Volkswagen Golf 1.9 TDI 115pk Highline (2001)

Kwaliteit uit Wolfsburg

Volkswagen Golf 1.9 TDI 115 pk Highline
Het uiterlijk van de Golf is inmiddels bij alle aardse en buitenaardse levensvormen bekend, daar zullen we verder niet al te veel woorden aan vuil maken: een Golf, is een Golf, is een Golf. Maar hoe rijdt déze TDI?

In de Golf vinden we een motor die voorzien is van de techniek die "TDI" naar een hoger, sterker en schoner plan moet trekken: pompverstuivers. Die injecteren de brandstof onder een nog veel hogere druk (zo"n 2000 bar!) in de cilinders, wat een lager verbruik en een schonere en "krachtiger" verbranding oplevert. Daar staat tegenover dat al dat geweld moeilijker in te tomen is, vooral qua geluid, en dat was toch al nooit een TDI-pluspunt. Wat doet de motor? Hij gaat verschrikkelijk hard: voor acceleraties naar de 100 om en nabij de 10 seconden hoefde je een paar jaar geleden beslist geen diesel te kopen. De TDI heeft een duidelijk omslagpunt, dat ergens rond de 1700 toeren ligt. Daaronder gebeurt vrij weinig, daarboven lijkt het feest (en de hel, qua geluid, maar daarover later meer) in één keer los te barsten. De Golf heeft vijf versnellingen. Overigens is deze dieselmotor zó soepel dat je het bij wijze van spreken ook makkelijk met vier versnellingen af zou kunnen. Hoe dan ook, juist die vijfde versnelling levert de VW een gunstig verbruik op. De auto schakelt met een lichte tegendruk en trefzeker.
Ook zo belangrijk, zeker voor kilometervreters: comfort. Bij de Golf zijn het dashboard en de knoppen duidelijkheid troef; niets te veel. Daar is veel voor te zeggen, maar het is op den duur wel wat saai, zo"n enorm vertoon van nuchterheid. Zelfs in de verfrissend lichte kleurstelling van onze testauto krijg je na verloop van tijd behoefte aan wat ehÉ vrolijkheid ofzo, iets extra"s, en dan ben je bij VW aan het verkeerde adres. De Golf-stoelen zitten overigens stevig maar zeer comfortabel; een typisch Duitse zit. Als je met stationair draaiende motor even uitstapt, klinkt het alsof je omsingeld bent door de tractoren van een stuk of twintig protesterende boeren. Binnenin merk je dat vele malen minder; complimenten dus voor de isolatie-experts. Wanneer je echter je raampje een beetje open hebt gaat het doordringende gefluit van de turbocompressor je hoe langer hoe meer op je zenuwen werken. Hoe rijdt de Golf ? In één woord: goed. In twee woorden: érg goed; strak, precies, bekrachtigd maar niet té, en met een zekere vaagheid rond de middenstand, die expres is ingebouwd om de boel op snelheid in een rechte lijn te houden én de bestuurder te beschermen tegen al te enthousiaste stuurbewegingen. Niets mis mee. De elektronische waakhond van de Golf is geavanceerd (want hij heeft niet alleen ABS, maar ook ASR, tractiecontrole). De Golf-achterdeuren zwaaien riant open en bieden een uitstekende instap.

Ruimte

De kofferruimte is zeer behoorlijk. Een zijdelings ruimte-aspect is het idee dat je hebt van de ruimte om je heen: het zicht rondom. Dit is bij de Golf prima in orde. De enige steek die hij hier laat vallen is dat nog altijd onbegrijpelijk kleine rechterbuitenspiegeltje. Voor de Golf betaal je met z"n Highline-pakket al gauw zo"n 56 mille (e 25.520) en wie 10 jaar geleden had gezegd dat je ooit zó veel geld zou kunnen stukslaan op een Golf, zou gegarandeerd voor gek zijn verklaard. Maar goed, zo ligt het tegenwoordig. Feit is wel dat je in een auto stapt waar nog maar weinig te wensen overblijft: onze Golf had  onder meer vier airbags, ABS, elektrische ramen voor en achter, elektrische spiegels, een uitgebreide boordcomputer, lichtmetalen wielen en cruise control. Des te wonderlijker is het feit dat de tegenwoordig haast gangbare airconditioning extra kost. De Golf is en blijft een meer dan uitstekende auto, waarvan het niet vreemd is dat er zo idioot veel van rondrijden. Hij paart een uitstekend weggedrag aan een superzuinige en érg krachtige motor. De afwerking is vlekkeloos en de kwaliteit en robuustheid die van de auto afstralen blijven iedere keer dat we "m rijden weer uitermate indrukwekkend. De minpunten blijven echter ook: de Golf is duur en zit voor al dat geld niet eens zo bijzonder ruim in de extra"s. Daarbij is hij, zeker van binnen, te gewoon om gek genoeg te zijn.

Signalement

Merk Volkswagen
Model Golf 1.9 TDI 115pk Highline
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 26.789

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.896 cc
Maximaal vermogen 85 kW / 115 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 285 Nm bij 1.900 tpm
Inhoud brandstoftank 55 l
Lengte / breedte / hoogte 4.149 mm / 1.735 mm / 1.439 mm
Wielbasis 2.511 mm
Massa leeg 1.228 kg
Laadvermogen 592 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.400 kg / 600 kg
Banden195/65VR15Prijzen
Topsnelheid 195 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,3 s (fabrieksopgave: 10,3 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 7,3 s / 9,3 s
Brandstofverbruik 5,1 l/100km
CO2-uitstoot 138 g/km

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (1) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.