Volkswagen Golf 1.4 TSI 140pk ACT Highline (2012)

autoreview

Volkswagen Golf 1.4 TSI 140pk ACT Highline (2012)

Signalement

UitvoeringGolf 1.4 TSI 140pk ACT Highline
Versnellingen7, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf36 km
KM-stand laatst25.425 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De kop is er af

  • 5.270 km

Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik van mijn werkgever een lease-auto ter beschikking kan krijgen. Dit terwijl in ons vak (in ieder geval bij mijn werkgever) hier kostentechnisch geen aanleiding toe is. Hiervoor rij ik te weinig zakelijke kilometers. De afgelopen jaren heb ik tot volle tevredenheid in een V70 2.5T rond mogen sturen maar het contract voor deze auto liep eind 2012 af. Op zich kon het contract nog een jaartje verlengd worden maar mijn werkgever was al lang blij dat hij van de dure lease-auto af kon. Voor mij dus de aanleiding om op zoek te gaan naar iets nieuws.

De eerste 2 opties waar ik mee bij mijn baas terug kwam (nieuw model 3-serie touring en V60 plug-inn) werden tot mijn teleurstelling afgeschoten. Een BMW had niet de juiste uitstraling naar klanten (we leven in een crisis) en de V60 had een te hoge cataloguswaarde (ik dacht het om leaseprijs ging maar mijn baas dacht er anders over). Het zijn randvoorwaarden die mijn werkgever kan stellen en alhoewel ik er een beetje anders over denk, heb ik het er maar mee te doen.

Dus opnieuw naar de tekentafel en er bleven nog genoeg opties over voor mij. Van deze opties vielen de BMW 1-serie, de Mercedes A-klasse en de Volvo V40 (XC) af omdat ze achterin en in de kofferruimte gewoonweg te krap zijn. Ik heb als stelregel dat ik fatsoenlijk achter de bestuurdersstoel wil kunnen zitten als deze op mijn persoonlijke instellingen afgesteld staat en dat lukt bij deze 3 niet. De Audi A5 Sportback (die straalt blijkbaar in crisistijden niet iets verkeerds uit) viel af omdat deze uiteindelijk in de lease te duur werd naar mijn smaak (teveel eigen bijdrage dus) en toen ging het, voor mij persoonlijk, nog tussen de nieuwe A3 Sportback en de Golf 7.

Van buiten vind ik de A3 mooier maar van binnen de Golf. Daar komt bij dat de A3 in zwaarste benzine motorisering (met automaat) 25% bijtelling is (de Golf 20%) en in de gewenste configuratie liep de catalogusprijs toch behoorlijk op.

Uiteindelijk is het dus de Golf geworden. Dit had ik een half jaar terug niet gedacht maar bij de introductie van de nieuwe Golf was ik verrast over met name het vernieuwde front (met daarin de Xenon-plus pitten) en het interieur. Met name dit laatste doet niet onder voor onze privé Audi A4.

Uiteindelijk heb ik vlak voor kerst de "bestelling" getekend voor een nieuwe Golf 7 1.4 TSI 140 pk zonder ACT. Het betreft namenlijk een showroommodel dat zo vroeg naar Nederland gehaald was dat er nog geen ACT op zit. Helaas staat deze versie niet in de keuzelijst dus vandaar dat de kop vermeld dat het een auto met ACT is.

De auto heeft de volgende specificties:

1.4 TSI met DSG
Tungsten zilver
Executive plus pakket
Xenon plus verlichting
18" Durban velgen
Spiegel pakket
Ergonomische sportstoelen
Dynamic drive control
Park assist
Adaptive cc & frontassist
Lane & dynamic light assist
Panorama schuifdak
Tiptronic
Electrische ramen achter (ja het is een optie)
35% getint glas achter
Plug&play soundsystem
Spoiler op achterklep
Achter ingebouwd leer

Oftewel een heel fors uitgevoerde auto. Ik had persoonlijk niet ieder optie gekozen maar goed hij stond er zo, en als ik deze nam dan kon ik 2e week januari rijden, en anders duurde het een stuk langer. Daarbij komt dat het echt geen straf is om al deze opties te hebben.

Maar hoe bevalt dat dan zo'n auto? Nou gewoon goed. Er zijn wel wat kleine dingen hoor.....zo zit het grootste deel van het truffel-kleurige leer er inmiddels in, alleen de bestuurdersstoel nog niet, foutje met de leerbestelling. Verder is het lane-assist systeem best handig maar ook bemoeizuchtig. Op snelwegen krijg ik regelmatig de melding dat ik mijn stuur vast moet houden, terwijl ik het toch echt vast heb.

Maar laten we zaken even per onderwerp bij langs lopen:

Motor en versnellingsbak

Het blokje is heerlijk. Niet zo'n geweldenaar als de 1.4 TSI 160 pk die we in een Golf 6 gehad hebben, maar een lekker alert pittig ding. De DSG-bak en ik moeten wel even aan elkaar wennen. Meestal gaat alles probleemloos maar soms heb ik het gevoel dat de auto even inhoudt. Nu kan dit zijn omdat de bak denkt dat ik terug wil gaan schakelen en ik vervolgens het pedaal weer naar beneden druk en dat ie dan even de andere versnellingen klaar moet zetten (vaak is het bij dit soort situaties, bij invoegen in drukker verkeer etc.) maar we gaan het gewoon even in de gaten houden. Verder heerlijke aandrijflijn.

Interieur

Het grote pluspunt van de Golf 7. Het klopt ergonomisch allemaal en ziet er goed uit. Nou ben ik vanuit de Audi het MMI gewend, en van mij had de ronde knop ook in de Golf gemogen ipv het touchscreen. Ook de ergonomische stoelen voelen goed (stoelverwarming vaak gebruikt de laatste tijd) maar ik moet wel bekennen dat ik in de Audi een betere zithouding voor mezelf heb kunnen vinden dan in de Golf. Verder doet het interieur niet onder voor onze A4 van 2011 en dat vind ik een compliment waard.

De gadgets

Dan nu even de gadgets doorlopen

Panoramadak; geweldig en voor mij ook een reden om deze auto te kiezen, heerlijk licht in de auto en straks in de zomer lekker dak open

Xenon-plus; bij het uitzoeken van de nieuwe auto was Xenon (naast automaatbak) een voorwaarde voor mij. Het geeft zoveel meer lichtopbrengst (ik woon en werk in het buitengebied en dan vind ik dat een voordeel). Er zit nu ook dynamic light assist op en dat is een geweldig systeem. Hij dimt het licht zelf wel als het moet en kan dat ook variabel doen. Werkt tot nu toe supergoed.

Park-assist; deze gadget zou ik zelf niet uitgezocht hebben. Ik heb het tot nu toe ook nog niet gebruikt. PDC is voor mij (eventueel samen met camera) meer dan genoeg. Had dit geld liever in keyless-entry gestoken.

Adaptive cruisecontrol; dit systeem werkt geweldig. Je komt zelfs bij een stoplicht gewoon achter je voorganger netjes tot stilstand. Op de snelweg is het even anticiperen op de voorganger die je in gaat halen, ik moet even iets eerder naar links dan ik gewend was, maar verder een perfect systeem

Lane-assist; op zich een mooi systeem maar ik heb er soms ruzie meer. Het systeem controleert om de zoveel tijd of je je stuur nog wel vast houdt. Met name op snelwegen ben ik gewend om stuur nou niet superstrak met 2 handen vast te houden, dit zorgt regelmatig voor de melding dat ik het stuur weer vast moet pakken. Verder werkt het systeem goed maar is even wennen aan de stuurcorrecties die het geeft

Tiptronic; zit er op maar gebruik ik zelden of nooit. Zou het er zelf niet weer op bestellen.

Dynamic Drive Control; hele leuke feature op de auto en ik gebruik het ook nog wel regelmatig. Switch met name tussen sport en comfort. Je kunt dit vooral ook in de vering merken. Is het de investering waard? Het is niet het eerste wat ik weg zou strepen, maar ook zeker geen must-have.

Executive-plus pakket met Soundsystem;
De navigatie is geweldig net als het hele boordcomputer gebeuren met het grote scherm. Spraakbediening werkt ook soepel en het geluid van het plug&play systeem is goed te noemen. Value for money. Het haalt het niet bij de B&O set uit onze A4 maar die kost ook een paar stuivers meer. Het geluid is goed, het enige nadeel vind ik, is dat het reservewiel nu afwezig is. Er ligt nu een bus pur-schuim in de koffer.

Nou dit was het voor nu eerst. Het zijn gewoon de eerste indrukken. Later volgt er zeker meer.


Dik half jaar ervaring

  • 25.425 km

De auto is inmiddels ruim een half jaar en 25.000 km bij mij in gebruik en dus tijd voor een update.

Is het afgelopen half jaar vlekkeloos verlopen? Nee niet helemaal. Ook "mijn" Golf had last van incontinentie achter de rechter voorzitting. Probleem gemeld bij de dealer en deze heeft het netjes afgelost. Is inmiddels natuurlijk ook gewoon "een bekend probleem".

Verder heeft de DSG me 2 keer verrast door een flinke klap in de bak te geven bij het opschakelen. Is inmiddels een maand of 4 geleden en daarna nooit weer voorgevallen. Het enige wat nu nog speelt is dat de auto soms heel licht schokkerig optrekt. Net alsof de koppeling telkens net een klein beetje doorslipt maar heel snel zijn grip vindt. Je voelt het in je rechtervoet dat de auto heel schokkerig reageert. Je zou bijna denken dat de auto teveel vermogen heeft voor de koppeling,maar als je echt even doortrapt dan doet hij het juist niet. Bij de beurt maar eens even aangeven.

Heb wel eens ergens gelezen dat VW de DSG-bak voor comfort heeft ontworpen en ook zo afgesteld. Als dit echt zo is, kan ik het alleen maar bevestigen. Op comfort is het een heerlijke bak. Even doortrappen vind ik toch wel lastiger. De sportstand is me te gek (horen en zien vergaat je) dus als ik echt even wil boenderen kies ik voor de manuele stand.

Eind maart is het truffel leer compleet geworden nadat eerst alles behalve de bestuurdersstoel was gedaan. Foto toegevoegd van het resultaat. Tevens is de auto ergens in april/mei naar Pon geweest en is de Abt-tuning er op gezet. Auto heeft nu (volgens opgave) 170 pk en 300 Nm. Het verschil voor en na tuning is goed te merken. Met name op hogere snelheden is nu te merken dat de auto iets meer lucht heeft.

Ik heb in mijn eerste review het één en ander over de gadgets gezegd....nu een update...

Lane-assist....zou ik niet weer kopen. Op zich werkt het prima maar systeem geeft mij te vaak melding (met een flinke piep) dat ik de handen aan het stuur moet houden....terwijl ik ze daar gewoon heb....ook park-assist komt niet op een volgende auto, heb het nog nooit gebruikt

DDC begin ik steeds enthousiaster over te worden. Gebruik de standen Eco, Sport (met de DSG niet in S-stand maar in D, of manual) en Normal regelmatig.

De ACC ben ik nog steeds enthousiast over...op mijn volgens auto weer.....als het even kan net als Xenon-plus, Dynamic Light Assist en het panoramadak.

Komen we toch nog even bij een pijnpunt....het verbruik.....de folder belooft een slordige 1 op 20......ik haalde tot voor kort een slordige 1 op 13....nu ik iets meer met de eco-stand speel en er bewust op let gaat het naar 1 op 14,5. Nu hoor ik de lezer denken....zware rechtervoet zeker.....nu ben ik niet de lichtste in postuur ;-)....maar al mijn auto's heb ik tot nu toe prima op norm-verbruik kunnen rijden. Bij deze lukt het niet. Let wel dit is nog een blok zonder ACT.

Verder inmiddels 2 maal olie bij moeten vullen. Heb er in totaal bijna een litertje bij in moeten gooien.

Dit was het wel weer voor nu....binnenkort de wintersloffen er weer onder en op naar de volgende zorgeloze 25.000 km.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.