Volkswagen Golf 1.9 TDI 150pk GTI (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf 1.9 TDI 150pk GTI |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2001 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
’Oh, dus het is helemaal geen GTI, er staat alleen maar een GTI-plaatje op de klep!’. Dit is de standaard slotzin van het volgende, veel voorkomende gesprekje. ’Mooi auto zeg!’ Dank je. ’Hoe hard loopt-ie?’ Op de teller ruim 220. ’En van 0 naar 100?’ Als je d"r voor gaat zitten, bij voorkeur met de ASR uit en een snelle rechterhand om snel door de (te) korte 1e versnelling te komen, ongeveer 8,5 tel. ’Zal wel een slokje lusten?’ Valt wel mee, meestal 1:15. ’Pardon?’ Het is een diesel. ’Een dieseltje?’ En dan volgt dus de slotzin van zonet.
Is de 150PK sterke dieselende Golf een GTI? Ja, het GTI-plaatje is wel degelijk origineel en de auto is op alle fronten gelijk aan de benzine-GTI. Is het een echte Golf GTI. Tuurlijk niet. Dat zal ook wel niet zo snel gebeuren met een dieselaar. Dat ligt zeker niet aan de prestaties, de 150PK TDI ontloopt die van de 1.8T maar nauwelijks. En achter het stuur is-ie tijdens het optrekken gevoelsmatig zelfs sneller. Maar ja, wat wil je met 320NM bij 1900 toeren.
Wat is het dan wel? Na 45.000 km ben ik "m steeds meer gaan waarderen. De prestaties en het gemak waarmee het gebeurt blijven indrukwekkend: druk bij 140 km/u in z"n 6 het gaspedaal in en ook dan nog wordt je getrakteerd op een duw in je rug. Even terug naar 5 resulteert in een flinke por in je rug. Langdurig hoge snelheden aanhouden is een fluitje van een cent. Altijd voldoende vermogen, een lekker laag toerental vanwege de 6e gang en een solide wegligging. Beetje rauw is de 1.9 wel en het koppel wordt niet echt subtiel opgebouwd: geef bij pak "m beet 1.500 toeren in z"n 2 gas en je vraagt je af of de pompverstuivers de geest hebben gegeven. Een duidelijk antwoord komt bij circa 1800 toeren, het lijkt wel of dat dan ineens alle 320 NM"tjes op de voortrein worden losgelaten. Alsof je een schakelaar omzet, ineens zijn ze er. Met de bijbehorende versnelling die ook na 45.000 mij nog steeds een grote glimlach bezorgen. De wegligging dan. Duidelijker steviger dan de standaard Golf, maar zeker niet spijkerhard. De ASR heb je wel nodig, bij het stevigere bochtenwerk merk je echt wel dat er een zwaar blok onder de motorkap ligt en dat deze Golf alles bij elkaar bijna 1300KG weegt. Hetzelfde geldt voor de besturing: beter als in de huis-tuin-en-keuken Golf, maar te licht en met te weinig gevoel. Schakelen gaat prima al moet je wennen aan de overgang van 5 naar 6: die beweging is de rechterpols totaal onbekend en vereist in het begin wat oefening.
Een beetje een gevalletje apart dus, deze diesel GTI. Voor de praktische kanten van een Golf verwijs ik naar de 100.000 testen van de 1.6. Ik beschouw "m meer als een GT: ruimschoots voldoende vermogen, goede prestaties, solide wegligging, goede stoelen (goed gedaan, meneer Recaro!) en een prima uitrusting in een anoniem jasje (alleen in het donker ziet de buitenwereld aan de xenon koplampen dat het geen standaard Golf is). De echte GTI-fanaat raad ik mijn auto dus niet aan. Deze auto is bedoeld voor de veeleisende kilometervreter die autorijden geen straf vindt.
PROBLEMEN
Niets, behalve het regelmatig uitvallen van stadsverlichting en achterlichten. Maar dat probleem heeft de Golf al jaren, kijk maar eens om je heen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.