Volkswagen Golf 1.4 TSI GTE (2015)

autoreview

Volkswagen Golf 1.4 TSI GTE (2015)

Signalement

UitvoeringGolf 1.4 TSI GTE
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf7.100 km
KM-stand laatst10.000 km
Lezerswaardering: 63%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

VW Golf GTE eerste indrukken

  • 10.000 km

Na twee en een half jaar in een Golf 7 1.4 TSi ACT Highline te hebben rond gereden besloten over te stappen in een Golf GTE. Niet alleen de bijtelling moet me vrolijk gaan maken maar ook de lagere brandstofkosten en het gevoel iets bij te dragen aan een beter milieu.
Ik ben een liefhebben van comfortabel aangeklede auto’s en was zeer gelukkig met de vondst van een Duits import exemplaar in de kleur Deep Black Metallic met 18" Marseille velgen.
Buiten zaken als een Executive Plus Pakket, adaptieve cruise control (ACC), panorama dak, dynamic light assist, dode hoek sensor, lane assist, etc. had dit exemplaar ook nog eens lederen bekleding, elektrisch verstelbare stoelen, een adaptief onderstel (DCC), interieur voorverwarming, keyless access en park en side assist. Eigenlijk was de hele optielijst aangevinkt.
Om de wagen helemaal naar mijn zin te maken heb ik een Eibach Pro Kit 35 mm verlagingsset laten installeren omdat ik de GTE wat hoog op zijn pootjes vindt staan. De achterwielen heb ik middels spacers een centimetertje naar buiten laten zetten om het “dikke man met dunne beentjes” effect wat te verminderen. In mijn vorige Golf had ik het Helix soundsysteem laten installeren, een optie die nu niet geïnstalleerd was, en ook niet meer leverbaar. Daarvoor in de plaats een Mosconi D2 100.4 DSP versterker laten plaatsen met Gladen Zero 165 speakers.

Duidelijk dat ik niets tekort kom en erg tevreden met de uitvoering.
Omdat ik twee en een haf jaar in een Golf 7 1.4 TSi ACT Highline heb gereden wil ik wat zaken vergelijken met elkaar en wat schrijven over de voor mij nieuwe opties.

Wat allereerst opvalt ten opzichte van mijn vorige Golf, is dat de wagen van achteren zwaarder is, zonder dat dit hinderlijk is overigens. Maar de wagen zet zichzelf niet zo lekker in de bochten. Ook speelt waarschijnlijk mee dat er een ander sperdifferentieel in de auto zit. Sturen gaat wel erg prettig precies en licht, in GTE modus overigens een stuk zwaarder. Ook is er Duidelijk minder windgeruis bij de voorspiegels te horen.
De Adaptieve Cruise Control, op de Highline met een bolle lens onder de bumper, reageert net iets anders. Beter wel te verstaan. Voorheen had ik wanneer het halfduister was weleens dat de auto ingreep als je langs een vrachtwagen reed terwijl er niets aan de hans was. Tot groot ongenoegen van je achterligger. Dat is niet meer voorgekomen. Ook op een weg met een flauwe bocht was de accuratesse af en toe weg. De auto reageert nu een stuk voorspelbaarder.

De lane assist is er mijns inziens niet beter op geworden. Ten eerste houdt hij de auto niet zo netjes tussen de lijnen en ook bij het wisselen van rijstrook geeft de auto wel erg veel tegenstuur.

En dat wat nieuwe opties.
Eentje die ik zelf nooit zou hebben aangevinkt maar wel erg prettig is gebleken is het adaptieve onderstel. Ondanks de 18 inch wielen en de Eibach verlagingsset rijdt de auto erg soepeltjes over op klinkerwegen maar ook weer niet echt hinderlijk. Het rijgedrag is werkelijk voortreffelijk.
Een benzine standkachel heb ik vroeger ook gehad in een Volvo, maar deze werkt stukken beter. In amper 5 minuten is de auto op temperatuur en ventileren in de zomer is ook mogelijk. Bediening gaat via timers of via de afstandsbediening. Voorverwarmen via de laadkabel kan daar niet tegenop.
De keyless access optie zou ik zelf ook nooit hebben gekozen, wel makkelijk nu ik het heb maar is niet iets waar ik snel extra voor zou betalen. Werkt overigens alleen op de voorportieren, ook op de achterportieren had ik handiger gevonden.
En dan de upgrade van het soundsysteem. Was ik in mijn vorige Golf erg tevreden over de Helix subwoofer met soundprocesser, zonder deze hulpmiddelen was wel erg snel teleurgesteld in het geluid van de GTE. Vlak en mager geluid, nee daar moest wat aan gebeuren. Na wat vergelijking gekozen voor een volledige soundupgrade.
Wat buiten de hierboven genoemde versterker en speakers een groot verschil maakt is de extra demping en isolatie die in de auto is aangebracht. Alle vier de deuren hebben nu laagjes dempings- en geluidsisolatie materiaal. En dat merk je goed. De auto is stiller en de speakers klinken zuiverder en zonder bijgeluiden.
Omdat ik bij mijn parkeerplaats eenvoudig een contactpunt heb kunnen plaatsen laadt ik mijn auto iedere nacht op via de timers. Dagelijks moet ik voor mijn werk ca. 50 km heen en terug rijden. Op kantoor kan ik ook bijna direct voor de deur laden. Mijn brandstof verbruik doordeweeks is dan ook ongeveer 1,5 liter per 100 km. Verbruik elektrisch is dan ongeveer 11 kWh per 100 kilometer.
Overall, met langere en korte 100% elektrisch ritten erbij, kom ik tot een verbruik van 1 liter brandstof op 40 kilometer en 9 kWh per 100 kilometer.

Zijn er dan ook minpuntjes, jazeker wel. Een storing in de elektronica van de katalysator, maar was snel opgelost met een software update. En het panorama dak kraakt. Is niet zorgelijk en laat ik binnenkort wel oplossen.

Al met al tevreden over mijn keuze en ben benieuwd hoe ik de komende periode doorkom.
Meer foto's volgen nog.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.