Volkswagen Golf 1.9 SDI Comfortline (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf 1.9 SDI Comfortline |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 135.000 km |
KM-stand laatst | 175.000 km |
ERVARINGEN
Deze auto rijd ik met enige regelmaat als bedrijfsauto. Het is niet mijn eigen auto.
Ik kan daarom weinig over de kosten vertellen. Wel over de rij-eigenschappen en algehele indruk. Daar gaat deze review over.
Wat is toch de reden dat mensen zoveel geld neerleggen voor een tweedehands golf?
Is het het comfort: De auto gaat redelijk comfortable en dus makkelijk over drempels heen. Dat is een plus. Hobbels worden echter wel degelijk behoorlijk voelbaar doorgegeven. De stoelen zitten redelijk maar ook niet meer dan dat. Deze uitvoering heeft geen verstelbare lendensteun en die is naar mijn mening wel nodig voor een optimale zithouding. Deze auto zit wel behoorlijk in de overige accesoires (zie hieronder)
Is het de wegligging: hoewel de auto redelijk direct op het stuur reageert, is er geen sprake van dynamisch weggedrag. De auto dweilt. Even snel een bocht pakken resulteert in onderstuur, tot de achterkant uitbreekt, dan ga je helemaal alle kanten uit. Ik ben geen racer maar ik had gevoelsmatig meer verwacht van deze zware en stug aanvoelende auto. Nb. naar mijn mening is deze auto noch comfortabel noch dynamisch.
Is het de bediening: deze uitvoering heeft cruise control en airco. Beiden werken zeer behoorlijk. De cruise control is zeer goed te bedienen met de knop aan het uiteinde van knipper- en grootlicht knop. Maar daar wringt gelijk de schoen. Als ik misgrijp, ben ik gelijk aan het seinen naar mijn mede-weggebruikers. Al dan niet met groot licht. Dit gebeurt met enige regelmaat.
Schakelen doet de auto uitstekend. Net als zijn kleinere broer de polo. Duidelijk, ligt en precies.
Is het de motor: de SDI is te karakteriseren als zuinig en erg langzaam. Als je denkt: zo, nu gebeurt er wat, dan rijd je 80 km / u. Even snel inhalen is er niet bij. Niet op B wegen en zeker niet op snelwegen. Rustig rijden is geboden. Het verbruik schommelt dan tussen de 1 op 17 en 1 op 20. Ik heb 1 keer continu 140 km /h gereden voor langere tijd. Toen was het verbruik 1 op 16,5. De auto heeft een boardcomputer.
Is het de duurzaamheid: VW heeft een reputatie op het gebied van duurzaamheid. Toch gaat aan deze Golf met enige regelmaat wel wat kapot of er hapert iets. Kapot is gegaan het slot van de kofferbak, en de electrische ramen achter gaan af en toe niet goed dicht (maar gelijk weer open terwijl ik de knop toch echt op omhoog duw).
Wat heeft een Golf dan voor op zijn concurrenten dat zijn zo hoge nieuwprijs en tweedehandsprijs rechtvaardigt? Misschien weet u het, maar ik weet het niet. Geef mij maar een Franse of Italiaanse auto.
PROBLEMEN
zie hierboven
Vervolg ervaringen
- 175.000 km
De auto is inmiddels verkocht door het bedrijf waarvoor ik werk. Inmiddels ben ik nog meer ervaringen rijker en vind dat ik eerlijkheidshalve moet vermelden dat ik positiever over deze auto ben gaan denken.
De kwaliteit van deze golf mag dan niet super zijn, ik vind hem wel beter dan de concurrentie van vergelijkbare auto's. Het voelt allemaal prima stevig aan en zitten gaat ook goed. Deze SDI uitvoering heeft niet de beste stoelen, wegligging of krachtige motor. Als je die wel hebt, met een TDI en iets meer opties, dan valt pas op hoe goed de auto onderhuids is.
Ook was ik niet positief over dingetjes die kapot gaan. Maar ook hier: het blijven dingetjes. Geen grote reparaties. Volkswagen levert echt een betrouwbare en degelijke auto af. En nogmaals: vergeleken met zijn west-europese concurrenten.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.