Volkswagen Golf 1.4 TSI 160pk Highline (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf 1.4 TSI 160pk Highline |
---|---|
Versnellingen | 7, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand laatst | 153.451 km |
De voorpret
Afgelopen week de Golf na lange slapeloze nachten opgehaald, maar eerst even een aantal maanden terug. Na in korte tijd 2 keer een leaseauto uit de poule te hebben gekozen mocht ik een nieuwe leaseauto uit gaan kiezen. Zelf heb ik een jaar terug nog met moeite een Seat Ibiza uit eigen zak bekostigd, nu mocht ik dan ineens een volledig nieuwe auto uit gaan kiezen. Wat een ongelooflijke luxe...
De keuzes
Al snel een aantal belangrijke wensen voor mezelf op een rij gezet. Het moest een Europese hatchback worden. Andere belangrijke wensen waren zitpositie (ik ben 1,97 meter lang), kwaliteit / luxe, sportiviteit en uiterlijk. Deze eerste schifting leverde voor mij persoonlijk 5 auto’s op. Op alfabet: Alfa Romeo Giulietta, Audi A3, BMW 1 serie, Volkswagen Golf, Volvo C30. Allen uiteraard in een sportief pakket. Dus bij de Alfa was dat sport pakket 3, A3 was dat Pro Line S sound, 1 serie met het M pakket, Golf als R Line Edition en de C30 als R Edition. Qua motor werd het omslagpunt door ING Car Lease bij 40.000 km gelegd voor benzine dan wel diesel. 40.000 km was ook mijn gok, dus benzine it is! Bij de Alfa zou dat dus de MultiAir met 170pk worden, de A3 met de 1.4TFSI (S Tronic) met 125pk, 1 serie met een 118i/120i met 143pk/170pk, de Golf met 1.4 TSI met 160pk (DSG) en de C30 kon niet met een benzinemotor. De C30 kon alleen met een 1.6D, de D2. Lekker handig Volvo!! Milieunormen zijn daar nog niet echt ingeburgerd blijkbaar.
Testen
Dus deze 5 auto’s maar eens uitvoerig testen! Beginnen bij het begin; de Alfa. Altijd heb ik al een zwak voor Alfa gehad en nu had ik de kans om er 1 te gaan rijden. Van de 5 was dit het meest ‘frisse’ model. Nog maar net geïntroduceerd. Toch deed de auto niet zoveel met me; een beetje vrouwelijk..? Niet echt een klik qua uiterlijk dus. Erin gaan zitten en de klik werd ietsje beter, maar was er toch nog niet helemaal. De zitpositie is erg belangrijk voor mij en die was onvoldoende. Ruim onvoldoende zelfs. Doordat de auto alleen in 5 deurs variant te krijgen is bood de auto mij een onprettig in- en uitstap en geen goed zicht opzij (met de stoel in uiterst achterste stand). Ook bood de stoel mij niet genoeg steun. Ik zat er echt ‘op’ in plaats van ‘in’. De luxe van binnen was naar behoren. Leuk dat je de turbodruk kunt zien op het navigatie display en dat je mbv. DNA de auto een ander karakter kan geven. Die Italianen snappen het ook weer erg goed trouwens, je kan als optie de remklauwen rood maken, schrijf ik op het lijstje! De 170pk’s deden trouwens goed hun werk. Onderin wat rustig, maar des te meer toeren je ging maken des te meer power ging je voelen. Ook een erg fijn geluidje zat erin! Lekker rauw. Sportpakket 3 sierde de auto trouwens heel erg, een must naar mijn idee. Echter was voor mij de keuze eigenlijk al wel gemaakt toen ik hem ging ‘passen’ en toen de Alfa dealer over emotie begon. Emotie en sportief rijden, dan moet de stoel van veel betere kwaliteit zijn dan diegene die erin zit. Voor mijn lengte was dit dus onvoldoende. Verder vond ik de afwerking van het interieur niet de kwalitatieve uitstraling hebben waarnaar ik op zoek was. Helaas.
De Audi A3. Uiteraard een hatchback want de sportback (een station dus) hoort niet bij deze klasse vind ik. Dat erachter geplakte ruitje, sja gewoon niet mijn ding zullen we maar zeggen. Ik heb de ruimte ook totaal niet nodig trouwens. Maargoed, de hatckback testen dus. Sja, de ene keer vond ik het een mooi ding, de andere keer ook weer een achterhaald model. Dit model stamt natuurlijk al uit 2004 en de hatchback is niet noemenswaardig ‘ge-upgrade’ (in tegenstelling tot de sportback). Van binnen, ja lekker luxe, kwaliteit goed, onhandige temperatuur knop, verder alles goed op zijn plek en lekkere stoelen. Redelijke ruimte voor mijn benen ook en goed zicht opzij en fijne instap. Pro Line S Sound pakket erop en dan is er wel wat van te maken. Ook nog 18 inch, wat andere kleine dingetjes, en dan loopt het bedrag redelijk op. Wel erg leuk om onder het genot van een goede cappuccino met een R8 in de rug samen met de verkoper op een grote TV de auto samen te stellen. Ik was dus bijna aan de A3, maar het motorvermogen was nogal een tegenvaller. 1 stap omhoog is de 1.8 en die kan vanwege het milieulabel niet gekozen worden. Chippen zou een optie zijn, maar met een leaseauto doe ik dat liever niet. Helaas.
De 1 serie. In deze auto via een actie van BMW 3 dagen rond mogen rijden, ook diegene met M pakket. Wat was die zitpositie goed zeg. Wát een goede stoelen, wát een ruimte voor de benen, heerlijk. Die stoel is zo ontzettend goed in te stellen, horizontaal, veritcaal, schuin, lengte zitvlak, lendensteun, big thumbs up voor BMW! Ook leuk dat die 3 deurs variant echt voelt als een coupé. Veel luxe aan boord, xenon, angle eyes, leer, navi, etc. Maare, wacht even, wat is de prijs? 4.000 Euro voor het M sportpakket?! En dat zijn dus alleen de bumpers, 17inch & onderstel, de stoel, stuur en pook. Upgrade naar 18 inch kost dan nog eens geld. En natuurlijk weinig onderhandelingsruimte door het leasen. Dan zal het M pakket eraf moeten of de motor gedowngrade, grrr concessies houd ik niet van! Wat houd je over zonder M pakket? Een standaard 1 serie, met naar mijn idee nogal een vrouwen imago en een model wat midden 2011 (dus als ik hem ongeveer zou gaan ophalen) vervangen wordt door het nieuwe model. En ja echt, die 118i reed erg saai, totaal geen snelheidsbeleving, motor downgraden ook geen optie dus. Helaas.
De C30. Als R Edition erg aantrekkelijk geprijsd, met D2 dan weliswaar dus een motor die totaal niet te vergelijken is, maar erg goedkoop dus. Verder 0,0 keuze in opties, ja een soort van TomTom en wat andere kleine dingetjes. De R Edition komt zoals ie is. Hence het prijsvoordeel, schaalvoordeel zullen we het maar noemen. Zitpositie is twijfelachtig. Exact hetzelfde als de V50 waar ik een tijd in heb rondgereden. Weinig beenruimte maar een enorm lekkere stoel. De D2 is leuk, best pittig nog, maar onvoldoende. Het gebrek om hem verder te upgraden gaf de doorslag. Wel jammer, want het is een erg mooie auto (al is de achterkant nog steeds niet mijn favo). Maargoed helaas!
Dan de Golf. Wie had dat gedacht, wat een verassing was dat. Van binnen hetzelfde gevoel als in de Audi of BMW, veel luxe en comfort. Naar mijn bescheiden mening zelfs een hoger kwalitatief niveau (mag ook wel omdat de Golf gewoonweg nieuwer is). Wát een ruimte! En wat een lekkere stoel. Oké, de BMW heeft een iets betere zitpositie, maar dan geef ik de BMW een 9 en de Golf een 8,5. Qua opties, hemels! Wat een goede aanbieding dat R Line edition pakket; Advance pakket, Executive plus pakket, R Line pakket, dan nog even Licht en zicht 2 erbij op, telefoon premium, upgrade naar 18 inch, mooi kleurtje en de logos eraf. Dat moet een plaatje worden… Qua motor de 1.4TSI (160pk) met DSG. Veel goede verhalen over gehoord en na 2 keer proef gereden te hebben was ik ook verkocht. Wat is dat comfortabel. Filerijden is niet meer erg, het linkerbeen lekker strekken tijdens het rijden… Prima. Die 160pk gaf ook de duw in mijn rug waarop ik had gehoopt. In de Alfa had ik die sensatie ook, maar de Golf is onderin nog even wat pittiger. Verder van binnen dus kwalitatief hoogwaardig afgewerkt, een erg luxe navigatiesysteem, lekker stuur, etc. De 30GB harde schijf in het navigatiesysteem was voor mij persoonlijk ook erg belangrijk omdat ik die dan mooi vol kan zetten met MP3’s. Al met al veruit de beste keus voor mij!
Dus wat is er besteld?
Volkswagen Golf Highline Hatchback R Line Edition 1.4 160pk TSI met DSG met als opties:
Kleur: Deep Black
Stof: Kyalami
Advance pakket
LED achterlichten
Executive plus pakket
Telefoon premium
R Line exterieur
R Line interieur
18 inch Mallory velgen
Licht & zicht pakket II
Zonder type aanduiding
Even kennismaken
- 650 km
De doek eraf gehaald bij de dealer, een goedkoop flesje wijn in ontvangst genomen en daar ga je dan!
Naja, het duurde even voor ik ermee vandoor ging, door de specifieke motorkeuze was de doorlooptijd van de order wat toegenomen. 6 - 8 weken werd gezegd, dit werd uiteindelijk 15 weken. Maargoed, so be it! Meer dan een eerste impressie en opvallende zaken bij oplevering kan ik nu nog niet noemen, dus daar gaat ie dan.
De eerste kilometers
Precies zoals ik het herinnerde van de proefritten, heerlijk soepel, lekker vermogen, goede zit. Jaja dit is hem!! Een big smile op mijn gezicht als ik achter het stuur zit. En die werd groter! Want wat is dat navigatiesysteem leuk speelgoed zeg. Telefoon premium is echt een aanrader! Ik kan dus muziek via bluetooth van mijn telefoon op de RNS 510 afspelen. Als ik straks die 20gb vol heb gepompt met muziek (ben nu op de helft) dan zal ik dat niet meer gebruiken maar toch. Erg leuk! Verder goede sync van het adresboek, smsjes lezen op de boordcomputer, DVD's afspelen... Een paar grepen uit de hoge hoed. DVD afspelen tijdens het rijden is helaas geblokt, maar voor 40 Euro heb ik een webshop gevonden die dit softwarematig kan vrijgeven. Mooi!
De dagrijverlichting en xenon zijn ook erg mooi en dan die LED achterlichten, erg gaaf allemaal. Sowieso staan die 18 inch wielen hem erg goed. Wat een plaatje deze Golf...
De opvallende zaken bij oplevering
Er waren een paar issues die wat vraagtekens opriepen. De achterruitwisser deed het bijvoorbeeld niet, maar na 2 dagen ineens wel, even op blijven letten dus.
Ander punt; ik had hem 'clean' besteld, maar had nog specifiek gevraagd of de R Line badges op de voorschermen zouden blijven zitten. Ja was toen het antwoord, nee was het antwoord toen ik hem thuis eens goed bekeek. Bij de dealer gemeld, en dit kon erop geplakt worden, maar ik vind het eigenlijk ook wel strakker zo. Dus ik denk dat ik het zo laat. Meningen?
Ander punt; blijkbaar vind elke dealer het tegenwoordig standaard om de klanten reclame te laten rijden. Er zat bij mij dus een kentekenplaathouder op met dealerinfo. Misschien ben ik een zeikerd, maar daar heb ik dus niet om gevraagd? De dealer wilde dit niet vervangen, maar na wat aandringen kreeg ik wel 2 nieuwe cleane kentekenplaathouders mee. Zelf even monteren dus, geen probleem... Leerpuntje voor de volgende bestelling dus.
Laatste opvallende puntje; de RNS 510 navigeert dus vanaf de HD, geen DVD is nodig. Bij aflevering heb ik dus nog wel een DVD ontvangen met de nieuwste versie (7.2) erop. De dealer gaf deze mee zodat ik de RNS 510 meteen kon bijwerken. Het opvallende puntje: de navigatie DVD doet helemaal niets als ik hem erin stop. Ik ga er nog een keer goed mee testen maar het lijkt er dus op dat; óf ik moet nog ergens in het menu iets activeren (altijd handig zo'n handleiding) óf de versie op de RNS 510 is al up to date óf de DVD werkt niet.
Dat is het wel even voor nu. Over een x.xxx aantal kilometers zal ik een verslag doen van hoe de auto scoort op comfort, prestaties, betrouwbaarheid en kosten (voor zover ik die kan inzien). Ook heb ik nu alleen nog maar regen gehad, dus nog geen tijd gehad om mooie foto's te schieten.
Maar so far so good.
De eerste avonturen
- 22.432 km
Zoals beloofd: een review van de auto nadat we samen een goed aantal kilometers hebben doorgebracht. Afgelopen 5 maanden heb ik de auto vooral voor het werk gebruikt, voor privé uiteraard, en ik ben ermee op vakantie in de Toscane geweest. Een recap, hoe scoort de auto op...
Comfort
Ja hoog. Wat kan ik er nog meer van zeggen? Stoel zit echt geniaal, maar dat wist ik al voor aanschaf. Gecombineerd met een automaat (DSG) is het echt uiterst ontspannen rijden. Lekker mijn linkerbeen strekken onder het rijden, heerlijk. Stoelen bieden ook erg veel en goede steun. Verder is de auto met 18 inch en sportonderstel redelijk hard, maar op comfort heb ik niet zo heel veel ingeleverd. Tuurlijk is het wat harder, maar dat is een keuze geweest. Hij ligt daardoor ook veel strakker op de weg, de auto stuurt nu lekker scherp.
Door alle electronische snufjes voelt de auto ook lekker luxe en comfrtabel. De RNS510 werkt heel erg prettig, telefoon premium is superhandig en zo zijn er nog meer handige snufjes in de auto die het comfort niveau naar een hoger plan tillen. Alle knoppen voelen ook premium aan, ja het is echt een fijne auto om te bedienen.
Minpuntje qua comfort vind ik dat er toch wat kraakt in de wielkasten als ik over iets hards rij, dus een hoekige drempel op klinkers bv. Maar storend is het niet, wel jammer.
Prestaties
Prima. De motor met 160pk is genoeg. Hard optrekken levert icm DSG wel snel slippende voorbandjes op, dus daarnaan merk dat er erg veel pit inzit. Als ik 120 rij en ik geef een keer gas, dan vliegt de auto er ook meteen vandoor, dus dat is allemaal prima in orde. Mag van mij nog wel meer vermogen uit komen, maar zo is het altijd denk ik... Ik heb nog even aan chippen gedacht, maar icm lease wordt dat teveel gedoe en te duur. En bovendien, 160pk is ook wel genoeg ook. Het maakt me net wat sneller dan het meeste verkeer op de weg, dus dat is wel lekker. Sportief rijden doe ik trouwens in de flipperstand. De S vind ik niet erg fijn rijden, ook bij weinig gas zit de auto dan erg hoog in toeren. Tuurlijk, dat moet ook, maar als ik dan sportief wil rijden, ga ik wel zelf 'schakelen'. Met die flippers is het erg leuk hoor!
Betrouwbaarheid
In die 22.000km is er niets geks gebeurd. De auto heeft altijd zonder problemen gestart, geen gekke bijgeluiden uit het motorruim, etc. Ik vind ook niet dat ik de auto op het punt van betrouwaarheid nu al een goede review kan geven, dus wie weet komt hier ooit nog een lap tekst.
Er is trouwens wel iets voorgevallen; de RNS510 vertoonde kuren toen ik in Duitsland was. Hij viel constant uit en hij vond Köln niet toen ik deze intikte. Köln is nou niet bepaald een gat, en gezien de Duitse roots van de auto, verwacht je deze natuurlijk wel op de kaart. Bij de dealer gemeld, en deze vertelde mij dat er een terugroepactie op zat. Fijn dat ik dan ook ben 'teruggeroepen'?? Naja zal wel een werkplaats term zijn. Er zat in ieder geval een 'gat' in de kaart. Al met al bij de dealer gratis in een uurtje verholpen, dus dat was prima.
Kosten
Geen. Het is ook lease, dus het kost mij een bedrag van 390 Euro per maand en daarmee is de kous af. Ik tank elke week V Power voor ongeveer 90 Euro, dus alleen al qua benzine heb ik die kosten er al direct uit.
Verder heb ik een keer de voorruit laten vervangen, er zat ineens, ja echt, ineens, een flinke barst in. Heb geen idee hoe dit komt. Ik zag putjes aan het begin van de barst, dus ik vermoed steenslag. Echter heb ik geen tik gehoord de dagen voor ik het ontdekte. Dus ik denk dat het veel eerder is gebeurd en door een drempel ofzo ineens flink is gebarsten. Maargoed, geheel kosteloos (voor mij iig) laten vervangen.
Ook heb ik winterbanden laten monteren. Gewoon op de 18 inchers. Kostte mij dus ook niets, maar waren best prijzige bandjes (230 euro per band) zag ik op de factuur.
Upgrades
Ook al is het een leaseauto, ik vind het leuk om zo nu en dan eens iets te gaan doen aan de auto. Nu gedaan:
- Kersenrode Golf R LED achterlichten gemonteerd. Er zaten rode GTI/GTD LED achterlichten op, maar bij een zwarte auto vind ik de donkere veel mooier dan de standaard rode die je ook teveel op de weg ziet. Dus die heb ik vervangen. Ik heb het zo gedaan dat ik de oude verkocht had voor bedrag x en de nieuwe ook voor bedrag x heb gekocht (webshop in DLD). Een ruil dus eigenlijk. Ben erg blij met het resultaat, check ook de foto!
- Mistlichten upgrade. De mistlichten zijn standaard halogeen geel. Past goed bij standaard halogeen koplampen, maar totaal niet bij OEM Bi-Xenon koplampen. Dus na wat zoek en speurwerk op internet een adresje gevonden waar ze HB4 (9006) mistlichten verkochten die eenzelfde witte tint hebben als OEM Bi-Xenon. Het zijn MTEC Superwhite's geworden bij deze webshop: http://www.hids-direct.co.uk/mtec-12v-55w-super-white-hid-class-upgrade-bulbs-h1-h3-h4-h7-h8-h9-h10-h11-h13-9004-9005-9006/ Het staat echt super, matcht perfect.
- Vrijschakelen RNS510. Nu kan ik al rijdend DVDs kijken. Kan gewoon via een ISO, linkjes hiervoor in het Golf topic op het forum. Ik kijk geen films, maar een muziek DVD is fijn om op te zetten (vooral in de files of op vakantie).
To do
- Hoofdsteunen inkorten zodat ze beter aansluiten op de stoel (zit nu een kleine ruimte tussen). Staat veel mooier. R of GTI/GTD hoofdsteunen kosten weer 275 Euro en passen niet zo mooi.
- VAGcom instellingen doen, oa. coming home verlichting standaard aan, mistlichten ook aan bij coming home, leaving home, comfort knipperen naar 4 keer, statische bochtenverlichting uit.
- ?? (heel misschien stiekem toch iets motorisch)
De kilometers
- 67.342 km
Nu ondertussen 2 garagebezoeken verder vond ik het wel weer tijd voor een update.
De garage
2x in de garage geweest, maar schrik niet, gewoon normaal onderhoud. 1e beurt had ik wat zaken opgemerkt, het storende kraken bij het nemen van drempels en ik wilde wat instellingen doen in de VAGcom.
Het kraken was blijkbaar een bekend 'kwaaltje' em met wat vet op de rubbers is het verholpen. Wel leek me dat geen blijvende oplossing dus ik ging er vanuit dat het wel weer terug zou komen (en jawel...). Het veranderen van simpele instellingen in de VAGcom was blijkbaar een erg moeilijke vraag (ik wilde graag de statische bochtenverlichting uit bv). Dat lukte allemaal niet en alle smoezen kwamen voorbij. Toen ik aangaf dat een 'kennis' van me dit zo kon veranderen was het antwoord dat zij dit nu eenmaal niet konden. Naja het zal wel... Misschien dan toch Adjego van het forum vragen. Al met al heeft de dealer (Automundstad) zn werk gedaan, maar niet hun best.
Dan de 2e beurt
Weer hetzelfde kwaaltje opgemerkt, dus het kraken bij het overgaan van drempels. Dit keer vonden ze het nodig om wat dingen bij de ophanging te vervangen. Ik had duidelijk aangegeven dat hij achter kraakte, maar ze hebben voor iets veranderd. Resultaat, achter kraakt het nog steeds en voor maakt ie met ver sturen en langzaam rijden een raar geluid... Juist. Binnenkort weer ff terug dus.
Dan iets zorgwekkenders. Het viel me op dat als ik de auto liet afzakken naar ongeveer 10km/u, en als ik dan gas gaf, dat hij heel even schokte. Dus ik dacht, laat ik dat ook even melden, misschien iets van een afstelling die nagelopen moet worden. Nou volgens de beste man bij de garage hebben ze 'alles geprobeerd' maar is de enige oplossing het vervangen van de koppeling. Uhh ok? Zo storend is het nou ook weer niet en kan dit niet gewoon verholpen worden? Nou niet dus. Ik vraag me ook af of ze dit zelf ontdekt zouden hebben als ik niets had gezegd. Maarja waarom zou ik ook moeilijk doen, het is een lease. Daarna merkte de beste man ook op dat het zelfs binnen de garantie valt. Normaal is het een slijtage onderdeel, maar door de problemen rondom de DSG bakken kan dit onder de garantie vervangen worden. Sja, dan ga ik niet moeilijk doen natuurlijk, al lijkt het mij een nogal een makkelijke oplossing (doet men uberhaupt wel moeite...?). Als ik geen garantie had gehad en ik een particulier was, had ik mooi een bezoekje aan de DSG dokter gebracht (en aan een chiptuner :-p). Maar dit staat nu voor 14 feb ingepland. Dus we zullen zien!
Ander dingetje wat men ontdekte was een bobbel in de wand van mn band, maar die heb ik mooi weer bij de Kwik Fit laten vervangen (die doen altijd de banden). Jaja ik gun ze niet erg veel business bij Automundtstad :-p
Ervaringen verder
De auto is nog steeds super. Hij zit goddelijk, rijdt heerlijk soepel, en als ik wil ook lekker stevig door. Het mooie is het toerenverloop, eigenlijk vanaf het optrekken tot ver in het rode gebied blijf je in de stoel gedrukt. Leuk is het dan om in de flipperstand op te trekken, hij schakelt zo lekker snel, het blijft leuk! Ook voel ik de D steeds meer aan; ik weet nu hoe ver ik het gaspedaal in moet drukken om hem in de versnelling te houden, of juist net niet. De S blijft naar mijn idee nog steeds iets te zenuwachtig, hij schakelt dan erg snel terug, wat naar mijn idee een snelle acceleratie niet altijd ten goede komt. Immers, hij moet eerst terugschakelen alvorens je snelheid gaat maken. Logischer zou het dan zijn om van het koppel gebruik te maken en dor te trekken in de huidige versnelling. Daarom rijdt ik sportief gezien het liefst in de flipperstand.
Over snelheden gesproken... 2 weken terug met een groep vrienden naar Oostenrijk geweest voor wintersport. De A1 en V40 die meereden smoelden leuk......in de binnenspiegel :-). V40 met D2 en A1 met 1.6TDI waren totaal geen partij. Ik heb de Golf zelfs op de 240km/h gehad, maar dat was bergaf. In principe redt ie altijd wel de 220, en met wat doorgassen in Duitsland ging ie ook wel lekker naar de 225, 230 op de teller. Op GPS was dat trouwens wel een stukje minder (15km/h ongeveer).
Verder niet echt upgrades meer uitgevoerd. Ik vind het wel goed zo. Door wat promotie op het werk is de auto weer een stukje goedkoper geworden (360 Euro per maand nu, over een paar maanden nog weer 30e minder) en dat is toch wel erg lekker onbeperkt autorijden.
Verder mis ik af en toe wel het spannende als ik erin zit en dan bedoel ik het interieur. Vormgeving, cijfertjes, lettertjes, lichtjes, etc. Allemaal erg degelijk, mooi en luxe, maar het went snel. Dus dan lonkt af en toe toch wel zo'n BMW waarbij het wat spannender oogt van binnen. Maarja de vraag is dan natuurlijk hoe lang dat dan weer blijft. Van buiten blijft de Golf met R Line pakket, 18inch, kersenrode LED achterlichten en Xenon toch wel een erg mooie Golf vind ik zelf. 1 die niet verveelt in ieder geval!
Dan nog wat cijfers, verbruik valt me op zich mee, maar als ik ook maar even wat harder ga rijden, stijgt het verbruik direct erg hard. Op de 100km/h is de auto zuinig, denk aan 1 op 16 zonder moeite. Ga ik 120 rijden, wordt het al krapper, dan ga ik al snel naar de 1 op 14. Naja etc. Regelmatig tikt de cruisecontrol savonds zon 150 km/h aan. Maar dan zit je al gauw op de 1 op 10 voor een ritje. Olieverbruik valt me trouwens ook op, heb nu 2 keer zelf de olie moeten bijvullen. Beide keren net voor ik naar de garage moest (2-5000 km ervoor). Dus het motortje lust wel een slokje olie...
Nog een tip trouwens, ik heb Telefoon premium genomen als uitbreiding, maar ik ben erachter gekomen dat dat helemaal niet handig is. Dan neemt de carkit je telefoon 'over'. Zowel bij mn BlackBerry 9700 als Samsung Galaxy S3 werkt dat zo. De BB was zelfs vergrendeld en kon je niets mee. De S3 kon ik gewoon qua internet niets meer mee. Als ik dan even snel flitser wil checken bv. lukte dat niet. Dus 'premium' uitgezet en dan paired ie net zo goed, alleen kun je de telefoon blijven gebruiken :-)
Over de ton
- 106.133 km
Laatste update van begin dit jaar. Dus weer tijd voor een update!
Ondertussen over de ton gegaan. Op zich is alles probleemloos gegaan. Ik heb geen erge zaken meegemaakt. Enige smetje is de vervangen koppeling. Ik vraag me nog steeds af of het echt nodig was, maar aangezien het me niets heeft gekocht, ook weer niet. Sindsdien rijdt hij in ieder geval weer volledig probleemloos.
Weer een beurtje gehad en het ging allemaal goed. Zomerbanden zijn ondertussen vervangen, die maakten echt megaveel herrie toen ze tegen hun einde aan 'rolden'. Enige wat opvalt is het hoge olie verbruik minimaal om de 20k kilometers bijvullen. Echter dat schijnt bij deze motoren normaal te zijn. En wellicht ook wel bij mijn gezond sportieve rijstijl ;)
Verder eigenlijk niet zoveel te melden anders dan dat het een erg fijne auto blijft en zeker niet verveelt in het rijden en qua looks. Van de leasemaatschappij mag/moet ik nog ongeveer 2,5 jaar rijden (totaal 5 jaar!!) maar ik denk dat ik eerder de kilometers op maak. Met elk excuus pak ik de auto. Ondanks dat de auto niet verveelt, heb ik wel weer zin om iets nieuws te gaan zoeken. Toch wel erg leuk dat uitkiezen en het 'nieuwe'.
Oja iets nieuws in de Golf is trouwens dat ik via het GolfGTI forum een DVD op de kop heb getikt waarmee ik mijn RNS510 kan updaten qua maps, ook vaste flitsers (en mobiele waar ze vaak staan) zijn toe te voegen als POI. Informatie hier:
http://www.golfgtiforum.nl/forum/viewtopic.php?f=21&t=5863
Tip voor iedereen. Dat offroad rijden naast/op de A2 en bepaalde nieuwe wegen die hij niet kende werden namelijk wat irritant.
Maar om met een positieve noot af te sluiten, super auto! Ben nog steeds erg blij met de keuze!
Einde contract
- 153.451 km
In 2015 aangekomen en daarmee ook aan het einde van de kilometers van de Golf. Het lease contract liep óf 5 jaar, óf tot 160.000 km. Met ongeveer 45.000 km per jaar was het niet verrassend dat de km's eerst kwamen...
Een leuk moment om even terug te kijken. Als ik nadenk bij de Golf is het een hele goede keuze geweest. De wagen zoals ik hem heb uitgekozen biedt mij alles wat ik als wens had. Een sportief ogende auto, lekker vlot, maar ook comfort voor de vele kilometers. Het R-Line pakket gaf de sportieve look waar ik nog altijd niet op uitgekeken ben. Al moet ik wel eerlijk zeggen dat ik de wasstraat al lange tijd niet meer gezien heb :p De 1.4 TSI met DSG is nog altijd een erg fijne combinatie. Genoeg vermogen om net wat sneller te zijn dan standaard verkeer en met de flippers aan het stuur ook leuk om sportief te rijden. De S stand van de DSG hadden ze van mij weg mogen laten; deze trekt naar mijn smaak veel te ver door. Het comfort zat hem vooral in de stoelen en zitpositie. Heerlijk om de benen (met 1.98) makkelijk te kunnen strekken. Ook veel steun in de stoelen. Daarnaast goede climate control (hoef ik eigenlijk nooit aan te zitten) en cruise control werkt uiteraard lekker (altijd 107 of 127 km/h :) ). Daarnaast kwam het comfort ook van de RNS 510. Superfijn systeem. 20gb aan MP3's, goede zorgeloze pairing met de telefoon en prima navi. Ook DVD's (series) kijken in de file was top.
Wat was er minder? Hier wil ik dan toch ook de DSG noemen. Aan de DSG is 1x wat gedaan (ziet iets verder terug in de review) en ik heb nog een garage afspraak staan voor over 2 weken, waarin ze weer naar de DSG moeten kijken. Bij lage toeren 'klapt' hij een beetje. Hij zoekt dan de juiste versnelling en twijfelt dan een fractie van een seconde. Met als gevolg dat hij 'klapt' of 'schokt'. Dus ja, ook al wordt het onder garantie gedaan, is het toch een minpuntje. Verder weinig negatiefs. Misschien het kraken s'ochtends vroeg als ik de eerste verkeersdrempels in de straat over moet. Maar dat neem ik wel voor lief. Ja, schiet me toch nog iets te binnen. De buitenspiegels vind ik slecht ontworpen. Ze worden erg snel vies, wat tot gevolg heeft dat je al vrij snel weinig meer ziet in die dingen. Ook bieden ze weinig zicht, wat vooral opvalt als ik in een andere auto rijd. Verder had het geluid iets sportiever gemogen, al is dit te regelen als het mijn eigen auto was geweest.
Maar al met al een erg goede keuze geweest deze Golf R-Line!
Nu op naar iets nieuws. Ik ben er nog niet helemaal uit. Mijn leasebudget laat een upgrade toe, echter heb ik het formaat nog niet direct nodig. Maarja, met het oog op de toekomst... Kanshebbers zijn een 3 serie A4 of A3 limousine. Ik neig het meeste naar de 3 serie. Mooie actie nu met M-Sport pakket en Executive pakket. Echter kan dat volgens mij niet ivm de co2 uitstoot. Binnenkort krijg ik de leasetool dus ga ik mij weer in de snoepwinkel begeven :)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volkswagen Golf
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI Comfortline Nette staat!
- 2010
- 299.407 km

Volkswagen Golf 2.0 GTI Edition 35 | JD Stage 1 Tuning | 315 PK | JBL Subwoofer | Akrapovic | Navi | Clima | Stoelverwarming | LED
- 2011
- 226.793 km

Volkswagen Golf 1.2 TSI Highline - 1e eigenaar -DealerOnderH
- 2012
- 177.860 km