Volkswagen Golf 1.4 TSI GTE (2015)

autoreview

Volkswagen Golf 1.4 TSI GTE (2015)

Signalement

UitvoeringGolf 1.4 TSI GTE
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf5 km
KM-stand laatst1.100 km
Lezerswaardering: 65%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Golf GTE

  • 1.100 km

Hallo,

Ik volg de GTE reviews de afgelopen weken iedere dag. Dit kwam omdat ik zat te wachten op mijn GTE en benieuwd was naar de verschillende ervaringen enzovoort.

Vorige week maandag was het dan eindelijk zover. De auto was opgeladen en er stond vermeld dat ik 48 km elektrisch kon rijden.

Tot nu toe heb ik hem nog niet opgeladen. Het verbruik heb ik dan ook goed in de gaten gehouden en deze zit met normaal rijden (stad, snelweg 135 km) ongeveer op 7.0 liter op 100 km. Een rit naar mijn werk (70 km enkele reis) waarvan de helft ongeveer op 80 km wegen met rotondes en de andere helft op gemiddeld 125 km/h wegen was ongeveer 6,4 a 6,7 op 100 km. Natuurlijk een paar keer gas gegeven maar laat dit 3x per enkele reis geweest zijn.

De afgelopen dagen waren de ritten in de bebouwde kom met een paar mensen die ook even kennis wilden maken met de auto. Het verbruik zit dan ongeveer op 7,2 liter per 100 km. Kortom een, vind ik, prima score voor deze auto zonder hem op te laden. De km voor elektrisch rijden stond telkens op 2 km bij vertrek. Op de hybride stand laadt hij hem eerst op tot ongeveer 7 km. Het verbruik is dan eerst 8,6 liter op 100 km waarna deze naar beneden gaat naar, na 70 km, ongeveer 6,4 a 6,7 liter op 100 km.
Ik heb ook een keer de GTE stand uitgetest maar dan, bij 2 km bij vertrek, laadt hij hem rustig op tot 20 km enzovoort. Ik ben toen weer onder het rijden maar overgegaan op hybride omdat het verbruik dan blijkbaar hoog blijft. Geen idee tot hoeveel hij hem dan zou gaan opladen..... Blijkbaar gooit hij hem in de GTE stand ook in de battery hold stand en laadt hij de accu op als je je aan de snelheid houdt. Op battery hold zonder de GTE stand is het verbruik op dezelfde ritten ook gewoon 6,7 a 6,9 liter op 100 km. Tevens rijdt ik veel in de B-stand in plaats van in de D-stand. Ik ervaar het als zeer prettig dat hij zelf gaat afremmen en dan tevens de accu bij gaat laden.

Het rijden op zich is super. Hij rijdt echt heerlijk op de snelwegen en in de bebouwde kom.

Stug is de auto niet echt maar slap ook niet.

Alles werkt verder zoals het hoort te werken. Op deze auto zit verder nog het spiegelpakket en stoelverwarming en 17 inch 'pjh' velgen welke mooi zwart van binnen zijn wat ik zelf perfect vind voor het (niet) schoonmaken.

Hiervoor had ik een Seat Leon 1.2 tsi met een verlaagd onderstel en wtcc pakket. Deze reed dan ook stugger en kwam lekker vlot met het verkeer mee tot 120 km/h. Dit is met de GTE totaal anders. Een wereld van verschil en ik ben dan ook heel blij met deze auto. Hij is een stuk minder stug en komt ook op hogere snelheden behoorlijk vlot 'mee'.

Vanaf woensdag 10 juni heb ik een laadpaal thuis en zal ik hem elke dag aan de paal laten laden. Ik ben benieuwd wat het verbruik dan zal worden. Op het werk is er geen mogelijkheid tot laden. Natuurlijk hangt het van de ritten af en je rechtervoet. In ieder geval weet ik nu dat het gemiddelde verbruik ongeveer 7,0 liter op 100 km ligt. Dit kan ik straks mooi vergelijken met de laadpaal en het verbruik na regelmatig laden.

Ik zal proberen na ongeveer 1 a 2 weken een verslag van dat verbruik te laten weten.

De koffer is natuurlijk klein, maar dat weet je van te voren. Ik heb de vakantiekoffers al eens in de koffer gehad om te kijken of dit past. Dit was geen probleem. Voor de vakantie een dakkoffer op het dak en dan maar eens zien hoe blij mijn echtgenote is voor vertrek :(. Maar voor alledaagse ritten en met twee kinderen van 6 en 10 jaar oud is het, vind ik, prima te doen. Voor de vakantie is het wellicht nog even afwachten op de dag voor vertrek maar ik verwacht niet veel problemen. Het voordeel is wel dat we minder meenemen en minder uit te pakken hebben.

De betrouwbaarheid krijgt van mij een voldoende al weet ik natuurlijk hierover nog niets te vertellen.

--------------------------

UPDATE 14 JUNI 2015

De laadpaal is inmiddels een feit. De auto vooraf getankt. De rit van 70 kilometer zoals hierboven beschreven komt dan neer op 1 op 20. Ik rij dan in de hybride-stand. Hij heeft van de 43-46 km bij de start nog ongeveer 26 km over voor de terugreis.

De terugreis verbruikt hij dan ongeveer 1 op 25 omdat ik het laatste stuk zo'n 15 kilometer volledig elektrisch rij.

Het bijhouden van het verdere verbruik heeft weinig zin want het hangt er maar net vanaf hoeveel ik op de andere dagen volledig elektrisch rij. Dit is per auto/bestuurder verschillend.

De kosten van de paal lijken met 1000 euro klaar te zijn maar dat is helaas niet zo. Ik heb een simpele paal van EV-Box (met laadkabel eraan vast)van circa 900 euro. Hierbij kun je allerlei abonnementen afsluiten om zo niet onverwachte kosten te krijgen. Het betreft 125 euro extra garantie van 3 naar 5 jaar (o.a. materiaalkosten). Verder 6 euro per maand servicekosten (materiaalkosten monteur en voorrijkosten) en 3,25 voor het backoffice abonnement zodat de verbruikte energie op mijn rekening wordt gestort via mijn werkgever/EV-Box. Het installeren van de paal kost tussen de 400-600 euro. Voor mij kwam dat neer op ongeveer 440 euro exclusief BTW. Het energiebedrijf waarbij wij groene-stroom afnemen en ook extra voor betalen verzekerde mij dat het ook echt groene stroom was. Dat moeten wij dan maar geloven......

Het gewone verbruik is dus ongeveer 7,0 liter op 100 km. Met paal zal dit wellicht gemiddeld 5.0 liter op 100 km zijn. Grofweg zal het denk ik per 100 km ongeveer 2 euro voordeel opleveren dan kom je een heel eind. Daarbij moet je nog rekenen de kosten van de paal........

Het afremmen in de B-stand is een stuk minder omdat hij niet meer zoveel hoeft op te laden als hij al vol zit. Pas onder de 30 km begint hij wat meer af te remmen in de B-stand.

In de E-mode stand rijdt de auto weg alsof je in een tram zit. Hij trekt nog behoorlijk en ook van 80 km/h naar 120 km/h doet hij het, vind ik, behoorlijk goed. Het is geen straf of wat dan ook om in de E-mode stand constant te rijden. Wij rijden ongeveer 4 dagen volledig elektrisch en 3 dagen gaat het om die 70 kilometer enkele reis. Op de lange termijn zal het blijken of deze auto op deze manier voordeliger is dan bijvoorbeeld een Leon 1.4 TSI met 150 pk. Dat was ook één van de opties. Voor mij door de aanbieding was de GTE voordeliger maar doordat ik de paal tot ongeveer 1850 euro voor mijn rekening neem komt de maandelijke prijs die ik er voor betaal ongeveer gelijk uit met een Leon 1.4 TSI. Al met al vind ik de GTE mooier in zijn geheel (binnenkant, de opties, wat hij kan ed).

Voorlopig dan ook genoeg over het verbruik.

Een update over hoe de auto bevalt op vakantie en dergelijke zal ik later dit jaar gaan plaatsen.

De auto rijdt tot nu toe super, de trekkracht in de GTE stand is enorm en een geweldige ervaring. Het rijden is één groot feest en heel erg leuk om het verbruik laag proberen te houden.

----------------------------------

Update 2 september 2015:

Zoals eerder aangegeven zou ik na mijn vakantie een update geven.

Huidige km stand is ongeveer 13.500 km.

Op vakantie naar Hongarije geweest met een dakkoffer van 480 liter zonder te stekkeren. Het verbruik viel naar mijn mening mee. Gemiddeld ongeveer 7,5 liter op 100 km bij een snelheid van 140-150 km/u (ik spreek over de heen en terugreis). Op de vakantiebestemming zelf kon ik in de garage telkens laden en daar hebben wij dan ook vrijwel elektrisch gereden.

Tevens viel het ons mee dat wij alles mee konden nemen (dat is nog al wat!). Potjes enzovoort gingen onder de vloer tussen het piepschuim waar ook maar een opening was.

De reis met de auto was ook super te noemen. Het is ongelofelijk hoe lekker deze auto in tegenstelling tot de vorige (Leon) rijdt. Tevens is het een genot om met het (snelle) verkeer mee te kunnen rijden als het bergopwaarts gaat.

Toen we thuis kwamen lag de straat eruit. Nu inmiddels 3 weken verder nog steeds.....Kortom niet stekkeren. Het verbruik zit ongeveer op 5,8 - 6,4 liter per 100 km.

Onlangs met 3 personen en een volle kofferbak naar Duitsland geweest. Het was niet de bedoeling de auto uit te testen op topsnelheid maar toch kwam het er van. Helaas is dit niet gelukt.....Wel heeft de teller op 230 km/u gestaan. Ik weet dat hij tot 140 km/u slechts 3 km afwijkt. Of deze afwijking groter wordt bij hogere snelheden weet ik helaas niet.

Of we ooit nog eens de topsnelheid gaan uitproberen dat denk ik niet.

Het verbruik van de rit tegen de Tjechische grens was bij een snelheid van 140/150 km/u ongeveer 6,8 liter op 100 km. De gemiddelde snelheid was 102 km/h. (afstand enkele reis 705 km zonder te laden).

De auto bevalt nog steeds prima en ik kan niet wachten straks eindelijk weer te kunnen laden. Het verbruik zonder te laden is naar mijn mening prima. Ook zonder te laden is er indien gewenst genoeg GTE power al moet ik bekennen dit weinig te gebruiken. Je bent toch steeds bezig met het verbruik om dit te beperken. Natuurlijk een keer vlot optrekken is er wel bij...

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (19)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.