Volkswagen Golf 1.4 TSI 140pk ACT Highline (2013)

autoreview

Volkswagen Golf 1.4 TSI 140pk ACT Highline (2013)

Signalement

UitvoeringGolf 1.4 TSI 140pk ACT Highline
Versnellingen7, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf14 km
KM-stand laatst11.500 km
Lezerswaardering: 78%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

10.000 km update

  • 11.500 km

10.00 km update
Eigenlijk de 11.500 km update, maar ja de kilometers vliegen er aan de laatste dagen.
Hoe bevalt de Golf 7 nu na de eerste 10 weken. Prima om het maar vast samen te vatten. De wagen rijdt niet alleen erg soepeltjes maar ook de wegligging is prima. Er zijn al veel discussie over geweest op het forum maar de wegligging ligt op een beduidend hoger niveau dan bij de Golf 6.
Het nieuwe navigatiesysteem is gelukkig een stuk sneller dan de vorige versie. Er zitten nog wel een paar kleine bugs in de waarschijnlijk door een software update verholpen zullen worden. Maar niets ernstigs overigens.
Het ACC werk erg prdettig, wel even opletten in druk verkeer. Als iemand er snel tussen schiet gaat de wagen spontaan hard in de remmen op een manier de de achterliggers niet kunnen waarderen. Opletten dus, beter is het systeem dan eventjes uit te zetten.
OoK tijdens een rit een keer meegemaakt dat bij het passeren van een vrachtwagen de auto spontaan in de remmen dook, de vrachtwagen die achter mij reed schrok zich duidelijk te pletter, en ik ook dus.
Het lane assist werkt op lange ritte het best. Als je in de stad of binnenwegen rijdt kun je het het beste uit zetten, de wagen blijft anders aan je stuur draaien.
Dan het brandstof verbruik. De fabrieksopgave wordt absoluut niet gehaald. Ik ben een erg rustige rijder en aar veel snelweg kilometers maar neter dan 6,2 liter per 100 km kom ik voorlopig niet. Wel af en toe een snelwegrit met 1:21 afgesloten maar het verbruik valt me eigenlijk best tegen.
Verder geen problemen ondervonden. Erg fijne en comfortabele wagen.

Eerste indrukken na 2.500 km
Graag wil ik met jullie mijn ervaringen delen met de nieuwe Golf 7. Ik rij sinds twee en een halve week in een 4-deurs Golf Highline 1.4 ACTmet DSG, kleur Night Blue metallic.
Ik heb voor de volgende opties gekozen: Executive Plus pakket, Xenon plus & Dynamic Light, Panorama schuifdak, spiegel pakket, achteruitrij camera, ergonomische sportstoelen, driving profiles, Adaptive Cruise Control & frontassist, Lane & Dynamic light assist, 17”LM velgen Dijon, El. Ramen achter, park distance control en het plug & play soundsysteem. Ook heb ik de Continental banden laten omwisselen voor de fabriek af geleverde Pirelli’s Cinturato P7 banden.
Vertellen dat de auto bijzonder stil is, goed afgewerkt, prima rijdt, etc. geloven jullie vast wel of is te lezen in de vele testverslagen. Daarom wil ik in het nu hebben over wat opties in de praktijk.
Om te beginnen de Adaptive Cruise Control, of ACC & Front Assist. Voor de relaxte rijder een heerlijke ervaring. Je stelt de snelheid in en de afstand die moet worden aangehouden tot de voorganger. De snelheid wordt keurig netjes regelmatig teruggebracht of opgevoerd, remmen gebeurt zelfs ook als het nodig is. Met een snelheid van 80 km/uur weg ben ik achter een andere auto gaan hangen op een B weg en zelfs op een rotonde bleef ik keurig achter mijn voorganger rijden zonder de pedalen te beroeren. Wel even in de gaten houden, lampje moet groen oplichten, dat de radar contact heeft. Even aandacht voor telefoon, radio of wat dan ook maakt niet uit, VW regelt het voor je.
Heb je dan ook nog de lane assist aan staan dan is het helemaal feest. De auto houdt daadwerkelijk de wagen binnen de lijnen, zolang het lampje maar groen oplicht. Ik heb een testje gedaan in de avondspits en op een weg waar je 80 km/uur mag, i.v.m. de spitsstrook, heb ik vanaf een oprit ca. 15 km de weg kunnen volgen, tot aan de stoplichten onder aan de laatste afrit, zonder de pedalen aan te raken en slechts af en toe het stuur zelf aan te raken.
Het is wel aan te raden even bij de driving profiles in te stellen hoe ACC reageert, in de Eco stand wil je inhalen en gebeurt er te weinig, even Normaal of Sportstand selecteren en je haalt een stuk soepeler in. Een beetje gas bij geven kan natuurlijk ook. De snelheid stel je in stappen van 10 km/uur in, maar kan ook in stapjes van 1 km/uur worden bijgesteld. Ik ben er nu al aan gewend en geniet er dagelijks van.
Het Discover Pro radio-navigatiesysteem is een nieuwere versie van de systemen die in de Golf 6 zaten. Menu’s zijn vrijwel gelijk, maar het systeem is bliksemssnel. Ook de auto-sense functie, de knoppen komen te voorschijn of worden groter wanneer je hand het scherm nadert, werkt prima.
Ik heb het systeem wel uitgebreid met het plug & play soundsysteem. Ik ben een liefhebber van muziek en heb ook een Volvo met dolby surround. In mijn vorige Golf VI had ik Dynaudio. Tijdens de proefrit was de geluidsinstallatie van de Golf 7 me tegen gevallen en heb ik snel het plug en play Soundsysteem nabesteld.
Ik kan niet anders zeggen dan dat het systeem beter klinkt dan de Dynaudio in mijn vorige Golf. Op de bassen is helemaal niets aan te merken maar dat was ook te verwachten met een subwoofer ter grootte van een reservewiel. Het geluid is nog niet de kwaliteit van mijn Volvo, in het bijzonder de hoge tonen zijn wat minder helder. In de Volvo heb ik trouwens ook een subwoofer.
Is het het geld waard? Persoonlijk heb ik er geen spijt van en ben blij met mijn keuze.
Wat valt er nog meer op. De Pirelli’s zijn erg stil, stiller dan de Continentals die op mijn vorige Golf zaten en waarmee ik een proefrit heb gemaakt. Mijn dealer was bereid ze te wisselen met als enige kosten het arbeidsloon.
Over de driving profiles was ik vooraf best sceptisch, € 125,-- voor een beetje electronica, wat kan dat nu voor verschil maken. Wel, na wat rondrijden in Eco mode knopje Sport geprobeerd. Piepende banden bij het stoplicht. Gas response, sturen en schakelen worden wel degelijk zeer merkbaar beïnvloed. Voor € 125,-- toch veel lol.
Wat je in de Highline ook hebt is ambient light. Voetenruimte, deurgrepen en deurknoppen zijn apart met ledjes te verlichten, fraai is ook de verlichte streep onder aan de sierlijst op het portier.
Het rijden met deze Golf is duidelijk verbetert tov het vorige model. De 140 pk ACTheeft ook de multilink achteras en dat merk je best wel in de bochten. Mooi strak, goed in balans. Ook het sturen zelf is verbeterd. Lichter en preciezer.
Zijn er ook negatieve puntjes. Jazeker wel. De knopjes op het stuur zijn te klein en zitten soms te dicht bij elkaar. Je kunt dan de knop niet intuïtief indrukken, je moet je hand een beetje draaien, lastig. Een ander raar iets is de flessenberging in het portier. Zo groot,dat alleen een 2 liter fles rechtop blijft staan, een maatje kleiner was praktischer geweest. Ook het kledinghaakje aan het achterportier blijft op een typische plek zitten, precies daar waar je over je schouder heen kijkt.
Dan het brandstof verbruik. De 1.4 140 pk ACT DSG heeft erg veel brandstofbesparende opties. Start/stop systeem, 2-cylindermodus, vrijloop noem maar op. Al met al is het brandstof verbruik ca. 40% meer als in de folder beloofd wordt. Ik hoop dat dit nog bijtrekt maar het verschil is wel erg groot. Ben ik ook nog een erg rustige rijder die zelden de maximum toegestane snelheid rijdt.
Wel een paar kleine probleempjes tot nu toe ondervonden. De boordcomputer springt soms spontaan naar het Duits, dealer heeft het zelf ook gezien. En er zit ter hoogte van de C stijl een lichte welving in het plaatwerk, ook in de showroom stond een wagen die precies hetzelfde had.
Maar al met al tot nu toe erg tevreden over mijn keuze.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (39)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.