Volkswagen Golf 1.4 TSI 150pk ACT Highline (2015)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf 1.4 TSI 150pk ACT Highline |
---|---|
Versnellingen | 7, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 16 km |
KM-stand laatst | 100.000 km |
Nieuw tijdperk
- 16 km
Na 14 jaar een auto van de zaak te mogen rijden komt er een auto privé. Maar ja als je altijd nieuwe D segment auto`s hebt mogen rijden wat komt er dan? Het budget voor een nieuwe D segmenter is er niet. Wij hebben ook een vrij grote caravan (1500kg beladen) dus een hele kleine auto zal het niet worden. Dus dan op zoek naar een gebruikte D segmenter. Graag met een beetje vermogen dus op zoek naar een leuke 5 serie, A6 en meer van dat spul. Budget maximaal 15.000 euro. Met behulp van de anwb/autoweek de totale kosten per km bekeken. Toch wel geschrokken van de onderhoudskosten, natuurlijk altijd verwend geweest. Een collega van mij had de stap al gemaakt naar privé lease. Dus dan ook maar op onderzoek uit. Via de site van Toplease een aantal berekeningen gedaan en de km kosten vergeleken. De keuze was dan of een nieuwe c segmenter of een 2e hands d. Mijn hart wilde wel graag een leuke A6 2.4 of een BMW 525i. Maar het brein (en ook het gezin) wilde ook wel nieuw. Met een 20.000 kilometer per jaar op zoek naar een benzine met lekker vermogen. Als je gaat zoeken op een auto met een aanhanger gewicht van 1.500 kg dan blijven er niet veel over. Mijn voorkeur lag wel bij een VW product. Laatste 400.000 km's probleemloos in VW`s gereden. Dus dat vertrouwen was er wel.
Na diverse aanbieders gekozen voor het Volkswagen Abonnement. Een paar tientjes voordeliger per maand dan Toplease van Alphabet. Mijn keuze:
VW Golf 1.4TSI 150 PK DSG (MY2016)
- Highline uitvoering (privé voordeliger dan de Business editie)
- Executive pakket
- Techniek pakket (Xenon plus led achter)
- Xenon plus met bochtverlichting plus led dagrijverlichting
- 65% getint glas achter
- Metallic Pacific Blue
- Winterpakket
- Spiegel pakket
- 18" Marseille incl. sportonderstel
- Reservewiel
- Dynaudio Soundsysteem
- Wegklapbare trekhaak (voor de caravan)
- Elektrische ramen achter (beschamend dat dit een optie is)
- Zonder type en motoraanduiding.
Al met al wel een dikke Golf (al schrijf ik het zelf). Besteld eind juni en verwachte levering eind augustus. Ik zal in deze review mijn ervaringen met zowel de auto als het volkswagen abonnement beoordelen. Het privat lease concept is in Nederland nog geen gemeengoed zoals dat al wel is in het VK en VS.
Op 15 augustus was het dan zover, eerder dan verwacht, stond de Golf klaar bij de dealer. Het afleveren was een klein feestje. Hij stond mooi onder een doek en mijn 2 kinderen hebben de auto onthuld. De verkoper heeft ons de eerste uitleg gegeven en de iphone gekoppeld. Auto stond er heel netjes bij. Weer een top ervaring bij de lokale VW dealer (Auto Poppe in Goes).
De eerste kilometers zijn altijd een feestje en ook deze Golf stelde niet teleur. De Audi A4 2.0TDI die ik zakelijk reed was ook lekker. Maar nu een benzine, heerlijk stil, en nu ook een DSG. Het onderstel in combinatie is wel wat harder dan het standaard onderstel icm 17" onder de A4. Een echte verademing is het nieuwe infotainment in de Golf. Een hele verbetering t.o.v het MMI in de A4. Het beeldscherm is groter en veel gedetailleerder. Ook de bediening van de muziek (zowel ipod als spotify) gaat nu vlekkeloos en zonder de speciale kabel. Er kan gewoon een usb in. Wel zijn een aantal opties niet actief, zoals app-connect. Hij vraagt dan om een code van de dealer. Beste PON (VW) waarom weer extra eurootjes vragen voor deze toepassing. Het zit er al in. Ik zal eens aan de dealer vragen wat dit gaat kosten. Als je het activeert dan heb je ook de beschikking over Apple Carplay en Google etc.
Dit zijn de eerste indrukken. Na het inrijden meld ik me weer. Dan heb ik ook de eerste kilometers met de caravan erop.
1e jaar Golf met private lease
- 25.000 km
Na bijna 1 jaar en 25.000 km een update over mijn ervaringen met mijn Golf.
Verbruik: Het verbruik is gemiddeld uitgekomen op 6,9l/100km. Ik ben blij met deze waarde. Als ik mijn rechtervoet wat meer zou trainen zijn veel betere waarden te realiseren. Dit blijft toch de grootste verbruiker. Op enkele ritten van meer dan 100km kan ik een verbruik van 6,0l/100km realiseren. Je moet dan wel max 120km/u rijden anders gaat dat niet lukken. Zelf rijd ik ook regelmatig met een beladen caravan van 1.400kg achter de auto. Hij doet dit overigens erg goed. Ben blij met de keuze van de DSG automaat. Was eerst nog een beetje huiverig hoe de combinatie met de caravan het zou doen. Nou erg goed dus. Ook bij hellingen kan de cruise gewoon op 100km/u blijven staan. Hij schakelt als het moet terug naar 5 en trekt de combinatie moeiteloos omhoog. Met mijn 1.6 tdi in de passat (met handbak en ook 250nm) ging dit een stuk moeizamer en viel de snelheid zelfs in zijn 3 terug. Olieverbruik is overigens 0 liter op 25.000 km. Zojuist nog de pijlstok gehanteerd (want VAG) en hij zit nog steeds netjes tussen de min en max van de peilstok. Heb al ruim 450.000 km in VW/Audi gereden en alleen in de Audi a4 met 2.0tdi een 0,5 liter olie bij moeten vullen na een vakantie met de caravan. Snap de commotie over olieverbruik en VAG producten dus niet zo, maar ja, dat is mijn ervaring.
Betrouwbaarheid. Ook hier nog (bijna) de maximale score. De navigatie (Discover Media, 2e gen) is wel eens tijdens het rijden uitgevallen en gaat zich dan zelf opnieuw opstarten. Dus 30 seconden zonder radio/navi. Hij heeft een update gehad bij de dealer, maar is nu weer 2 keer voorgevallen. Dat is wel het enige tot nu toe. Verder werkt alles, hoe het ook zou moeten. Start altijd, keyless go werkt subliem, Dynaudio is nog steeds geweldig, DSG top.
Comfort:
De combinatie Start/stop en hill hold met DSG is niet schokvrij. Met de start/stop uit is hij daar wel. Dus vaak de start/stop uitschakelen, zeker bij files of in de stad. De combinatie 18" en platte banden ben ik nu wel gewend das prima te doen.
Private Lease:
Over 5.000km de eerste beurt. Wel al de bandenwissel laten uitvoeren. Iedere maand een vast bedrag en er verder geen omkijken naar, bevalt nog prima. De dealer (Auto Poppe in Zeeland) blijft ook een top dealer, dit doet het merk ook veel goeds. Zal wel te maken hebben met een relatief kleine dealer die leeft van de particuliere markt.
Prestaties:
Zijn gewoon prima, ook met de caravan. Van de winter met dakkoffer ook naar Oostenrijk geweest en de lange afstanden met 150km/u doet hij erg goed. Mis niet het comfort van mijn Passat of A4 en dat valt dus erg mee. Voor mij hoeft dieselen niet meer. Benzine met 250nm en DSG pakt wel goed uit. Ik merk dat ik mezelf al ga storen aan dieselgeluid van de kleinere dieseltjes (moet niet gekker worden).
Zal volgend jaar weer een update doen.
Einde contract
- 100.000 km
Na 4 jaar was het dan over en uit, voor het contract dan. De auto zelf kan er nog jaren tegen, zo voelt het dan. We hebben 4 probleemloze jaren gehad met deze VW Golf. Motor en DGS zijn echt TOP. Ik heb gelukkig geen olie problemen of DGS issues gehad, wat ik wel eens lees.
We hebben aan het einde contract dan ook gevraagd of we de auto konden overnemen en dat hebben we met hele nette condities dan ook gedaan. De prijs van overname zat zelfs onder de ANWB koerslijst prijs (alle). De auto gaat over naar mijn vader welke minder kilometers maakt en het ook een hele mooie auto vind. Zelf gaan we een jaar rijden in een kleinere auto en verhuizen. Dan is private lease niet zo handig, met de hypotheek en zo. Hou daar dus zelf ook rekening mee als je er 1 van plan bent te leasen. Een optie is dan om dit voor een korte termijn te doen. De BKR formule is (aantal maanden contract * maandbedrag private lease) * 65%. Dus kort leasen geeft veel meer financiële vrijheid. En zit dan ook een eventuele hypotheek niet in de weg.
Mijn nieuwe wagen heb ik voor het eerst volledig online geconfigureerd en bestelt, geen dealer gezien. Het is nu een Nissan Micra geworden, zie mijn profiel, we zijn weer terug in Japan (of zo iets dan, kan ook Frans zijn)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volkswagen Golf
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen Golf 1.2 TSI Comfortline BMT / Clima / Lichtmetaal / 5 Deurs / PDC
- 2014
- 120.706 km

Volkswagen Golf 7 1.4 TSI ACT DSG 19 inch LANE ACC URANOGRAU
- 2013
- 173.785 km

Volkswagen Golf 2.0 TSI 4Motion R 300PK LED/VIRTUAL/PANO/LEER+S.VERWARMING/DYNAUDIO/19" LMV/CAM/ACC/ECC/12 MDN GARANTIE!
- 2017
- 132.243 km