Volkswagen Golf 1.4 TSI GTE (2015)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf 1.4 TSI GTE |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 12 km |
KM-stand laatst | 63.000 km |
De eerste kilometers
- 700 km
29 December was het zover de GTE opgehaald, uiteraard voor de beruchte 1 januari 2016, waarin in bijtellingsland weer het nodige verandert.
De Ford Focus die de huidige GTE opvolgt heeft na 3 probleem loze jaren en 81.000 km op de teller het veld moeten ruimen.
Waarom de GTE gekozen: De auto rijdt gewoon ontzettend lekker, zeker in combi met de elektromotor, Natuurlijk is de lage bijtelling van 7% mooi meegenomen maar is niet de hoofdreden. Ik voel me dan ook geen profiteur, zeker gezien de hoeveelheid belasting die ik jaarlijks betaal.
De auto is redelijk standaard afgeleverd om de aanschafprijs niet te laten exploderen. En levert bij inruil
niks extra op. Die inruil is na 5 jaar zo wie zo laag schat ik
in omdat dan alle voordelen van lage bijtelling en wegenbelasting afgebouwd zijn.
Extra op de auto:
Navigatie pro.
LM velgen 17" Rio de Janeiro.
90% Getint glas achter.
Kom je toch nog op dik 42.000 euro uit rijklaar.
Dan het rijden waar het uiteindelijk wel om gaat.
Het is echt interactief auto rijden als je een beetje zuinig wilt rijden, je "start" elektrische en zo rij je ook de wijk uit, eenmaal vlak voor de snelweg schakel je over op hybride en rijd de auto op een combi van motor en elektro motor.
Vlak voor het verlaten van de snelweg of auto weg schakel je weer terug naar elektrische . Om zo het laatste stuk weer zuinig te rijden, want vooral stoplichten kost veel brandstof. Daarbij kan voor de B stand gekozen worden zodat A. de batterij wordt geladen en B. je minder hoeft bij te remmen. Na ruim 600 km rijden, getankt te hebben kom ik uit op een gemiddelde van 1 op 16,5. Daarbij 2 x de accu op geladen. Daarbij rij ik meestal rond de 120, 130 op de snelweg, mijn in ziens geen slechte waarde. Zuiniger kan zekers als de accu meer wordt opgeladen, maar ben de motor nog aan het inrijden zoals ik bij elke willekeurige nieuwe auto zou doen De motor vindt de GTE stand niet fijn als er nauwelijks km. mee zijn gereden.
De automaat doet ook goed zij werk, en schakelt zijde zacht
door de versnellingen heen, het onderstel is wel stug wat je vooral merkt bij viaducten die wat verzakt zijn met 120 kom je los uit je stoel als je daar over heen gaat. Wel een minpuntje, remmen en sturen in een woord super.
Ok het interieur is mooi strak afgewerkt geen rammeltjes of piepjes. Goed zittende stoelen met een lekkere zijdelingse steun, wel mag de zitting wat langer zijn.
Verder is de auto redelijk geruisloos, zeker in de elektrische stand, waarbij aangetekend wordt dan de banden Conti SPC 5, gewoon rumoerig zijn, en zeker als je achter in zit. Deze gaan er dus z.s.m. af.
Wordt vervolgd.
Update na 3 maanden
- 5.256 km
Na 3 maanden rondrijden in de GTE kan ik wel een en ander zeggen over de plus en minpunten van de auto.
Allereerst het brandstof verbruik, dat is logischerwijs sterk afhankelijk van het aantal laadmomenten die worden toegepast. Na deze km stand is het langdurig gebruik 6.4 / 100 km. Opladen doe ik 1 a 2 keer in de week.
Pluspunten:
Lekker zittende stoelen met veel zijwaartse steun, en ook de verstelbare lende steun is erg fijn.
Goed werkende boordcomputer, radio en navigatie
De computer geeft het verbruik over 3 afstanden weer: langdurig vanaf de eerste km. Vanaf tanken en na elke rit.
Verder is te zien hoe de elektromotor oplaad en energie afgeeft, dit alles met blauwe en groene pijltjes.
De radio met Dab plus werkt prima met een voor mij acceptabel geluid. Prima dus.
De navigatie werkt snel en herrekend ook binnen enkele seconde als je van de route afwijkt. Niks mis mee.
Ik heb ook de indruk dat de boordcomputer vrij nauwkeurig is, want als de af te leggen afstand volgens de computer nog 5 km is en je gaat tanken gaat er 41 liter in van de 42.
De B stand op de DSG gebruik ik ook regelmatig en vind ik fijn werken, je hoeft dan eigenlijk nauwelijks te remmen omdat de elektromotor dan de auto afremt en ook direct de accu oplaad. Als je dat doen gaan wel de remlichten aan zodat het achteropkomende verkeer ziet dat je afremt.
Interactief auto rijden dat wel, op de snelweg gebruik ik dat wanneer nodig, want het kost wel extra brandstof.
Het opladen daar zie ik wel negatieve berichten van, maar die deel ik niet. De stekker gaat er steeds gewoon uit, wel even de auto ontgrendelen, ook al is de deur niet op slot. Anders werkt het niet. Ook krijg ik gewoon een melding als je het klepje voor de oplaadstekker niet sluit. De auto start gewoon niet met een open klepje.
De mooie afwerking, verlichting e.d. is al door vele andere geroemd dus daar ga ik verder niet op in.
Zij er ook nadelen, zeker wel.
Ik vind de bak toch niet altijd even lekker schakelen, vooral als de motor koud aangaat heb je wel eens last van een voelbare overschakeling naar het volgende verzet, ook als de motor inschakelt tijdens het rijden is het net of er naar lucht gehapt moet worden en houd de auto in. Dat zou wel vloeiender mogen gaan. Als alles op bedrijfstemperatuur is heb je daar geen last van.
Verder een puike auto.
op naar de 10.000 km.
Bijna een jaar onderweg
- 13.800 km
Het is al weer een tijd geleden dat ik een verslag heb geplaatst dus tijd voor een update.
Eerst het brandstofverbruik. Het langdurig verbruik over 13800 km is op het moment 6.2 ltr/100 km. Ruim 1 op 16. Niet echt zuinig en lichtjaren verwijdert van de fabrieksopgave, ik meen 1 op 66. Dit verbruik is wel haalbaar als je de accu elke dag oplaad en vooral kleine stukjes rij. In de zomer laad de accu bij tot 45 km, nu het kouder wordt 37 km. Maar dit zegt niets over de werkelijke km. die je er mee kunt rijden in de zomer kom je ongeveer op 25 km uit en nu met het koude weer verdwijnen de km. als sneeuw voor de zon. Realistische is ongeveer 15 km. Ik begrijp dat er veel mensen niet opladen. Dat het milieu technisch niet echt een succes is hebben de, van elke kennis gespeende volksvertegenwoordigers, ook door en zijn de fiscale voordelen vanaf 1-1-2017 voorbij. Eigenlijk al vanaf 1-1-2016. Het enige voordeel is de lage bijtelling.
Dan het rijden waar de auto voor is aangeschaft.
Rijden doet de auto waarvoor hij is gemaakt snel en stil rondtoeren. en snel is de auto zeker. Met alleen de elektromotor is de auto bij een stoplicht sprint haast niet bij te houden, de auto trekt als een lier. Het accu niveau daalt navenant. Dan de versnellingsbak in mijn vorig verslag heb ik het er al eerder over gehad, maar beter is het niet geworden, ook niet na een software update door de dealer.
Bij de aankomende beurt moet daar echt aandacht aan besteed worden. Graag ontvang ik reacties van andere GTE rijders die het zelfde ervaren. In de bochten voel je het gewicht van de accu's, en is het zaak de auto behoedzaam de bocht in te sturen, hiermee wordt dan ook elke vergelijking met een GTI de kop in gedrukt.
Dan de keuze volledig elektrisch of hybride rijden, uit eigen metingen kom ik tot de volgende conclusie: Volledig elektrische komt het best tot zijn recht binnen de bebouwde kom, daar buiten is het beter hybride te rijden, anders zijn de accu's te snel leeg. In de B stand rijden heeft ook voordelen de auto remt lekker af, waardoor je niet te veel hoeft af te remmen, en de accu wordt tijdens het rijden opgeladen.Tijdens het afremmen op de elektro motor gaan wel de remlichten branden, dus het achteropkomend verkeer wordt gewaarschuwd. Verder gewoon een lekkere auto, ook de binnenkant kan nog steeds bekoren, mooie klokkenwinkel en sfeervol verlicht. Op naar de eerste beurt.
Wordt vervolgt.
Ruim 1 jaar jong
- 20.000 km
Er is al weer flink wat tijd overheen gegaan sinds het vorige verslag. Er is ook weinig te vermelden, de auto heeft na 1 jaar een onderhoudsbeurt gehad, waarbij de nodige updates zijn uitgevoerd inclusief die van de navigatie. De dsg bak heeft hier maar in zeer beperkte mate van geprofiteerd. Het schakelen gaat nog steeds niet vlekkeloos vooral bij koude motor. Inmiddels een brief gehad voor een terugroep actie. De stekker zou kunnen vastvriezen en niet meer uit de aansluiting gaan. Met deze winter zal het zo'n vaart niet lopen en mag bij de volgende beurt plaatsvinden.
Verder nog zeer tevreden met de auto, ik lees dat andere berijders veel problemen ondervinden van allerlei storingen, maar die gaan aan mijn auto voorbij. Op naar de 30.000 km.
Wordt vervolgt.
Bijna 4 jaar in bezit
- 63.000 km
De laatste update.
Na bijna 4 jaar rondtoeren zijn er wel wat perikelen geweest met de DSG bak.
Er kan niet anders gezegd worden dat de Golf op zich een fijne wagen is. Ik heb er de afgelopen jaren met veel plezier in gereden. De stoelen zitten erg goed na een lange reis van dik 1.000 km, wel met de nodige stops natuurlijk, stap je zonder rugpijn of iets van dien aard uit de auto.
De led verlichting is ook een aanrader, geeft een mooi helder wit lichtbeeld op de weg, vooral op de steeds meer onverlichte wegen een uitkomst. Halogeen is eigenlijk niet meer van deze tijd.
Het rijden is een waar genoegen, altijd vermogen voor handen en inhalen is een fluitje van een cent.
Ook is de auto goed bruikbaar als caravan trekker. 2 Keer naar Zuid Frankrijk gereden met een caravan van 1.300 kg er achter super. Daar komt het voordeel van een zware auto om de hoek kijken. Erg stabiel.
Dan de versnellingsbak een paar maanden geleden een reparatie gehad van 1.400 euro (na coulange 700 euro) en die is tot 5 keer toe gedaan voordat het goed was, althans zo leek het. In Zuid Frankrijk deed de versnellingsbak opeens niets meer. Niet fijn op de camping waar je de weg blokkeert.
Gelukkig ging die bak weer in werking na alles afgesloten te hebben en even gewacht te hebben. Niet leuk aan het begin van de vakantie.
De auto gaat aan het eind van het jaar het veld ruimen voor een volledig electrische auto. (dan nog 4%). Geen golf meer daar ben ik wel klaar mee. Ook de inruil was bij de dealer bedroevend laag.
Gekozen voor een BMW I3, maar eens kijken of dat gaat bevallen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volkswagen Golf
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen Golf 1.2 TSI Comfortline BlueMotion AC / Cruise controle / stoel verwarming / P. Sensoren / 1e eigenaar
- 2012
- 187.568 km
![Volkswagen Golf Variant 1.0 TSI Business Edition Connected 6-BAK [TREKHAAK, APPLE CARPLAY/ANDROID, CAMERA, CRUISE, CLIMATE CONTROL, NIEUWSTAAT]](https://cdn.autotrack.nl/cdn-cgi/image/width=320/57560081/0-5d90b1f1a732877a01b102a9ccc1534c.jpg)
Volkswagen Golf Variant 1.0 TSI Business Edition Connected 6-BAK [TREKHAAK, APPLE CARPLAY/ANDROID, CAMERA, CRUISE, CLIMATE CONTROL, NIEUWSTAAT]
- 2016
- 185.003 km

Volkswagen Golf Cabriolet 1.4 TSI 150pk Exclusive NAVI|LEER|XENON|STOELVERW|18INCH|DYN.AUDIO|CLIMA|CRUISE
- 2016
- 94.539 km