Volkswagen Golf 1.4 TSI 140pk ACT Highline (2013)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf 1.4 TSI 140pk ACT Highline |
---|---|
Versnellingen | 7, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 2.000 km |
KM-stand laatst | 52.600 km |
Eerste ervaringen met de Golf 7
Sinds een week zijn we de trotse bezitter van een erg fraaie Golf 7. Na bijna 9 jaar is onze trouwe Renault Scénic toch met enige weemoed vervangen. Bijna hadden we een Mercedes B200 gekocht maar de de prijs-kwaliteitsverhouding, de positieve geluiden over de Golf (auto van het jaar, caravantrekker van het jaar, motor van het jaar) en natuurlijk de mening van mijn echtgenote ;-) zijn doorslaggevend geweest.
De auto moest minimaal qua uitrusting gelijk zijn aan de Scénic en dat is aardig gelukt!
Hieronder staan de specificaties:
Volkswagen Golf 1.4 ACT Highline (2013)
5 deurs, Night blue, Lederen interieur ‘Vienna’, 17” Lichtmetalen velgen 'madrid'
7-traps DSG, Keyless entry, Xenon verlichting inclusief bochtenverlichting,
Elektrisch bedienbaar Panorama schuif-/ kanteldak, Stoelverwarming, Multimedia aansluiting, Navigatiesysteem 'Discover Pro', Park Distance Control, Adaptive Cruise Control, Front Assist, Dynamic Driving Profiles, Boordcomputer 'Premium', achteruitrijcamera en een Afneembare trekhaak. Tjonge, dat is best veel als ik het zo opschrijf.
Trekgewicht (geremd) 1500 ipv 1400 kg
De auto is in Nederland bij een BOVAG bedrijf gekocht en komt uit België. Dit scheelt de schatkist een hoop BPM en dat is geen belgenmop.
De eerste kilometers zitter er pas net op en het valt op hoe enorm stil de auto is. De DSG schakelt zijde zacht en ook het start-stop systeem werkt bijna onmerkbaar. Bij het aanslaan voel je een lichte trilling, maar verder merk je er niets van.
Door het glazen dak en het lichte interieur is het lekker licht in de auto. Ik moet alleen wel weer wennen aan de lage zit. Ik ben 1,92 m en in- en uitstappen in de Scénic was toch wel wat makkelijker.
Keyless entry is net als bij de Scénic geweldig en starten gaat met de startknop.
Ook het veercomfort is goed, ik had verwacht dat de vering harder zou zijn maar de verkeersdrempels worden soepel genomen. Wat ook opvalt is de ruimte in het interieur. De kofferruimte is dan iets minder groot dan in de Scénic, maar er is een hoop ruimte voor zowel voor als achter passagiers. Ik zou echter geen 5 passagiers meenemen als ik een verre reis zou moeten maken.
Het ACC werkt fantastisch, ook in de file heb je hier veel plezier van, je hoeft het gas of de rem niet meer aan te raken, alles gaat vanzelf. Al moet ik toegeven dat ik toch wel even met de voet boven de rem heb gezeten, in afwachting van de goede werking van de techniek.
Bij de montage van de afneembare trekhaak is iets niet helemaal goed gegaan waardoor de lane departure signalering en de verkeersborden herkenning niet meer werkt. Maar even zien of we dit weer op kunnen laten lossen.
kleine update
- 8.400 km
Na bijna 6 maanden een kleine update. Afgelopen zomer door het noorden van Duitsland gereden met de caravan van 1250 kg aan de haak. Het verbruik over 3500 km (waarvan 1840 km met caravan) was 1 op 11,2. Dat viel me eerlijk gezegd niet tegen. Solo is het verbruik 1 op 16,6, daar had ik wel een iets betere score verwacht. Als caravantrekker is het een geslaagde auto, met 90 km p u op de cruisecontrol (2000 toeren) is het lekker stil in de auto.
Hoewel de golf geen zwaargewicht is was de stabiliteit goed. We hadden 2 kratjes met boodschappen in de achterbak gezet voor wat extra gewicht in de auto. Op de autobahn hebben mijn vrouw en ik nog 2 aardige liftsters (met grote rugzakken) een eindje meegenomen en ook met vier man (1 man, 3 vrouwen ;-))trok de auto het prima. Volgend jaar de bergen maar weer eens in.
Het navigatiesysteem verteld ook in het Duits waar je bent. Het enige nadeel van de navi is dat het toetsenbord een abcd toetsenbord is i.p.v. qwerty. Dan loop je nog al eens te zoeken naar de juiste letter. Een paar letters invoeren geeft meestal al de juiste plaats, maar je moet dan niet op de plaatsnaam aanraken om te navigeren maar op ok onder op het scherm.
Ik probeer nu de meest zuinige instelling (driving mode) uit. Dat is wel even wennen, vooral heel ver vooruit kijken en al heel vroeg van het gas. De auto staat dan in vrijloop en rolt super lang uit. Afremmen op de motor zoals gebruikelijk is er niet meer bij. Als je niet oppast moet je veel bijremmen. Wat je bespaart op benzine ben je dan weer kwijt aan remblokjes.
We wennen al aan de lage zit, maar ik zag ook al een aankondiging van de mercedes GLA voorbij komen...
3 jaar verder
- 42.000 km
We zijn nu 3 jaar en 40.000 km verder dus tijd voor een update.
De auto heeft zojuist zijn 2e onderhoud gehad en daar werden ook de steunen van de draagarmen vervangen en de rubbers.Heb ik bij andere auto's nooit gehad. Het kraken bij verkeersdrempels is nu weer voorbij en gelukkig was mijn aandeel in de nota maar 30%. Nu maar hopen dat het euvel langer wegblijft anders kost het me over 3 jaar wel wat meer.
Als ik kijk naar het kostenplaatje dan is dit per km: 4 cent voor verzekering, 4 cent voor wegenbelasting, 2 cent voor reparatie en onderhoud en 11 cent voor benzine. De grootste post is de afschrijving met 32 cent per km :-(.
De auto is ondertussen ook voorzien van LED-achterlichten (jaja midlife, ik weet het, maar het oog wil ook wat).
Het verbruik staat op een gemiddelde van 1 op 13,5. Dit is inclusief het rijden met de caravan en dat scheelt een slok op een borrel. Zonder caravan is het 1 op 15,6 en dan geef ik voorzichtig gas en staat de auto in de eco-mode stand.Het rijden is nog steeds een feestje, In alle comfort genieten dus.
Toen de auto in de garage stond kreeg ik een sportsvan mee, volgens sommige de ultieme senioren auto. De hoge zit beviel goed en als je uit een golf komt dan is het interieur heel bekend. Het was een handgeschakelde versie met 90 pk en dat is toch wat wennen als je 50 pk meer en dsg gewend bent. Ik was blij dat ik de golf weer terug had, dat rijd net wat vlotter en lichtvoetiger.
Als caravantrekker voldoet de auto prima, rustig 90 op de (adaptieve) cruiscontrol en je komt uitgerust op vakantie aan. Hellingen geen probleem, power genoeg. File rijden is met de acc toch net wat minder vermoeiend, de auto volgt gewoon de voorganger en de afstand is instelbaar. Dat is maar goed ook anders zetten ze steeds hun auto ertussen en rij je achteraan in de file.
Het is een keer voorgekomen dat het navigatiescherm bevroor. De stem bleef gelukkig wel doorlopen op de juiste route en het euvel was de andere dag weer verdwenen en is niet meer teruggekomen. Een heeeeel enkele keer dan springt de elektronica in storing en dan valt cruise control en lane departure uit. Na een nachtje slapen doet alles het weer, de dealer heeft de software nagekeken en kon niets vinden. De verkeersborden herkenning voorkomt snelheidsovertredingen, dus dat is de investering wel waard.
Nu heb ik weer de gratis update van de navigatie van de volkswagensite gehaald (super service van vw!) en is de auto weer klaar voor de komende zomervakantie
voor de liefhebber: http://www.volkswagen.nl/over-volkswagen/actueel/nieuws/2014/langer-gratis-navigatie-updates-voor-volkswagens#
Oh ja, na 3 jaar kwam ik er pas achter dat de koplampsproeiers op de lichtsensor werken.... Zo leer je nog elke keer wat bij.
foto geplaatst
- 42.000 km
Nog even een foto van de nieuwe LED achterlichten geplaatst. Ook nog de uitlaat voorzien van 2 glimmende pijpjes. Deze zijn eigenlijk voor een skoda yeti maar passen prima op de golf en waren goedkoper dus de keuze was niet lastig.
Binnenkort afscheid
- 52.600 km
In Top Gear zei Richard Hammond over de Golf 7 "this is the only car you will ever need" en eigenlijk heeft hij gelijk. We hebben genoten van onze probleemloze en comfortabele kilometers, maar de diepe zit deed ons voorzichtig rondkijken naar iets hogers. Een uitgebreide proefrit met de nieuwe Seat Ateca beviel wel, deze hogere auto reed zelfs "Golf-achtig", maar de kwaliteitsbeleving aan boord is ten opzichte van de Golf wel minder. Het was het net niet. Maar toevallig stond de Ateca in de showroom van de VW achter een nieuwe Tiguan, en u begrijpt het al, deze had natuurlijk meer de feels and the looks van de Golf. Met navenant prijskaartje, dat weer wel...
Uiteindelijk bij een andere VW-dealer in Veenendaal proefgereden en de deal gesloten. Binnenkort dus een nieuwe review van de Tiguan.
Onze mooie Golf komt dus binnenkort op de markt, dus liefhebbers: sla je slag (van een oud mannetje geweest, haha). Over de afgelopen 10.000 km geen bijzonderheden te vermelden, alles werkt zoals het moet. Ook in de vakanties met meerdere personen aan boord of met de caravan erachter gaf de auto geen krimp, altijd het gevoel van voldoende vermogen in combinatie met een fijn werkende DSG. Dankzij het leer ruikt de auto zelfs nog een beetje nieuw en met het dak open en het voorjaars zonnetje op je hoofd is het rijden als God in Frankrijk ;-). Ik wens de nieuwe eigenaar alvast veel fahrvergnügen!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.