Volkswagen Golf 1.9 TDI 100pk Highline (2002)

autoreview

Volkswagen Golf 1.9 TDI 100pk Highline (2002)

Signalement

UitvoeringGolf 1.9 TDI 100pk Highline
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2002
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Tja. Je eerste leaseauto. Eentje die jij mag uitzoeken zoals jij hem wilt. Het was me nog niet overkomen. Na lang beraad met mijn vriendin gingen wij voor de Golf. Ik wilde liever iets groters maar mijn vriendin wilde een hatchback die ze kon overzien in plaats van zo’n slagschip. Prima, maar dan wel met wat lekkers erop. Gezien 35K per jaar en ik gas niks vind werd het dus een diesel. We kwamen uit op de Golf (4) 1.9 TDI Highline 5-deurs. (Met rode D en I!!!) Vond ik leuk...

Onze Golf had de nieuwe motor van 100pk en was de opvolger van de wel bekende 90 en 115pk TDI. De 74kW en 250Nm koppel passen prima in deze toch wel zware auto. Maar goed, de opties zijn er ook naar.
Interieur: climat-control, sportstoelen voor- en achter, cruise-control, armsteun voor en achter met bergvak, elektrisch bedienbare ramen rondom, regensensor, 8 speakers, dimmende binnenspiegel, elektrische & verwarmde spiegels, leren stuurtje, boordcomputer, bekerhouders, etc...

Exterieur: LM velgen, mistlampen - in de koplampen - (...) en... een lekker exclusief kleurtje, uitgezocht bij VW Pon in Leusden. Een fraaie antraciet kleur van de SK-lijn. Kost wat (2.500,= guldens) maar dan heb je ook een kleur die ik nergens anders heb gezien bij de al zo populaire Golf. Maakt hem toch nog exclusief. Wel grappig, de kleur hebben we uitgezocht met TL-verlichting en een oranje vloer. Niet echt de ideale omstandigheden om dit te doen. Bij het ophalen van de auto moesten we dan ook even wennen aan de kleur. Niet dat die slecht was maar puur omdat wij een ander beeld erbij hadden na enkele maanden levertijd.

Gebruik dan. Wat een heerlijke motor. Lekker schakellui rijden terwijl dit nog maar een 100pk diesel was. Fijn dat koppel. Gewoon een trap(je) in je rug als je het gaspedaal intrapt. Gassen is gassen zeg maar. Wel jammer dat ie zich wel degelijk laat horen. Tegenwoordig zijn de auto’s toch weer stiller.

Het onderstel is erg op comfort afgestemd. Niets voor mij dus die soms vierkant de bocht om wilt. De auto helt dan erg over en tilt zijn achterwiel op wat gepaard gaat met luid gegil. Het standaard onderstuur is erg simpel te corrigeren als eens je echt te ver gaat. Maar voor de standaard rijder is het allemaal prima al mocht mijn inziens deze zwaardere motor iets straffere vering hebben. Drempels moet je iets langzamer nemen dan ik zou verwachten. Maar goed, daar hebben we bodemplaten voor om deze klappen deels op te vangen.

Stoelen zitten erg fijn en zijn prima verstelbaar waardoor iedereen een lekkere zitpositie kan krijgen. Echter, met mijn lengte van 1.85 is er achter opeens weinig plek. Ach, ik zit er toch grotendeels alleen in... Climatcontrol, dimmende binnenspiegel en armsteun zijn allemaal erg lekker en de 8 speakers knallen prima. De regensensor moet in ’stand-by’ stand vanaf een koude start even ’aangeslingerd’ worden waarna hij zijn werk prima doet. Dit zou gewoon vanaf het begin al moeten werken natuurlijk. En die rechter-buiten spiegel... tja, zullen we het daar maar niet over hebben??

De kofferbak is wel erg aan de krappe kant. Een golftas past er niet in (noem het dan geen Golf) zonder de lange stokken uit te halen. Maar goed, daarvoor is het ook een compacte hatch.

De auto is helaas nu weg (ik rijd nu een lease-VW Bora, of moet ik zeggen Boring met gas-kookstel?). Ik ga hem best missen denk ik... die Golf. Een toppertje.

Op naar de volgende review.

PROBLEMEN

Problemen met turbo gehad. Software schakelde de turbo uit waardoor je geen pit overhoudt. Je rijdt dan opeens met een SDI van 65pk of zo. Herstarten van de motor hielp enkele kilometers. Diverse malen voor terug geweest. De hele turbo is vervangen terwijl het aan een klein klepje lag die niet goed meer sloot. Door garage onder coulance vervangen.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.