Volkswagen Golf 1.4 TSI 122pk Highline (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf 1.4 TSI 122pk Highline |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 12 km |
KM-stand laatst | 0 km |
Nieuwe Golf
Gelijk bij de introductie van de Golf 6 waren we al enthousiast over deze auto en hebben dan ook een bezoek gebracht aan Pon om alle uitvoeringen eens rustig te kunnen bekijken. Op het moment dat we naar de dealer stapten wisten we eigenlijk al dat het een 3 deurs highline moest gaan worden met het dynamic pakket (17” lichtmetaal, sportonderstel en donkere ruiten achter)
Uiteindelijk hebben we nog wel een comfortline met wat extra’s uit laten rekenen maar de keuze is toch gevallen op de Highline omdat deze uiteindelijk even duur uit zou komen en dan nog net een beetje meer luxe had.
Na bijna 4 maanden wachten was onze zilveren Golf bij de dealer gearriveerd en geheel naar wens en volle tevredenheid afgeleverd. Na de aflevering viel wel op dat de auto wel erg hard geveerd was. Gelukkig was dit te wijten aan de veel te hoge bandenspanning. Deze hebben we bij thuiskomst snel verlaagd.
Prestaties.
De 1.4 TSI presteert met zijn 122 PK bovengemiddeld goed, oké het is geen GTI maar er is lekker sportief mee te rijden. In combinatie met het sportonderstel hebben we op de kleine bochtige weggetjes met veel haarspeldbochten in de Duitse Eifel en Harz menig potentere auto achter ons weten te houden.
Verbruik:
Zoals gebruikelijk is het verbruik erg afhankelijk van je rechtervoet en het lijkt wel alsof dat bij een TSI nog een graadje erger is. Bij een bewuste rustige rijstijl (max 2500 toeren) op de weinig uitdagende wegen in Nederland is een verbruik van 1:17 gemiddeld makkelijk haalbaar en als het wat warmer is wil 1:20 ook wel lukken.
Vraag je echter meer dan loopt het verbruik onevenredig snel op. Met de caravan erachter (1200 kg en 230cm breed) zakt het verbruik naar 1:8 of minder bij een snelheid van 90 km/u
Problemen / Aanmerkingen/ Onderhoud:
(direct na aflevering) – Afgezien van een veel te hoge bandenspanning (bijna 3,5 Bar rondom) is de auto helemaal perfect afgeleverd. Het eerste contact met de dealer was dan ook telefonisch om te informeren of alles naar wens was en of we tevreden waren.
(+/- 29000 KM) – De eerste longlife beurt laten uitvoeren en tevens laten kijken naar de deurrubbers, deze kraken op klinkerwegen dat het een lieve lust is. De monteur hoefde ook niet verder dan 100 meter te rijden om dit te onderkennen. De rubbers zijn schoongemaakt en ingespoten.
(+/- 31000 KM) – Weer een bezoek gebracht aan de dealer omdat het kraken als maar erger word. De deurrubbers zijn weer ingespoten en er is melding gemaakt bij de importeur. Enkele dagen later werden we gebeld door de dealer om een afspraak te maken voor het vervangen van de deurrubbers.
(+/- 32000 KM) – de auto heeft van ‘s morgens 8:00 tot ’s middags 16:00 in de garage gestaan om de rubbers te vervangen. Het probleem is opgelost. Nu maar hopen dat het incidenteel was want buiten de garantie wordt het dan een duur grapje om jaarlijks de rubbers te laten vervangen.
(+/- 35000 KM) – regelmatig valt de radio uit. We hebben de dealer bezocht maar deze kan helaas niets vinden. Het advies is kijk het maar even aan.
(+/- 45000 KM) – Onze dealer attendeerde ons erop dat de garantie bijna verlopen is dus heb ik wederom melding gemaakt van de radio welke op onregelmatige tijdstippen nog steeds uitvalt.
(+/- 46000 KM) – De dealer bezocht om nog net binnen de garantie de airco te laten controleren en de voorruit (Zat opeens vocht tussen beide lagen dus garantie) te laten vervangen. Tevens is de stuurelektronica vervangen omdat deze een storing zou geven in de radio (ja inderdaad) en de airco.
(+/- 48500 KM) – Afscheid genomen van de Golf en zoals eigenlijk verwacht is de radio niet meer uitgevallen.
Conclusie,
We hebben met heel veel plezier in de Volkswagen Golf gereden en hopen dat de volgende eigenaar er net zoveel plezier aan zal beleven dan dat wij gedaan hebben. Voor de geïnteresseerden Het uiteindelijke verbruik is gemiddeld uitgekomen op een dikke 1:17
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.