Volkswagen Golf 1.6 TDI 110pk Highline (2013)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf 1.6 TDI 110pk Highline |
---|---|
Versnellingen | 7, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 7 km |
KM-stand laatst | 66.578 km |
Vliegende start
- 7 km
Na een klein jaar in een zwarte Focus, was het gisteren zover: de nieuwe (lease)Golf kon opgehaald worden. De Focus had nog wel even gekund, maar ik werd een beetje somber van de zwarte buitenkant en de zwarte binnenkant. Fijn om er zelf een uit te mogen kiezen. Dan had het spannender gekund dan een Golf, maar ik wilde eigenlijk gewoon een prettige, onopvallende auto, met een diesel, een automaat en een beperkte bijtelling (20%), voor niet het volle pond.
Nou, daar stond ie dan te glimmen, in Sunset Red metallic, mooi open dak en allerhande nuttige en minder nuttige gimmicks. Nuttig en gewenst: adaptieve cruise control, sportstoelen, navigatie (kleinste scherm) en alle moderne multimedia dingetjes. Minder nuttig: stoelmassage. Prima afgeleverd bij Avenue te Naarden. Ik moest meteen door naar Zwolle. Geen straf hoor. De stoelen zitten heel prettig, het is allemaal mooi afgewerkt en helder verlicht. Veel prettiger dan de Ford. De auto rijdt bijzonder rustig, geriefelijk, stil, ontspannen. En geef je een keer gas, dan gebeurt er echt wat. De DSG-bak schakelt in D heel snel op, in Sport wat mij betreft iets te traag. Een enkele keer rijd je dan 40 in 5, wat niet heel gezond klinkt. Inmiddels wat gevogeld met mogelijkheden voor afstemming, de besturing wat sportiever ingesteld, de airco "eco". Verbruik tot nu toe volgens de boordcomputer rond de 1 op 19. Goed hoor, voor zo'n nagelnieuwe auto.
Bij dezen dan maar wat plaatjes, toen de auto nog brandschoon was. Zal het verbruik ook bijhouden en bijzonderheden hier vermelden, maar verwacht dat er niet zoveel te melden is...
Wittebroodsweken
- 8.594 km
Uiteraard geen grote problemen gehad, het is tenslotte een Golf. Of wat positiever: de auto rijdt fijn, zit goed, is stil en snel genoeg en ziet er ook prettig uit. Staat inmiddels ook al weer een tijdje, helaas nutteloos, op winterbanden, maar dat is lastig precies goed te regelen (als je wacht tot het echt winter wordt, duurt het tot de lente voordat je aan de beurt bent).
Zijn er kritische nootjes? Ja, een paar:
-het multimedia systeem start soms snel op na de start, maar soms lijkt het als het ware uitgezet te zijn en duurt het toch een minuut of twee voordat de boel draait.
-de dynamische cruise control is in de Randstad maar matig geschikt. Deze houdt een veilige afstand tot de voorganger (instelbaar), maar ook de kleinste afstand is zo ruim dat er makkelijk een andere auto invoegt (in de Randstad...). Gevolg daarvan is dat de Golf gaat remmen, wat niet echt lekker rijdt. Op de spitsstrook bij Muiden raakt de radar wel eens van de wijs door de betonnen randen.
-een keer kreeg ik na de start tweemaal de melding dat ik vermoeid was en pauze moest nemen. Daarna nooit meer gezien. Ik zal wel gewiebeld hebben, maar heb geen duidelijk idee waardoor dit kwam.
-een andere hulpsysteem leverde net in de parkeergarage (er lag een geblokte drempel op het beton) een noodstop op. Ik had al wel eens het advies gekregen te remmen, maar uiteraard niet geprobeerd of de auto dat ook zelf doet in geval van (schijnbare) nood. Ja dus.
-een enkele keer, eigenlijk altijd bij thuiskomst, staat de ventilator nog aan als ik de auto afzet en loeit deze nog minuten na. Er hangt dan ook een wat verschroeide lucht om de auto. Geen idee wat het is. Extra koeling voor de led-lampen? Alles doet het nog, dus het zal wel zo horen.
Kortom: moderne electronica is ook niet alles, maar doet niet veel af aan het rijplezier van deze auto. Tot slot het verbruik: 1 op 18 over 11 tankbeurten. Volgens mij prima voor deze auto met DSG-bak.
Halverwege
- 18.284 km
Omdat het eerste jaar er half op zit, maar weer eens een update. Er is overigens niet heel veel te vertellen. Het blijft prettig rijden in de Golf en alleen de elektronica laat te wensen over. Het is toch (een beetje) hinderlijk om in een file achteraan te sluiten en te horen dat de parkeerassistent in actie komt. Soms wel en soms niet. En ik ben even terug geweest naar de garage omdat er iets zou zijn met de verlichting, wat ik niet kon vinden en een software probleem bleek, dat met een update is opgelost. Positief als het gaat om duurzaamheid, zijn de kunststoffen in het interieur. Ik stap netjes in en uit de auto, maar af en toe raak ik uiteraard ook wel wat. Dat is evenwel allemaal weer wegpoetsbaar. De auto ziet er, behoudens wat steenslag op de voorkant, als nieuw uit. Positief ook: ik heb geen olie bijgevuld tot nu toe. Verbruik tot nu toe: 1 op 18,4. Op naar de eerste beurt!
Drie keer klein leed is middelgroot?
- 25.141 km
Vandaag een lange dag op de weg, die me tot over de 25000 km brengt. Dat gaat allemaal prettig, dus op zich geen klachten. Heb inmiddels een half litertje olie bijgevuld, overigens niet omdat het peil te laag was, maar inmiddels wat aan de lage kant. Dieselverbruik is keurig en zakt (als ik de verbruiksmonitor bekijk) nog een beetje verder naar een ruime 1 op 19. Best netjes, want ik rijd niet overdreven hard, maar wel door en de laatste weken vaak met de airco aan. Opvallend is dan dat het navigatiesysteem toch wel een klein minuutje nodig heeft om wakker te worden en dat stadsverkeer gepaard gaat met zacht kreunen bij het wegrijden. Bij wat meer gas gaat het allemaal geluidloos, zal wel bij zo'n DSG-bak horen. Wat is dan het kleine leed? In twee maanden drie keer een nieuwe voorruit... Uiteraard een steentje, zo zegt de garage. Ik vind het toch wel erg veel: in 25 jaar op de weg is het me geloof ik één keer eerder overkomen. De laatste keer had ik een ster, dus dat leek vooruitgang, maar na een dag in de zon, was het een barst van 60 cm geworden. Ik kreeg bij inleveren de laatste keer de vraag: "Hoe krijgt u het voor elkaar?" Aardig bedoeld, maar ook een beetje vreemd, omdat ik die steentjes er niet zelf tegenaan gooi en ik zo langzamerhand toch denk dat de voorruit blijkbaar op (iets teveel?) spanning gemonteerd is. Ik doe even een ster af van de betrouwbaarheid... Overigens krijg ik, ook goedbedoeld, steeds meer email van de dealer of ik wel tevreden ben omdat ik zo vaak kom. Ik vind het middelgroot leed.
Het jaar is om
- 33.424 km
Inmiddels berijd ik de auto een jaar. Dat is met genoegen gebeurd en ik zal de betrouwbaarheid, na drie gebarsten voorruiten, weer een bolletje opwaarderen. Behoudens die ruiten is er weinig te melden. Eerder genoemde bezwaren zijn beperkt (iets trage start navigatie, af en toe wat zenuwachtige waarschuwingssystemen), de auto rijdt comfortabel en behoorlijk zuinig (gemiddeld bijgehouden verbruik over ruim 33000 km is 1 op 18,7). De onderhoudsbeurt kostte 270 euro inclusief iets waardoor de tank schoon zou worden. Ik geloof het graag. Wat ik wel grappig vind, is dat er regelmatig opmerkingen zijn over de mooie kleur. Er zijn zelfs mensen die helemaal enthousiast en bewonderend om de auto heenlopen. Het is een Golf, er rijden er duizenden van, maar blijkbaar spreekt de auto mensen aan. Dat doet Volkswagen goed.
Zorgeloos
- 44.444 km
Inmiddels op een mooie kilometerstand, zie foto. Ach, veel meer is er niet te melden. Geen gedoe, de Golf ploegt rustig door. Verbruik stabiliseert op 1:18,5, ik rijd er behoorlijk vlot mee, maar niet als een malloot (een Belgische bon binnen, verder niet). Interieur blijft mooi, ik let er ook wel op niet met schoenen en tassen overal langs te schuren. Wintervelgen hebben wel een beetje te lijden gehad van de winter, maar ik zal ze morgen eens goed schoonmaken...
Volgende beurt
- 60.423 km
Het wordt een saai verhaal. Behalve de drie voorruiten, is er eigenlijk niets te melden en dat heeft geleid tot een bescheiden uitgave voor de "grote beurt". Standaard is dan een nieuw interieurfilter en het schoonmaken of onderhouden van het schuifdak. Erbij kwamen een nieuw koordje voor de hoedenplank, waar iets te hard aan getrokken was, en een nieuw batterijtje voor de sleutel, na een waarschuwing (maar ook weer niet steeds, dus misschien had het nog gekund). Banden zijn nog prima, voorbanden met een profiel van 5 mm. Na een dagje in een Seat Leon (ook goed hoor), kon ik mijn auto weer ophalen en gaan we naar de 90000 km.
Nieuwe baan, auto weg...
- 66.578 km
Dan toch was er opeens een nieuwe baan. Zonder veel toevoegingen op de eerdere gebeurtenissen, die auto gekocht door mijn partner bij deze kilometerstand. Nog altijd (d.d. 17 april 2017) en met dik 100000 kilometer op de klok, staat de auto hier op de oprit, maar ik rijd er niet meer in, hooguit op de rechter stoel. Nog altijd prettig, daar niet van.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volkswagen Golf
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen Golf 2.0 TSI GTI Performance Virtual ACC 245PK
- 2017
- 99.390 km

Volkswagen Golf Variant 1.2 TSI Highline | Panoramadak | Xenon | Keyless | Autom. Airco | Cruise Control | Park Assist | PDC | LMV | Privacy Glass | Nieuwe APK
- 2014
- 213.378 km

Volkswagen Golf 1.0 TSI COMFORTLINE
- 2017
- 81.174 km