AutoWeek 15 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische rijden
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease vergelijker
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 15 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Reviews
  • Volkswagen
  • Golf
18

autoreview

Volkswagen Golf 1.4 TSI 122pk Trendline (2009)

Waarom
  • Waarom6
  • Review
8 februari 2009 om 15:25
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringGolf 1.4 TSI 122pk Trendline
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf14 km
KM-stand laatst652 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

VW Golf VI 1.4 TSI trendline

  • 652 km
  • 8 februari 2009

Vorige week de nieuwe Golf VI (lease) in ontvangst mogen nemen. Helaas had ik zeer weinig keus in merken en/of opties, daarnaast ben ben ik ook geen VAG fan, ik heb er echter ook geen hekel aan; dus dan maar weer een Golf. Met meer keus had zeker iets anders gekozen (Alfa Mito of BMW 1 serie wellicht).

Het betreft een 1.4 TSI (122pk) met als enige opties naast het Trendline pakket; zilver metallic lak en een radio cd speler. Het Trendline pakket bevat de meest voor de hand liggende zaken zoals; airco (handbediend), elektrische ramen en spiegels (ook verwarmd), automatische deurvergrendeling met afstandsbediening, 8 speakers en daarnaast nog wat minder belangrijke zaken.

Uiterlijk
T.o.v. de golf V is de golf VI er naar mijn mening alleen aan de voorkant op vooruit gegaan, de rest oogt wat saai. De achterkant is naar mijn mening gewoon duidelijk minder vormgegeven dan zijn voorganger. Wat ook direct in het oog springt is dat de spiegels en deurklinken gewoon in zwart plastic zijn uitgevoerd i.p.v. in de carrosserie kleur; erg vreemd anno 2009, het betreft hier immers niet het basismodel en/of basismotor. Ook mistlampen ontbreken aan de voorkant, niet dat je ze ooit gebruikt maar het geeft de auto net wat meer smoel. Blijkbaar konden deze zaken er niet meer af in het Trendline pakket. Tel daarbij nog op de 15 inch banden met plastic wieldoppen en je komt op een auto die er nogal bedaagd uitziet. Ook de zilver metallic lak helpt hierbij niet, zwart had toch beter gestaan vermoed ik.

Afwerking
Wat meteen opvalt is dat VW duidelijk geprobeerd heeft om de berijder van de Golf VI (t.o.v. de golf V) een meer premium gevoel mee te geven. Dit blijkt bijvoorbeeld uit het openen van de portieren (meer gedempt t.o.v. de golf V), de nieuwe dashboard verlichting, het materiaal dat gebruikt is voor de bovenkant van het dashboard en deuren, de verbeterde demping van het onderstel en de stilte in het interieur op hogere snelheden. Allemaal zaken die positief zijn. Toch is dit naar mijn mening niet helemaal gelukt; het plastic waarvan de onderkant van het dashboard, de middenconsole en de onderkant van de deuren zijn gemaakt, maken op mij een enigszins goedkope indruk. Dit geldt ook voor de knoppen van het climatic (verwarming en airco) systeem en de al eerder genoemde, in zwart plastic uitgevoerde, spiegels en handgrepen. Ook het standaard meubilair is geen verbetering, de stoelen lijken zelfs wat eenvoudiger uitgevoerd en geven bovendien weinig steun in de rug. Wel is het zitvlak voldoende groot uitgevoerd om bij langere ritten de bovenbenen goed te ondersteunen (ik ben zelf ong. 190cm).

Het rijden.
Ik zal maar beginnen met de grootste irritatie aan de auto; het wegrijden. Ik heb 'm al zeker 6 keer af laten slaan. Op de een of andere manier heeft de motor meer toeren nodig dan je verwacht. (Met dank aan de milieulobby ??).Met elke andere auto rijd ik automatisch weg zonder na te hoeven denken over de benodigde gaspedaal input t.o.v. de koppeling, het zal wel gewenning zijn. Ook voel je als je stilstaat voor het stoplicht en het gaspedaal indrukt bij ongeveer 900 a 1000 toeren de turbo opspoelen, het voelt een alsof de motor een beetje kantelt.

Wel positief is de eerder genoemde stilte in het interieur; zelfs bij 160 is er weinig wind- danwel motor-geluid waarneembaar. De motor zelf past, als de auto eenmaal rolt, prima bij de auto. Meer dan voldoende pit; tot de 160 km/h gaat hij behoorlijk rap vooruit, ook tot 180 gaat het nog, daarna kruipt de golf naar z'n topsnelheid van 210km/h op de teller. Deze snelheid wordt overigens gehaald in z'n 5, in z'n 6 gaat hij geen km sneller. Ik vermoed dat hij hier ook op begrensd is; na meerdere pogingen bleek er geen km extra uit te halen. Ook was het max. toerental in V nog niet bereikt bij deze snelheid. De auto ligt op hogere snelheden overigens prima op de weg, niet zweverig gewoon erg stabiel, prima dus.

Ook de is de auto erg zuinig, met name als er een constante snelheid wordt aangehouden. Dit veranderd natuurlijk wel als het vermogen wordt aangesproken (en de Turbo mee blaast). Maar zeker is dat als je er voor gaat zitten met deze TSI motor erg zuinig gereden kan worden. Precieze cijfers heb ik, gezien de korte gebruiksduur, echter nog niet.

Een ander negatief punt is het gebrek aan feedback dat de auto afgeeft. Je voelt erg weinig van het contact met de weg, zowel niet via het stuur als via het zitvlak. Dit viel me ook al op van de Golf VI met 17inch velgen waarin ik proefgereden heb. Bredere banden ressorteren dus weinig effect.

Conclusie tot zover; kwalitatief prima en zeer comfortabel vervoermiddel voor zowel langere als kortere afstanden, voor de autoliefhebber ontbreekt het de Golf een beetje aan karakter .

 
  • Houd me op de hoogte over de Volkswagen Golf
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

INFO
XLEasy
Volkswagen Golf 1.0 TSI 90pk (5D/6H)
€ 359
Stel samen ▸
Volkswagen
Volkswagen Golf 1.0 TSI 90pk (5D/6H)
€ 369
Stel samen ▸
Yourlease
Volkswagen Golf 1.0 TSI 110pk Life (5D/6H)
€ 464
Stel samen ▸
Arval
Volkswagen Golf 1.0 TSI 110pk Life (5D/6H)
€ 444
 
Volkswagen Golf in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Cabriolet 1.6 TDI Bluemotion | Leer | cruise control | Aux

    Volkswagen Golf Cabriolet 1.6 TDI Bluemotion | Leer | cruise control | Aux

    • 2011
    • 131.010 km

    € 9.950

    1.4 TSI R-LINE NAVI 18inch LED SPORT

    Volkswagen Golf 1.4 TSI R-LINE NAVI 18inch LED SPORT

    • 2011
    • 113.875 km

    € 9.500

    1.9 TDI Sportline

    Volkswagen Golf 1.9 TDI Sportline

    • 2004
    • 372.650 km

    € 1.249

Meer Volkswagen Golf occasions

Lezersreacties (18)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Volkswagen Golf specificaties
  • Volkswagen Golf occasions
  • Volkswagen Golf video's
Advies en informatie
  • Volkswagen Golf tests
  • Volkswagen Golf gebruikersreviews
  • Volkswagen Golf index
Volkswagen Sharan 2.8 V6 4Motion - 2006 – 472.882 km - Klokje Rond

Volkswagen Sharan 2.8 V6 4Motion - 2006 – 472.882 km - Klokje Rond

Soms weet je niet hoe een Klokje Rond-aflevering gaat lopen. Bij een auto die al veertien jaar...

Lees meer
 

Volkswagen Golf reviews

  • Review
    Volkswagen Golf 1.4 TSI 122pk Highline (2009)

    Volkswagen Golf 1.4 TSI 122pk Highline...

    5
    • 30 januari 2015
  • Review
    Volkswagen Golf 2.0 TDI 110pk Highline (2009)

    Volkswagen Golf 2.0 TDI 110pk Highline...

    2
    • 5 november 2013
  • Review
    Volkswagen Golf 1.6 TDI 105pk BlueMotion Technology Highl. (2010)

    Volkswagen Golf 1.6 TDI 105pk BlueMotion...

    • 17 maart 2013
  • Review
    Volkswagen Golf 1.6 TDI 105pk BlueMotion Technology Highl. (2012)

    Volkswagen Golf 1.6 TDI 105pk BlueMotion...

    1
    • 9 februari 2013
  • Review
    Volkswagen Golf 2.0 TSI GTI (2009)

    Volkswagen Golf 2.0 TSI GTI (2009)

    4
    • 3 maart 2012
  • Review
    Volkswagen Golf 1.4 TSI 160pk Comfortline (2009)

    Volkswagen Golf 1.4 TSI 160pk Comfortline...

    5
    • 11 februari 2012
  • Review
    Volkswagen Golf 2.0 TSI GTI (2010)

    Volkswagen Golf 2.0 TSI GTI (2010)

    6
    • 28 augustus 2011
meer reviews
Rij-impressie: getunede hothatches uit eigen polder!

Rij-impressie: getunede hothatches uit eigen polder!

60

AutoWeek heeft zijn naam opnieuw verbonden aan 100% Tuning in Ahoy en presenteert in de editie...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Autonieuws
    Prijs Volkswagen Golf R bekend

    Prijs Volkswagen Golf R bekend

    70
    • 25 maart 2021
  • Autonieuws
    Volkswagen Golf R Variant betrapt bij de Nürburgring

    Volkswagen Golf R Variant betrapt bij de...

    24
    • 23 maart 2021
  • Review
    Volkswagen Golf 1.5 eTSI 150pk Style (2021)

    Volkswagen Golf 1.5 eTSI 150pk Style (2021)

    2
    • 13 maart 2021
  • Review
    Volkswagen Golf 1.4 eHybrid 245pk GTE (2021)

    Volkswagen Golf 1.4 eHybrid 245pk GTE (2021)

    22
    • 9 maart 2021
  • Review
    Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI 130pk R-Line (2021)

    Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI 130pk...

    4
    • 6 maart 2021
  • Review
    Volkswagen Golf Variant 1.9 SDI (1999)

    Volkswagen Golf Variant 1.9 SDI (1999)

    4
    • 4 maart 2021
  • Autonieuws
    Volkswagen Golf GTI Clubsport 45 viert jubileum

    Volkswagen Golf GTI Clubsport 45 viert...

    41
    • 26 februari 2021
Merk
Merk
  • Autonieuws
    Dít is de elektrische Volkswagen ID.6!

    Dít is de elektrische Volkswagen ID.6!

    34
    • 17 april 2021
  • Autonieuws
    Volkswagen ID4 GTX bevestigd

    Volkswagen ID4 GTX bevestigd

    39
    • 16 april 2021
  • Autonieuws
    Goede én slechte nieuwe Euro NCAP-resultaten

    Goede én slechte nieuwe Euro NCAP-resultaten

    78
    • 14 april 2021
  • Autonieuws
    'Elon Musk wilde Volkswagen-topman Diess als Tesla-CEO'

    'Elon Musk wilde Volkswagen-topman Diess...

    43
    • 13 april 2021
  • Autonieuws
    Volkswagen moet financieringsrente sjoemeldiesels compenseren

    Volkswagen moet financieringsrente sjoemeldiesels...

    57
    • 13 april 2021
  • Autonieuws
    Volkswagen laat ID6 zien

    Volkswagen laat ID6 zien

    62
    • 9 april 2021
  • Review
    Volkswagen ID3 58kWh 1st Plus (2020)

    Volkswagen ID3 58kWh 1st Plus (2020)

    11
    • 3 april 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep