Volkswagen Golf 1.6 Trendline (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf 1.6 Trendline |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 84.000 km |
KM-stand laatst | 142.000 km |
Volkswagen heeft er een trouwe rijder bij
- 142.000 km
De Lancia Ypsilon hadden we (mijn vriendin en ik) overgenomen van oma voor een mooi prijsje.
Nadat onze eerste auto (Lancia) van 2 kanten werd aangereden (twee maal in 1 week terwijl het arme auto'tje geparkeerd stond) werden we geforceerd op zoek te gaan naar een andere auto.
Afijn, nu de Lancia onderweg was naar de auto-hemel was het tijd voor een 'echte'' auto.
Na lang wikken en wegen ben ik op een VW Golf terecht gekomen. En ik dacht altijd Italiaans te gaan rijden..
Maar omdat ik veel waarde hecht aan betrouwbaarheid en absoluut geen zielloze auto wil rijden kwam de Golf de hoek om duiken. Niet alleen het uiterlijk en de betrouwbaarheid hebben een rol gespeeld, maar ook het degelijke interieur was van doorslaggevend belang. We hebben een zwart interieur zonder poespas.
We hebben specifiek gezocht naar een 1.6 benzine, omdat we niet genoeg km's afleggen(20k/jaar) om diesel te rijden.
Een 1.4 is ook overwogen, maar schijnt te licht te zijn voor de relatief zware golf. Bovendien is het verschil in brandstofgebruik tussen de 2 motoren in de praktijk nihil.
Tevens moest het een 5-deurs worden, omdat we de 3 deurs Lancia erg onpraktisch vonden.
We hebben de auto aangeschaft bij een kleine auto dealer met slechts 84.000 km op de klok. De auto kwam van de eerste eigenaar af en werkelijk alle rekeningen van de beurtjes en reparaties waren in een oude envelop aanwezig.
Zelfs de pinbon van de aanschaf zat er bij :-)
Eerste ervaringen:
Het viel ons meteen op dat de auto erg solide rijdt in vergelijking met andere kleinere auto's. De wegligging is erg comfortabel te noemen. Niet te zacht zoals sommige franse auto's, maar ook niet bikkelhard zodat elke drempel in een nachtmerrie veranderd.
Zijn goede wegligging gaat ook niet onopgemerkt voorbij op de snelweg. Je hoeft namelijk nauwlijks te corrigeren in het stuur, want de koersvastheid is erg solide. De snelweg-vakantie-kilometers vliegen voorbij.
Daarnaast is het goed vertoeven in de standaard stoelen. Niet te zacht, maar lekker stevig. Bovendien zijn de stoelen voorzien van goede zijdelinge steun.
De 1.6 motor bevalt goed. Het is geen racemonster, maar ik kan makkelijk mee komen met het overige verkeer.
Nadelen?
Een nadeel is het relatief hoge gewicht van de auto (1150 kg) wat resulteert in een bedrag van 120 euro richting de vrienden van de belastingsdienst. En zich tevens vertaalt in een brandstofverbruik dat niet enorm vriendelijk is. We halen 1:12,5 gemiddeld, omdat we veel binnen door rijden. Op onze vakanties richting Frankrijk en Italie hebben we 1:17 tot zelfs 1:19 gehaald. Dat viel me niets tegen.
Update (2009)
Al vrij snel hebben we een trekhaak laten monteren voor onze rubberen motorboot (4 meter, 300 kg).
De 1.6 snort er vrolijk mee vandoor. De soms erg steile bergen in Italie rondom het Comomeer vormen geen enkel probleem voor de volledig volgepropte golf.
Zelfs met het bootje erachter 1:19 weten te halen in Italie! (90 km/h).
Nog steeds erg tevreden over het interieur.
Tevens niet veel problemen gehad met de Golf.
Update 2(2010)
Ik had de kans een setje 16 inch lichtmetalen velgen te kopen inclusief winterbanden (Continental Wintercontact) over te nemen van mijn vorige werkgever. De velgen zien er super uit. Een duidelijke verbetering van de standaard saaiere velgen.
Update 3(2012):
We zijn nu 3 jaar en bijna 60.000 km verder en we zijn nog steeds erg content met de Golf. Ik vind hem nog steeds mooi om te zien en de stoelen zitten nog net zo lekker als de dag dat we de auto hebben aangeschaft. Bovendien heeft hij ons nog nooit laten staan.
Kosten:
We hebben niet al te veel meegemaakt met deze auto. Slechts een dure beurt vanwege een beschadigde radiator en versleten remschijven gooiden wat roet in het eten.
Ik ben enorm tevreden over de VW dealer (Pouw Zwolle). Goede service, de prijzen vallen mee (ja echt!) en verstand van zaken.
Hierbij een overzicht van alle onkosten:
- 2009-11 / km 85.000
Met de destijds huidige accu kwam de Golf maar moeizaam tot leven. Snel voordat vadertje Vorst komt kijken een nieuwe accu er in.
€ 82,40.
- 2010- 07 / km 94.710
Grote beurt
Trekhaakmontage
Remmen liepen lichtelijk aan
lampje dashboard kapot
€ 594,16
- 2010-09 / km 96.817
APK - glansrijk doorstaan.
€ 18,90.
- 2011 - 10 / km 116.264
Oei, per ongeluk de beschermingplaat (onderkant van het motorblok) kapot gereden bij het inparkeren (hoge stoeprand).
€ 127,97.
- 2012-01 / km 124.435
De slot in de achterklep wilde zich bij vlagen niet meer openen. Behoorlijk vervelend als je armen gevuld zijn met boodschappen en deze graag kwijt wilt in de kofferbak..
€ 262,22.
- 2012-03 / km 127.492
Ai. Tijdens de grote beurt is ontdekt dat de radiator lek is.
Deze moest vervangen worden (400 euro).
Tevens de remschijven aan de voorkant versleten + remblokken romdom vervangen.
Nieuwe wisserbladen.
Een duur geintje van totaal: € 1.014,49
- 2012-07 / km 134.025
Kleine beurt incl. v-snaar + koelwaterpomp vervangen. Dit omdat het al 7 jaar geleden is geweest dat de vorige is vervangen.
€ 569,97.
Update 4 (29-12-12)
Met het oog op de toekomst gericht, kijken we stiekem naar een andere auto met wat meer ruimte zodat er bijvoorbeeld ook kinderwagentjes meegenomen kunnen worden.
Ik vind het vreselijk om afstand te moeten doen van deze auto, want het is moeilijk een auto te vinden die in zijn voetsporen kan treden. Echter is mijn oog gevallen op een audi a4 station (2001-2003). Een mooie auto en een klein beetje dezelfde stijl als de golf, maar dan wat groter en luxer.
We willen nog 1-2 jaartjes sparen om vervolgens echt de VW de deur uit te doen.
Tot die tijd is gekomen vermaken we ons nog prima met onze VW Golf!
Update 5 (12-06-13).
Afscheid.
De allerlaatste update van ons trouwe metgezel.
Tevens is het de afgelopen tijd allemaal wat anders gelopen dan gedacht.
Het budget is voor een nieuwe auto (station) is behoorlijk vergroot, vanwege een paar prettige meevallers.
Er is zelfs proef gereden in een Audi A4 avant 1.8T (2006).
Ik vind het werkelijk een prachtige auto om te zien. Maar wat viel ons de binnenruimte tegen (kleine kofferbak!). Het lijkt wel alsof er minder in meegenomen kan worden dan de Golf. En juist het praktische van de Golf kan ik enorm waarderen.
Conclusie: geen A4.
Er is daarna zelfs nog gekeken naar:
- BMW 3-touring (2006). Erg mooi, maar klein en duur in onderhoud bij de dealer.
- Volvo V50 (2006). Aardig. Maar vind ik persoonlijk nog al een zielloze verschijning.
- Ford Mondeo (2007). Groot! Maar de afwerking en de gebruikte materialen v/h interieur zijn niet erg hoog. Ook nog al karakterloos om te zien.
- Alfa 159 (2007). Enorm prettig voor het oog! Maar zijn reputatie heeft hij niet mee. Van de inruilwaarde schrik je je waarschijnlijk wezenloos en het ding is ook nog eens hopeloos onpraktisch.
- Volkswagen Passat variant (2005). Mooie wagen, veel ruimte, goede afwerking, prettige stoelen. Toppie. Dit kon hem nog wel eens worden.
..Totdat
We een Golf variant (2007, 1.9 TDI) tegen zijn gekomen en er een proefritje in hebben gemaakt!
Verkocht..
Wat rijdt dat fijn! Ik krijg weer helemaal dat Golf gevoel, maar dan in een nieuwer jasje gestoken.
Het gaat om een variant comfortline, donkerblauw met chromen accenten, lederen stuurwiel, ingebouwde navigatie, mooie LM-velgen etc etc.
Precies zoals ik het liefste zie! Deze auto geeft me het gevoel dat ik hier ook jaren weer plezier van ga hebben.
Gelukkig zet mijn broer de traditie voort door het overnemen van onze Golf.
Zo zie ik hem/haar nog eens voorbij rijden. Een prettige gedachte, al zeg ik het zelf.
Toch was het afscheid moeilijker dan ik had gedacht.
Toch best gek, hoe een je emotioneel verbonden kan raken aan een (simpele) auto.
Onze Golf heeft ons naar de mooiste plekjes gebracht. Van Nederland, naar Duitsland, naar Zwitserland, naar Italië en Frankrijk.
Ik maar weinig jaloers naar andere automobilisten gekeken.
Want de Golf deed het allemaal.
En met glans.
Dus tot ziens beste vriend, het ga je goed.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.