Volkswagen Golf 1.4 16V Trendline (1998)

autoreview

Volkswagen Golf 1.4 16V Trendline (1998)

Signalement

UitvoeringGolf 1.4 16V Trendline
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1998
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf134.000 km
KM-stand laatst143.000 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eindelijk een 'echte' auto

  • 136.000 km

Sinds een aantal maanden rij ik in deze redelijk standaard uitgevoerde 5-deurs Golf 4. Ik had al een tijdje een oogje op deze auto. Hij is binnen de familie gebleven, waar hij vanaf de eerste aankoop al was. De geschiedenis is dus volledig bekend en er is niet mee gerommeld. De rijstijl van de vorige eigenaren is gewoon netjes, ik kan me voorstellen dat er een hoop van dit soort auto's door leaserijders de eerste jaren worden afgeragd. Iets wat wel duidelijk zou moeten worden als zo'n auto 11 jaar oud is, maar tot nu toe dus meevalt.

Ik heb hem overgenomen met duidelijke gebruikssporen. De centrale deurvergrendeling werkte niet, maar dat is opgelost met een nieuwe zekering. Wat lichte lakschade waar ik nog wat aan moet doen om te zorgen dat zich dat niet verder ontwikkeld. De ingewikkeld schoon te maken alu-velgen waren al een tijdje niet onderhouden. Hier heb ik een middagje zweten aan moeten besteden om ze enigszins op orde te krijgen. De voorportieren maken een piepend geluid,maar daar moet met wat kruipolie wel wat aan te doen zijn. Ook de ophanging begint geluid te maken bij het nemen van drempels, maar ik heb me laten vertellen dat ik daar geen zorgen over hoef te hebben. Het enige vreemde wat ik nu ervaar, is dat de clignoteurs traag werken en bij warme weersomstandigheden soms geheel stilvallen.

Qua uitrusting vind ik hem ruim voldoende. De enige extra's op deze trendline uitvoering zijn lichtmetalen 15 inch velgen, sportstoelen en airco. De velgen geven de auto net een 'extraatje' t.o.v. de plastic doppen op de meeste VW golf's. Ik was een peugeot 205 uit 1989 gewend, zonder enige extra's. Het ontbrak daarbij zelfs aan een intervalstand op de ruitenwissers.

De auto voelt als een maatpak. Alles is instelbaar. Het stuur kan alle kanten op, zeer prettig voor wat langere mensen zoals ik. De stoelen zijn heerlijk, alhoewel een stuk stugger dan in de vorige fransoos. Ik blijf nu wel op m'n plek als ik een bocht door ga. Bochten nemen met deze auto is heerlijk. De wegligging vind ik top. Alles zit op de juiste plek op het dashboard. De stereoinstallatie vind ik fantastisch. Na het plaatsen van een andere radio knalt het geluid uit de (standaard) speakers. Ook niet zo gek na de plastic oordoppen die in de deur van een Peugeot uit ’89 worden gemonteerd.

De motor voldoet naar mijn smaak prima. Ik kan me voorstellen dat sommigen 75 pk echt te weinig vinden. Ik vind het genoeg, ik hanteer dan ook een wat rustigere rijstijl en vind verbruik belangrijker dan prestaties. Ondanks dat de auto 300kg zwaarder is dan de peugeot met dezelfde motorinhoud, rijdt hij wel een stuk zuiniger. De auto maakt op de snelweg veel toeren, zeker bij 120, een 6e verzet ontbreekt helaas. Ondanks dat blijft de motor stil z’n werk doen, ik stoor me er niet aan. Het is te merken dat het een 16-klepper is, want de motor reageert vlot, ondanks z’n beperkte vermogen. Ik haal 800 kilometer op een tank van 55 liter, zeker na regelmatig op de snelweg te zijn geweest. 1 op 16 is met een behouden rijstijl dus te halen.

Onlangs zonder problemen de APK-keuring doorgekomen. We kunnen dus weer een tijdje vooruit. De auto mist natuurlijk wat emotie, wat een Italiaan bijvoorbeeld wel heeft, maar de kwaliteit van in- en exterieur, rijgedrag en comfort maken een hoop goed. Ik heb ook in deze auto gereden toen deze nieuw was, het enige verschil is de zichtbare slijtage en de iets rumoerigere motorgeluiden.

Olie

  • 143.000 km

Wat mij na 7 maanden opvalt is dat de motor veel olie verbruikt. Maandelijks moet de olie worden gecontroleerd en vrijwel altijd worden bijgevuld.

Ik hou sinds kort via de iPhone app van de ANWB het verbruik bij, deze ligt gemiddeld rond de 14km/l. Met het koude weer wordt het verbruik er niet beter op.

Ik las dat er 12 jaar carrosseriegarantie op de golf IV zat, ik vraag me af of ik daar aanspraak op kan maken aangaande lelijke plek op de rechterachterportier.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.