Volkswagen Golf 1.6 TDI 105pk Highline (2013)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf 1.6 TDI 105pk Highline |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 9 km |
KM-stand laatst | 7.000 km |
eerste ervaring
- 300 km
Afgelopen zaterdag mijn nieuwe VW Golf 7 opgehaald.
Mijn vorige auto was ook een Golf (5), maar dan een Variant (stationwagon) met een 1.4TSI benzinemotor.
In het keuzeproces waren de volgende zaken belangrijk; ruimte, (lagere) kosten en trekgewicht i.v.m. de caravan. Verder vind ik afwerking en algehele kwaliteit (-sbelevering) belangrijk. Na proefgereden te hebben in een Ford Focus, Hyundia i30 Wagon, VW Golf 6 Variant 1.6 TDI, VW Golf 7 1.6 TDI was het duidelijk: ik moest consessies gaan doen in de voorwaarden.
Het is dus een Golf 7 1.6 TDI Highline met 5 deuren geworden. Overige specificaties; executive pakket; tungsten silver, 17”dijon velgen (incl. sportonderstel), driving profiles en 65% lichtabsorberend glas achter.
De eerste kilometers in de nieuwe Golf zijn heel positief. Vooraf heb ik best mijn twijfels gehad betreffende de 1.6 TDI motor. Zou deze motor mijn minder gaan bevallen t.o.v. de 1.4 TSI? Gelukkig is ook de motor een heel positieve ervaring. De motor trekt goed door in de versnellingen en de zesde versnelling ga ik niet missen. De auto is stil op ook hogere snelheid. Het interieur is fantastisch; o.a.de afwerking, verlichting (highline is voorzien ambiente verlichting) in de deuren en dashboard en het radio-navigatiesysteem Discover Media.
Binnenkort volgen de foto’s.
korte update
- 1.100 km
Een korte update:
De zomerbanden toch nog even vervangen voor winterbanden: Dunlops winter sport 4d. De band komt goed uit de verschillende tests.
Inmiddels steeds beter door hoe alles werkt. Het rijden is geweldig! Het sportonderstel is een beetje comfortabeler geworden zonder aan voordelen van de sportonderstel in te boeten.
Het gemiddelde verbruik ligt ongeveer rond de 1 op 19, waarbij aangetekend moet worden dat er stevig wordt doorgereden met de auto.
Foto's toegevoegd.
Auto van het Jaar 2013
- 2.800 km
Het kon ook bijna niet anders…….de zevende generatie is auto van het jaar 2013 geworden. En wat een overmacht; met het dubbele aantal punten. Mijn inziens niet verrassend aangezien Volkswagen een heel goede auto heeft gebouwd. In het auto van het jaar verslag wordt gesproken over buitengewone prestaties op het gebied van veiligheid, brandstofefficiency, dynamiek en comfort. Tevens wordt de cabine specifiek geroemd. Ik kan dit na vier weken ervaring alleen maar onderschrijven.
Mijn ervaringen tot op heden:
Ja, ik geniet elke keer van het interieur, prachtig afgewerkt, kwaliteit is top en als het donker wordt ….fantastisch, wat een cockpit. Inmiddels zijn we een keer een weekend weg geweest en met wat passen en meten kon alles in de kofferbak. Natuurlijk was dit met mijn vorige auto (Golf 5 Variant) een stuk makkelijker.
De winterbanden (Dunlops winter sport 4d ) zijn top. Bijna geen verschil met de Continentals sportcontact 5 te ontdekken (de zomerband). In de sneeuw heb ik geen ervaring, maar op droog, met lage temperaturen en in de regen is de grip en het comfort heel goed.
Voorin zit je uitstekend in de Golf VII. Heel fijn dat de middenconsole nu een beetje naar de bestuurder toe is gedraaid waardoor alles nog wat makkelijker zichtbaar en bereikbaar is. De media-set Discover Media is voorzien van een aanraakscherm waar je de meeste functies van boordcomputer, navigatie en radio mee kunt bedienen. Maar meestal maak ik gebruik van de (rechter) draaiknop voor in- en uitzoomen in het navigatiescherm of opzoeken van muziek. Het aanraakscherm ervaar ik als (te) gevoelig waardoor ik het lastiger vind dan de draaiknop.
Het rijden bevalt me uitstekend, prima rijeigenschappen, stille motor met meer dan voldoende kracht. Ik zit met mijn 1 meter en 96 centimeter prima in de Golf. De standaard Highline stoelen geven een heerlijke steun in de rug. De ondersteuning van mijn bovenbenen (lengte stoelzitting) is redelijk. De optionele ergonomische sportstoelen heb ik overwogen, echter uiteindelijk niet gekozen. Nu lees ik (gelukkig?) dat er de ondersteuning van de bovenbenen met deze stoelen beperkt is.
Driving profiles; verschil in sturen is duidelijk merkbaar, de trekkracht van de motor vindt ik minder merkbaar. Ik ben dan ook benieuwd naar de ervaringen van anderen.
Aanpassing van de koeling ivm trekhaak? Niet meer nodig zei de dealer. Er zijn uitgebreide testen uitgevoerd door de TUV in Duitsland en deze hebben aangetoond dat de koeling van de motor in orde is. Volgende week wordt er bij de dealer een trekhaak gemonteerd.
ervaring met Caravan
- 7.000 km
Na een erg moeizaam traject om een trekhaak onder de nieuwe Golf geleverd te krijgen is het dan toch gelukt. Een week voor de vakantie zat de trekhaak eronder.
De Caravan weegt leeg ongeveer 970 kg en beladen zal dat ongeveer 1100 kg zijn. Nou, dat gaat prima. De combinatie is goed in verhouding, ligt stabiel en de TDI trekt goed door. De verbruik blijft netjes: 1 op 12,5. Dit over een traject van ongeveer 600 km en een snelheid op de snelweg van +/- 90km/uur.
De benzine-versie met 90kW heb ik overwogen, echter is deze auto een stuk lichter dan de 1.6TDI. Voor verhouding (caravan-auto) is dit een betere combinatie.
Verder bevalt de auto nog steeds heel goed. Het verbruik na ongeveer 7000 kilometer is ongeveer 1 op 19,5, waarbij altijd iets harder dan de maximum snelheid wordt gereden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.