Volkswagen Golf 1.6 TDI 105pk Highline (2013)

autoreview

Volkswagen Golf 1.6 TDI 105pk Highline (2013)

Signalement

UitvoeringGolf 1.6 TDI 105pk Highline
Versnellingen7, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand laatst85.000 km
Lezerswaardering: 65%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 3.400 km

Joie de vivre, comfort, Luxe en schoonheid. Dat waren de eigenschappen van de Citroën die ik heb ingeleverd bij de VW dealer. Maar geheel probleemloos is die joie de vivre niet verlopen. Toch was dat niet de reden om van Citroën over te stappen naar VW. Heel lang heeft de DS5 wel gelonkt. Maar helaas, de gewone uitvoeringen vergen de volle mep aan bijtelling en de hybrid4 mag geen caravan trekken. Gezien de wensen van een luxe caravantrekker (tot 1500kg) in een gunstiger bijtellingscategorie dan de C5 en liefst met automaat werd de lijst wel heel kort. Het werd een Golf. Nog even kort getwijfeld over de handgeschakelde 2.0 TDI, lekker met die caravan. Maar ja, dan schakel je het hele jaar handmatig voor die enkele vakantiemomenten, de 2 liter automaat is weer de volle mep aan bijtelling. En zo werd het dus een 1.6 TDI dsg7 Highline. Daarbij nog een aantal opties aangekruist. De adaptive cruise control met front assist, het panoramadak, de ergonomische sportstoelen, 17" velgen Madrid en het executive plus pakket met de mooie grote navigatie. Tot slot de trekhaak. En dit alles in de prachtige kleur oryx wit parelmoer.

8 april was het dan zover. Ik kon de Golf ophalen en van de aflevering werd een feestje gemaakt door de dealer. En toen rijden.

En ik moet zeggen, dat valt niet tegen. Het onderstel is een stuk strakker dan die in de C5, maar het comfort is prima. De automaat schakelt vrijwel onmerkbaar en de motor is fijn stil. Het verbruik ligt gemiddeld rond de 1:20 en dat vind ik keurig. We hebben er ook al een korte trip (200 km) met de caravan mee achter de rug en ook dat gaat prima. Ik ben wel benieuwd naar de levensduur van de droge plaatkoppelingen, maar dat is een gevoel. VW zegt dat het geen enkel probleem is.

Valt er dan niets tegen. Nou.. Kleine dingetjes dan. Het interieur wordt alom geloofd om zijn mooie materialen, maar dan wordt toch echt de bekleding van de achterportieren over het hoofd gezien. Dat is gewoon keihard plastic en voelt goedkoop aan. Verder heeft het infotainmentsysteem een identiteitscrisis, de ene dag vertelt hij alles keurig in het Nederlands en de volgende dag is het ineens alles in het Duits, dit ongeacht de taalinstelling. De instelling van de verlichtingssterkte in het interieur kan ik elke dag opnieuw doen en de volgende dag staat het gewoon weer op de oude stand en het start stop systeem zou automatisch moeten uitschakelen met een aangekoppelde aanhanger, maar u begrijpt het al. Grappige is dat wanneer ik dit soort dingen zou roepen over de Citroën dan zou er smalend gelachen worden met de opmerking, tja daar kun je op rekenen hè. Maar VW kan dat dus ook.

Uitstekend werkt de adaptive cruise control. Dit wordt de meest gebruikte optie, in de file stopt de auto automatisch en gaat gewoon weer rijden als de auto ervoor weer gaat rijden. Echt heel comfortabel.

In het kort, best tevreden zo de eerste tijd. De duurzaamheid van een en ander zal zich moeten gaan bewijzen. Daarover later een update.

Update na een goed jaar

  • 57.000 km

Een ruime 13 maanden en 57.000 km ervaring in de Golf geven een aardig beeld van de auto. Positief vind ik nog steeds het uiterlijk, de stille motor de (tot nog toe) probleemloze en zeer soepel schakelende DSG, de feilloos werkende ACC en het ruimte aanbod dat gewoon prima is voor een c-segment hatchback. Ook met de caravan de Alpen over gaat probleemloos, wel zet ik de DSG dan in de handmatige stand, vooral omdat het overschakelen naar 2 anders wel erg snel gebeurt en gepaard gaat met een vrolijk slippende koppeling. Eenmaal op de snelweg gaat hij weer in stand D en dat gaat prima. ook ben ik nog steeds te spreken over het mooie interieur. Hoewel de pianolak elk stofje overduidelijk presenteert is het eenvoudig schoon te houden met een zachte droge doek. Ook ziet het er na een jaar gebruiken nog als nieuw uit. Last but not least ben ik onder de indruk van het brandstofverbruik. Ik rijd veel lange afstanden waarbij 1:20 geen enkele moeite kost en bij een beetje meer rechter baan gaat het verbruik gemakkelijk naar de 1:23.

Problemen:
Tja.. Wat zijn problemen. De Golf heeft me niet laten staan, dus eigenlijk heb ik geen problemen, dus ga ik ook geen onvoldoende scoren op betrouwbaarheid. Irritaties dan.. Die zijn er wel degelijk:

- Bij 30.000 km kraakte het dashboard. Niet af en toe op een klinkerweg, maar gewoon de hele tijd en de radio moest behoorlijk hard om het gekraak te overstemmen (en laat ik het nu af en toe prettig vinden om de radio uit te zetten). Achter het dashboard bleek een bout los te zitten en enkele panelen waren onder spanning gemonteerd. Het dashboard is nu weer kraakvrij.
- De auto is teruggeroepen voor een modificatie op de trekhaak. Het probleem was dat de trailer stability control niet werkte en het start stop systeem niet automatisch werd uitgeschakeld bij aankoppelen van een aanhanger (die laatste kan ik nog wel mee leven, die eerste vind ik ernstiger). Na de modificatie is dit... nog steeds hetzelfde, dus bij de 60.000 beurt maar weer eens naar laten kijken.
- Bij koude start na een nachtje stilstaan loopt de motor als een natte krant. Het maakt eigenlijk niet uit of het buiten warm of koud is. Af en toe voel je het schudden door de hele auto heen, en de motor slaat duidelijk hoorbaar "slagen" over. Na 10 minuten rijden loopt de motor stil en soepel. Uiteraard mee teruggeweest "we hebben een software update gedaan". Het probleem is er dus gewoon nog steeds..
- Na 50.000 km begon er iets te rommelen bij de voorwiel ophanging. Inmiddels is het een duidelijk hoorbaar gebonk, en continu aanwezig (ook op een asfaltweg). Het blijkt speling op de stabilisatorstang. Ook maar laten oplossen bij de 60.000 beurt dan.
- Het schuifdak toont zich niet bijzonder enthousiast bij het openen en sluiten. Hij doet het altijd, maar de geluiden die daarbij geproduceerd worden klinken allerminst degelijk. Dit is bij de 30.000 beurt "verholpen" waarna het bij 33.000 km weer terug was. Nou ja, we hebben gelukkig inmiddels winter gehad, en hij mag bijna weer naar de dealer

Toen de auto op de brug stond voor het gebonk van de stabilisatorstang viel daarnaast ook op dat de achterdemper van de uitlaat al lelijk begint te roesten op de felsrand (dat heb ik toch wel eens beter gezien bij een auto van één jaar oud).

Kortom, de tussenstand. Op de momenten dat alles piep, kraak en rammelvrij werkt (en de motor is opgewarmd) ben ik oprecht heel tevreden met mijn Golfje. Alleen zijn die momenten helaas nogal schaars gebleken. Bij een budgetmerk kan ik het nog wel begrijpen als de rekenmeesters meer over het materiaalgebruik te zeggen hebben dan de ingenieurs en designers. Bij een merk dat zich profileert als degelijk en vwb prijsstelling aan de bovenkant van de markt gaat zitten heb ik er meer moeite mee (ik vind dat je bij een Golf met basisdieseltje voor €36.000 best wat mag verwachten). Als het allemaal goed wordt opgelost weet ik zeker dat ik het over 100.000 km echt wel vergeten ben. Als deze lijn zich voortzet verwacht ik dat mijn volgende auto uit een andere showroom komt. Daarom staat voor nu de vraag of ik weer een andere auto van hetzelfde merk zou kopen op nee.

Vervroegd afscheid

  • 85.000 km

Met 85.000 km op de teller heb ik afscheid genomen van de Golf. Niet vanwege de problemen, maar vanwege behoefte aan meer ruimte. Dit is in de Golf niet slecht voor elkaar, maar dat is natuurlijk in verhouding voor het c-segment en veranderende omstandigheden maken iets meer ruimte noodzakelijk.

Helaas heb ik moeten concluderen dat de problemen tot het eind toe hebben volhard. Dit varieert nogal in ernst van gewoon irritant tot echt onacceptabel, enkele voorbeelden;
- Het krakende schuifdak dat na elke "smeerbeurt" uiteindelijk vaak slechts enkele keren soepel opende of sloot waarna het gekraak weer vrolijk begon
- Slecht aanslaan wanneer de auto goed warm is. Pon heeft ontkend dat het probleem bestaat, gelukkig heeft de dealer zich wel klantvriendelijk opgesteld en is op kosten van de dealer de auto aan de hartbewaking op de rollenbank gezet (door Ghisbert bij het welbekende AW adres..;-), daar is gebleken dat de retourbrandstof bij hoge belasting te warm is (door de hoge raildruk van 1800 bar)en de brandstofpomp in de tank dan niet altijd meer goed zijn werk doet. Probleem boven water dus. Nu de oplossing.... die is nooit meer gekomen, want gewoon niet voorhanden. Bij de oude pompverstuiverdiesels werd om deze reden standaard een brandstofkoeler onder de auto gemonteerd. Het wegbezuinigen daarvan gaat dus niet straffeloos.
- Bij koude start loopt de motor nog steeds als een natte krant. Bij de dealer rijdt nog een Golf (lesauto) met dit probleem. Ook hier geen oplossing voorhanden.
- Als het een dagje regent terwijl de auto stilstaat loopt hij vol met water. Dit probleem is uiteindelijk opgelost, wel na 3x teruggaan en ontkennen door Pon dat het probleem bestaat (in de regenstraat geweest en niets gemerkt meneer). Toen de bloemkolen onder de stoel groeiden heeft de dealer het hele interieur gedemonteerd en bleek een slangetje af fabriek verkeerd gemonteerd. Een nieuwe vloerbedekking, isolatie en hemel verder (+ slangetje recht gelegd..;-) bleef het droog in de auto

Kortom, de Golf imponeert met uitstraling en gewoon heel goed rijgedrag. Van de "bekende" problemen met DSG heb ik geen enkele last gehad. De versnellingsbak heeft zich prima gedragen en schakelt nog steeds zeer soepel. De bouwkwaliteit van de auto valt me zeer tegen. Er is bezuinigd op de verkeerde zaken en het idee bestaat dat de auto nog niet uitontwikkeld is.

Wat ook tegenvalt is de wijze waarop Pon zich opstelt bij dergelijke kwesties. Wanneer toch duidelijk sprake is van tekortkomingen van het product is ontkennen de strategie die bij Pon gehanteerd wordt. Gelukkig heeft de dealer zich wel behulpzaam opgesteld en op eigen kosten maatregelen genomen. Voor de verder gaande problemen hadden zij echter ook geen passende oplossing.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.