Volkswagen Golf 1.6 TDI 105pk BlueMotion Highline (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf 1.6 TDI 105pk BlueMotion Highline |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 12 km |
KM-stand laatst | 31.000 km |
Het begin
- 600 km
Review, wil je het goed doen moet je hier eigenlijk niet mee aankomen voordat je de eerste 10 a 15k er op heb zitten. Maar goed, er zullen er waarschijlijk legio zijn die net zo nieuwsgierig zijn als ik was voor ik deze auto in ontvangst ging nemen. Derhalve toch de moeite genomen om wat eerste ervaringen te delen.
Laat ik er mee beginnen om te noemen dat ik behoorlijk VW minded ben en heb ze vanaf het type 2 allemaal gereden, het kan dus zijn dat mijn mening enigszins een VW kleurtje heeft. Val me hier niet op aan, iedereen zal zijn voorkeur hebben. Ik dus ook.
Mijn eerste nieuwe auto, woensdag 23 september was het zover, eindelijk ophalen. Hierbij heb ik geen referentiekader, maar voor mijn gevoel goed verlopen, duidelijk uitleg en uitgebreid te tijd voor het doornemen van de diverse functies van het licht en zichtpakket alsmede de RNS 310.
De eerste kilometers, wat valt me op.
Iets waar je niet om heen kunt is het start-stop systeem. Het is behoorlijk wennen om voor het stoplicht bij het wegrijden ineens te merken dat de auto is afgeslagen, ik verwacht dat je hier door het gebruik aan zal moeten gaan wennen. Leuk voordeel van het start-stop systeem is wel als de auto onverhoopt af slaat start hij automatisch. Dit laatste gebeurt toch wel met enige regelmaat, dit wordt mijn inziens veroorzaakt door: 1; de kleinere motor, 2; de extreem lange versnellingen, waar doorrijden in z'n 3 of soms wel 4 met de TSI van het type V mogelijk was hikt hij nu soms echt in z'n 3.
De extraatjes binnen:
Omdat het een highline uitvoering betreft verzuip ik voor m'n gevoel in de extra's. Om het gebakje compleet te maken is tevens een executive pakket gemonteerd. Licht en zicht (comming en leaving home functie) werkt leuk, noodzaak is mijn inziens zeer beperkt, maar leuke functie is het wel. De balangrijkste functie voor mij is eigenlijk het navigatie systeem. Zoals reeds eerder opgemerkt, de RNS 310. Werkt goed en redelijk vlot. Het invoeren van adressen gaat aanmerkelijk sneller dan bij de voorloper de RNS 300. Het zoeken van nuttige plaatsen in de buurt is wat vervelender, je kan (voor zover ik tot op heden heb ontdekt) namelijk niet op catagorie zoeken. Verder goed systeem, met heldere kaart weergave en goede instructies.
Ik ga het hier voorlopig even bij laten, ik denk meer dan genoeg eerste ervaringen.
eerste minpuntje, het "waait" een beetje bij de bestuurdersdeur, ik denk dat de deur niet helemaal lekker sluit. Hier heb ik de dealer nog niet voor benaderd. Zal er later op terugkomen. Ik sluit op dit moment echter niet uit dat het extra opvalt doordat de auto echt extreem stil is, toerental bij 120 ong. 2100-2200 toeren in z'n 5 van de 5 versnellingen.
nog een psje; betrouwbaarheid staat op goed, ik zou hier graag niets invullen, maar autoweek laat dit niet toe.
gebruikerskosten goed is op basis van de 20% bijtelling.
Eerste ervaringen
- 6.000 km
Kleine update
Eigenlijk geen bijzondere dingen geconstateerd, heb even contact gelegd met de dealer voor het 'probleem' met de deuren, werd uitgenodigd om even langs te komen. Maar daar is het nog niet van gekomen.
Laatst naar Duitsland geweest, heerlijk even de kans om het gas even te vloeren, het resultaat was 198 km/u op de digitale teller. Voor het oog staat de analoge teller dan net op/over de 200. GPS gaf 2 keer een max snelheid van 191 km/u. Heel netjes en de begrenzing van VW klopt dus.
Brandstofverbruik is in mijn optiek netjes, als je een beetje op let is tussen de 1 op 21 a 22 goed mogelijk. Overall red ik dat niet, maar dat zal met name aan mijn rechtervoet te wijten zijn. Brandstofverbruik varieert daardoor tussen de 1 op 19 en 1 op 20.
Voor wat betreft de keuze tussen TSI en TDI... Als je het echt wilt weten zou ik de extra bpm liever in de 122 of 160 pk TSI hebben gestopt. Maar helaas was dat niet mogelijk.
Verder ben ik een hele tevreden TDI rijden, het rijgedrag is gelukkig wat smeuiger geworden en het blokje is nu redelijk 'los'.
Tot zover deze update. De volgende zal na de eerste beurt zijn.
Eerste beurt
- 31.000 km
De eerste beurt is inmiddels geweest.
2 "klachten" windgeruis deuren en een rammeltje onder het dashbord. Beide behandeld nog niet opgelost.
Voor het windgeruis heeft men een nieuw rubber geplaatst, maar dit is niet de oplossing. Het rammeltje is slecht te reproduceren en temperaat afhankelijk. Uiteraard geen rammeltje te bekennen bij de beurt. Kom er dus nog op terug.
Verder was men bij aflevering vergeten om de service interval aan te passen naar longlife, nu met de beurt gevraagd te doen. Kennelijk toch iets verkeerd gedaan, stond namelijk toch nog op 15.000. Vandaag even terug geweest, is nu aangepast. Bij de controle bleek de olie verkeerd te zijn ingesteld. Nu moet het goed zijn.
Verder geen problemen, auto loopt goed! Op naar de volgende 30.000 km!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.