Volkswagen Golf 1.4 TSI GTE (2015)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf 1.4 TSI GTE |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 28 km |
KM-stand laatst | 8.083 km |
GTE & electronica
- 6.061 km
Als nieuwe gebruikers van een Golf wil ik natuurlijk superpositief zijn. Helaas gaat dat niet lukken. Hiervoor heb ik 4 jaar en 160.000 km met uitermate veel plezier in een Golf gereden. Ik ben gezwicht voor de 7% en dus aan de GTE.
Op een zondag opgehaald in december en 3 dagen later al op de sleep. Melding: 'de laadstekker zit er nog in'. Dus een nieuwe laadunit geïnstalleerd die uit Duitsland moest komen.
Even op vakantie geweest en de auto 15 januari weer opgehaald. En nu sinds 2 weken continue meldingen dat er storingen in het hybridesysteem zijn. Meldingen zoals: 'Storing hybridesysteem. Werkplaats!' en 'herstart niet mogelijk, open niet de motorkap'. Dit zijn waarschuwingsmeldingen in oranje en verdwijnen... na een herstart. Het kan ook erger, bij het tankstation (dat doe je ook met een GTE, tanken) werd de melding rood. En dan stopt alles. Maar 5 minuten wachten en daarna weer herstarten. Goed, dat is het gedoe. Nu de positieve punten.
- Goede wegligging, stuurt fijn.
- Ruim voldoende vermogen om in een niet zuinige bui gas te geven
- Perfecte stoelen
- Prima infotainmant systeem
- Goede afwerking, mooie materialen. Weer beter dan de vorige editie
- Keyless entry is toch wel heel fijn.
Aandachtspunten:
- Puur elektrisch rijden is marketing. 45-50 km vol is maximaal 27 km rijden.
- Achterbak is wel heel klein
- ACC heeft soms eigen ideeën over remmen en versnellen.
Keep you posted over de elektronica perikelen.
Storing verholpen
- 8.083 km
Het heeft even geduurd, maar de storingen in de auto zijn opgelost. Ik ben de auto ruim 5 1/2 week kwijt geweest. In eerste instantie werd het probleem gezocht in de hoge-volt-batterij. Die is vervangen (4 1/2 week want niet op voorraad). Echter bleek binnen 10 minuten dat de storing niet weg was. De garage heeft de auto opgehaald, een vervangende auto gegeven en zijn verder gaan speuren. Het was een aarding probleem. De aardekabel maakte geen goede verbinding meer als er vollast werd gegeven en de motor kantelt. Zoals gezegd is het hersteld en rij ik weer met veel plezier in de auto.
Omdat ik zowel thuis als op mijn werk een laadpaal heb en de enkele reisafstand 23 km is, kan ik nu volledig elektrisch rijden. Ik heb de climat control uitgezet en kan hypothetisch 50 km rijden. Ik heb tot nu toe 40 km gehaald op een warme dag (17 C) met een gemiddelde snelheid van 42 km/u. Als ik via de snelweg naar mijn werk rijd dan is het verbruik hoger. Ik hou ongeveer 14 km actieradius over. Vanaf nu hou ik de tankbeurten bij in de brandstof monitor.
De afgelopen weken heb ik vanwege de storingen in 3 andere auto's (Audi Q3, Golf Diesel en Golf Sportsvan Benzine) gereden. En dan blijkt de GTE toch een beregoede auto te zijn. Wegligging, motor en stuurgedrag zijn top. Zitpositie fijn, stoelen perfect. Ik merk dat ik de auto steeds meer E ga gebruiken dan GTE. ACC blijft wennen, maar heeft meer voor- dan nadelen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.