Volkswagen Golf 1.6 TDI 105pk (2013)

autoreview

Volkswagen Golf 1.6 TDI 105pk Comfortline (2013)

Signalement

UitvoeringGolf 1.6 TDI 105pk Comfortline
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand laatst33.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

eerste indruk

  • 2.000 km

Ik rijd ongeveer 40.000 km per jaar en had besloten van benzine over te stappen op diesel. Ik heb gekozen voor de 1.6 tdi met 105 pk. Opvallend aan de motor is dat hij stil is dan de vroegere pompverstuiverdiesels. Wel vind ik dat de trekkracht onder de 1500 toeren marginaal is. Je moet met deze auto wordt verder doortrekken in de versnellingen. Qua zuinigheid realiseer ik ondanks de koude temperaturen van de afgelopen weken een gemiddeld verbruik van één op 21. Dit zijn vooral snelweg kilometers. Het olieverbruik is nihil.

Het uiterlijk van de auto vind ik persoonlijk te veel lijken op de voorgaande modellen. Voordeel is wel dat je met een golf onopvallend voor de dag kunnen komen. De nieuwe kleur Ocean Blue vind ik wel erg geslaagd.

Grootste vooruitgang van de Golf vind ik het interieur. De afwerking is uitstekend, nergens rammelt iets en de motor is slechts op de achtergrond te horen. De stoelen in de comfort line zitten goed mede dankzij de verstelbare lenden steun.

De adaptieve cruise control is geweldig. Je kunt de afstand tot de voorganger instellen. Zelfs in flauwe bochten houdt de auto automatisch afstand tot de voorganger. De optie lane assist is wel leuk maar kan ook vervelend zijn doordat er constant iemand lijkt mee te sturen.

In in verschillende tests wordt melding gemaakt van de enorme ruimte achterin, ik vind dit wat tegenvallen. Als de bestuurdersstoel helemaal naar achteren staat, kan er achter de bestuurder slechts een kind plaatsnemen, ik zou dus de auto willen typeren als een driepersoons auto (volwassenen dus).

De kofferruimte is gegroeid ten opzichte van het voorgaande model. De dubbele bodem biedt plaats aan losse spullen. Opvallend is dat de ruimte waarin het reservewiel ligt netjes is gestoffeerd zodat er niets licht te rammelen.

Tot nu toe ben ik erg tevreden met de auto. De motor voldoet prima voor Nederlands gebruik. Hoe de auto zich in de bergen gedraagt zal een vakantie nog uit moeten wijzen.

2900 km , verbruik daalt

  • 2.900 km

Verbruik daalt naar 4,7 liter op 100 km (1: 21,7) over alle gereden kilometers . De afgelopen tank was zelfs 4,5 liter per 100 km (1: 22,2). Omdat veel mensen deze motor zullen bestellen uit economische motieven vond ik het goed deze aanvulling te geven. Ik verwacht uit te komen op 1:23 als de auto goed is ingelopen.

update

  • 11.500 km

Auto bevalt prima. Ik merk dat de trekkracht onderin de versnellingen toe begint te nemen. Toe de auto nieuw was vond ik de trekkracht slechter dan bij een 1.9 TDI. Verbruik daalt nog steeds. Ik scoor nu gemiddeld 1:22,5 over 11.500 km. Twee weken geleden was er een tank bij met een gemidddeld verbruik van 1:25. Normaal gesproken is 1:23 haalbaar.

25.000 km

  • 25.000 km

Auto tot dusver zonder problemen gereden. Het verbruik daalt niet verder en stabiliseert op 1:22. Olieverbruik t/m 25.000 een halve liter.
Prestaties zijn goed maar verwacht geen strepentrekker, daar is de motor ook niet voor, neem dan een 2.0 TDI. In Zwitserland kon de Golf in de bergen prima meekomen. Gemiddeld verbruik tijdens de vakantie inclusief de Autobahn 1:20 !
Wel valt op dat er bij het rijden over drempels een krakend geluid klinkt. Puntje voor de eerste beurt. Ik ben benieuwd of andere Golf 7-rijders dit ook ervaren.

ervaringen

  • 33.000 km

De auto heeft z'n eerste beurt gehad. Kosten samen met het wisselen van de winter- naar de zomerbanden EUR 400,--. Auto rijdt prima en zonder problemen en lijkt na de beurt zuiniger te zijn geworden. Laatste tank scoorde ik 1:24.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (17)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.