Volkswagen Golf 1.4 TSI GTE (2015)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Golf 1.4 TSI GTE |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 96.000 km |
Keuze, aanschaf en eerste kilometers
- 6.500 km
Nieuwe job, nieuwe lease-auto.
Een uitermate soepele leaseregeling waarin je de volledige vrijheid hebt over het type brandstof: 100% elektrisch, hybride, benzine, diesel.
De enige beperking is de keuze van merken; deze is gelimiteerd tot Opel, Renault, Volkswagen en Volvo. Het zij zo.
KEUZE:
Gezinssamenstelling: Man, vrouw, zoontje van drie. Ruimte is dus leuk, maar geen absolute must.
Bijtelling: niet meer dan 20%.
Insignia, Mokka, Zafira, Kadjar, Megane, V40, V60, S60, nieuwe Touran, nieuwe Passat.. allemaal kwamen ze langs, maar allemaal vielen ze ook om tal van redenen af.
Ik had me eigenlijk al gesetteld op een goed aangeklede 5-deurs Golf GTD, totdat ik de GTE in de showroom zag en eigenlijk wel eens wilde weten hoe dat nu rijdt, zo'n "Hybride GTI".
Nou, dat stelde niet teleur. Een "Hybride GTI" is het weliswaar niet, dat is niet meer dan een leuke marketing term, maar wat een fijne, slimme, vlotte auto.
Toch maar eens configureren dan, waarna de beruchte 7% knoop komt die je moet doorhakken: 20% bijtelling over een GTD van pakweg 46K of 7% bijtelling over een GTE van 48K ? Even doorrekenen: over een leasetermijn van 4 jaar is dat een bedrag van € 13.000 die de GTE goedkoper is.
Blijft persoonlijk natuurlijk, maar ik hak die knoop dan snel door. De GTE it is !
Aanschaf:
Budget is ruim, dus er zitten de nodige opties op. Executive pakket, panorama schuifdak, 18"lichtmetaal, spiegelpakket, winterpakket, ACC, PDC, DCC, Keyless Entry, en nog wat klein grut.
Achteraf nog een DVD systeem laten inbouwen met schermpjes in de hoofdsteunen.
Verder nog dakdragers met een dakkoffer, want je levert een 100 Liter aan kofferruimte in bij de GTE die ik de zomervakantie toch graag terug wil hebben.
De standaard kleuren vond ik niks, dus ik heb voor een zgn, SK-kleur gekozen: Deep Blue Pearl. Het paste in het budget, dus toe maar.
Eerste kilometers:
Het is een VW Golf. Bouwtechnisch zit het dus allemaal wel goed in elkaar. Geen kraakjes en geen piepjes. Mooi zo. Heb dat wel eens anders gehad (Renault..).
Stoelen zien er mooi uit, ik heb met opzet niet voor leer gekozen, want ik vind het ruitjesmotief -met de knipoog naar de GTI stamboom- erg fraai. Ze zitten ook nog eens goed met fijne zijdelingse steun en een verstelbare lendensteun. Met de optionele stoelverwarming erbij, begin ik comfortabel aan mijn werkdag.
Het instrumentarium is overzichtelijk, intuïtief en werkt snel. Toegegeven, het mag af en toe iets frivoler bij Volkswagen, maar ik klaag verder niet.
Het rijden zelf: Mijn woon-werk verkeer is 200 km dagelijks. Over het algemeen rij ik de eerste 40 km elektrisch en de overige 60 km hybride, waarna ik hem op het werk aan de lader hang. Die combinatie is voor mij in ieder geval het zuinigst, met de aantekening dat, wanneer in hybride, hij in de GTE stand het zuinigst blijkt te zijn.. zonder hem daadwerkelijk te 'berijden' als in de GTE stand.
Vermogen is er altijd genoeg eigenlijk, zowel elektrisch als hybride. Zoals gezegd, de term Hybride GTI is echter niet juist. Een snelle (tussen-)acceleratie maakt een auto nog geen GTI. Daarvoor mist de GTE mijns inziens de wegligging en de pure, ruwe kracht.
PLUS:
- Rijplezier & comfort
- Parkeerassistent: ik zag het automatisch inparkeren als een leuke gadget, maar verrek... het werkt echt goed :)
- Discover Pro: snel en overzichtelijk systeem. Groot scherm.
- Afwerking des Volkwagens. Strakke lijnen, goed gemonteerd allemaal.
- DSG automaat: stil en soepel. Ik heb nooit de behoefte om zelf te gaan schakelen... waarom zou ik ?
MIN(NETJES):
- ACC vraagt redelijk wat gewenning. Het is prima voor lange stukken als je niet van rijbaan verandert, maar met inhaalacties is de vertraging en versnelling soms wat onberekenbaar
- Kleine benzinetank
- Waarom gaat het gebruik van de AC af van het aantal te rijden elektrische kilometers ? Kan een conventionele accu dat niet aan ?
- De Boost bij de GTE stand mist wat verfijning vind ik.
UPDATE: Januari 2016
- 15.025 km
Vandaag bij 15.000 km de 'verplichte' oliewissel laten uitvoeren bij de dealer.
De GTE rijdt tot nu toe probleemloos en bijzonder prettig. Ik heb gelezen dat andere GTE-rijders met storingen en ongemakken te maken hebben gehad, iets waar mijn auto gelukkig geen last van blijkt te hebben. *klop, klop* ..
Verbruik kan enorm schommelen heb ik gemerkt, tussen de 1 op 17 en de 1 op 32, afhankelijk van mijn rijstijl, het weer en energieverbruikers. Zoals eerder al benoemd, een iets grotere brandstoftank was handig geweest.
Wat wel een tegenvaller is (al is dit de auto zelf niet aan te rekenen) zijn de interactieve features van de GTE, zoals de CARNET E-remote app, die òf geen verbinding maakt met de auto òf wel verbinding maakt, maar vervolgens geen commando's uitvoert (verwarming aanzetten / ruit ontdooien)
Daarnaast werk de App Connect, waarmee je via je smartphone met je multimedia systeem kan 'connecten' en bepaalde features kan bedienen ook slecht.. tot niet.
Zijn voor mij niet heel belangrijke zaken, ik kan er wel zonder mee.. maar als je als VW iets aanbiedt, zorg dan dat het ook werkt.
Verder niks dan lof en plezier. Top automobiel !
Op Vakantie met dramatisch verbruik
- 45.000 km
Zo, met de GTE op vakantie. Voor mij de eerste keer met een niet-diesel in 20 jaar.
Kofferruimte is zoals algemeen bekend krap aan, dus met een dakkoffer erop kan alle zooi mee.
Vakantie-adres is 1250 km enkele reis.
De GTE presteerde zoals hij het afgelopen jaar deed: keurig.
Maar het verbruik ???? H-O-L-Y S-H-I-T !!!
1 op 8 / 1 op 9 was het gemiddelde !
En geloof me, ik reed niet als een malloot. Toegegeven, wel in de GTE stand (meer voor het gasrespons, niet om constant te 'boosten') en met een gemiddelde van 140 km/u, maar niet eens de 1 op 10 halen vond ik wel dramatisch.
Ook snap ik dat een dakkoffer een beste windvanger is, maar zo'n uitwerking kan dat toch ook niet hebben ?
De benzine kosten -want in het buitenland betaalt de baas het niet- verdien ik wel terug door de geringe bijtelling, maar dat de GTE benzine wegslurpt als een oude Cadillac heeft me wel doen verbazen.
Afscheid
- 96.000 km
Een nieuwe job. Ik had de auto graag meegenomen naar mijn nieuwe werkgever, maar door de verhuizing van de ene naar de andere LM werd de leaseprijs te hoog, waardoor mijn nieuwe baas besloot het contract af te kopen.
Dus na de proeftijd mag er weer een nieuwe leaser worden besteld, ook geen straf....
Maar goed, afscheid van de GTE.
Mijn laatste wapenfeit was een vakantie van 3000 km, waardoor het totale aantal gereden kilometers in 21 maanden 96.000 km is. En dat waren ontzettend plezierige kilometers. De GTE heeft voorbeeldig en constant gepresteerd. Er is niks stuk gegaan, er is niks gaan rammelen en alles heeft gewerkt zoals het behoorde te werken.
Zou ik de GTE nog een keer nemen (even buiten beschouwing gelaten dat hij niet meer leverbaar is in NL) ?
Als het tegen een aantrekkelijke bijtelling zou zijn, wellicht wel. Klinkt misschien een beetje krenterig, maar de realiteit is natuurlijk dat je een Golf van bijna € 50.000 rijdt, die niet een GTI of een R is. Dan is 22% bijtelling best veel vind ik.
Wat de praktijk natuurlijk ook volledig bewijst: de markt voor de Golf GTE en de Passat GTE is volledig verdwenen.
Anyway, bedankt vriend voor de fijne en veilige kilometers.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volkswagen Golf
Had je deze auto's al gezien?
![Volkswagen Golf 1.2 TSI Comfortline [CRUISE CONTROL, STOELVERWARMING, PDC V+A, MULTIFUNCTIONEEL STUURWIEL, BLUETOOTH TELEFOONVERBINING, NAVIGATIE, NIEUWSTAAT]](https://cdn.autotrack.nl/cdn-cgi/image/width=320/57488379/0-0112d5f3493080bd44eaf31a8bb5e474.jpg)
Volkswagen Golf 1.2 TSI Comfortline [CRUISE CONTROL, STOELVERWARMING, PDC V+A, MULTIFUNCTIONEEL STUURWIEL, BLUETOOTH TELEFOONVERBINING, NAVIGATIE, NIEUWSTAAT]
- 2015
- 144.773 km
![Volkswagen Golf 1.0 TSI Edition [AIRCO, ELEKTRISCHE RAMEN, NAVIGATIE, BLUETOOTH VERBINDING, NIEUWSTAAT]](https://cdn.autotrack.nl/cdn-cgi/image/width=320/57488376/0-d894da31dfa4e139dcf6a244ab63a815.jpg)
Volkswagen Golf 1.0 TSI Edition [AIRCO, ELEKTRISCHE RAMEN, NAVIGATIE, BLUETOOTH VERBINDING, NIEUWSTAAT]
- 2016
- 124.680 km
![Volkswagen Golf 1.6 TDI Highline [SCHUIFKANTELDAK, STOELVERWARMING, PDC V+A, CLIMATE CONTROL, BLUETOOTH TELEFOONVERBINDING, NAVIGATIE, NIEUWSTAAT]](https://cdn.autotrack.nl/cdn-cgi/image/width=320/57488344/0-c4964a86da73776c1bd46dd4e0341a23.jpg)
Volkswagen Golf 1.6 TDI Highline [SCHUIFKANTELDAK, STOELVERWARMING, PDC V+A, CLIMATE CONTROL, BLUETOOTH TELEFOONVERBINDING, NAVIGATIE, NIEUWSTAAT]
- 2014
- 215.489 km