Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Volkswagen
  • Golf

Volkswagen Golf 1.4 TSI 122pk Trendline (2009)

autoreview

18
Volkswagen Golf 1.4 TSI 122pk Trendline (2009)
Volkswagen Golf 1.4 TSI 122pk Trendline (2009)Volkswagen Golf 1.4 TSI 122pk Trendline (2009)Volkswagen Golf 1.4 TSI 122pk Trendline (2009)Volkswagen Golf 1.4 TSI 122pk Trendline (2009)Volkswagen Golf 1.4 TSI 122pk Trendline (2009)Volkswagen Golf 1.4 TSI 122pk Trendline (2009)Volkswagen Golf 1.4 TSI 122pk Trendline (2009)Volkswagen Golf 1.4 TSI 122pk Trendline (2009)Volkswagen Golf 1.4 TSI 122pk Trendline (2009)Volkswagen Golf 1.4 TSI 122pk Trendline (2009)Volkswagen Golf 1.4 TSI 122pk Trendline (2009)Volkswagen Golf 1.4 TSI 122pk Trendline (2009)Volkswagen Golf 1.4 TSI 122pk Trendline (2009)Volkswagen Golf 1.4 TSI 122pk Trendline (2009)Volkswagen Golf 1.4 TSI 122pk Trendline (2009)Volkswagen Golf 1.4 TSI 122pk Trendline (2009)
Waarom
  • Waarom6
  • Gebruikersreview
8 februari 2009 om 15:25
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringGolf 1.4 TSI 122pk Trendline
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf14 km
KM-stand laatst652 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

VW Golf VI 1.4 TSI trendline

  • 652 km
  • 8 februari 2009

Vorige week de nieuwe Golf VI (lease) in ontvangst mogen nemen. Helaas had ik zeer weinig keus in merken en/of opties, daarnaast ben ben ik ook geen VAG fan, ik heb er echter ook geen hekel aan; dus dan maar weer een Golf. Met meer keus had zeker iets anders gekozen (Alfa Mito of BMW 1 serie wellicht).

Het betreft een 1.4 TSI (122pk) met als enige opties naast het Trendline pakket; zilver metallic lak en een radio cd speler. Het Trendline pakket bevat de meest voor de hand liggende zaken zoals; airco (handbediend), elektrische ramen en spiegels (ook verwarmd), automatische deurvergrendeling met afstandsbediening, 8 speakers en daarnaast nog wat minder belangrijke zaken.

Uiterlijk
T.o.v. de golf V is de golf VI er naar mijn mening alleen aan de voorkant op vooruit gegaan, de rest oogt wat saai. De achterkant is naar mijn mening gewoon duidelijk minder vormgegeven dan zijn voorganger. Wat ook direct in het oog springt is dat de spiegels en deurklinken gewoon in zwart plastic zijn uitgevoerd i.p.v. in de carrosserie kleur; erg vreemd anno 2009, het betreft hier immers niet het basismodel en/of basismotor. Ook mistlampen ontbreken aan de voorkant, niet dat je ze ooit gebruikt maar het geeft de auto net wat meer smoel. Blijkbaar konden deze zaken er niet meer af in het Trendline pakket. Tel daarbij nog op de 15 inch banden met plastic wieldoppen en je komt op een auto die er nogal bedaagd uitziet. Ook de zilver metallic lak helpt hierbij niet, zwart had toch beter gestaan vermoed ik.

Afwerking
Wat meteen opvalt is dat VW duidelijk geprobeerd heeft om de berijder van de Golf VI (t.o.v. de golf V) een meer premium gevoel mee te geven. Dit blijkt bijvoorbeeld uit het openen van de portieren (meer gedempt t.o.v. de golf V), de nieuwe dashboard verlichting, het materiaal dat gebruikt is voor de bovenkant van het dashboard en deuren, de verbeterde demping van het onderstel en de stilte in het interieur op hogere snelheden. Allemaal zaken die positief zijn. Toch is dit naar mijn mening niet helemaal gelukt; het plastic waarvan de onderkant van het dashboard, de middenconsole en de onderkant van de deuren zijn gemaakt, maken op mij een enigszins goedkope indruk. Dit geldt ook voor de knoppen van het climatic (verwarming en airco) systeem en de al eerder genoemde, in zwart plastic uitgevoerde, spiegels en handgrepen. Ook het standaard meubilair is geen verbetering, de stoelen lijken zelfs wat eenvoudiger uitgevoerd en geven bovendien weinig steun in de rug. Wel is het zitvlak voldoende groot uitgevoerd om bij langere ritten de bovenbenen goed te ondersteunen (ik ben zelf ong. 190cm).

Het rijden.
Ik zal maar beginnen met de grootste irritatie aan de auto; het wegrijden. Ik heb 'm al zeker 6 keer af laten slaan. Op de een of andere manier heeft de motor meer toeren nodig dan je verwacht. (Met dank aan de milieulobby ??).Met elke andere auto rijd ik automatisch weg zonder na te hoeven denken over de benodigde gaspedaal input t.o.v. de koppeling, het zal wel gewenning zijn. Ook voel je als je stilstaat voor het stoplicht en het gaspedaal indrukt bij ongeveer 900 a 1000 toeren de turbo opspoelen, het voelt een alsof de motor een beetje kantelt.

Wel positief is de eerder genoemde stilte in het interieur; zelfs bij 160 is er weinig wind- danwel motor-geluid waarneembaar. De motor zelf past, als de auto eenmaal rolt, prima bij de auto. Meer dan voldoende pit; tot de 160 km/h gaat hij behoorlijk rap vooruit, ook tot 180 gaat het nog, daarna kruipt de golf naar z'n topsnelheid van 210km/h op de teller. Deze snelheid wordt overigens gehaald in z'n 5, in z'n 6 gaat hij geen km sneller. Ik vermoed dat hij hier ook op begrensd is; na meerdere pogingen bleek er geen km extra uit te halen. Ook was het max. toerental in V nog niet bereikt bij deze snelheid. De auto ligt op hogere snelheden overigens prima op de weg, niet zweverig gewoon erg stabiel, prima dus.

Ook de is de auto erg zuinig, met name als er een constante snelheid wordt aangehouden. Dit veranderd natuurlijk wel als het vermogen wordt aangesproken (en de Turbo mee blaast). Maar zeker is dat als je er voor gaat zitten met deze TSI motor erg zuinig gereden kan worden. Precieze cijfers heb ik, gezien de korte gebruiksduur, echter nog niet.

Een ander negatief punt is het gebrek aan feedback dat de auto afgeeft. Je voelt erg weinig van het contact met de weg, zowel niet via het stuur als via het zitvlak. Dit viel me ook al op van de Golf VI met 17inch velgen waarin ik proefgereden heb. Bredere banden ressorteren dus weinig effect.

Conclusie tot zover; kwalitatief prima en zeer comfortabel vervoermiddel voor zowel langere als kortere afstanden, voor de autoliefhebber ontbreekt het de Golf een beetje aan karakter .

  • Rijd je zelf met een Volkswagen Golf? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Volkswagen Golf
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

INFO
XLEasy
XLEasy
Volkswagen Golf 1.0 TSI 110pk Life (5D/6H)
€ 489
Bekijk nu ⟩
Volkswagen
Volkswagen
Volkswagen Golf 1.0 TSI 110pk Life (5D/6H)
€ 499
Bekijk nu ⟩
Arval
Arval
Volkswagen Golf 1.4 eHybrid 204pk Style (5D/6A)
€ 545
 
Volkswagen Golf in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI Comfortline Trekhaak / Airco / Nette staat

    Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI Comfortline Trekhaak / Airco / Nette staat

    • 2008
    • 220.871 km

    € 3.499

    Volkswagen Golf 1.4 TSI Highline Clima

    Volkswagen Golf 1.4 TSI Highline Clima

    • 2011
    • 108.900 km

    € 7.950

    Volkswagen Golf 1.2 TSI Tour II BlueMotion, Navi, Cruisecontrol, Climatcontrol

    Volkswagen Golf 1.2 TSI Tour II BlueMotion, Navi, Cruisecontrol, Climatcontrol

    • 2011
    • 187.624 km

    € 6.250

Meer Volkswagen Golf occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Volkswagen Golf VIII

    406
    • 14 december 2021

Lezersreacties (18)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Volkswagen Golf specificaties
  • Volkswagen Golf occasions
  • Volkswagen Golf video's
Advies en informatie
  • Volkswagen Golf tests
  • Volkswagen Golf gebruikersreviews
  • Volkswagen Golf index
PREMIUM
Ford Puma – Opel Mokka – Toyota Yaris Cross – Volkswagen T-Cross - Multitest

Ford Puma – Opel Mokka – Toyota Yaris Cross – Volkswagen T-Cross - Multitest

Met de Yaris Cross is Toyota een herintreder in het segment der compacte cross-overs. Voorzien...

Lees meer
 

Volkswagen Golf reviews

  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf 1.4 TSI 122pk Comfortline (2008)

    Volkswagen Golf 1.4 TSI 122pk Comfortline...

    2
    • 13 december 2021
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf 1.4 TSI 122pk Highline (2009)

    Volkswagen Golf 1.4 TSI 122pk Highline...

    5
    • 30 januari 2015
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf 2.0 TDI 110pk Highline (2009)

    Volkswagen Golf 2.0 TDI 110pk Highline...

    2
    • 5 november 2013
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf 1.6 TDI 105pk BlueMotion Technology Highl. (2010)

    Volkswagen Golf 1.6 TDI 105pk BlueMotion...

    • 17 maart 2013
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf 1.6 TDI 105pk BlueMotion Technology Highl. (2012)

    Volkswagen Golf 1.6 TDI 105pk BlueMotion...

    1
    • 9 februari 2013
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf 2.0 TSI GTI (2009)

    Volkswagen Golf 2.0 TSI GTI (2009)

    4
    • 3 maart 2012
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf 1.4 TSI 160pk Comfortline (2009)

    Volkswagen Golf 1.4 TSI 160pk Comfortline...

    5
    • 11 februari 2012
meer reviews
Rij-impressie: getunede hothatches uit eigen polder!

Rij-impressie: getunede hothatches uit eigen polder!

60

AutoWeek heeft zijn naam opnieuw verbonden aan 100% Tuning in Ahoy en presenteert in de editie...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Volkswagen Golf Cabriolet 1.2 TSI – 2012 – 303.058 km - Klokje Rond

    Volkswagen Golf Cabriolet 1.2 TSI – 2012...

    • 28 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf Variant 1.5 TSI 150pk Highline Business R (2018)

    Volkswagen Golf Variant 1.5 TSI 150pk Highline...

    2
    • 22 juni 2022
  • Ford Focus ST vs. Volkswagen Golf GTI - Dubbeltest

    Ford Focus ST vs. Volkswagen Golf GTI -...

    197
    • 17 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf 1.6 Optive (2007)

    Volkswagen Golf 1.6 Optive (2007)

    2
    • 14 juni 2022
  • PREMIUM
    BMW 128ti vs. Ford Focus ST vs. Volkswagen Golf GTI

    BMW 128ti vs. Ford Focus ST vs. Volkswagen...

    • 14 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf Variant 1.5 TSI 130pk Life Business (2021)

    Volkswagen Golf Variant 1.5 TSI 130pk Life...

    1
    • 10 juni 2022
  • Achtergrond
    Is de Volkswagen ID3 een betere EV dan de e-Golf?

    Is de Volkswagen ID3 een betere EV dan...

    477
    • 4 juni 2022
Merk
Merk
  • Volkswagen Golf Cabriolet 1.2 TSI – 2012 – 303.058 km - Klokje Rond

    Volkswagen Golf Cabriolet 1.2 TSI – 2012...

    • 28 juni 2022
  • PREMIUM
    Ford Puma – Opel Mokka – Toyota Yaris Cross – Volkswagen T-Cross - Multitest

    Ford Puma – Opel Mokka – Toyota Yaris Cross...

    • 28 juni 2022
  • Nieuws
    Volkswagen ID Aero: tot ruim 600 kilometer elektrisch

    Volkswagen ID Aero: tot ruim 600 kilometer...

    245
    • 27 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Tiguan 1.4 TSI PHEV 245pk R-Line Business+ (2022)

    Volkswagen Tiguan 1.4 TSI PHEV 245pk R-Line...

    4
    • 22 juni 2022
  • Nieuws
    Greenwheels stapt versneld over op EV's

    Greenwheels stapt versneld over op EV's

    52
    • 22 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf Variant 1.5 TSI 150pk Highline Business R (2018)

    Volkswagen Golf Variant 1.5 TSI 150pk Highline...

    2
    • 22 juni 2022
  • Nieuws
    Volkswagen: 'Productie loopt risico door stop Russisch gas'

    Volkswagen: 'Productie loopt risico door...

    42
    • 22 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden