Volkswagen Golf 1.4 TSI GTE (2015)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Golf 1.4 TSI GTE |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 51 km |
KM-stand laatst | 43.068 km |
Eerste leaseauto
- 2.536 km
Enkele maanden geleden zag het er naar uit dat ik binnen ons bedrijf promotie zou maken.
Bij deze promotie hoort ook een auto van de zaak, waardoor ik mij voorzichtig ging oriënteren.
Ik werk zelf voor de leasemaatschappij en kon daardoor makkelijk auto's calculeren en had daardoor snel een lijst samengesteld. Uiteindelijk bleven er 3 auto's over.
• Golf GTE
• Golf 1,4TSI DSG Highline (150PK)
• Seat Leon 1,4TSI DSG
De Leon viel snel af door het tegenvallende interieur. Ik had van te voren hogeren verwachting en dacht dat de afwerking en materiaal keuzen dichterbij VW zou staan. Verder niets mis mee.
De Golf bleef over. Naar Van te voren wist ik dat ik de GTE graag wilde hebben, echter was tot het punt van bestellen nog steeds niet duidelijk of deze wel zou mogen.
Ik heb bewust voor een voorraad model gekozen omdat ik veel te ongeduldig ben om te wachten op een nieuwe auto. “Mijn” GTE is als volgt samengesteld;
• Deep Black Pearl
• Zwarte stoffen bekleding met blauwe ruitjes
• Executive Plus pakket
• Winterpakket
• Spiegel pakket
• Getint glas
• 17'' Lichtmetalen velgen 'Rio de Janeiro'
Al met al een bijzonder rijk uitgeruste auto. De auto valt in de 7% bijtelling en is daardoor bijzonder gunstig voor het privé gebruik. Omdat ik op 16KM van kantoor woon kan ik mijn woon-werk kilometers volledig elektrisch rijden.
Ik hoop dan ook een veel gunstiger verbruik te realiseren dan het gemiddelde zoals vermeld op werkelijkverbruik.nl.
De auto is uiteindelijk op 18-06 besteld en op 07-07 kon ik hem, na mijn vakantie, bij de dealer op halen.
Over de dealer (A-Point Amsterdam) niets minder dan lof. Vriendelijk, behulpzaam en goed in de aftersales.
En dan het rijden;
Een collega van mij heeft een maand eerder zijn GTE in ontvangst mogen nemen en woont op vergelijkbare afstand van kantoor. Hij let echter niet op zijn rijstijl en laad de auto relatief weinig op.
Daardoor komt hij op een gem. verbruik van 8 ltr/100KM.
Het rijden met deze auto is een feest! De details zijn waanzinnig. Van de volkswagen inscriptie in de wielbouten tot de alom aanwezige ledjes in het interieur en de zachte materialen. Wat mij betreft is dit een redelijk perfecte auto.
Sowieso is het een hele vooruitgang van een Renault Twingo naar een GTE, maar deze auto blijft mij verbazen.
De sportstoelen bieden genoeg ruimte maar ook genoeg steun. Het chassis is enigszins sportief maar niet stug.
Het navigatie systeem werkt goed en de radio is voor een standaard radio zeer goed.
Het elektrisch rijden vraagt wel om gewenning. De auto is zo stil dat je weleens vergeet dat hij aan staat. Daarnaast schikken mensen omdat ze auto niet horen. Vooral in de stad is dit wel echt een probleem.
Het elektrisch cruisen is daarentegen heel rustgevend op 80KM wegen. Raampje open en genieten van de stilte en de omgeving.
Wat het verbruik betreft merk ik duidelijk dat de motor nog ingereden moet worden en dat deze auto het nodige gewicht meesleept.
Ik heb de auto met een volle tank van de dealer meegekregen en heb na 1000KM voor het eerst getankt.
De 2e tank is door een drukke agenda en veel langere ritten een stuk sneller gegaan. Bij 1795KM heb ik voor de 2 keer getankt.
Op dit moment zit ik op 2536KM en heb ik nog ruim een halve tank over. Ik verwacht bij ongeveer 3000KM pas weer te gaan tanken. Dit zorgt er dan voor dat ik over deze tank ongeveer 2 ltr/100KM verbruik.
Niet helemaal de beloofde 1.5 ltr/100KM maar toch een nette score.
Al met al ben ik heel erg blij met deze auto en zie ik het als een cadeau dat ik hem de komende 4 jaar kan rijden.
Ik begrijp overigens de aversie van mensen jegens dit soort voertuigen, echter ben ik er van overtuigd dat, indien men er netjes mee omgaat, dit hele zuinige auto’s kunnen zijn.
Ik zal proberen de review regelmatig te updaten en zal het energie verbruik ook proberen te achterhalen via de boordcomputer.
Heeft er trouwens iemand ervaring met het klimatiseren van de auto via de app?
Weinig aan de hand
- 6.387 km
Sinds mijn eerste invoer heb ik goed kunnen wennen aan de GTE.
Het is en blijft een fantastische wagen. Elektrisch is hij heel stil, rustig en comfortabel. In GTE stand stuurt hij zwaarder, maakt hij meer (nep)geluid en gaat hij als de brandweer. De acceleratie in GTE stand heb ik nu een paar keer kunnen testen met een warme motor en iuk moet zeggen dat het toch wel een beetje verslavend is.
Ik moet me toch wel erg inhouden om deze stand niet te gebruiken.
Ondanks dat ik een tankkaart van de zaak heb doe ik toch wel mijn uiterste best om het verbuirk zo laag mogelijk te houden.
Ik heb nu in totaal 6 keer getankt en zit nu op een gemiddeld verbruik van 4 ltr op 100. Dit komt voornamelijk doordat ik laatst een dagje naar Lille ben geweest en de boordcomputer zich spontaan ging resetten. Op de huidge tank zit ik momenteel op een verbruik van 0,6 ltr op 100KM.
Nog een laatste puntje ter aanvulling op de vorige review; Carnet. Hiermee kun je op afstand enkele zaken uitlezen of regelen. In het begin wat moeite gehad met deze app, echter werkt nu alles naar behoren. Nu de ochtenden kouder beginnen te worden is het toch wel heel fijn om je auto van te voren te kunnen laten opwarmen. Daarnaast scheelt dit ook in verbruik aangezien de auto aan de paal wordt voorverwarmd.
Tot nu toe kan ik geen negatieve punten bedenken en ben ik iedere dag weer heel blij dat ik deze auto van mijn baas mag rijden!
ik zal de volgende update waarschijnlijk na de kerst plaatsen als ik weer wat meer kilometers heb gemaakt.
Nog steeds een fijne metgezel
- 9.678 km
De verwachte grote reis is uiteindelijk met de tesla gedaan waardoor ik de afgelopen tijd niet gek veel kilometers heb gemaakt. Wel ben ik weer iets zuiniger gaan rijden. Gemiddelde staat nu over 9678KM op 3.5 Ltr per 100KM.
Auto doet nog steeds wat het moet doen, is stil en redelijk zuinig. Daarnaast doe ik ook steeds meer mijn best om zuinig te rijden.
Ik rijd nu veel meer in de B stand waardoor ik wat langer kan doen met een lading. Daarnaast start ik altijd elektrisch en rijd ik in ieder geval tot de snelweg elektrisch. Op de snelweg word de auto veel sneller warm en verbruikt hij op constante snelheid minder dan in de stad.
Mocht er trouwens iemand ervaring hebben met het updaten van het navigatie systeem via de gratis website, hoor ik dat graag. Ik kom er namelijk niet uit.
Trouwe metgezel
- 14.400 km
Een korte update na de wintersport. Zowel de GTE als de Tesla hebben zich goed gedragen. Het gemiddelde verbuik over 2100KM met vele stukken 180 op de cruise control blijft steken op 7 ltr/100KM. Moet zeggen dat ik dit erger had verwacht. Door dit uitstapje is het gemiddelde verbruik over 14400KM nu wel omhoog gegaan naar 5 ltr/100KM.
Volgende week gaan de winterbanden er weer af en krijgt de auto zijn eerste beurt waar hopelijk niets naar voren komt.
Wel kreeg ik een dag voor vertek een foutmelding dat de 12 volt accu niet meer zou opladen. Volgende dag was dit weg en het is sindsdien niet meer teruggekomen.
Al met al ben ik nog steeds heel erg blij met de GTE en geniet ik er iedere dag van (in Duitsland in GTE stand wel net iets meer)
Nog steeds een fantastische auto
- 43.068 km
Inmiddels is de Golf alweer bijna 2 jaar oud. De auto geeft aan dat hij bij 45000KM weer een oliewissel nodig wat dan al de derde wordt.
Afgelopen jaar iets meer kilometers gereden met een aantal keren reizen naar Duitsland. Het blijft mij verbazen hoe deze auto weet te versnellen en zonder moeite zijn topsnelheid weet te behalen. In Duitsland was het halen van de top van 230KM/U zo gedaan. Het verbruik in Duitsland is overigens niet al te best. Normaliter zit ik rond de 4 Ltr/100KM maar in Duitsland en met hele stukken 200+ was het verbruik op deze tank 8Ltr/100KM. Fors meer verbruik, echter nog redelijk als je dit vergelijkt met andere voertuigen.
Wat valt er verder op aan deze auto?
- Hij is zeer stil, ook met de motor aan.
- stereo (geen Dynaudio) is voor een standaard radio zeer goed. Goede lage tonen en helder.
- Navigatie is gratis te updaten via website
- Zuinig, normaliter haal ik een verbruik per tank tussen de 3 en 4 Ltr/100KM
- Velgen zijn heel makkelijk schoon te houden
Wat is er in negatieve zin opgevallen?
- Lak is van slechte kwaliteit. De lak krast en vlekt zeer snel. Overvliegende vogels moet je verjagen omdat je anders met nare zuurvlekken blijft zitten.
- Uitlaat is niet schoon te houden. Roet blijft zich ophopen en het is niet meer schoon te maken.
- Bluetooth valt er wel eens uit.
Al met al ben ik nog steeds enorm blij met de GTE. Hij ziet er goed uit, is zuinig, kan zeer snel zijn en is toch altijd comfortabel.
Bij de volgende echte beurt zal ik weer een update plaatsen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.