Uit de Oude Doos

    Volkswagen Jetta (1984) - Klokje Rond -...

    23
    • 17 mei 2022
  • PREMIUM
    Peugeot 308 vs. Volkswagen Golf - Dubbeltest

    Peugeot 308 vs. Volkswagen Golf - Dubbeltest

    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Volkswagen Tavendor: nieuwe SUV met opvallend design

    Volkswagen Tavendor: nieuwe SUV met opvallend...

    47
    • 16 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI 105pk BlueMotion (2011)

    Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI 105pk...

    8
    • 14 mei 2022
  • Ford Fiesta vs. Volkswagen Polo - Dubbeltest

    Ford Fiesta vs. Volkswagen Polo - Dubbeltest

    118
    • 13 mei 2022
  • Nieuws
    BMW en Volkswagen: EV’s snel net zo winstgevend als de rest

    BMW en Volkswagen: EV’s snel net zo winstgevend...

    86
    • 12 mei 2022
  • Nieuws
    NCAP: Assistentiesystemen Nissan Qashqai en Volkswagen ID5 heel goed

    NCAP: Assistentiesystemen Nissan Qashqai...

    12
    • 11 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden